Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Wat is worden als een kind concreet, Afgewezen?
Precies, laat men dat maar eens zeggen.
Dat staat in het volgende vers:
Zo wie dan zichzelven zal vernederen gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.
Is geen antwoord. En al helemaal geen concreet antwoord in het kader van deze topic.
Sorry, daar heb je gelijk in, zie ik nu.

Ik denk overigens, dat Jvdg en Marnix volkomen langs elkaar heen praten in onderstaande postings. Vandaar dat het ook ietwat nietszeggend overkomt.
Zefanja
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 dec 2008, 16:01

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Zefanja »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:De verwerping geldt hen niet, niet omdat ze gelovige ouders hebben, maar vanwege de goedwilligheid Gods.

God openbaart Zich in Zijn woord als een God die voor de arme, de verdrukte, degene die onrecht aangedaan wordt, de hulpeloze, etc opkomt, en Zich over hen ontfermd. Zou deze God zich niet ontfermen over arme, zwakke, hulpeloze verbondskinderen?

Niet voor niets is door de Reformatoren dit element, namelijk de goedwilligheid Gods aangaande des mensen zaligheid, zo vaak en zo sterk benadrukt. Wie daaraan twijfelt, moet zich m.i. afvragen of hij/zij wel gereformeerd is, in de betekenis van eensgeestes met de Reformatoren als Calvijn, Luther, de Bres, Ursinus, Olevianus, etc.
Dat had ik al gelezen ja, het is denk ik de derde keer dat je dit typt. Maar het is natuurlijk geen argument: er zijn mensen die op deze wijze de alverzoening beredeneren.

En het is maar makkelijk om wat grote namen uit de reformatie er bij te zetten maar geef eens het bewijs dat zij ergens leren dat in Gods goedgunstigheid Hij alle verbondskinderen die jong sterven de zaligheid doet beërven? En kun je me dan ook gelijk een leeftijdsgrens geven vanaf wanneer dat niet meer geldt? Dat is dan wel belangrijk want het zijn nogal niet zaken die gaan over leven en dood.
De voorbeelden waar je om vraagt zijn al in de artikelen van ds. Schot gegeven.

Maar wat me erg tegen de borst stuit is dat velen het vanzelfprekend vinden dat jong-gestorven kinderen NIET uitverkoren zijn.

Deze laatste zin, doet me denken aan hoe Islamieten geloven, dat kinderen niet slecht zijn van hart.
Als ik Het Eeuwige Leven zou verkrijgen door jong te sterven, dan had ik het liefst jong willen sterven.
Er is geen gelukkiger mens, dan een zalig mens.
Dan bespaart dat jezelf een hoop ellende.
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23873
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door refo »

Heel goede opmerking. Maar je oplossing deugt niet.

a) Is het niet Islamitisch, maar op grond van Schrift en belijdenis gezegd.
b) Niet alleen jonggestorvenen worden zalig
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door memento »

Zefanja schreef: Deze laatste zin, doet me denken aan hoe Islamieten geloven, dat kinderen niet slecht zijn van hart.
Als ik Het Eeuwige Leven zou verkrijgen door jong te sterven, dan had ik het liefst jong willen sterven.
Er is geen gelukkiger mens, dan een zalig mens.
Dan bespaart dat jezelf een hoop ellende.
God is goedwillig ten opzichte van jouw zaligheid. Hij heeft jouw uitverkoren om het Woord der zaligheid te horen. Hij heeft (waarschijnlijk ook) jou uitverkoren om door de doop een erfgenaam van de beloften der zaligheid te worden. En Hij staat gereed om alles wat je verder nog nodig hebt tot zaligheid jou te geven: Al wat u ontbreekt, schenk ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig.

Waarom jaloers zijn op hen uit de gemeente die jong sterven, als ook voor jou nu de hemeldeuren wijdt openstaan, en je zelf de enige belemmering bent om in te gaan. En er een God is, die uit genade die belemmering die je voor jezelf bent, op wil ruimen en wegnemen. Bidt, en je zult ontvangen.
Zefanja
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 dec 2008, 16:01

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Zefanja »

memento schreef:
Zefanja schreef: Deze laatste zin, doet me denken aan hoe Islamieten geloven, dat kinderen niet slecht zijn van hart.
Als ik Het Eeuwige Leven zou verkrijgen door jong te sterven, dan had ik het liefst jong willen sterven.
Er is geen gelukkiger mens, dan een zalig mens.
Dan bespaart dat jezelf een hoop ellende.
God is goedwillig ten opzichte van jouw zaligheid. Hij heeft jouw uitverkoren om het Woord der zaligheid te horen. Hij heeft (waarschijnlijk ook) jou uitverkoren om door de doop een erfgenaam van de beloften der zaligheid te worden. En Hij staat gereed om alles wat je verder nog nodig hebt tot zaligheid jou te geven: Al wat u ontbreekt, schenk ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig.

Waarom jaloers zijn op hen uit de gemeente die jong sterven, als ook voor jou nu de hemeldeuren wijdt openstaan, en je zelf de enige belemmering bent om in te gaan. En er een God is, die uit genade die belemmering die je voor jezelf bent, op wil ruimen en wegnemen. Bidt, en je zult ontvangen.

Met eerbied gezegd natuurlijk.
Maar daar draait het toch allemaal om?
We kunnen gerust sterven, als we maar wederom geboren zijn, dat ben je toch met me eens?
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Zefanja
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 dec 2008, 16:01

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Zefanja »

refo schreef:Heel goede opmerking. Maar je oplossing deugt niet.

a) Is het niet Islamitisch, maar op grond van Schrift en belijdenis gezegd.
b) Niet alleen jonggestorvenen worden zalig

Met eerbied gezegd.
Ik zou mezelf ook nooit van kant durven maken en niet willen ook, en een ander mij van kant laten maken lijkt me ook niet juist, maar als je het eeuwige Leven zou verkrijgen door jong te sterven...
Als je het Eeuwige Leven mag verkrijgen, dan heb je alles, want daar gaat het om.
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Zefanja
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 dec 2008, 16:01

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Zefanja »

Ik zal het anders zeggen..
Kinderen zonder zonden zijn er niet, want er is geen mens zonder zonden(Rom. 3:9).
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Jongere »

Denk jij dat er mensen zonder zonden worden gerechtvaardigd, Zefanja?

Geen kind zal het koninkijk van de hemelen binnengaan als het niet door en op grond van het bloed van Christus gebeurt.
Zefanja
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 dec 2008, 16:01

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Zefanja »

Jongere schreef:Denk jij dat er mensen zonder zonden worden gerechtvaardigd, Zefanja?

Geen kind zal het koninkijk van de hemelen binnengaan als het niet door en op grond van het bloed van Christus gebeurt.

Nou dat bedoel ik dus.
Maar dat wordt wel als mogelijk beschouwd hier.
Ik ben het hier juist niet mee eens.
Je hebt mijn reacties niet goed gelezen volgens mij.

Je moet me er wel even op wijzen waar ik aangegeven zou hebben dat er mensen zonder zonden gerechtvaardigd worden, Jongere...?
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door memento »

Zefanja schreef:
Jongere schreef:Denk jij dat er mensen zonder zonden worden gerechtvaardigd, Zefanja?

Geen kind zal het koninkijk van de hemelen binnengaan als het niet door en op grond van het bloed van Christus gebeurt.

Nou dat bedoel ik dus.
Maar dat wordt wel als mogelijk beschouwd hier.
Ik ben het hier juist niet mee eens.
Je hebt mijn reacties niet goed gelezen volgens mij.

Je moet me er wel even op wijzen waar ik aangegeven zou hebben dat er mensen zonder zonden gerechtvaardigd worden, Jongere...?
De aanhangers van de ruime theologie, dat God alle jong gestorven kinderen der gemeente/gelovigen tot zich nemen zal, baseren dit op de goedwilligheid Gods. Deze goedwilligheid van God is enkel en alleen omwille van Christus verdienste.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:De aanhangers van de ruime theologie, dat God alle jong gestorven kinderen der gemeente/gelovigen tot zich nemen zal, baseren dit op de goedwilligheid Gods. Deze goedwilligheid van God is enkel en alleen omwille van Christus verdienste.
Lijkt me niet dat alle aanhangers deze uitleg zullen onderschrijven. Die is namelijk wel héél vaag. Zo kun je ook de alverzoening verdedigen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
memento schreef:De aanhangers van de ruime theologie, dat God alle jong gestorven kinderen der gemeente/gelovigen tot zich nemen zal, baseren dit op de goedwilligheid Gods. Deze goedwilligheid van God is enkel en alleen omwille van Christus verdienste.
Lijkt me niet dat alle aanhangers deze uitleg zullen onderschrijven. Die is namelijk wel héél vaag. Zo kun je ook de alverzoening verdedigen.
Zoals al meermalen aangegeven.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:De aanhangers van de ruime theologie, dat God alle jong gestorven kinderen der gemeente/gelovigen tot zich nemen zal, baseren dit op de goedwilligheid Gods. Deze goedwilligheid van God is enkel en alleen omwille van Christus verdienste.
Lijkt me niet dat alle aanhangers deze uitleg zullen onderschrijven. Die is namelijk wel héél vaag. Zo kun je ook de alverzoening verdedigen.
Niet wanneer je de goedwilligheid Gods beperkt tot de sfeer van het verbond, zoals onze reformatoren deden.

Zoals ook met de aanbod-discussie, is de visie op het verbond ook in deze discussie een bepalende factor.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Niet wanneer je de goedwilligheid Gods beperkt tot de sfeer van het verbond, zoals onze reformatoren deden.

Zoals ook met de aanbod-discussie, is de visie op het verbond ook in deze discussie een bepalende factor.
Dan moet je dát zeggen. ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17436
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door huisman »

Nieuw boek van Ds Kempeneers over dit tere thema


Afbeelding

De troost van oude schrijvers over hun jonggestorven kinderen

Vele oudvaders hebben ondervonden wat het is om een jong kind te verliezen. Ook zij stelden de vragen naar Gods voorzienigheid en naar de eeuwige bestemming van hun kinderen.

Enkele van hun ervaringen zijn bijeengebracht in dit boek. Het laat uit de praktijk zien hoe de opvatting functioneerde dat godzalige ouders niet moeten twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen. Beschreven worden onder andere Calvijn, Luther, Boston, Brakel, Rutherford en De Brès.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie