Allemaal verbonden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Allemaal verbonden

Bericht door freek »

In de topics over het Millennium en Israel komt meerdere keren het verbond ter sprake. Ik heb het voor mezelf niet echt helder meer op een rijtje: hoe zit het nu met 'het verbond'.
Ik lees in de bijbel allereerst over het Noachitische verbond. Vervolgens sluit God een verbond met Abraham. Bij de Horeb sluit God met een heel volk een verbond. Ten slotte sluit God met 'het huis van Israel en Juda' een nieuw verbond. De betekenis van 'Israel en Juda' ligt een beetje gevoelig, heb ik inmiddels begrepen. Wat is de betekenis van deze 4 verbonden.
Daarnaast wordt in de theologie vaak gesproken over het genadeverbond. Op welke wijze is dit verbond gerelateerd aan de genoemde verbonden. Vaak word gezegd dat het verbond met abraham hetzelfde is als het genadeverbond. Is dat zo? Zelf heb ik het allemaal niet helemaal helder.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Gian »

Zo'n beetje alles in de theologie is gerelateerd aan de verbondsvisie.
Ik heb laatst een boekje van Fijnvandraat gelezen genaamd 'Verbondskinderen' Dat vond ik een prachtig boekje.
Als je mazzel hebt nog ergens in het antiquariaat te koop.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Afgewezen »

Een aanrader is:
Van oud naar nieuw, van drs. H. de Jong
Het boekje van Fijnvandraat ken ik trouwens ook. Hij zegt best zinnige dingen, al ben ik het natuurlijk niet in alles met hem eens. Maar het is wel een goed tegenwicht tegen bepaalde overspannen verbondsvisies die je hier tegenkomt op RF.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Jager »

Gian schreef:Zo'n beetje alles in de theologie is gerelateerd aan de verbondsvisie.
Ik heb laatst een boekje van Fijnvandraat gelezen genaamd 'Verbondskinderen' Dat vond ik een prachtig boekje.
Als je mazzel hebt nog ergens in het antiquariaat te koop.
Is dat deze?
http://home.hccnet.nl/j.l.geluk/verbond.html
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Afgewezen »

Jager schreef:
Gian schreef:Zo'n beetje alles in de theologie is gerelateerd aan de verbondsvisie.
Ik heb laatst een boekje van Fijnvandraat gelezen genaamd 'Verbondskinderen' Dat vond ik een prachtig boekje.
Als je mazzel hebt nog ergens in het antiquariaat te koop.
Is dat deze?
http://home.hccnet.nl/j.l.geluk/verbond.html
Yep! :super
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Gian »

Mja, ik weet alleen niet wat Jaap Geluk er allemaal in veranderd heeft.

Vind het ook wat vreemd dat hij dat zo op zn site zet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Allemaal verbonden

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Mja, ik weet alleen niet wat Jaap Geluk er allemaal in veranderd heeft.

Vind het ook wat vreemd dat hij dat zo op zn site zet.
Laten we hopen met toestemming.
Plaats reactie