cosmo schreef:Grace schreef:
De boom des levens is het kruis van Christus.
Wat een vreemd verband leg je daar.
Hoezo?
Lees 1 Petrus 2:24 in de KJV maar eens.
"Who his own self bare our sins in his own body
on the tree, that we, being dead to sins, should live unto righteousness:
by whose stripes ye were healed"
Vooral deze tekst laat ons zien, dat er genezing is door de boom waaraan Christus stierf. In zekere zin was het kruis "de vloekboom", omdat de Heere Jezus aan het kruis de straf en de vloek en de toorn Gods over onze zonden droeg. Daardoor werd het kruis voor ons ook een boom des levens. Hierdoor hebben wij genezing voor onze ziel ontvangen.
Op de plaats waar Adams zonde en zondeval herdacht werd, op de plaats waar Adams dood herdacht werd als gevolg van het eten van de boom van kennis van goed en kwaad, die in feite meer kwaad dan goed gebracht heeft, die de mensen het goede afgenomen en het kwade gegeven heeft, op de plaats waar de mens, die de zonde in de wereld gebracht heeft de eeuwige dood in de wereld gebracht heeft, daar op de heuvel Golgotha, stierf nu de laatste Adam, Jezus Christus. Zijn dood nam de straf op de zonde weg en schonk mensen juist het leven, het eeuwige leven. Waar Adam aan de boom van kennis van goed en kwaad ten ondergegaan was, en met hem de gehele wereld in de verlorenheid terecht gekomen was, werd Jezus' kruis de boom des levens, waar de straf op de zonde weggenomen werd en mensen het leven dat God schenkt mochten en mogen ontvangen.
Een gangbare visie over de boom des levens in Openbaring 22 is het volgende (een visie die oa. ds. J. Koppelaar (HHK) ook schijnt te delen):
Terwijl de toegang tot de boom des levens in de Hof van Eden direct na de zondeval versperd werd, is straks op de nieuwe aarde de toegang tot de boom des levens geheel open.
De situatie die hier beschreven wordt, is niet de situatie zoals wij die nu op aarde hebben. Hier wordt een heel bijzondere tijd beschreven. De situatie die beschreven wordt, verplaatst ons in de tijd, nadat God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde geschapen zal hebben.
Op die nieuwe aarde zijn de gelovigen teruggekeerd. Zij mogen hier in heerlijkheid leven. Zij bevinden zich in het Nieuwe Jeruzalem. Maar behalve de gelovigen zijn er toch ook nog ongelovigen aanwezig. Dit betekent niet, dat alle ongelovigen straks in de heerlijkheid van de nieuwe aarde zullen delen en dat de hel al weer leeg zal zijn.
Het gaat hier over de mensen over wie de apostel Paulus in Romeinen 2 schreef, mensen die nooit het evangelie van de Heere Jezus gehoord hebben en dus de Heere Jezus ook niet afgewezen hebben. Zij zijn geen gelovigen en horen niet bij de Gemeente van Jezus Christus. Zij waren echter ook geen mensen, die bewust de Heere Jezus vaarwel gezegd hebben. Deze mensen zullen op een heel bijzondere wijze beoordeeld worden. Paulus schrijft dat zij zichzelf zullen beoordelen en zelf zullen bepalen, of zij op de nieuwe aarde mogen komen of niet.
Deze mensen, deze volken komen wij hier nu tegen. Dit zijn dus geen mensen die de boodschap van de Heere Jezus afgewezen hebben. Laat niemand die dit hoort of leest denken, dat het over hem of haar kan gaan. Wij zijn mensen die de boodschap gehoord hebben en zelf de mogelijkheid hebben gehad om het Evangelie aan te nemen of te verwerpen. Dit zijn mensen die niet konden beslissen, omdat zij de boodschap niet kenden. Deze mensen hebben straks iets te maken met de boom des levens.
Hier gaat het over een heel bijzondere boom, of mogelijk over meerdere bomen, die samen de bomen des levens vormen. Hij draagt maandelijks vrucht. Over die vrucht staat in het Grieks iets heel bijzonders. In het Grieks staat, dat de boom des levens twaalf keer per jaar vrucht draagt en dat hij iedere maand een andere vruchtsoort voortbrengt. De Statenvertaling laat dit ook zien, ook al staat het hier nog niet zo duidelijk: "In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen." Het gaat hier dus over een heel bijzondere boom.
Nu staat er niet dat deze vruchten tot genezing van de volkeren zijn, maar dat de bladeren van deze boom tot genezing van de volkeren zijn. Dat betekent niet, dat de mensen zullen genezen van allerlei ziekten, maar dat zij zullen genezen van de geestelijke ziekte, de ziekte van hun hart. Zij dragen de gevolgen van de zonde in zich mee. Het kruis van Jezus Christus heeft deze mensen geen vergeving van zonden en geen reiniging gebracht, want zij kenden het kruis niet. Nu zullen zij alsnog reiniging voor hun leven krijgen, door de bladeren van de boom des levens.
Er staat niet wat zij met de bladeren van die boom zullen doen. Er staat ook niet op welke wijze de bladeren van de boom des levens genezing kunnen brengen.
Men vermoed dat men het best hier toch een toespeling zou kunnen maken op het kruis en aannemen, dat het kruis alsnog een bijzondere werking in hun leven zal betekenen.
----
Tot zover die visie. Persoonlijk vind ik dit wat dubieus.
Grace