Wie kent dit boek?

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Marck »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik zie in een ander topic dat je dit boek gekocht en (deels) gelezen hebt.
Is het een aanrader? Kan je er wat meer over vertellen?
Ik vind het zeker een aanrader. Ben nog maar op blz 50 van de 480 dus kan nog geen recensie geven maar wel de hoofdstukindeling.
1 Dagelijks leven in de eerste eeuwen n. Chr.
2. Joods godsdienstig leven
3. Religieuze groepen in Palestina.
4.Grieken,Romeinen en hun goden
5.Filosofische scholen
6 Christenen, het derde geslacht.

Alle hoofdstukken met vele verdelingen.

https://www.kokboekencentrum.nl/boek/on ... ristendom/
Dank voor de info!
Boomgaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2022, 14:58

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Boomgaard »

Kent iemand het boek: De dominee die de hemel niet in kon, geschreven door W. Laatsman.
Is het een aanrader?

Wij kregen pasgeleden dit boek en de eerste bladzijde die ik las leest makkelijk weg als een soort roman.
Maar in welke hoek moet ik deze schrijver zoeken? Ik kan ook niets vinden wie W. Laatsman is of was.
,,Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden?
Als hij dat houdt naar Uw Woord.''
Psalm 119:9
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door refo »

Boomgaard schreef:Kent iemand het boek: De dominee die de hemel niet in kon, geschreven door W. Laatsman.
Is het een aanrader?

Wij kregen pasgeleden dit boek en de eerste bladzijde die ik las leest makkelijk weg als een soort roman.
Maar in welke hoek moet ik deze schrijver zoeken? Ik kan ook niets vinden wie W. Laatsman is of was.
Het is van De Banier, dus dat zit wel snor. Gewoon lezen en verslag uitbrengen aan ons.
Boomgaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2022, 14:58

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Boomgaard »

refo schreef:
Boomgaard schreef:Kent iemand het boek: De dominee die de hemel niet in kon, geschreven door W. Laatsman.
Is het een aanrader?

Wij kregen pasgeleden dit boek en de eerste bladzijde die ik las leest makkelijk weg als een soort roman.
Maar in welke hoek moet ik deze schrijver zoeken? Ik kan ook niets vinden wie W. Laatsman is of was.
Het is van De Banier, dus dat zit wel snor. Gewoon lezen en verslag uitbrengen aan ons.
Dat is waar.
Gaan we doen!
,,Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden?
Als hij dat houdt naar Uw Woord.''
Psalm 119:9
Boomgaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2022, 14:58

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Boomgaard »

refo schreef:
Boomgaard schreef:Kent iemand het boek: De dominee die de hemel niet in kon, geschreven door W. Laatsman.
Is het een aanrader?

Wij kregen pasgeleden dit boek en de eerste bladzijde die ik las leest makkelijk weg als een soort roman.
Maar in welke hoek moet ik deze schrijver zoeken? Ik kan ook niets vinden wie W. Laatsman is of was.
Het is van De Banier, dus dat zit wel snor. Gewoon lezen en verslag uitbrengen aan ons.
Hierbij het toegezegde verslag.

Het is een boeiend boek en leest makkelijk (verhaalvorm) van begin tot eind.
Voordat dat je het weet ben je al een paar hoofdstukken verder.
Er wordt geen kerkverband genoemd zodat een ieder zich er in kan plaatsen.

Het gaat om een geliefde dominee die ook enkele mensen van de onkerkelijke buurt achter de teerfabriek naar de kerk weet te brengen waar enkele bekeerd mogen worden.
Smid van der Bras is zeer kritisch over de dominee. Als enige.
Hij hoort en weet dat de dominee veel om het lot van zijn medemens geeft, met name uit de onkerkelijke buurt, maar zichzelf vergeet.

Aan het eind van het boek wordt de smid ouderling en komt in dit ambt veel bij de dominee thuis.
Hij begint de dominee erg te mogen, dit is ook wederzijds, zodat de smid veel in de pastorie te vinden is.
De smid wijst de dominee erop dat hij zelf zo niet in kan, al bekeert hij heel Yke.

De dominee wordt ziek, ernstig ziek, en is bang om te sterven.
Hij vraagt aan de smid of hij voor hem wilt bidden omdat hij hard van binnen kreeg dat de genade hem inderdaad vreemd is, iets waar hij nooit aan gedacht zal hebben na een lange loopbaan als predikant.
De smid zegt dat te willen doen maar dat hij de dominee niet de genade kan geven, dat alleen God dat kan.

In de laatste dagen worstelt de dominee met zijn zondig hart waarmee hij zo graag het Evangelie wilde verkondigen.
De dominee mag de genade krijgen voordat hij sterft. De smid voelt het rustig en kalm worden en weet dat de dominee bekeerd mocht sterven.

Kortom het boekje heeft wel wat!
,,Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden?
Als hij dat houdt naar Uw Woord.''
Psalm 119:9
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Marck »

Iemand bekend met delen 2 en 3 uit de Semper Reformanda serie over Het Onfeilbare Woord?
Ik heb het deel een over Het Onwankelbare Verbond en dat vind ik een nuttig boek.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door FlyingEagle »

Marck schreef:Iemand bekend met delen 2 en 3 uit de Semper Reformanda serie over Het Onfeilbare Woord?
Ik heb het deel een over Het Onwankelbare Verbond en dat vind ik een nuttig boek.
Hier een recensie over dit boek: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 83fbb78a4d
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Marck »

FlyingEagle schreef:
Marck schreef:Iemand bekend met delen 2 en 3 uit de Semper Reformanda serie over Het Onfeilbare Woord?
Ik heb het deel een over Het Onwankelbare Verbond en dat vind ik een nuttig boek.
Hier een recensie over dit boek: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 83fbb78a4d
Inderdaad over het Onwankelbaar Verbond. Bedankt toch. Ik zag echter nog niet veel over het Onfeilbare Woord.
CvD
Berichten: 154
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door CvD »

Boomgaard schreef:
refo schreef:
Boomgaard schreef:Kent iemand het boek: De dominee die de hemel niet in kon, geschreven door W. Laatsman.
Is het een aanrader?

Wij kregen pasgeleden dit boek en de eerste bladzijde die ik las leest makkelijk weg als een soort roman.
Maar in welke hoek moet ik deze schrijver zoeken? Ik kan ook niets vinden wie W. Laatsman is of was.
Het is van De Banier, dus dat zit wel snor. Gewoon lezen en verslag uitbrengen aan ons.
Hierbij het toegezegde verslag.

Het is een boeiend boek en leest makkelijk (verhaalvorm) van begin tot eind.
Voordat dat je het weet ben je al een paar hoofdstukken verder.
Er wordt geen kerkverband genoemd zodat een ieder zich er in kan plaatsen.

Het gaat om een geliefde dominee die ook enkele mensen van de onkerkelijke buurt achter de teerfabriek naar de kerk weet te brengen waar enkele bekeerd mogen worden.
Smid van der Bras is zeer kritisch over de dominee. Als enige.
Hij hoort en weet dat de dominee veel om het lot van zijn medemens geeft, met name uit de onkerkelijke buurt, maar zichzelf vergeet.

Aan het eind van het boek wordt de smid ouderling en komt in dit ambt veel bij de dominee thuis.
Hij begint de dominee erg te mogen, dit is ook wederzijds, zodat de smid veel in de pastorie te vinden is.
De smid wijst de dominee erop dat hij zelf zo niet in kan, al bekeert hij heel Yke.

De dominee wordt ziek, ernstig ziek, en is bang om te sterven.
Hij vraagt aan de smid of hij voor hem wilt bidden omdat hij hard van binnen kreeg dat de genade hem inderdaad vreemd is, iets waar hij nooit aan gedacht zal hebben na een lange loopbaan als predikant.
De smid zegt dat te willen doen maar dat hij de dominee niet de genade kan geven, dat alleen God dat kan.

In de laatste dagen worstelt de dominee met zijn zondig hart waarmee hij zo graag het Evangelie wilde verkondigen.
De dominee mag de genade krijgen voordat hij sterft. De smid voelt het rustig en kalm worden en weet dat de dominee bekeerd mocht sterven.

Kortom het boekje heeft wel wat!
klopt nu je het zegt. Ik heb dat boek ook gelezen. Vlot en boeiend maar ook een duidelijke spiegel dat, dat het alleen uit gedaan zalig worden is een het er niet toe doet wie of wat je bent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Marck »

Iemand nog het boek Jong Geleerd van ds Moerkerken aangeschaft en gelezen? In het voorjaar uitgekomen. Zinvolle aankoop?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Marck »

Marck schreef:Iemand nog het boek Jong Geleerd van ds Moerkerken aangeschaft en gelezen? In het voorjaar uitgekomen. Zinvolle aankoop?
Blijkbaar is het boek Jong Geleerd van Moerkerken niet zo populair hier. Nog geen reacties hier. Of ik interpreteer het verkeerd. :)
Volgende vraag over een catechisatie boek. Ik heb een exemplaar ontvangen van het Leesboek bij de belijdeniscatechisatie van ds C. Hogchem via een kennis.
Iemand daar bekend mee? Is het nuttig voor een bevriende jongere die overkomt vanuit CGK naar GG?. Het sluit aan op Kort Begrip van ds Kersten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door J.C. Philpot »

Op de volgende URL (waar ook Narnia is te downloaden) (https://www.epubbooks.com/author/c-s-lewis), kwam ik van CS Lewis "Out of the Silent Planet" en "Perelandra, Voyage to Venus" tegen.

Is het iets wat liefhebbers van Narnia ook gelijk mooi vinden? Of moet je er echt van houden?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Mannetje »

Out of the silent planet is in het Nederlands Malacandra, toch? Dat vind ik echt een geweldig boek. Als je Narnia waardeert, denk ik dat je ook hier van zult genieten.
Voyage to Venus, in het Nederlands Perelandra, is ook best een aardig boek, maar heeft de neiging wat langdradig te zijn.

Dan heb je ook nog Thulcandra, That Hideous Strength in het Engels, is met stip de meest bizarre van de drie. Afhankelijk van mijn stemming en doorzettingsvermogen leg ik hem weg of geniet ik er van.

De trilogie geeft een prachtige spiegel voor ons aardse bestaan.
-
TSD
Berichten: 2090
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door TSD »

Mannetje schreef: Dan heb je ook nog Thulcandra, That Hideous Strength in het Engels, is met stip de meest bizarre van de drie. Afhankelijk van mijn stemming en doorzettingsvermogen leg ik hem weg of geniet ik er van.
Waarom heb je doorzettingsvermogen nodig voor dit boek?

En het zijn vervolgboeken, toch? Ik heb al een paar keer geprobeerd om ze alledrie te pakken te krijgen, maar ze zijn schaars. (Wil de Nederlandse versie en geen e-Book).
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Mannetje »

TSD schreef:
Mannetje schreef: Dan heb je ook nog Thulcandra, That Hideous Strength in het Engels, is met stip de meest bizarre van de drie. Afhankelijk van mijn stemming en doorzettingsvermogen leg ik hem weg of geniet ik er van.
Waarom heb je doorzettingsvermogen nodig voor dit boek?

En het zijn vervolgboeken, toch? Ik heb al een paar keer geprobeerd om ze alledrie te pakken te krijgen, maar ze zijn schaars. (Wil de Nederlandse versie en geen e-Book).
Klopt, het is een trilogie.

Het boek is zo bijzonder dat het verhaal je grijpt of tegenstaat...
-
Plaats reactie