Stille tijd

Plaats reactie
Em.

Stille tijd

Bericht door Em. »

Houden jullie stille tijd??? Zo ja, waarom en hoe vul je die tijd dan?? (ik bedoel ook een beetje: hoe lees je je bijbel, met een dagboek of niet oid.)
zo nee, waarom niet??

ps. als je een goeie tip hebt om in je persoonlijke stille tijd te gebruiken kun je dat ook kwijt. Ik probeer soms wel eens wat nieuws om mezelf erbij te houden.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wij lezen uit het bijbels dagboek. Dus stukje uit de bijbel, daarna uitleg door het dagboek. Soms erg verhelderend
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

's Morgens een stukje uit een evangelie of Handelingen, 's avonds een stukje oude testament en een stukje nieuwe testament.
als je een goeie tip hebt om in je persoonlijke stille tijd te gebruiken kun je dat ook kwijt. Ik probeer soms wel eens wat nieuws om mezelf erbij te houden.
ik doe de laatste tijd een boek lezen over een onderwerp (nu vorige week bijv. 'de heerlijkheid en de verbonden' van Medema gedaan, deze week heb ik 'should the church have a heart for Israel') en daarover zoek ik dan teksten op en die bestudeer ik en vergelijk ik met elkaar en dan schrijf ik wat dingetjes erover op. Zo doe je bijbelkennis op en je leert wat over een onderwerp.

groetjes, Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Nostradamus_123

Bericht door Nostradamus_123 »

Ik begin 's ochtends altijd met het lezen van de bijbel (met een dagboek) en gebed. 's Ochtends ben je nog fit, en 's avonds ben je vaak moe en dan neem je het niet goed meer op. Het is ook goed om niet alleen te lezen, maar er ook even bij stil te staan, overdenken en toe te passen op jezelf.

Verder bid ik de hele dag als mij iets te binnen schiet gewoon in mijn hoofd. 's Avonds lees ik ook meestal een stuk uit de bijbel.

Het houden van stille tijd is aan te bevelen, het sterkt je geloof (want het geloof is uit het woord van God (Rom 10:17)) en je relatie met de Heer (als je die hebt in ieder geval).
Em.

Bericht door Em. »

Ik houd meestal s'avonds stille tijd. Ik ben een avondmens, smorgens is het voor mij heel erg moeilijk om mijn bed uit te komen. Ik heb het wel eens geprobeerd om s'morgens stille tijd te houden, maar dat werkt niet echt.
Ik volg een bijbelleesrooster en ik bid in mijn stille tijd. Verder bid ik eigenlijk de hele dag door. In mijn stille tijd houd ik meestal ook een gebedsmap bij. Daarin schrijf ik concreet op wat ik ga bidden. Je deelt je gebed dan op in onderdelen (overdenking van het Woord, lofprijzing, voorbede voor de naaste, bidden voor jezelf, schuldbelijdenis) Ik weet niet precies van wie deze structuur komt. Voordeel hiervan is dat je je er heel erg van bewust bent wat je bidt en hoe je bidt. Je kunt later ook weer terug kijken naar wat je eerder gebeden hebt en hoe dat misschien gestalte heeft gekregen in je leven. Nadeel is dat je soms wat zakelijk wordt. Daarom doe ik het ook niet elke dag, maar wel regelmatig.

Lebaoth, bedank voor je tip, om te lezen op onderwerp.
Je kunt ook lezen op bepaalde woorden, zoals: danken, geloof, goedertierenheid o.i.d. en dan de Bijbel doorspitten om te zien wat daarover geschreven staat. Je kunt ook Bijbelboeken behandelen. (het is heel erg leuk om die in één keer uit te lezen, ontdek je leuke verbanden, maar je moet er wel tijd voor nemen.)
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik ben, zo moet ik bekennen, ook niet echt een ochtendmens (echt niet) Vandaar dat ik meestal 's avonds stille tijd hou, maar dat wil ook wel eens 's middags zijn, ligt eraan of ik dan tijd heb. Wanneer ik op mijn gitaar op een misschien niet talenvolle maar wel goed bedoelde manier God loof en God aanbid, houd ik ook stille tijd.

Stille tijd of bijbelleesboekjes zijn helaas aan mij niet besteed. De keren dat ik zo'n boekje koop weet ik meestal niet hoe snel ik hem weer weg moet geven met een of andere verjaardag. Wanneer ik een boek lees, moet ik er iets van kunnen leren en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de meeste boekjes nu eenmaal niet uitblinken in diepgang. Ik heb het een tijdlang met theologische werken geprobeerd, maar ontdekte al snel dat een overmaat theologie, dat letterlijk de betekenis 'praten over God' heeft, in de weg kan staan van het praten met God. Dus dat doe ik ook een stuk minder. Wat ik wel doe is de bijbel lezen en mijn hoofd breken over de mysteries waar velen hun hoofd al over gebroken hebben.
Em.

Bericht door Em. »

dat is bij mij ook de reden waarom ik geen dagboeken gebruik. Er zit vaak heel weinig diepgang in.
Plaats reactie