Remonstrants of toch niet?

Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Mariaa »

Johann Gottfried Walther schreef:Dus de ware zondekennis wordt van God geleerd wanneer mensen nog in hun ongeloof zijn??
Ja.
Hoe anders? Je gelooft niet wanneer je geen (beginsel van) zondekennis hebt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:Het heeft er anders alle schijn van dat je hier toch duidelijk een keuze maakt.
Van ds. Kersten heb ik geleerd, dat Christus de inhoud van het geloof is. Hij preekte dat vanuit Zondag 7 van de Heidelberger.
Dus een geloof zonder Christus, is geen geloof, vele schriftgedeelten bevestigen dat ook.
Wie de Zoon gelooft die heeft het leven, die de Zoon niet gelooft die heeft het leven niet.
Dat hoef je niet van ds. Kersten te leren, dat is iets waar niemand op dit forum aan twijfelt.
JGW schreef:Voor de rest stel ik heel duidelijk en eenvoudig:
Ware zondekennis is er alleen wanneer er ook Christuskennis is. Waarom Christus aan het kruis, om mij, alleen maar door mij, door mijn zonde...ik deed met al mijn zonden Hem deze jammeren aan. (Ds. Revius)
Wat is ware zondekennis? Ik weet wel dat bekering niet begint met de verlossing, maar dat we eerst leren verstaan de breuk die er is tussen God en de ziel.
JGW schreef:En we moeten er vooral voor waken dingen niet te willen uitrafelen!
Het is nodig te geloven wat Hij van ons zegt EN wat Hij van Zichzelf en Zijn Offer zegt.
En de dankbaarheid, of beter gezegd, te dankbaarheid die zo te kort schiet.

Maar afsluitend zou ik toch zeggen, Want zovelen er door de Geest Gods geleid worden zijn kinderen van God!
Ja, wat wil je nu precies zeggen? Dat het om het offer van Christus gaat, is óók iets wat iedereen op dit forum zal belijden. Het gaat nu om de vraag in welke weg we daar kennis aan krijgen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4804
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Afgewezen,

Ware zondekennis is niet los verkrijgbaar.
De tweede vraag van de Heidelberger leert 3 dingen die onmisbare verlossingskennis zijn.
Het eerst heeft alles te maken met het tweede en het derde, en het tweede met het eerst en het derde.
En het derde met het tweede en het eerste!

Voor de rest zal ik er geen woorden aan vuil maken.
Wilde veel meer zeggen dat hier in het topic nogal dingen uit elkaar gehaald worden, dingen ontrafeld, dingen proberen te verklaren die grotendeels verborgen zijn.
Het lijkt zelfs of men het beter als God weet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:
memento schreef:
Gijs83 schreef:Maar ellendekennis is toch noodzakelijk en heel Bijbels, dat leert HC toch ook :quoi
In de Schrift wordt een ieder tot het heil geroepen. Ook bij de Reformatoren, en veel Nadere Reformatoren en Puriteinen. Ongeacht of zij hun zonden kennen. Iedereen is bij Hem welkom.

Dat alleen zij daadwerkelijk komen die hun zonden en ellende kennen, doet daar niets toe of af. Maar ellendekennis is geen voorwaarde. De oproep komt tot iedereen, met en zonder ellendekennis, hartelijk en welgemeend. Een ieder is bij Hem welkom. En wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. Wie gaat zitten afwachten tot ellendekennis hem een keer ingestort wordt, of wie andersinds meent zich eerst toe te moeten bereiden, veracht het woord van God. Slechts in het gehoorzamen aan het woord, en het gehoorzamen van de oproep tot bekering en geloof, kunnen wij Gods zegen verwachten. Om er in die weg achter te komen dat wij uit onszelf tot God niet kunnen naderen, en dat onze zonde scheiding maakt tot God en ons, en dat wij volledig afhankelijk zijn van Zijn genade, en Zijn werk in ons, en Zijn verzoening in Christus.

Maar wie meent door met zn armen over elkaar af te wachten Gode meer te behagen dan door een komen tot Christus, veracht het woord, en dus ook de God die dat woord spreekt. Elke bekering begint met gehoorzaamheid. Met het vragen: Heere, wat wilt U dat ik doe. Neem Abraham, neem Paulus tot een voorbeeld. Dat is een weg die door ellende tot God leidt. Maar het begint met een horen naar, en gehoorzamen van Gods woord. Opdat het Woord u wijs make tot zaligheid!
Het is absoluut geen zaak van met de armen over elkaar zitten en wachten, maar met de zielsgestalte zoals die verwoordt wordt in Psalm 42 vers 3: Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?
Als de dichter spreekt over dat dorsten, gaat het over dat diepe verlangen. De kanttekening zegt over dorsten: Dat is, verlangt uitermate zeer.

Juist zij zijn het ook die genodigd worden in Jesaja 55 vers 1: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk.

Hier staat toch duidelijk wie er genodigd worden tot de Fontein. De Heere werkt het bij Zijn volk in het hart op Zijn tijd en wijzen. Voor hen die er niets van kennen is het noodzaak om de Heere er over aan te roepen; ach Heere, dat dorstig zijn, dat mis ik. Ik moet gewaar worden dat ik dat niet heb, en dat is zo erg, want daardoor veracht ik die Fontein. Schenk me er ook wat van.

Ellendekennis is dus wel een voorwaarde, ofwel, ontdekt te worden aan die dorst, want anders zul je dat levende water ook nooit benodigen.
Maar, mijn vriend Caprice, hoe zal men dat bidden als men niet aan zijn zonden ontdekt is? Als men niet door Zijn Geest levend gemaakt is? Kan een dode zondaar (dat) bidden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Lapressa schreef:Caprice, dit zegt dominee van de Heiden: "Op jonge leeftijd had de Heere mijn ogen geopend en ben ik zondaar voor God geworden."

God opent de ogen en dan pas wordt ingezien wat de werkelijke staat voor God is. Dus eerst komt God en niet eerst onze ellendekennis.
Dat zal niemand ontkennen. Maar als God komt om de ogen te openen voor onze ellende, is dat toch wat anders dan wanneer God onze ogen komt te openen voor de Zaligmaker.
Niet helemaal anders. Want als Hij onze ogen opent voor onze zonden, zal Hij ook onze ogen openen voor de Zaligmaker. Hij zal nooit laten varen het werk dat Zijn hand begon.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

Lapressa schreef:Denk jij, dat als God in jou komt om je ellende te laten zien, dat Hij daarna Zijn handen van je af zal trekken om j evervolgens daarin te laten zitten?
God heeft volgens mij 1 groot doel: zoveel mogelijk mensen tot Hem trekken.
Het Grote doel van God is de eer van Zijn eigen Naam.

Verder, zal Hij alleen de uitverkorenen tot Hem trekken. Allen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Lapressa schreef:oke, als je dat woord dan veranderd in tot geloof komen, welk moment zou je dan aanhouden als mensen vragen: wanneer ben jij bekeerd?
Pas als je je laatste adem uitblaast.

Dat geldt voor de bekering in ruimere zin.
Als de persoon in kwestie de 1e bekering bedoelt, kan je antwoorden wanneer God in je leven is gekomen.
Overigens kan je je afvragen wat een ander daar mee te maken heeft.
Wanneer God in je leven gekomen is? Dat is een interessante vraag. Wat betekent b.v. 'Ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes'? Dan komt God zeker in je leven.
Geachte Refo, je wilt me toch niet vertellen dat je, met een nick als Refo, geloofd in de Roomse dwaling van doop-genade?

Het is een teken en zegel van de betekenende zaak. Niet de wedergeboorte zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Gian »

refo schreef:
caprice schreef: Juist zij zijn het ook die genodigd worden in Jesaja 55 vers 1: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk.

Hier staat toch duidelijk wie er genodigd worden tot de Fontein. De Heere werkt het bij Zijn volk in het hart op Zijn tijd en wijzen. Voor hen die er niets van kennen is het noodzaak om de Heere er over aan te roepen; ach Heere, dat dorstig zijn, dat mis ik. Ik moet gewaar worden dat ik dat niet heb, en dat is zo erg, want daardoor veracht ik die Fontein. Schenk me er ook wat van.

Ellendekennis is dus wel een voorwaarde, ofwel, ontdekt te worden aan die dorst, want anders zul je dat levende water ook nooit benodigen.
Dit is je reinste Schriftvervalsing.
Als er 1 bijbelboek misbruikt wordt is het Psalmen.

Psalm 42 is geschreven door een kind van God die de afwezigheid van God ervaart.

*Alle zielsgesteldheden in alle psalmen zijn deel van de heiligmaking, en hebben niets te maken met zaken voor de wedergeboorte.

*In nagenoeg alle psalmen blijkt de dichter zijn hoop (geloof) op God te stellen.

*In geen van de psalmen wordt getwijfeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:Voor de rest zal ik er geen woorden aan vuil maken.
Wilde veel meer zeggen dat hier in het topic nogal dingen uit elkaar gehaald worden, dingen ontrafeld, dingen proberen te verklaren die grotendeels verborgen zijn.
Het lijkt zelfs of men het beter als God weet.
Beste JGW, vind je het erg als ik die woorden niet op mij van toepassing acht? Ik ben juist degene die protesteert tegen het kloppend willen krijgen van dingen die idd. grotendeels verborgen zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Lapressa schreef:Caprice, dit zegt dominee van de Heiden: "Op jonge leeftijd had de Heere mijn ogen geopend en ben ik zondaar voor God geworden."

God opent de ogen en dan pas wordt ingezien wat de werkelijke staat voor God is. Dus eerst komt God en niet eerst onze ellendekennis.
Dat zal niemand ontkennen. Maar als God komt om de ogen te openen voor onze ellende, is dat toch wat anders dan wanneer God onze ogen komt te openen voor de Zaligmaker.
Niet helemaal anders. Want als Hij onze ogen opent voor onze zonden, zal Hij ook onze ogen openen voor de Zaligmaker. Hij zal nooit laten varen het werk dat Zijn hand begon.
We draaien in een kringetje rond, Bert. Heb je de hele topic gelezen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef: We draaien in een kringetje rond, Bert. Heb je de hele topic gelezen?
Ja, wel zo ongeveer...

Dit is een geschilpunt dat we al eerder over gesproken hebben...

Maar, wil je echt ontkennen, wat ik hierboven zeg? Of opent God niet de ogen voor de Zaligmaker, van al de genen die Hij de ogen opent voor de ellende?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: We draaien in een kringetje rond, Bert. Heb je de hele topic gelezen?
Ja, wel zo ongeveer...

Dit is een geschilpunt dat we al eerder over gesproken hebben...

Maar, wil je echt ontkennen, wat ik hierboven zeg? Of opent God niet de ogen voor de Zaligmaker, van al de genen die Hij de ogen opent voor de ellende?
Ik weet niet of je de vraag zo kunt stellen. Ik weet wel dat overtuigingen ook weer over kunnen gaan. Ik weet ook dat het niet zo'n best teken is als je genoeg hebt aan je overtuigingen.
Kortom, pas als we ín Christus zijn, kunnen we terugkijkend dit soort conclusies trekken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: We draaien in een kringetje rond, Bert. Heb je de hele topic gelezen?
Ja, wel zo ongeveer...

Dit is een geschilpunt dat we al eerder over gesproken hebben...

Maar, wil je echt ontkennen, wat ik hierboven zeg? Of opent God niet de ogen voor de Zaligmaker, van al de genen die Hij de ogen opent voor de ellende?
Ik weet niet of je de vraag zo kunt stellen. Ik weet wel dat overtuigingen ook weer over kunnen gaan. Ik weet ook dat het niet zo'n best teken is als je genoeg hebt aan je overtuigingen.
Kortom, pas als we ín Christus zijn, kunnen we terugkijkend dit soort conclusies trekken.
We hadden het niet over 'overtuigingen'. We hadden het over degenen wie God de ogen opend voor de zonden. In andere woorden, de blinden die Hij ziende maakt. Ook wel de levendmaking genoemd.

Of ben je het ook niet met Paulus eens dan? Mocht Paulus dit dan ook niet zeggen, in Rom. 8:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook 81geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook 82gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook 83verheerlijkt.
Ik zeg in wezen niks anders...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Afgewezen »

Ik word hier een beetje moe van, Bert.
Ik heb het wel over overtuigingen. En ik heb geen zin om te gaan filosoferen over de levendmaking en hoe dat dan kan en hoe dat dan moet en hoe dat dan met elkaar klopt, etc. etc.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Remonstrants of toch niet?

Bericht door Bert Mulder »

sorry


Jakobus 1:20
Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet.
Zet een wacht voor mijn lippen...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 11 sep 2008, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie