Atheïstische reclame

Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Medereiziger »

Auto schreef:
Medereiziger schreef:Busmaatschappijen zijn anders al vrij lang geprivatiseerd.

Je zal als atheïstische timmerman maar bij zo iemand moeten klussen.
Schiet toch op man, wat een geneuzel. Busmaatschappijen zijn geprivatiseerd maar ten dienste van het publiek en dus ten dienste voor iedereen.

Tijdens de verkiezingen mag iedereen zijn politieke voorkeur kenbaar maken op zijn huis, echter een busmaatschappij mag geen politieke slogans van een of andere partij voeren. Zo zou dat ook zijn met beledigende teksten.
En een tekst als 'er is waarschijnlijk geen God' is beledigend? :sweat

Ik hoop dat je dan ook begrijpt dat het voor mensen als beledigend kan worden ervaren als ergens een tekst als 'Jezus leeft' prijkt.

Overigens bestaat er natuurlijk nogal een aanzienlijk verschil tussen een aanplakbiljet op je raam, of een levensgrote slogan die al van verre te zien is.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Josephus »

Auto schreef:Tijdens de verkiezingen mag iedereen zijn politieke voorkeur kenbaar maken op zijn huis, echter een busmaatschappij mag geen politieke slogans van een of andere partij voeren. Zo zou dat ook zijn met beledigende teksten.
Zit op zich wat in. Alleen heb ik daarbij wel de vraag of God überhaupt te beledigen is, in de zin zoals wij beledigen definiëren. Ik heb daar geen pasklaar antwoord op. Ik voel me in elk geval niet beledigd door zo'n slogan.

Mijn Bijbel zegt: de dwaas zeg in zijn hart dat er geen God is. Diezelfde Bijbel zegt ook dat je een zot niet moet antwoorden naar zijn dwaasheid. Dus.. probleem opgelost? ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Auto »

Josephus schreef:
Mijn Bijbel zegt: de dwaas zeg in zijn hart dat er geen God is. Diezelfde Bijbel zegt ook dat je een zot niet moet antwoorden naar zijn dwaasheid. Dus.. probleem opgelost? ;)
Nee, want de Christelijke buschauffeur moet met die bus rijden! Als hij daar een keuze in zou hebben zou het misschien nog wat anders zijn, maar dat heeft hij niet.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Josephus »

Auto schreef:
Josephus schreef:
Mijn Bijbel zegt: de dwaas zeg in zijn hart dat er geen God is. Diezelfde Bijbel zegt ook dat je een zot niet moet antwoorden naar zijn dwaasheid. Dus.. probleem opgelost? ;)
Nee, want de Christelijke buschauffeur moet met die bus rijden! Als hij daar een keuze in zou hebben zou het misschien nog wat anders zijn, maar dat heeft hij niet.
Ik ken een christelijke buschauffeur die hierin redelijk nuchter is. Hij zou het niet fijn vinden, maar zegt ook dat het zijn primaire taak is om mensen te vervoeren. Voor de beslissing over welke reclame er op de bus staat is hij niet verantwoordelijk. Mijns inziens heeft hij daarmee wel een punt.

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. De uiterste consequentie is dan dat je weigert met die bus te rijden en ontslag riskeert. Principes kosten soms wat.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Kippetje »

Josephus schreef:
Auto schreef:
Josephus schreef:
Mijn Bijbel zegt: de dwaas zeg in zijn hart dat er geen God is. Diezelfde Bijbel zegt ook dat je een zot niet moet antwoorden naar zijn dwaasheid. Dus.. probleem opgelost? ;)
Nee, want de Christelijke buschauffeur moet met die bus rijden! Als hij daar een keuze in zou hebben zou het misschien nog wat anders zijn, maar dat heeft hij niet.
Ik ken een christelijke buschauffeur die hierin redelijk nuchter is. Hij zou het niet fijn vinden, maar zegt ook dat het zijn primaire taak is om mensen te vervoeren. Voor de beslissing over welke reclame er op de bus staat is hij niet verantwoordelijk. Mijns inziens heeft hij daarmee wel een punt.

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. De uiterste consequentie is dan dat je weigert met die bus te rijden en ontslag riskeert. Principes kosten soms wat.
Er staan wel meer reclames op een bus die bedenkelijk zijn. Dat wordt dan lastig werken voor een christen chauffeur.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

Josephus schreef: Principes kosten soms wat.
Precies, misschien draaf ik door, maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik vrees het ergste......
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Atheïstische reclame

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
Josephus schreef: Principes kosten soms wat.
Precies, misschien draaf ik door, maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik vrees het ergste......
ik weet niet of je dat zo kunt stellen..
wanneer het werkelijkheid wordt... en Christus mag je deel zijn..
ik denk dat we het niet helemaal in kunnen denken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

henriët schreef:...wanneer het werkelijkheid wordt... en Christus mag je deel zijn..
ik denk dat we het niet helemaal in kunnen denken.
Nee, daarom zei ik dat ik het ergste vrees.

En ik denk daarbij aan de verloochening door Petrus.
Petrus, die heeft getuigd van de Heere Jezus, dat Hij Gods Zoon was.
Petrus die getuigd heeft van zijn liefde voor en tot hem.

Daarom, alweer, ik vrees het ergste......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Atheïstische reclame

Bericht door refo »

jvdg schreef:
henriët schreef:...wanneer het werkelijkheid wordt... en Christus mag je deel zijn..
ik denk dat we het niet helemaal in kunnen denken.
Nee, daarom zei ik dat ik het ergste vrees.

En ik denk daarbij aan de verloochening door Petrus.
Petrus, die heeft getuigd van de Heere Jezus, dat Hij Gods Zoon was.
Petrus die getuigd heeft van zijn liefde voor en tot hem.

Daarom, alweer, ik vrees het ergste......
Dan vrezen we voor jou het ergste.
Misschien meteen je papieren nog eens nakijken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

refo schreef:
jvdg schreef:
henriët schreef:...wanneer het werkelijkheid wordt... en Christus mag je deel zijn..
ik denk dat we het niet helemaal in kunnen denken.
Nee, daarom zei ik dat ik het ergste vrees.

En ik denk daarbij aan de verloochening door Petrus.
Petrus, die heeft getuigd van de Heere Jezus, dat Hij Gods Zoon was.
Petrus die getuigd heeft van zijn liefde voor en tot hem.

Daarom, alweer, ik vrees het ergste......
Dan vrezen we voor jou het ergste.
Misschien meteen je papieren nog eens nakijken.
Die papieren probeer ik elke dag na te kijken.

Dat mis ik nu juist bij jou.
Ongezouten kritiek op een gevoelloze, agressieve, manier en toon.

Maar idd. kan je het ergste voor mij vrezen.
Mag ik rekenen op gebed als je idd. het ergste voor mij vreest?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Bonny »

jvdg schreef:
Josephus schreef: Principes kosten soms wat.
Precies, misschien draaf ik door, maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik vrees het ergste......
Ik hoop dat we nooit in zo'n situatie terecht zullen komen...
The Groom's still waiting at the altar
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Meeting »

jvdg schreef:
maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik denk dat de atheisten die deze reclame op de bussen willen hebben wel bang zijn dat ze een mes op de keel krijgen als ze ipv. "Jezus" het woord "Allah" gebruiken. Ze zijn in iedergeval bang dat er dan aanslagen komen. En aangezien ze niet bang zijn voor de christenen kunnen ze dit makkelijk doen.....toch?
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

Meeting schreef:
jvdg schreef:
maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik denk dat de atheisten die deze reclame op de bussen willen hebben wel bang zijn dat ze een mes op de keel krijgen als ze ipv. "Jezus" het woord "Allah" gebruiken. Ze zijn in iedergeval bang dat er dan aanslagen komen. En aangezien ze niet bang zijn voor de christenen kunnen ze dit makkelijk doen.....toch?
Maar dit lost mijn zorg, mijn probleem niet op.
Ben ik standvastig genoeg om dit geweld te weerstaan?

In "vreedzame" omstandigheden durf ik zelfs niet ten volle op te komen voor de Meester.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Meeting »

jvdg schreef:
Meeting schreef:
jvdg schreef:
maar als mij letterlijk het mes op de keel wordt gezet, om Jezus te verloochenen, blijf ik dan standvastig?
Dan kosten die principes mijn leven.

Ik denk dat de atheisten die deze reclame op de bussen willen hebben wel bang zijn dat ze een mes op de keel krijgen als ze ipv. "Jezus" het woord "Allah" gebruiken. Ze zijn in iedergeval bang dat er dan aanslagen komen. En aangezien ze niet bang zijn voor de christenen kunnen ze dit makkelijk doen.....toch?
Maar dit lost mijn zorg, mijn probleem niet op.
Ben ik standvastig genoeg om dit geweld te weerstaan?

In "vreedzame" omstandigheden durf ik zelfs niet ten volle op te komen voor de Meester.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik denk dat de meeste dat niet durven ten volle op te komen voor de Meester.Mijzelf erbij in gesloten. Dat komt omdat wij onze principes zo makkelijk laten varen. We zijn allemaal bang voor onze hachie.
Toch eist God het van ons. Het is onze plicht en verantwoordelijkheid. En laten we die nu eens nemen. Dat het nog vruchten mag geven ten goede.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Cumulus
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 feb 2009, 17:19

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Cumulus »

Ik zie het hele probleem niet zo. De boodschap die op een bus staat is niet de mening van diegene die de bus rijdt. Als ik als buschauffeur een bus rijdt mij daarop een Axe raclame, dan betekend dat niet dat mijn oksels niet meer stinken. Dat gaat eveneens op voor atheistenbussen.
Plaats reactie