Wijzen uit het oosten

jackr
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2008, 23:11

Wijzen uit het oosten

Bericht door jackr »

Beste mensen,

Ik heb een vraagje omtrent de wijzen uit het oosten.
Is met de komst van de wijzen de teksten uit psalm 68 en 72 in vervulling gegaan?

68:30 Om Uws tempels wil te Jeruzalem, zullen U de koningen geschenk toebrengen.

27: 11 Ja, alle koningen zullen zich voor hem nederbuigen, alle heidenen zullen hem dienen.

Ja, elk der vorsten zal zich buigen
En vallen voor Hem neer;
Al 't heidendom Zijn lof getuigen,
Dienstvaardig tot Zijn eer.

Of mogen we de wijzen niet als koningen zien?

Jack
Wordt ook inwoner van Batavië! http://www.batavie.nl/ Een politieke simulatie!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door memento »

Het grondwoord duidt nóch op wijzen (verzinsel van de Staten-vertalers), noch op koningen (verzinsel van de Rooms Katholieken), maar op magiërs. Waarschijnlijk zijn het mensen geweest die aan de hand van de stand van sterren geprobeerd hebben de toekomst te voorspellen...

Ik denk dat we de vervulling van die tekst dus iets later moeten zoeken, bv bij de bekering van keizer Constantijn, en latere vorsten...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door freek »

memento schreef:Het grondwoord duidt nóch op wijzen (verzinsel van de Staten-vertalers), noch op koningen (verzinsel van de Rooms Katholieken), maar op magiërs. Waarschijnlijk zijn het mensen geweest die aan de hand van de stand van sterren geprobeerd hebben de toekomst te voorspellen...

Ik denk dat we de vervulling van die tekst dus iets later moeten zoeken, bv bij de bekering van keizer Constantijn, en latere vorsten...
Lijkt me aardig vergezocht, om de bekering van Constantijn als vervulling van een bijbelse profetie te zien. Ik vraag me af of dit zo'n zegen voor de christenheid is geweest.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Mister »

freek schreef:
memento schreef:Het grondwoord duidt nóch op wijzen (verzinsel van de Staten-vertalers), noch op koningen (verzinsel van de Rooms Katholieken), maar op magiërs. Waarschijnlijk zijn het mensen geweest die aan de hand van de stand van sterren geprobeerd hebben de toekomst te voorspellen...

Ik denk dat we de vervulling van die tekst dus iets later moeten zoeken, bv bij de bekering van keizer Constantijn, en latere vorsten...
Lijkt me aardig vergezocht, om de bekering van Constantijn als vervulling van een bijbelse profetie te zien. Ik vraag me af of dit zo'n zegen voor de christenheid is geweest.
Er waren zeker nadelen Freek, maar laten we de voordelen niet vergeten. Zondag wordt officieel de rustdag, de olympische spelen worden gestaakt (394), gladiatorengevechten verboden, dood door kruisiging wordt verboden, de kerk betaald geen belasting en men krijgt subsidie voor kerkbouw...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Gian »

memento schreef:Het grondwoord duidt nóch op wijzen (verzinsel van de Staten-vertalers), noch op koningen (verzinsel van de Rooms Katholieken), maar op magiërs. Waarschijnlijk zijn het mensen geweest die aan de hand van de stand van sterren geprobeerd hebben de toekomst te voorspellen...

Ik denk dat we de vervulling van die tekst dus iets later moeten zoeken, bv bij de bekering van keizer Constantijn, en latere vorsten...
Ik denk dat de teksten nog niet vervuld zijn.

Vele profetische psalmen zijn nog niet uitgekomen.
Denk ook oa aan Ps 2, 7, 87, 96, 97, 98, 99, 101, 110
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door memento »

Mister schreef:
freek schreef:
memento schreef:Het grondwoord duidt nóch op wijzen (verzinsel van de Staten-vertalers), noch op koningen (verzinsel van de Rooms Katholieken), maar op magiërs. Waarschijnlijk zijn het mensen geweest die aan de hand van de stand van sterren geprobeerd hebben de toekomst te voorspellen...

Ik denk dat we de vervulling van die tekst dus iets later moeten zoeken, bv bij de bekering van keizer Constantijn, en latere vorsten...
Lijkt me aardig vergezocht, om de bekering van Constantijn als vervulling van een bijbelse profetie te zien. Ik vraag me af of dit zo'n zegen voor de christenheid is geweest.
Er waren zeker nadelen Freek, maar laten we de voordelen niet vergeten. Zondag wordt officieel de rustdag, de olympische spelen worden gestaakt (394), gladiatorengevechten verboden, dood door kruisiging wordt verboden, de kerk betaald geen belasting en men krijgt subsidie voor kerkbouw...
Je vergeet nog wat belangrijke elementen:
1. Constantijn zélf bekeerde zich (de psalm gaat immers over vorsten die zich zullen buigen)
2. De christenen werden niet meer vervolgd
3. De staatsgodsdienst (heidendom) werd vervangen door het christendom, waardoor velen in aanraking kwamen met het evangelie
4. Zending werd mogelijk (hieraan danken wij dat al rond 400 in NL het evangelie is gebracht, en in Maastricht een christelijke gemeenschap is gesticht)
5. Ketterijen konden effectief bestreden worden (denk bv aan de persoonlijke inbreng van Constantijn, door een concilie bijeen te roepen te bestrijding van het Arianisme)

Maar aangezien de betreffende profetie gaat over koningen die zich voor God buigen, is punt 1 m.i. voldoende om in een Constantijn EEN (niet: DE) vervulling te zien van die profetie
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Grace »

Hoe kunnen ze eigenlijk uit het Oosten komen als de ster in het oosten gezien werd? Als ik een ster in het oosten zie, moet ik uit het westen komen of kijken.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Alexander CD »

Hoe kunnen ze eigenlijk uit het Oosten komen als de ster in het oosten gezien werd? Als ik een ster in het oosten zie, moet ik uit het westen komen of kijken.
ze zagen de ster voor de eerste keer in het oosten en zijn toen de ster gevolgd naar het westen, de wereld draait, het blijft echter moeilijk, want de ster die zij in het oosten gezien hadden ging hen voor, dat zal wel een apart verschijnsel zijn geweest en geen gewone ster en dat moet ons niet verwonderen want het Kindje was ook geen gewoon Kindje.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door jvdg »

Grace schreef:Hoe kunnen ze eigenlijk uit het Oosten komen als de ster in het oosten gezien werd? Als ik een ster in het oosten zie, moet ik uit het westen komen of kijken.
Ik vermoed dat deze wijzen, zijnde in het Oosten ter plaatse de ster hebben gezien.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door gravo »

Ik ben niet zo van het "preken posten", maar op internet vond ik deze preek over o.a. de wijzen uit het oosten van ds. Geb van Doornik. Interessant!

PREEK

Lieve mensen,

Wie is Jezus? Wacht u even met antwoord geven, want anders wordt het erg verwarrend. Want wie is Jezus? Ga er maar aan staan: vraag je 't aan vijf mensen, dan krijg je vijf verschillende antwoorden, en vraag je 't aan tien mensen, dan krijg je tien verschillende antwoorden. Toch is het in christelijk geloof een heel zinnige en terechte vraag: wie is nou Jezus?

Zouden wij de eersten zijn bij wie dat zo uiteenloopt: zoveel verschillende visies op Jezus? Neen, dat zijn wij niet, dat kan ik u wel verzekeren. Wij zijn zeker niet de eersten die zoveel verschillende denkbeelden over Jezus hebben en zoveel verschillende antwoorden geven op de vraag wie Hij is. Dat is nooit anders geweest. Dat is vanaf het begin zo geweest.

Wij hebben er bijvoorbeeld vier evangeliën aan te danken. Niet dat Mattheüs en Marcus en Lucas en Johannes het nou zo verschrikkelijk oneens zijn dat ze totaal verschillende kanten uitgaan, dat niet, maar over Jezus is zoveel te zeggen, zoveel te denken, zoveel te fantaseren, zoveel… dat is nooit in een paar woorden te zeggen. Dat is zelfs in een heel evangelie niet te vertellen, daar is het te veel en te groots voor. Daarvoor is het te veelomvattend.

Maar bij christelijk geloof hoort ook dat je het tóch wilt proberen, dat je toch een poging wilt doen om te zeggen en te vertellen en te preken wie deze Jezus nu is en wat Hij betekent. Dat hoort er gewoon bij. Daar zing je van, daar denk je over, daar preek je over. En zo is het ook met Mattheüs. Als hij gaat zitten om zijn evangelie te schrijven, dan wil hij vertellen hoe het was en wat gebeurd is, natuurlijk. Maar vooral wil hij vertellen hoe het ís; wie Jezus is en wat het evangelie van Jezus is.

Tja, en wie zal het gek vinden - Mattheüs is Jood - dat hij dan naar woorden en beelden en verhalen grijpt uit zijn eigen joodse traditie waar hij zo vertrouwd mee is?
Wie is Jezus? Wel, zegt Mattheüs: Hij is de nieuwe Mozes. Zoals Mozes de woorden van God gaf, zo doet deze Jezus van Nazareth dat. En de nieuwe Mozes, ja, maar hij is ook zoon van David, want net als David is Hij koning. Koning der Joden! En daarmee zijn we bij het verhaal van die wijzen uit het Oosten, want die zijn op zoek, juist naar de koning van de Joden.

Toen dan Jezus te Bethlehem in Juda geboren was
ten tijde van koning Herodes,
kwamen er te Jeruzalem wijzen uit het Oosten en vroegen:
waar is de pasgeboren koning der Joden,
want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien
en zijn gekomen om hem hulde te bewijzen.
Toen koning Herodes dit hoorde werd hij verontrust.

Je voelt het probleem aankomen. Koning Herodes die iets verneemt omtrent een andere koning der Joden? Iemand die hem naar de kroon kan steken? Straks heeft Herodes daarvoor een definitieve en grondige oplossing: alle jongens van twee jaar oud en daar beneden in Bethlehem en in het gehele gebied daarvan: doodt ze! Uit de weg ruimen!

Het is duidelijk dat Mattheüs van deze koning en der Joden en zulk koningschap niets moet hebben. Bij de Jood Mattheüs leeft de Messiaanse droom van psalm 72:

Hij zal de redder zijn der armen
Hij hoort hun hulpgeschrei
Hij is met koninklijk erbarmen,
hun eenzaamheid nabij.

Bij Mattheüs leeft het Messiaanse visioen van Jesaja: 'Zij allen verzamelen zich, Uw zonen komen van verre en uw dochters worden op de heup aangedragen. Dan zult gij het zien en stralen van vreugde. Uit Seba zullen zij allen komen; goud en wierook zullen zij aanbrengen en de roemrijke daden des Heren blijde verkondigen.

Dàt hoort bij de koning die Mattheüs zich voorstelt. Zó zal de koning der Joden zijn. Met minder kun je niet toe.
Dat is punt één in het verhaal van Mattheüs. Koning versus koning. Maar er is nog iets. Wie zijn nu die wijzen? Wie zijn zij bij Mattheüs? Wij hebben het al heel lang over drie wijzen, omdat er ook drie geschenken zijn. En in de middeleeuwen krijgen ze de namen die we kennen van Driekoningen. Maar Mattheüs noemt geen aantallen geen namen. Gewoon: wijzen uit het Oosten. Meer niet.

Als u wilt weten waar die wijzen vandaan komen moet u in de bijbel terugbladeren. Terug naar het begin, terug naar het boek Genesis, terug naar Abraham. U weet: met Abraham is het allemaal begonnen, en met Izaäk, zijn zoon. Zij zijn de stamvaders, en natuurlijk later Jakob, de zoon van Izaäk. Daar ligt het begin van het volk Israël. Abraham, Izaäk en Jakob, dat zijn de stamvaders van het Jodendom.

Jawel, jawel, maar op een haast verstopt plekje in het boek Genesis wordt ook nog verteld dat Abraham na de dood van Sara bij Ketura nóg zes zonen krijgt. Vader Abraham had dus zéven zonen. Alleen die ene, Izaäk, die zal het verhaal van de beloften van God voortzetten.

En die anderen? Moet u horen wat Genesis daarover vertelt: Abraham nu gaf alles wat hij had aan Izaäk; aan de zonen van Abrahams bijvrouwen gaf Abraham geschenken en hij zond hen, nog bij zijn leven, weg van zoon Izaäk, Oostwaarts, naar het Oosterland. (Gen. 25, 5-6)

En toen Jezus geboren was te Bethlehem in Juda kwamen er te Jeruzalem wijzen uit het Oosten. Mattheüs vertelt dus hoe de andere zonen van vader Abraham ook komen in het land van belofte. Het heeft lang geduurd. Lang hebben ze buitenspel gestaan. Maar nu doen ze weer mee. Ze horen er allemaal bij. Het wordt heel ruim: Koning der Joden, jawel, maar niets exclusiefs. Niets exclusief. Mattheüs rekt het begrip Joden tot het uiterste op, maar erbij horen ze! Dat ze de Schriften niet kennen? Dan brengt een ster ze er wel. Ja, hoewel: het laatste stuk over waar het heil van Godswege te vinden is, staat niet in de sterren. Het laatste stuk staat heel schriftuurlijk in de Schriften., Daarom komen die wijzen ook naar Jeruzalem, waar Wet en Profeten opengaan.

Ik ben ervan overtuigd dat de evangelist Mattheüs het zo bedoelt. Uit het Oosten werd ooit Abraham uit de volkerenwereld geroepen. Naar het Oosten zond hij zijn zonen, de volkeren, weg van Izaäk. En uit het Oosten komen zij nu weer terug op zoek naar de Messias. Dat is de overtuiging van Mattheüs. Wie is Jezus?. Hij is de Messias, en in hem worden alle zonen van Abraham weer verenigd.

Dat zal niet iedere Jood met Mattheüs eens zijn geweest, nee vast niet. Maar dit wil de Jood Mattheüs zijn Joodse geloofsgenoten voorhouden. Hij wil ze inprenten dat de volkeren, als kinderen van Abraham, weer mee gaan doen. Op hun manier. Op hun eigen manier. Maar ze gáán weer meedoen.

Beslissend blijven de Schriften. Beslissend blijven Wet en Profeten, dat wel. Daarom komen die volken via Jeruzalem, waar ze de profetie horen. Maar zij vinden de koning der Joden, en gaan dan langs een andere weg naar huis terug. Die andere wegen zijn wereldwijd geworden: via Athene, via Rome, via Afrika, Azië, Latijns- Amerika noem maar op. Niet al die wegen leiden naar Rome, maar zij beginnen wel te Jeruzalem.

Gemeente, dat evangelie die ruimte prachtig vind ik het. Wie is Jezus? Dit antwoord van Mattheüs geeft mij te denken; geeft mij zicht en ruimte. Ik knap ervan op. Blijkbaar kun je langs zoveel wegen toch bij de Messias komen. En dan te bedenken dat dit nog maar één antwoord is op de vraag wie Jezus is. Want de vraag heeft nu een antwoord, maar tegelijk blijft het toch de vraag voor u en voor mij: wie is Jezus?

In de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest,

Amen
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Wilhelm »

gravo schreef:Ik ben niet zo van het "preken posten", maar op internet vond ik deze preek over o.a. de wijzen uit het oosten van ds. Geb van Doornik. Interessant!

PREEK
Die gemeente stond snel weer buiten....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
gravo schreef:Ik ben niet zo van het "preken posten", maar op internet vond ik deze preek over o.a. de wijzen uit het oosten van ds. Geb van Doornik. Interessant!

PREEK
Die gemeente stond snel weer buiten....
En wat ze gehoord hebben, was niet veel zaaks.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:
gravo schreef:Ik ben niet zo van het "preken posten", maar op internet vond ik deze preek over o.a. de wijzen uit het oosten van ds. Geb van Doornik. Interessant!

PREEK
Die gemeente stond snel weer buiten....
En wat ze gehoord hebben, was niet veel zaaks.
Daarom zullen ze het ook niet zo erg gevonden hebben ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Herman »

Maar de uitleg over de zonen van Abraham is toch niet willekeurig verzonnen? Het lijkt mij een interessante verklaring.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wijzen uit het oosten

Bericht door Afgewezen »

Herman schreef:Maar de uitleg over de zonen van Abraham is toch niet willekeurig verzonnen? Het lijkt mij een interessante verklaring.
Best mogelijk, maar de geschiedenis op zichzelf wordt niet serieus genomen (er zijn geen wijzen geweest uit het oosten, dat moet je figuurlijk opvatten).
Dan ben ik ook niet meer zo in voor 'interessante' verklaringen, snap je?
Plaats reactie