Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Zonderling »

ND 23 of 24 december 2008 schreef:Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar
Geplaatst: 23 december 2008 22:00, laatste wijziging: 24 december 2008 10:34

LEIDEN - De Bijbel kon historisch wel eens veel betrouwbaarder zijn dan veel archeologen denken.
Dat zegt prof. dr. Amihai Mazar, een van de gezaghebbendste archeologen van Israël, vandaag in het
Nederlands Dagblad.
Mazar was onlangs in Nederland, op uitnodiging van het Werkgezelschap voor de Archeologie van Palestina,
het Instituut voor Godsdienstwetenschap en de faculteit Archeologie van de Universiteit van Leiden.
Zo zou David in de tiende eeuw voor Christus Edom veroverd hebben, volgens de Bijbel. ,,Veel archeologen
verklaarden dat dit onzin was'', zegt Mazar, zelf niet-religieus en archeoloog aan Hebreeuwse Universiteit in
Jeruzalem. ,,Edom kreeg volgens hen pas tweehonderd jaar later met Israël te maken. Maar onlangs is in het
toenmalige stamgebied van Edom een kopermijn uit de tiende eeuw voor Christus ontdekt. Daaruit blijkt dat
er een macht moet zijn geweest die deze mijnen kon exploiteren.'' Edom was in die tijd als volk niet goed
genoeg georganiseerd om daartoe in staat te zijn.
Bij opgegraven Filistijnse steden blijkt dat die in diezelfde periode hun eigen cultuur behielden. Ook dat
strookt volgens Mazar met de Bijbelse overlevering. ,,In de Bijbel staat dat David de Filistijnse steden niet
wist te overwinnen.''
Mazar wijst op een parallel met de archeologie van China. ,,Daar speelt een soortgelijk debat. Als je de tijd
van de tweede eeuw voor Christus wilt bestuderen, dateren de oudste geschreven bronnen van zeshonderd
jaar later. Veel wetenschappers verklaarden de inhoud van deze bronnen tot mythologie, historisch
onbruikbaar materiaal. Maar het archeologisch onderzoek wijst anders uit. De bronnen zijn aantoonbaar
betrouwbaar gebleken. Die situatie is heel goed vergelijkbaar met die in Israël.''
Tempel van Salomo
Mazar acht het waarschijnlijk dat zich onder de Al Aqsa-moskee de resten bevinden van de Tempel van
Salomo.
,,Die zal nooit gevonden worden'', zegt Mazar stellig. ,,De plek waar je hem zou moeten zoeken, is veel te
heilig voor de islam. Maar de manier waarop de tempel in de Bijbel beschreven wordt, doet sterk denken aan
bijvoorbeeld Syrische tempels uit die tijd die zijn teruggevonden. De Bijbelse overlevering komt hier zeer
betrouwbaar over.''
De herinnering van de Israëlieten moet gesteund zijn door documenten, gelooft Mazar. In de zevende eeuw
voor Christus, toen de Bijbel op schrift gesteld is, wist men nog van de belegering van Jeruzalem door Farao
Shoshenq I (1 Koningen 14). ,,De archeologie heeft aangetoond dat dit correct is. Het is niet onwaarschijnlijk
dat in de tempel archieven zijn bijgehouden waaruit de latere Bijbelschrijvers konden putten.''
Vooral zijn Europese collega's zijn er volgens Mazar nog wel eens op uit aan te tonen dat er weinig van de
Bijbelse overlevering klopt.
We hebben deze bevestiging niet nodig.
Toch is het belangwekkend, met name de opmerkingen over Edom in Davids tijd.

Dat de tempel van Salomo onder de Al Aksa moskee ligt, lijkt mij ook waarschijnlijk. Ik las ooit een artikel dat IN deze moskee de rots van de berg nog een stukje omhoog steekt in het gebouw. Dit zou een goed bewaard geheim zijn van de islam. In die rots is een plateau aangebracht van 1,5 bij 2,5 meter, exact de afmetingen van de ark des Verbonds. Daar lag dus het heilige der heiligen, op de hoogste plaats van de berg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12208
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Herman »

Archeoloog Mazar schreef:Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar

De herinnering van de Israëlieten moet gesteund zijn door documenten, gelooft Mazar. In de zevende eeuw voor Christus, toen de Bijbel op schrift gesteld is, wist men nog van de belegering van Jeruzalem door Farao Shoshenq I (1 Koningen 14). ,,De archeologie heeft aangetoond dat dit correct is. Het is niet onwaarschijnlijk dat in de tempel archieven zijn bijgehouden waaruit de latere Bijbelschrijvers konden putten.''
Vooral zijn Europese collega's zijn er volgens Mazar nog wel eens op uit aan te tonen dat er weinig van de Bijbelse overlevering klopt.
Over wat voor theorie gaat het hier?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door memento »

Herman schreef:
Archeoloog Mazar schreef:Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar

De herinnering van de Israëlieten moet gesteund zijn door documenten, gelooft Mazar. In de zevende eeuw voor Christus, toen de Bijbel op schrift gesteld is, wist men nog van de belegering van Jeruzalem door Farao Shoshenq I (1 Koningen 14). ,,De archeologie heeft aangetoond dat dit correct is. Het is niet onwaarschijnlijk dat in de tempel archieven zijn bijgehouden waaruit de latere Bijbelschrijvers konden putten.''
Vooral zijn Europese collega's zijn er volgens Mazar nog wel eens op uit aan te tonen dat er weinig van de Bijbelse overlevering klopt.
Over wat voor theorie gaat het hier?
De Joods-wetenschappelijke theorie, vermoed ik. Waarbij met "de Bijbel" dan "de Tora" bedoeld wordt. Maar dan is de 7e eeuw voor Christus een redelijk vroege datering (vanuit die wetenschappelijke theorie gedacht).

De theorie gaat er van uit dat de woorden van God mondeling zijn overgeleverd, en voor kleine delen ook Schriftelijk. Door omstandigheden (zoals ballingschap, en later het uitsterven van mensen die het oude Hebreeuws spreken) gedwongen, gingen verschillende mensen de mondelinge verhalen, en de stukjes geschreven verhalen, combineren tot 1 geheel. Hierbij moesten verhalen met een verschillende insteek geharmoniseerd worden, zodat ze elkaar niet (te erg) zouden tegenspreken. Ook moest er één lopend verhaal van gemaakt worden. Dit proces van redigeren heeft eeuwen geduurd.

Deze theorie heet de bronnen-theorie, en is (helaas) in de wetenschappelijke wereld dé standaard. Ook op de latere boeken is een soortgelijke theorie toegepast, waarin men dus probeert verschillende auteurs en redacteurs te herkennen, om zo achter de "oorspronkelijke" tekst te komen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door freek »

Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12208
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Herman »

memento schreef: De Joods-wetenschappelijke theorie, vermoed ik. Waarbij met "de Bijbel" dan "de Tora" bedoeld wordt. Maar dan is de 7e eeuw voor Christus een redelijk vroege datering (vanuit die wetenschappelijke theorie gedacht).
Aha. Zelfde theorie. Alleen andere datering. Dat sluit meer aan bij de vondst van het wetboek door koning Hilkia in de tempel zo rond het jaar 700.

Even googlen freek. Dan vind je genoeg informatie. Hoe het exact is gegaan, dat zou ik niet weten. De concreet genoemde omstandigheden, leren mij dat de geboorte echt en werkelijk heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. Niet zozeer, dat we tot op de dag kunnen herleiden in welk jaar (probleem van de jaartelling), tijdens welke regering (Quirinius was twee of misschien wel drie keer gouverneur) en bij welke volkstelling de Heere Jezus is geboren.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Rens »

het artikel zal hooguit voor niet-gelovigen een reden kunnen zijn zich eens achter de oren te krabben: zou het dan tóch allemaal waar zijn wat die gelovigen ons allemaal willen doen geloven, dat God bestaat??????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door freek »

Herman schreef:
memento schreef: De Joods-wetenschappelijke theorie, vermoed ik. Waarbij met "de Bijbel" dan "de Tora" bedoeld wordt. Maar dan is de 7e eeuw voor Christus een redelijk vroege datering (vanuit die wetenschappelijke theorie gedacht).
Aha. Zelfde theorie. Alleen andere datering. Dat sluit meer aan bij de vondst van het wetboek door koning Hilkia in de tempel zo rond het jaar 700.

Even googlen freek. Dan vind je genoeg informatie. Hoe het exact is gegaan, dat zou ik niet weten. De concreet genoemde omstandigheden, leren mij dat de geboorte echt en werkelijk heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. Niet zozeer, dat we tot op de dag kunnen herleiden in welk jaar (probleem van de jaartelling), tijdens welke regering (Quirinius was twee of misschien wel drie keer gouverneur) en bij welke volkstelling de Heere Jezus is geboren.
Oke, het was geen vraag uit twijfel hoor. Ik vind dit soort weetjes wel leuk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12208
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Herman »

freek schreef: Oke, het was geen vraag uit twijfel hoor. Ik vind dit soort weetjes wel leuk.
Ik heb me ook wat verkeerd uitgedrukt. De omstandigheden zoals die in Lucas 2, lijken niet in overeenstemming te zijn met de buitenbijbelse bronnen, maar zijn het wel. Ik heb me in dit boek ooit eens verdiept. En daar staan goede verklaringen in.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door freek »

Herman schreef:
freek schreef: Oke, het was geen vraag uit twijfel hoor. Ik vind dit soort weetjes wel leuk.
Ik heb me ook wat verkeerd uitgedrukt. De omstandigheden zoals die in Lucas 2, lijken niet in overeenstemming te zijn met de buitenbijbelse bronnen, maar zijn het wel. Ik heb me in dit boek ooit eens verdiept. En daar staan goede verklaringen in.
Oke, dat heb je wel eens op een forum ;)
Bedankt voor die boekentip!
Gebruikersavatar
mariah
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2008, 17:23

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door mariah »

freek schreef:Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Is hier al antwoord op gekomen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Jezus is toch in julie/augustus geboren? Dat was toch een uitstekende tijd om een volkstelling te houden. De wegen waren dan nog begaanbaar in tegenstelling tot de regentijd.
Er zijn ook geestelijke overwinningen.
Soms win je, ook al heb je verloren.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door freek »

mariah schreef:
freek schreef:Hoe zit het eigenlijk met de volkstelling van Augustus? Seculiere theologen/historici beweren dat die niet plaats heeft gevonden rond de tijd dat Jezus werd geboren. Zijn er buitenbijbelse bronnen diehet tegendeel beweren?
Is hier al antwoord op gekomen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Jezus is toch in julie/augustus geboren? Dat was toch een uitstekende tijd om een volstelling te houden. De wegen waren dan nog begaanbaar in tegenstelling tot de regentijd.
Kun je niet lezen :oO
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12208
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Herman »

mariah schreef:
Is hier al antwoord op gekomen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Jezus is toch in juli/augustus geboren? Dat was toch een uitstekende tijd om een volkstelling te houden. De wegen waren dan nog begaanbaar in tegenstelling tot de regentijd.
Welkom op het forum.

We houden ons aan de bijbelse gegevens van Mattheus en Lukas over de datering van de geboorte van de Heere Jezus.

Speculaties over de maanden en dergelijke lijken me nergens voor nodig. Hier kan je meer vinden over de maanden en andere dagen
-DIA-
Berichten: 32836
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
mariah schreef:
Is hier al antwoord op gekomen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Jezus is toch in juli/augustus geboren? Dat was toch een uitstekende tijd om een volkstelling te houden. De wegen waren dan nog begaanbaar in tegenstelling tot de regentijd.
Welkom op het forum.

We houden ons aan de bijbelse gegevens van Mattheus en Lukas over de datering van de geboorte van de Heere Jezus.

Speculaties over de maanden en dergelijke lijken me nergens voor nodig. Hier kan je meer vinden over de maanden en andere dagen
De dominee merkte hierover nog op, dat het hoogstwaarschijlijk we in juli zou zijn geweest. Er is uit verschillene bronnen wel iets af te leiden, maar deze dingen hebben onder ons geen volkomen zekerheid...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
mariah
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2008, 17:23

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door mariah »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
mariah schreef:
Is hier al antwoord op gekomen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Jezus is toch in juli/augustus geboren? Dat was toch een uitstekende tijd om een volkstelling te houden. De wegen waren dan nog begaanbaar in tegenstelling tot de regentijd.
Welkom op het forum.

We houden ons aan de bijbelse gegevens van Mattheus en Lukas over de datering van de geboorte van de Heere Jezus.

Speculaties over de maanden en dergelijke lijken me nergens voor nodig. Hier kan je meer vinden over de maanden en andere dagen
De dominee merkte hierover nog op, dat het hoogstwaarschijlijk we in juli zou zijn geweest. Er is uit verschillene bronnen wel iets af te leiden, maar deze dingen hebben onder ons geen volkomen zekerheid...
Dank je DIA en anderen
Er zijn ook geestelijke overwinningen.
Soms win je, ook al heb je verloren.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Archeoloog: Bijbel blijkt betrouwbaar (o.a. Edom en David)

Bericht door Jongere »

Een volkstelling vond echt niet in "Juli" of "Augustus" plaats hoor. Het vergde nogal wat tijd in die tijd uiteraard. Alleen al de opdracht van de keizer rondsturen in het hele rijk, ik vermoed dat dat al minstens een jaar heeft geduurd. Vervolgens moeten grote groepen op reis, dat zal ook maanden hebben geduurd. Zo'n telling besloeg denk ik al snel behoorlijk wat jaren.
Plaats reactie