RD interview B. Florijn

Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Jan »

Ik las pas het volgende van iemand:
Uw grimmigheid ligt op mij; Gij hebt mij nedergedrukt met al Uw baren. Sela.
HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
En ik las enkele reacties hierop
memento schreef:Met alle respect voor deze man, en zijn geloofsleven, hij mist hier toch de kern van het evangelie.
Marnix schreef:Voor de man heb ik veel respect, voor zijn geloofsleven minder. Het getuigt niet van de zekerheid van het geloof maar van grote onzekerheid.
Marnix schreef:Waar is de zekerheid van het geloof gebleven? Waar is het instemmen met het evangelie gebleven? het is totaal tegen de lijn van de Bijbel in en tegen hoe het er in de Bijbel aan toe gaat in. En dat is wel heel eerlijk van hem, maar het is ook triest.
JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:arme man
Of hij is rijker dan hij zelf weet.
ik hoop het. Maar dan nog heeft hij een arme boodschap
Maar ik las gelukkig ook de volgende reactie:

albion: Ik denk dat deze man vééél meer levenservaring heb dan jij en ik denken te weten ::salut
Laatst gewijzigd door Jan op 20 jan 2009, 10:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Tiberius »

David J schreef:
Luther schreef: Chapman, twee dingen:
1. Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.
Luther, volgens mij is het helemaal niet waar wat je zegt. Het is inderdaad een irrealis, een 'niet-werkelijkheidsvorm'. Maar hoe kom je bij het idee dat die alleen gebruikt wordt voor zaken die onmogelijk waar kunnen worden? Stel dat een 17-jarige zegt: 'Mocht ik ooit trouwen, dan wil ik zo'n soort jurk'. Het enige wat ze dan zegt, is dat het op dit moment niet reeël is dat ze gaat trouwen, bijvoorbeeld omdat ze helemaal nog geen vriend heeft. Maar het is zeer zeker niet uitgesloten dat ze ooit gaat trouwen. Sterker nog, het feit dat ze zo'n zin uitspreekt bewijst dat ze rekening houdt met de mogelijkheid dat het ooit gaat gebeuren, en dat ze er mee bezig is.

Je moet je allergie voor bepaalde godsdienstige uitdrukkingsvormen (waar ik overigens ook niet echt blij van wordt) niet proberen te onderbouwen met taalkundige onjuistheden...
Het werkwoord "mogen" kan ook gebruikt worden om iets als wenselijk voor te stellen, bijvoorbeeld in de zin "moge dit jaar voorspoedig zijn".
Deze betekenis wordt in deze context bedoeld.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
David J schreef:
Luther schreef: Chapman, twee dingen:
1. Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.
Luther, volgens mij is het helemaal niet waar wat je zegt. Het is inderdaad een irrealis, een 'niet-werkelijkheidsvorm'. Maar hoe kom je bij het idee dat die alleen gebruikt wordt voor zaken die onmogelijk waar kunnen worden? Stel dat een 17-jarige zegt: 'Mocht ik ooit trouwen, dan wil ik zo'n soort jurk'. Het enige wat ze dan zegt, is dat het op dit moment niet reeël is dat ze gaat trouwen, bijvoorbeeld omdat ze helemaal nog geen vriend heeft. Maar het is zeer zeker niet uitgesloten dat ze ooit gaat trouwen. Sterker nog, het feit dat ze zo'n zin uitspreekt bewijst dat ze rekening houdt met de mogelijkheid dat het ooit gaat gebeuren, en dat ze er mee bezig is.

Je moet je allergie voor bepaalde godsdienstige uitdrukkingsvormen (waar ik overigens ook niet echt blij van wordt) niet proberen te onderbouwen met taalkundige onjuistheden...
Het werkwoord "mogen" kan ook gebruikt worden om iets als wenselijk voor te stellen, bijvoorbeeld in de zin "moge dit jaar voorspoedig zijn".
Deze betekenis wordt in deze context bedoeld.
Klopt, en op zich is daar niks mis mee (net als in de berijming van ps 119, trouwens). Maar het wordt niet altijd zo gebruikt, en vaak niet zo opgevat. Uit het interview spreekt ook niet de verwachting dat het zover komt; erg onlogisch is het nou ook weer niet om het als irrealis op te vatten.

Zeker als je bedenkt dat de geïnterviewde zich te goed/te slecht (in ellendekennis) vindt om überhaupt bekeerd te worden. Een soort pelagianisme dat negatief uitwerkt, zeg maar. Gevolg is dat hij er - menselijkerwijs - nooit toe zal komen om zich bekeerd te noemen, want je kunt van jezelf niet slecht genoeg denken. En dat zal hij dus nooit doen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door memento »

Jan schreef:Ik las pas het volgende van iemand:
Uw grimmigheid ligt op mij; Gij hebt mij nedergedrukt met al Uw baren. Sela.
HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
Diezelfde man zegt ook, ja, daar begint hij mee:

O HEERE, God mijns heils!

en hij eindigt door te stellen dat hij God voortdurend (morgenstond = hele dag) met deze nood lastig valt

Maar ik, HEERE! roep tot U, en mijn gebed komt U voor in den morgenstond.

Die vertrouwensuitspraken, die Heman wel in zijn diepste nood kende, mis ik hier. Ik lees nergens dat Hemans oncludie is dat het onmogelijk is, nee, hij gaat met zijn nood naar de Heere, en hij noemt Hem de God van zijn heil. Voor het geloof mag het dan wel eens hopeloos zijn aan eigen kant, maar nóóit aan Gods kant, zoals dhr. Florijn beweert. Wijs me de plek in de Schrift maar aan die de uitspraak van hopeloosheid aan Gods kant rechtvaardigt...

Aangepast: Met dank aan Tiberius, die erop wees dat deze psalm van Heman ipv David was
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Tiberius »

Het was Heman.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Josephus »

Jan schreef:Maar ik las gelukkig ook de volgende reactie:

albion: Ik denk dat deze man vééél meer levenservaring heb dan jij en ik denken te weten ::salut
Waarom ben je daar blij mee dan? Het is toch vrij logisch dat iemand van 88 meer levenservaring heeft dan iemand van 35? Dat gegeven zegt in deze discussie dus eigenlijk niets.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Jan »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
David J schreef:
Luther schreef: Chapman, twee dingen:
1. Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.
Luther, volgens mij is het helemaal niet waar wat je zegt. Het is inderdaad een irrealis, een 'niet-werkelijkheidsvorm'. Maar hoe kom je bij het idee dat die alleen gebruikt wordt voor zaken die onmogelijk waar kunnen worden? Stel dat een 17-jarige zegt: 'Mocht ik ooit trouwen, dan wil ik zo'n soort jurk'. Het enige wat ze dan zegt, is dat het op dit moment niet reeël is dat ze gaat trouwen, bijvoorbeeld omdat ze helemaal nog geen vriend heeft. Maar het is zeer zeker niet uitgesloten dat ze ooit gaat trouwen. Sterker nog, het feit dat ze zo'n zin uitspreekt bewijst dat ze rekening houdt met de mogelijkheid dat het ooit gaat gebeuren, en dat ze er mee bezig is.

Je moet je allergie voor bepaalde godsdienstige uitdrukkingsvormen (waar ik overigens ook niet echt blij van wordt) niet proberen te onderbouwen met taalkundige onjuistheden...
Het werkwoord "mogen" kan ook gebruikt worden om iets als wenselijk voor te stellen, bijvoorbeeld in de zin "moge dit jaar voorspoedig zijn".
Deze betekenis wordt in deze context bedoeld.
Klopt, en op zich is daar niks mis mee (net als in de berijming van ps 119, trouwens). Maar het wordt niet altijd zo gebruikt, en vaak niet zo opgevat. Uit het interview spreekt ook niet de verwachting dat het zover komt; erg onlogisch is het nou ook weer niet om het als irrealis op te vatten.

Zeker als je bedenkt dat de geïnterviewde zich te goed/te slecht (in ellendekennis) vindt om überhaupt bekeerd te worden. Een soort pelagianisme dat negatief uitwerkt, zeg maar. Gevolg is dat hij er - menselijkerwijs - nooit toe zal komen om zich bekeerd te noemen, want je kunt van jezelf niet slecht genoeg denken. En dat zal hij dus nooit doen.
Om de beeldspraak van Bunyan te gebruiken: Hij zal niet met een bootje gemakkelijk de doodsjordaan overvaren om daar te horen dat zijn bekering niet echt was.

Ik hoorde pas een keer van een dominee, ik meen een GerGemmer van 100 jaar terug, dat alle onvervulde beloften van Gods volk uiterlijk in de laatste uur/minuut/seconde van hun leven vervuld zullen worden. Dat hoop ik wel voor hem.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door refo »

Josephus schreef:
Jan schreef:Maar ik las gelukkig ook de volgende reactie:

albion: Ik denk dat deze man vééél meer levenservaring heb dan jij en ik denken te weten ::salut
Waarom ben je daar blij mee dan? Het is toch vrij logisch dat iemand van 88 meer levenservaring heeft dan iemand van 35? Dat gegeven zegt in deze discussie dus eigenlijk niets.
Ik denk dat veel van Florijns leerlingen kunnen zeggen: 99 Ik ben verstandiger dan al mijn leraars, omdat Uw getuigenissen mijn betrachting zijn.
Florijn gaat voorbij aan Gods getuigenissen. Het is wat dat betreft te hopen dat hij meer levenservaring krijgt. Hij wil getuigenissen buiten Gods Woord om.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Josephus »

refo schreef:Florijn gaat voorbij aan Gods getuigenissen. Het is wat dat betreft te hopen dat hij meer levenservaring krijgt. Hij wil getuigenissen buiten Gods Woord om.
Het heeft er inderdaad ook mee te maken hoe je het begrip 'levenservaring' invult. Ik benaderde dat zojuist meer algemeen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door refo »

Josephus schreef:
refo schreef:Florijn gaat voorbij aan Gods getuigenissen. Het is wat dat betreft te hopen dat hij meer levenservaring krijgt. Hij wil getuigenissen buiten Gods Woord om.
Het heeft er inderdaad ook mee te maken hoe je het begrip 'levenservaring' invult. Ik benaderde dat zojuist meer algemeen.
Ik denk dat albion en jan dat niet bedoelden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 29 jan 2009, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door refo »

En waarop baseer je dat het 'eeuwig erven' wordt? Je hebt er wel een goed gevoel bij?
Dat is omgekeerd evenredig precies wat je de jongere generatie verwijt (die hier overigens niet eens zo oververtegenwoordigd is). Je mag dan meer 'diepgang' zien bij Florijn c.s. maar dat kan ook komen doordat het anker in z'n eigen bootje ligt.

De jongeren waar je het over hebt hebben misschien minder 'diepgang', maar dat is juist goed. Wordt als een kind. Zie niet, geloof toch! Vrees niet, geloof alleen! Al klaagt alles me aan, nochtans! (Zondag 23, wat volgens sommigen over bewuste vrijspraak gaat. Verrassing: dat is niet zo. Dat is de conclusie die de gelovige mag trekken.En dat daar ook doet)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door GGBeroopingswerk »

J. Nootenboom, W. van Obdampark 7, 3341 AD Hendrik Ido Ambacht in het RD van vandaag schreef:Onmogelijk
Ik heb tranen vergoten over het artikel ”Het alleronbeschrijflijk­ste wonder” (RD 17-1). Als wordt gezegd: „Het is onmogelijk, en dat tot drie keer toe, neen, an­derhalf uur lang”, dat is een pre­dikant waar de geı¨nterviewde onder zou willen kerken. Onze Heidelbergse Catechismus heeft het ook over die onmogelijkheid, in Zondag 5, maar ook over de mogelijkheid, Zondag 6. In Matth. 19:25 roepen de discipe­len uit: „Wie kan dan zalig wor­den?” Dat lijkt een uitroep van wanhoop. Maar de Heere Jezus antwoordt: „Wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God.” Een predikant moet dan ook niet slechts de onmogelijk­heid aan ’s mensen zijde preken, nee, hij moet de drie stukken preken: ellende, verlossing en dankbaarheid. Alle predikers (apostelen, profeten, priesters) in de Bijbel hebben deze drie stuk­ken gepredikt. Ik heb vele predi­katies van de drie in het inter­view genoemde predikanten ge­hoord. In allemaal leerden zij de onmogelijkheid aan de zijde van de mens, maar ook de mogelijk­heid in Christus Jezus. Ook ds.
Du Marchie van Voorthuysen.
Het niet prediken van de moge­lijkheid van verlossing in Chris­tus is een tekortdoen aan Zijn enige offerande voor de zonden.
Hebr. 10:24-26 vermaant ons duidelijk de onderlinge bijeen­komsten niet na te laten. Wij hebben dus naar de kerk te gaan. Ds. Th. van der Groe, die ook in het interview genoemd wordt, leerde dat zelfs als er geen zuive­re kerk in onze omgeving is, wij naar de meest zuivere kerk heb­ben te gaan. Ook Elia kon de 7000 niet vinden, omdat hij met zijn eigen maatstaf mat. Als wij met onze maatstaf meten, vin­den wij er echter geen, want dan meten en vergelijken wij ande­ren met onszelf (2 Kor. 10:12).
Wij bepalen niet hoeveel er nog overgebleven zijn in Nederland, maar de Heere, Die geen vergis­singen maakt.
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Jan »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
David J schreef:
Luther schreef: Chapman, twee dingen:
1. Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.
Luther, volgens mij is het helemaal niet waar wat je zegt. Het is inderdaad een irrealis, een 'niet-werkelijkheidsvorm'. Maar hoe kom je bij het idee dat die alleen gebruikt wordt voor zaken die onmogelijk waar kunnen worden? Stel dat een 17-jarige zegt: 'Mocht ik ooit trouwen, dan wil ik zo'n soort jurk'. Het enige wat ze dan zegt, is dat het op dit moment niet reeël is dat ze gaat trouwen, bijvoorbeeld omdat ze helemaal nog geen vriend heeft. Maar het is zeer zeker niet uitgesloten dat ze ooit gaat trouwen. Sterker nog, het feit dat ze zo'n zin uitspreekt bewijst dat ze rekening houdt met de mogelijkheid dat het ooit gaat gebeuren, en dat ze er mee bezig is.

Je moet je allergie voor bepaalde godsdienstige uitdrukkingsvormen (waar ik overigens ook niet echt blij van wordt) niet proberen te onderbouwen met taalkundige onjuistheden...
Het werkwoord "mogen" kan ook gebruikt worden om iets als wenselijk voor te stellen, bijvoorbeeld in de zin "moge dit jaar voorspoedig zijn".
Deze betekenis wordt in deze context bedoeld.
Klopt, en op zich is daar niks mis mee (net als in de berijming van ps 119, trouwens). Maar het wordt niet altijd zo gebruikt, en vaak niet zo opgevat. Uit het interview spreekt ook niet de verwachting dat het zover komt; erg onlogisch is het nou ook weer niet om het als irrealis op te vatten.

Zeker als je bedenkt dat de geïnterviewde zich te goed/te slecht (in ellendekennis) vindt om überhaupt bekeerd te worden. Een soort pelagianisme dat negatief uitwerkt, zeg maar. Gevolg is dat hij er - menselijkerwijs - nooit toe zal komen om zich bekeerd te noemen, want je kunt van jezelf niet slecht genoeg denken. En dat zal hij dus nooit doen.
Ik weet niet of het woord 'mocht' in de Bijbel altijd met een verwachting samengaat:

David bij de doodzieke zoon van hem en Bathséba in 2 Samuël 12:22: "Wie weet, de HEERE zou mij mogen genadig zijn, dat het kind levend bleve." Terwijl Nathan hem gezegd had dat dit kind sterven zou.

Jona 3: 9. Wie weet, God mocht Zich omkeren en berouw krijgen en Zijn brandende toorn laten varen, zodat wij niet te gronde gaan.

Joël 2:14 Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor den HEERE, uw God.

Marco zegt terecht dat Florijn zichzelf niet slecht genoeg kan 'denken' (= vinden?). Maar juist voor die slechte mensen, die niet kunnen geloven, die God niet kunnen zoeken en naar Hem niet kunnen vragen, staat zo'n troost in de Romeinenbrief:
Romeinen 10:20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:Het interview met de heer Florijn maakte mij nogal triestig. De discussie hier echter nog triestiger.

De heer Florijn mag dan geen kinderen van God meer zien, ik zie ze gelukkig wel. Als je mij vraagt kinderen van God op te noemen waar je bijzondere achting voor hebt dan kan ik er toch wel een paar noemen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het dan wel hebben over mensen van 50+. Ik ken vele van mijn generatie (20tigers, 30tigers) die ook aan het HA gaan, waar ik niks van durf te zeggen maar waar ik ook niet jaloers op kan zijn. Volgens mij is de heer Florijn daar nou zo moe van. Iedereen heeft Jezus op zak, we zijn allemaal in de Heer maar hij mist die diepgang. Laat dat nou net die generatie zijn die oververtegenwoordigd is op Refoforum. Vandaar dat de heer Florijn er hier niet best vanaf komt.
Opmerkelijk, ik hoor altijd hele andere verhalen, dat helemaal niet iedereen Jezus op zak heeft in de Ger Gem. De vraag is of Bijbelse criteria worden gebruikt bij die toetsing. Als ik sommige flink rechtse mensen al hoor verzuchten dat er weinig christenen zijn overgebleven als ze een vrouw in een broek zien, van iemand weet dat hij een keer in een cafeetje wat heb gedronken enzovoorts vraag ik me het af.

Maar zou je misschien die diepgang waar je op doelt, wat nader toe kunnen lichten? Waaruit blijkt die diepgang, wat houdt die diepgang precies in?
Enigszins kan ik het mij voorstellen van de heer Florijn. Afgelopen zondag nog, wat we zouden noemen, een rijke Christusprediking gehoord waarin een ruim aanbod was en gewezen werd op het Lam Gods. Maar.... ik kan er niks mee. Je zou zeggen ´wat wil je meer´ maar zulke prediking wordt bijna oppervlakkig. De heer Florijn is van een generatie die wacht op een bewuste vrijspraak van schuld en straf, zo ken ik er meer. Wat bedoel ik, vele avondmaalgangers van mijn generatie mogen dan verlost zijn maar als je vraagt ´voel je je verlost´ moet het antwoord vaak ´nee´ zijn. Het wordt ook niet uitgestraald of opgemerkt. Sommige predikanten hadden dat merkbaar wel, denk bijv. aan J.W. Kersten. Zulke konden blijmoedig over de aarde gaan. Dat is de worsteling van de heer Florijn, daarom kan hij het niet uithouden bij de refo´s. Ondanks dat er zeeer veel op het interview valt af te dingen zal het toch eeuwig erven worden voor hem.
Opnieuw moeten we naar de Bijbel kijken. Hoe ruim of smal wordt het evangelie daar aangeboden en is dat dan oppervlakkig? Is de diepgang die verwacht wordt wel juiste diepgang of zijn het dingen die mensen erbij hebben bedacht? Enz. Ik vraag me af hoe dat bij hem was.

Eerst komt hij tot geloof, alle twijfel verdwijnt uit zijn hart. Dan hoort hij een preek en leest een boek van iemand die in de lijn van de nadere reformatie staat en er wat aan toevoegt. Niet alleen het recht billijken maar het ook omhelzen. Dan pas verlost Hij je. En hij begint weer volop te twijfelen. Blijkbaar is het toch meer nodig. Het leek zo mooi en echt maar nee, het was niet voldoende.

Ik lees volop twijfel, ook een strijd in hem, tussen zijn oude en nieuwe mens, worsteling met de zonde. Wat ik dan zo mis is die loskoppeling van jezelf en Christus. Het geloof dat onze hartstochten en begeerten met Hem aan het kruishout zijn gespijkerd, dat onze oude mens met Hem is gestorven. En dat we zo met al onze zwakheden ook naar Gods troon toe mogen gaan en genade mogen ontvangen. We moeten met onze zonden naar Hem toegaan in plaats van er mee gaan rondlopen en denken: Ik ben blijkbaar toch geen kind van God want er is nog zoveel mis met me. Dat proef ik hier een beetje. Geloof, dan weer zonde, schuldgevoel wat resulteert in twijfel, geen zekerheid over zijn toekomst. En zou dat ook niet heel goed de aanleiding kunnen zijn van zijn volgende probleem, dat hij geen 7000 gelovige mensen meer kent, mensen vallen een gat in hun knieen en klaar is kees. Die lopen dan niet meer met hun ziel onder hun arm maar zijn blij en dankbaar. Ze zondigen ook nog maar slaan er niet door aan het twijfelen. Het lijkt allemaal zo makkelijk. En hij kent dat niet, toetst het aan zijn eigen ervaring en denkt: Zo makkelijk gaat dat niet, het is vast allemaal schijn, ze denken Christus te hebben maar doorleven niet die zondekennis, twijfel etc. Wie zijn leven verliest zal het behouden, zegt hij. Daar heeft hij moeite mee, dat oude leven verliezen... dat is denk ik een hele strijd voor hem.

Mijn kritiek betrof trouwens zijn boodschap. Over zijn geloof zal ik niet anders oordelen dan de Bijbel, en dat waar hij zo tegenin gaat. Wie op Hem ziet als Gods Zoon en Verlosser zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben. Als hij dat gelooft, belooft de Bijbel zijn behoud, en ik denk dat hij zich zal verwonderen hoeveel duizenden Nederlanders uit deze tijd daar ook mogen zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie