Onderhandelingen in de hemel?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door freek »

Hij kan het als moderator niet maken om offtopic te gaan :huhu
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door helma »

Gian schreef:De duivel onderhandeld ook in de hemel.

Na hemelvaart niet meer.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Zonderling »

helma schreef:
Gian schreef:De duivel onderhandeld ook in de hemel.

Na hemelvaart niet meer.
Waar haal je dit vandaan?
De duivel is al veel eerder uit de hemel verdreven en zal daar nooit terugkeren.

En Job 1 hoeven we niet op te vatten als iets wat 'werkelijk' in de hemel plaats heeft gevonden. (Al zullen sommigen mij misschien hierin niet volgen.)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Denk dat Helma het uit Openbaring 12 heeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23866
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door refo »

Uit Job 1.
Satan is ook een 'zoon Gods' = engel.
Laatst gewijzigd door refo op 10 feb 2009, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door freek »

Zonderling schreef:
helma schreef:
Gian schreef:De duivel onderhandeld ook in de hemel.

Na hemelvaart niet meer.
Waar haal je dit vandaan?
De duivel is al veel eerder uit de hemel verdreven en zal daar nooit terugkeren.

En Job 1 hoeven we niet op te vatten als iets wat 'werkelijk' in de hemel plaats heeft gevonden. (Al zullen sommigen mij misschien hierin niet volgen.)
Welke uitleg sta jij dan voor?

Sorry jvdg, nou ga ik ook offtopic. Vooruit, dan mag jij ook weer :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Jongere »

Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat Helma het uit Openbaring 12 heeft.
Dat denk ik ook ja:

En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.
En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.
En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.
En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe.
Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
En toen de draak zag, dat hij op de aarde geworpen was, zo heeft hij de vrouw vervolgd, die het manneken gebaard had.


Lees hierover ook Bavinck's 'Voort wentelen de eeuwen', het eerste hoofdstuk. Vóór de hemelvaart van Christus (daar werd Christus daadwerkelijk het Hoofd van de kerk) had de duivel nog rechtsgrond om aan te klagen, de 'verklager der broederen' te zijn. Na Zijn hemelvaart (de 'wegrukking van het kind') is de zaligheid, de kracht en het koninkrijk geworden onzes Gods.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Rochus »

freek schreef:
Zonderling schreef:
helma schreef:
Gian schreef:De duivel onderhandeld ook in de hemel.

Na hemelvaart niet meer.
Waar haal je dit vandaan?
De duivel is al veel eerder uit de hemel verdreven en zal daar nooit terugkeren.

En Job 1 hoeven we niet op te vatten als iets wat 'werkelijk' in de hemel plaats heeft gevonden. (Al zullen sommigen mij misschien hierin niet volgen.)
Welke uitleg sta jij dan voor?

Sorry jvdg, nou ga ik ook offtopic. Vooruit, dan mag jij ook weer :)
Job als wijsheidsboek?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Josephus »

Rochus schreef:Job als wijsheidsboek?
Klopt. Het bijbelboek Job valt, evenals bijv. Spreuken, onder de zgn. 'wijsheidsboeken'.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
Rochus schreef:Job als wijsheidsboek?
Klopt. Het bijbelboek Job valt, evenals bijv. Spreuken, onder de zgn. 'wijsheidsboeken'.
dus Job is geen geschiedenis??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:
Josephus schreef:Klopt. Het bijbelboek Job valt, evenals bijv. Spreuken, onder de zgn. 'wijsheidsboeken'.
dus Job is geen geschiedenis??
Waarom niet?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Zonderling »

freek schreef:
Zonderling schreef:De duivel is al veel eerder uit de hemel verdreven en zal daar nooit terugkeren.

En Job 1 hoeven we niet op te vatten als iets wat 'werkelijk' in de hemel plaats heeft gevonden. (Al zullen sommigen mij misschien hierin niet volgen.)
Welke uitleg sta jij dan voor?
Ik zie Job als historisch gebeurd én tevens een wijsheidsboek.
De passages over de satan in de hemel en hetgeen daar gezegd is, zie ik echter als een oneigenlijke manier van spreken (vanzelfsprekend wel geïnspireerd, maar historisch niet letterlijk op te vatten).

Zoals we dat ook aantreffen in Genesis, bijvoorbeeld:
Genesis 11 schreef:5 Toen kwam de HEERE neder om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen bouwden.
6 En de HEERE zeide: Zie, zij zijn enerlei volk en hebben allen enerlei spraak, en dit is het dat zij beginnen te maken; maar nu, zou hun niet afgesneden worden al wat zij bedacht hebben te maken?
7 Komaan, laat Ons nedervaren en laat Ons hun spraak aldaar verwarren, opdat een iegelijk de spraak zijns naasten niet hore.
Net zomin als het bovenstaande naar de letter kan worden opgevat, hoeven we ook de passages die zich in de hemel afspelen in Job 1 en 2 niet letterlijk op te vatten. Ze zijn een weergave van wat satan beraamt en hetgeen hem door God wel of niet wordt toegestaan. Engelen zijn geesten en de satan is ook een geest. Een lichamelijke verschijning van satan in de hemel nadat hij daar eenmaal is uitgestoten, is naar ik geloof niet mogelijk.

M.vr.gr.
Z.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door albion »

Zonderling schreef:
Net zomin als het bovenstaande naar de letter kan worden opgevat, hoeven we ook de passages die zich in de hemel afspelen in Job 1 en 2 niet letterlijk op te vatten. Ze zijn een weergave van wat satan beraamt en hetgeen hem door God wel of niet wordt toegestaan. Engelen zijn geesten en de satan is ook een geest. Een lichamelijke verschijning van satan in de hemel nadat hij daar eenmaal is uitgestoten, is naar ik geloof niet mogelijk.

M.vr.gr.
Z.
Kan jij me dat Bijbels onderbouwen. Want je geeft nu je eigen mening weer. Heb je dat ergens gelezen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door Zonderling »

albion schreef:
Zonderling schreef:
Net zomin als het bovenstaande naar de letter kan worden opgevat, hoeven we ook de passages die zich in de hemel afspelen in Job 1 en 2 niet letterlijk op te vatten. Ze zijn een weergave van wat satan beraamt en hetgeen hem door God wel of niet wordt toegestaan. Engelen zijn geesten en de satan is ook een geest. Een lichamelijke verschijning van satan in de hemel nadat hij daar eenmaal is uitgestoten, is naar ik geloof niet mogelijk.

M.vr.gr.
Z.
Kan jij me dat Bijbels onderbouwen. Want je geeft nu je eigen mening weer. Heb je dat ergens gelezen?
Dat we in Genesis 11 een oneigenlijke manier van spreken vinden (niet historisch en naar de letter zo op te vatten) vinden we zelfs in Hellenbroek. Ik breid dit slechts uit naar deze passages in Job. Ik weet niet of ik dit weleens gelezen heb, zou dat moeten nazoeken.

Dat satan een geest is en dat de strijd tussen God en de satan ook geestelijk is en zich doorgaans niet zichtbaar, lichamelijk vertoont, is m.i. wel geheel Bijbels. Wanneer je wilt, kan ik dat inderdaad wel Bijbels onderbouwen. Maar vermoedelijk is dat niet nodig, je wilt waarschijnlijk een specifieke onderbouwing hebben voor deze geschiedenis van Job !?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onderhandelingen in de hemel?

Bericht door helma »

Jongere schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat Helma het uit Openbaring 12 heeft.
Dat denk ik ook ja:

En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.
En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.
En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.
En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe.
Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
En toen de draak zag, dat hij op de aarde geworpen was, zo heeft hij de vrouw vervolgd, die het manneken gebaard had.


Lees hierover ook Bavinck's 'Voort wentelen de eeuwen', het eerste hoofdstuk. Vóór de hemelvaart van Christus (daar werd Christus daadwerkelijk het Hoofd van de kerk) had de duivel nog rechtsgrond om aan te klagen, de 'verklager der broederen' te zijn. Na Zijn hemelvaart (de 'wegrukking van het kind') is de zaligheid, de kracht en het koninkrijk geworden onzes Gods.
Klopt ja.
Ds van de Net heeft er ooit met Hemelvaart over gepreekt
Plaats reactie