Drie afsnijdingen...

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Voer voor een discussie vol niet-invoelende reacties...
Veel succes!
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door cosmo »

Ik heb geen flauw vermoeden waar dit over gaat, dus ik zal me niet bemoeien met de discussie.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
freek schreef:Gods volk kent een drietal afsnijdingen, zei een predikant gisteren. De eerste afsnijding uit de wereld, de tweede afsnijding van eigen werken en de derde afsnijding van het leven, als de verdiensten van Christus toegepast worden. Deze variant van de standenleer kende ik nog niet. Weten jullie waarop dit gebaseerd is? De preek ging over het stillen van de storm door Jezus, Markus 6.
Voer voor een discussie vol niet-invoelende reacties...
Veel succes!
:)

Ik wil geen discussie, ik wil uitleg. Die miste ik namelijk in deze preek.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marco »

freek schreef: :)

Ik wil geen discussie, ik wil uitleg. Die miste ik namelijk in deze preek.
Neem contact op met de betreffende predikant. Die moet je meer kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Marco schreef:
freek schreef: :)

Ik wil geen discussie, ik wil uitleg. Die miste ik namelijk in deze preek.
Neem contact op met de betreffende predikant. Die moet je meer kunnen vertellen.
Hij heeft geen email :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Tiberius »

Maar toch wel een postadres?
Eigenlijk heeft Gods volk maar één echte afsnijding: dat is van de oude Adam, waarna inenting in Christus volgt, zie Romeinen 11.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Maar toch wel een postadres?
Eigenlijk heeft Gods volk maar één echte afsnijding: dat is van de oude Adam, waarna inenting in Christus volgt, zie Romeinen 11.

Ja, maar ik ga niet via de post zitten corresponderen. Dat is echt van voor mijn tijd.

Dat bedoelde ik idd, ik weet ook niet anders dan dat er één afsnijding is. Daarom was dit nieuw voor mij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

Die eerste afsnijding is niet voor iedereen van toepassing. Alleen voor mensen die 'van de kroeg naar de kerk' bekeerd worden. Voor de meeste hoorders zal die afsnijding niet zijn voorgekomen, aangezien als 'kinderen der gemeente, die behoren gedoopt te wezen', zijn geboren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

refo schreef:Die eerste afsnijding is niet voor iedereen van toepassing. Alleen voor mensen die 'van de kroeg naar de kerk' bekeerd worden. Voor de meeste hoorders zal die afsnijding niet zijn voorgekomen, aangezien als 'kinderen der gemeente, die behoren gedoopt te wezen', zijn geboren.
Ik vermoed dat afsnijding twee dan de wedergeboorte en de bekering is. Nummer 3 de bewuste rechtvaardiging van 's mensen zijde.

Vervolgens denk ik aan de titel van een zeker boekske.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door helma »

freek schreef:
Vervolgens denk ik aan de titel van een zeker boekske.
:tilt

"Het is ingewikkeld geworden"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

freek schreef:
refo schreef:Die eerste afsnijding is niet voor iedereen van toepassing. Alleen voor mensen die 'van de kroeg naar de kerk' bekeerd worden. Voor de meeste hoorders zal die afsnijding niet zijn voorgekomen, aangezien als 'kinderen der gemeente, die behoren gedoopt te wezen', zijn geboren.
Ik vermoed dat afsnijding twee dan de wedergeboorte en de bekering is. Nummer 3 de bewuste rechtvaardiging van 's mensen zijde.

Vervolgens denk ik aan de titel van een zeker boekske.
Van een gouwenaar...

Op zich is het niet zo slecht om aan te geven welke 'afsnijdingen' voor kunnen komen. Maar door 'Gods volk' te noemen, komen er ladingen in te liggen, die er niet in horen.

Maar jij bent er bij geweest, dus of je vermoeden juist is kun jij beter beroordelen dan ik.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door eilander »

Waarschijnlijk is er een parallel met de 12 bijlslagen van Boston.
Maar als iemand deze aanduidingen naast zich neerlegt, en liever aansluit bij stappen die hij directer in de Bijbel terugvindt, is daar mijns inziens niks op tegen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

Om even invoeling te verkrijgen wat vragen:

1. Wat houdt die afnijding van het leven precies in? Ik heb geen flauw idee wat daarmee bedoeld wordt
2. Hoe komt hij hierbij gezien het feit dat hij preekt over Markus 6? Ik mis het verband een beetje.

Wie helpt me?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Als de verdiensten van Christus toegepast worden
Als Gods Geest zaligmakend werkt, inwendig roept, het geloof ontsteekt, het verstand verlicht enz.

De eerste afsnijding uit de wereld,
Het niet meer met de wereld 'kunnen doen'. Weg wereld, weg schatten.

de tweede afsnijding van eigen werken
'Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed'. Te weet komen dat met eigengerechtigheid geen enkele mogelijkheid is om te betalen. Om daarmee te leren het buiten jezelf te zoeken.

de derde afsnijding van het leven
Alles in zichzelf zien als zondig. God rechtvaardigen in Zijn oordeel. De doodstraf onderschrijven. Sterven aan de wet.
Het zijn geen standen als ware het stappen in de tijd maar meer onderscheidingen van hoe het 'leerproces' van de Heilige Geest wordt ervaren, bevonden. In deze weg wordt Christus meer en meer nodig en aangegrepen.
Quaerite prime regnum Dei
Plaats reactie