Jehova getuigen

esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Jehova getuigen

Bericht door esthervanbuuren »

Afgewezen schreef:Jezus is de Zoon van God en zo, op die manier, is Hij ook God. We moeten daar denk ik niet al te veel over gaan filosoferen, want we kunnen dat nooit precies op formule krijgen. En dat hoeft ook niet.
Wat dat betreft houd ik van de eenvoud van de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde,
en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere...
Ik geloof in de Heilige Geest...



je reageerd met deze woorden op de Jehovah tropic,
Het fijt dat onze Heere Jezus de Zoon van God is, hoeft betekend voor een jg niet zeker niet te betekenen dat hij God is.

groet.esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Jehova getuigen

Bericht door Afgewezen »

esthervanbuuren schreef:
Afgewezen schreef:Jezus is de Zoon van God en zo, op die manier, is Hij ook God. We moeten daar denk ik niet al te veel over gaan filosoferen, want we kunnen dat nooit precies op formule krijgen. En dat hoeft ook niet.
Wat dat betreft houd ik van de eenvoud van de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde,
en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere...
Ik geloof in de Heilige Geest...



je reageerd met deze woorden op de Jehovah tropic,
Het fijt dat onze Heere Jezus de Zoon van God is, hoeft betekend voor een jg niet zeker niet te betekenen dat hij God is.

groet.esther.
Dat weet ik wel, maar ik reageerde op een uitspraak van jou, niet van een Jehovagetuige.
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Jehova getuigen

Bericht door esthervanbuuren »

Afgewezen schreef:
esthervanbuuren schreef:
Afgewezen schreef:Jezus is de Zoon van God en zo, op die manier, is Hij ook God. We moeten daar denk ik niet al te veel over gaan filosoferen, want we kunnen dat nooit precies op formule krijgen. En dat hoeft ook niet.
Wat dat betreft houd ik van de eenvoud van de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde,
en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere...
Ik geloof in de Heilige Geest...



je reageerd met deze woorden op de Jehovah tropic,
Het fijt dat onze Heere Jezus de Zoon van God is, hoeft betekend voor een jg niet zeker niet te betekenen dat hij God is.

groet.esther.
Dat weet ik wel, maar ik reageerde op een uitspraak van jou, niet van een Jehovagetuige.


ja oke ik begrijp het maar ik ben opgevoed als jehovah's getuigen en soms vind ik het nog moeilijk om dingen te schijden.
Ik moet ook toegeven dat ik probeer niet tussen de regels te lezen maar het moet er duidelijk staan.
ik heb dat nog steeds en als je dan kijkt naar 1 joh 5 vers 7, daar staat er zijn drie getuigen in de hemel, dat zijn de Vader de Zoon en de Geest en deze drie zijn een, heb ik daar heel veel mee, die heeft mij over de streep getrokken, maar ik wist ook niet wat ik las

bij de jg is die eruit, ik had hem echt nog nooit gelezen
Je hebt ook mensen die zeggen dat de drieeenheid gezien kan worden in de doop van Jezus.
Nou zelfs dat vind ik dus moeilijk omdat ik altijd geleerd heb dat als je de Zoon bent ben je niet hetzelfde als de Vader toch?

Maar mijn geloof staat vast, Jezus de Geest en de Vader zijn een van wezen.

groetjes esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Jehova getuigen

Bericht door Afgewezen »

esthervanbuuren schreef: ja oke ik begrijp het maar ik ben opgevoed als jehovah's getuigen en soms vind ik het nog moeilijk om dingen te schijden.
Ik moet ook toegeven dat ik probeer niet tussen de regels te lezen maar het moet er duidelijk staan.
ik heb dat nog steeds en als je dan kijkt naar 1 joh 5 vers 7, daar staat er zijn drie getuigen in de hemel, dat zijn de Vader de Zoon en de Geest en deze drie zijn een, heb ik daar heel veel mee, die heeft mij over de streep getrokken, maar ik wist ook niet wat ik las

bij de jg is die eruit, ik had hem echt nog nooit gelezen
Je hebt ook mensen die zeggen dat de drieeenheid gezien kan worden in de doop van Jezus.
Nou zelfs dat vind ik dus moeilijk omdat ik altijd geleerd heb dat als je de Zoon bent ben je niet hetzelfde als de Vader toch?

Maar mijn geloof staat vast, Jezus de Geest en de Vader zijn een van wezen.

groetjes esther.
Ze zijn één in Wezen, maar Ze zijn niet Dezelfden. Misschien zou je voor jezelf de geloofsbelijdenis van Athanasius (achterin je Psalmboek) eens moeten lezen.
Het is en blijft een mysterie, ook voor degenen die de Drie-eenheid wél belijden.
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Jehova getuigen

Bericht door esthervanbuuren »

Afgewezen schreef:
esthervanbuuren schreef: ja oke ik begrijp het maar ik ben opgevoed als jehovah's getuigen en soms vind ik het nog moeilijk om dingen te schijden.
Ik moet ook toegeven dat ik probeer niet tussen de regels te lezen maar het moet er duidelijk staan.
ik heb dat nog steeds en als je dan kijkt naar 1 joh 5 vers 7, daar staat er zijn drie getuigen in de hemel, dat zijn de Vader de Zoon en de Geest en deze drie zijn een, heb ik daar heel veel mee, die heeft mij over de streep getrokken, maar ik wist ook niet wat ik las

bij de jg is die eruit, ik had hem echt nog nooit gelezen
Je hebt ook mensen die zeggen dat de drieeenheid gezien kan worden in de doop van Jezus.
Nou zelfs dat vind ik dus moeilijk omdat ik altijd geleerd heb dat als je de Zoon bent ben je niet hetzelfde als de Vader toch?

Maar mijn geloof staat vast, Jezus de Geest en de Vader zijn een van wezen.

groetjes esther.
Ze zijn één in Wezen, maar Ze zijn niet Dezelfden. Misschien zou je voor jezelf de geloofsbelijdenis van Athanasius (achterin je Psalmboek) eens moeten lezen.
Het is en blijft een mysterie, ook voor degenen die de Drie-eenheid wél belijden.

ik heb die al eens gelezen dacht ik, maar ben nu bezig in de dortse leerregels daarna in de nederlandse geloof belijdenis.
ik vind ook niet dat ik in vijf jaar alles moet weten.
oh ja ze zijn niet de zelfe dat weet ik maar vergat erbij te zetten.

groeten van esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Jehova getuigen

Bericht door Fjodor »

esthervanbuuren schreef:
Afgewezen schreef:Jezus is de Zoon van God en zo, op die manier, is Hij ook God. We moeten daar denk ik niet al te veel over gaan filosoferen, want we kunnen dat nooit precies op formule krijgen. En dat hoeft ook niet.
Wat dat betreft houd ik van de eenvoud van de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde,
en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere...
Ik geloof in de Heilige Geest...



je reageerd met deze woorden op de Jehovah tropic,
Het fijt dat onze Heere Jezus de Zoon van God is, hoeft betekend voor een jg niet zeker niet te betekenen dat hij God is.

groet.esther.

Ze geloven toch niet dat Jezus de geboren Zoon van God is? Tegen mij zeiden ze dat God Hem geschapen heeft..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Jehova getuigen

Bericht door esthervanbuuren »

Fjodor schreef:
esthervanbuuren schreef:
Afgewezen schreef:Jezus is de Zoon van God en zo, op die manier, is Hij ook God. We moeten daar denk ik niet al te veel over gaan filosoferen, want we kunnen dat nooit precies op formule krijgen. En dat hoeft ook niet.
Wat dat betreft houd ik van de eenvoud van de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde,
en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere...
Ik geloof in de Heilige Geest...



je reageerd met deze woorden op de Jehovah tropic,
Het fijt dat onze Heere Jezus de Zoon van God is, hoeft betekend voor een jg niet zeker niet te betekenen dat hij God is.

groet.esther.

Ze geloven toch niet dat Jezus de geboren Zoon van God is? Tegen mij zeiden ze dat God Hem geschapen heeft..


Dat klopt, ze geloven dat jezus een schepsel is en niet van eeuwig God.
we blijven bedelaars dat is waar
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Jehova getuigen

Bericht door seuter »

freek schreef:
Sola Scriptura schreef:
En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35
[...]
Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
In Johannes 1 staat volgens hen ook: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was een God".
Dat was voor mij één van de opmerkelijkste ontdekkingen, dat ze echt leren dat er meerdere goden zijn.

Wat betreft de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, daar hebben ze toch gelijk in? De hemel komt toch a.h.w. op aarde? (Openbaring 21)
Freek,

Je zou schrikken waar zij mee aankomen, indien je John.1 vers 1 letterlijk zou gaan vertalen uit het Grieks !. Het heeft met lidwoorden te maken. !

Wie kan mij daar mee helpen. Ik bedoel degene die Grieks / Hebreeuws machtig is?
En hoe luidt de tekst letterlijk vertaald uit het Hebreeuws ?
Help me a.u.b. Het is balangrijk voor alle ware christenen tot verdediging van de trinitariteit van het Goddelijk wezen en in het bijzonder :
De GODHEID van onze HEERE Jezus Christus. Hij is Zoon krachtens eeuwige generatie, maar OOK God en gelijkwaardig met de Vader en de Heilige Geest !
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Jehova getuigen

Bericht door Zonderling »

seuter schreef:Je zou schrikken waar zij mee aankomen, indien je John.1 vers 1 letterlijk zou gaan vertalen uit het Grieks !. Het heeft met lidwoorden te maken. !

Wie kan mij daar mee helpen. Ik bedoel degene die Grieks / Hebreeuws machtig is?
En hoe luidt de tekst letterlijk vertaald uit het Hebreeuws ?
Help me a.u.b. Het is balangrijk voor alle ware christenen tot verdediging van de trinitariteit van het Goddelijk wezen en in het bijzonder :
De GODHEID van onze HEERE Jezus Christus. Hij is Zoon krachtens eeuwige generatie, maar OOK God en gelijkwaardig met de Vader en de Heilige Geest !
Seuter,

Je zou kunnen beginnen met het artikel van L.M.P. Scholten over Johannes 1:1. Dat gaat ook uitgebreid in op de lidwoorden in dit vers. Je kunt het vinden in het boek 'Nuttig tot lering' verkrijgbaar bij de Gereformeerde Bijbelstichting in Leerdam (misschien ook in de chr. boekwinkels, dat weet ik niet).

Z.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Jehova getuigen

Bericht door BJD »

Zo net jehovagetuigen aan de deur gehad. Of ik bekend was met hun boekjes.. Ze zeiden me blij te zijn iemand tegen te komen (in deze vinexwijk) die een Bijbel in huis had en lid van een christelijke gemeente is. Dat laatste zie je hier idd niet veel.

Uit respect heb ik de blaadjes "wachttoren" en "ontwaakt" maar aangenomen. Van een diepgaand gesprek is het niet gekomen. Ik heb het idee dat ze vroeger vasthoudender waren. Ik weet nog dat m'n pa hele betogen aanging over de drieeenheid.. Daar heb ik me maar niet aan gewaagd :huhu
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Jehova getuigen

Bericht door vogeltje »

BJD schreef:Zo net jehovagetuigen aan de deur gehad. Of ik bekend was met hun boekjes.. Ze zeiden me blij te zijn iemand tegen te komen (in deze vinexwijk) die een Bijbel in huis had en lid van een christelijke gemeente is. Dat laatste zie je hier idd niet veel.

Uit respect heb ik de blaadjes "wachttoren" en "ontwaakt" maar aangenomen. Van een diepgaand gesprek is het niet gekomen. Ik heb het idee dat ze vroeger vasthoudender waren. Ik weet nog dat m'n pa hele betogen aanging over de drieeenheid.. Daar heb ik me maar niet aan gewaagd :huhu
Nou dan hebben ze weer een punt gescoord. Je hebt een blaadje in ontvangst genomen! Komen ze zeker op terug binnen niet al te lange tijd.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jehova getuigen

Bericht door refo »

vogeltje schreef:
BJD schreef:Zo net jehovagetuigen aan de deur gehad. Of ik bekend was met hun boekjes.. Ze zeiden me blij te zijn iemand tegen te komen (in deze vinexwijk) die een Bijbel in huis had en lid van een christelijke gemeente is. Dat laatste zie je hier idd niet veel.

Uit respect heb ik de blaadjes "wachttoren" en "ontwaakt" maar aangenomen. Van een diepgaand gesprek is het niet gekomen. Ik heb het idee dat ze vroeger vasthoudender waren. Ik weet nog dat m'n pa hele betogen aanging over de drieeenheid.. Daar heb ik me maar niet aan gewaagd :huhu
Nou dan hebben ze weer een punt gescoord. Je hebt een blaadje in ontvangst genomen! Komen ze zeker op terug binnen niet al te lange tijd.
Ook dat doen ze niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Jehova getuigen

Bericht door vogeltje »

refo schreef:
vogeltje schreef:
BJD schreef:Zo net jehovagetuigen aan de deur gehad. Of ik bekend was met hun boekjes.. Ze zeiden me blij te zijn iemand tegen te komen (in deze vinexwijk) die een Bijbel in huis had en lid van een christelijke gemeente is. Dat laatste zie je hier idd niet veel.

Uit respect heb ik de blaadjes "wachttoren" en "ontwaakt" maar aangenomen. Van een diepgaand gesprek is het niet gekomen. Ik heb het idee dat ze vroeger vasthoudender waren. Ik weet nog dat m'n pa hele betogen aanging over de drieeenheid.. Daar heb ik me maar niet aan gewaagd :huhu
Nou dan hebben ze weer een punt gescoord. Je hebt een blaadje in ontvangst genomen! Komen ze zeker op terug binnen niet al te lange tijd.
Ook dat doen ze niet meer.
Bij jou niet meer?
Hier nog wel. En dat is niet leuk.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Jehova getuigen

Bericht door Desiree »

Een tijd geleden ben ik ook een gesprek aangegaan. Ik dacht, dat doe ik ff...

Val hard tegen hoor. Hoogmoed hè... dat is fout.

Ik ging praten (dom weinig kennis van hun geloof en toch in gesprek) en ging wel twijfelen. Heel erg zelfs..

Niet wetend dat hun Bijbel anders is, niet wetend dat zij precies teksten pakten die aansloot op hun vragen. Niet in de context dus en van te voren door hun al bedacht en geleerd.

Ik ben in huis gegaan (nadat ik gezegd had, ik vraag het aan God, dan hoor je het volgende week.) en had het vreselijk moeilijk. De duivel was goed bezig. Fluisterde, zie je wel, je denkt al zo 'licht' als sommige mensen zeggen.. en nou wordt je nog 'lichter', zelfs Jehova-getuigen, want ze hebben toch maar eens ff gelijk.

Het was vreselijk... ik bad tot God. En toen ging door mij heen... Immanuel, God zij met ons. Precies weet ik de woorden niet meer, maar zo ongeveer ging de tekst. (gebrek aan kennis van de Bijbel hè.)
Ik was er gelijk uit en heel gelukkig... Ik was zo blij.. Ik vroeg aan God of ze nooit meer wilden komen... maar het deed wel zeer... die mensen moeten ook een keer sterven en dan... een jonge man met een klein kindje dr bij...

Ze kwamen wel terug na een tijd.. en ik vertelde wat God mij had gezegd. Ik had geen aansluiting, toen heb ik het gestopt. Ik weet het gewoon. Jezus is de Zoon van God en is God.

Ik heb een boek thuis van een ex-jehova getuige. Het is wel zijn ervaring... van een ander gaat het heel anders. Ik vind het heel moeilijk om met hun om te gaan.. te praten... die mensen worden zo gemaakt.. ik heb niets tegen ze... totaal niks.. maar wel tegen hun geloof. Die is onbijbels.

Bidden is denk ik het beste... en ga zeker met God, anders redt je het niet!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jehova getuigen

Bericht door memento »

Marco schreef:'Zoon des mensen', oftewel de zoon van de mens, is vooral de Zoon van Adam, de mens.

Om met deze term de godheid van Christus te bewijzen lijkt mij wat gezocht.
Dat is het niet. Zie oa Daniël 7:13 ev.

13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.

Bij Qumran (een gemeenschap die leefde rond de tijd van Jezus) zijn erg veel Daniël-fragmenten gevonden, en ook in de eigen geschriften van die gemeenschap komt een goddelijke "Zoon des Mensen" voor. De profetiën van Daniël waren dus niet alleen zeer bekend rond de tijd van Jezus, maar ook het beeld van mensenzoon als aanduiding voor een Goddelijk figuur was gemeengoed.

Wie de Evangeliën leest met dit in het achterhoofd, snapt opeens ook heel goed waarom het Sanhedrin Hem zo gevaarlijk vond. Hij stelde Zich gelijk met God. Openlijk.
Plaats reactie