God haat de verworpenen.

HerbertV
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 okt 2008, 22:38

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door HerbertV »

Afgewezen schreef:
HerbertV schreef:
Afgewezen schreef: Een ingetogen kerkmens moet ook van dood levend gemaakt worden, hoor. Die is net zo goed vijand van God van nature.
Laten we de verantwoording niet weer bij God leggen. De Bijbelse plicht is voor iedere kerkmens (ingetogen of niet): Gelooft in Jezus Christus!
Wat wil je me nu vertellen, Herbert?
Je verantwoording te nemen. Met jouw opmerking in zijn hand heeft de ongelovige er weer een excuus bij: "Ja maar ho eens even, u maakte mij niet van dood levend.". En zo zijn we weer on-topic denk ik. Ik weet niet hoe jij het bedoelt, maar dat een zondaar van dood levend gemaakt wordt (op het geloof) is een feit. Alleen de plek waar het ingelast is in het bekerings proces a la bevindelijk gereformeerd deed deze opmerking aan mij ontlokken. Van dood levend gemaakt worden kan en mag nooit losgetrokken worden van geloof, om misverstanden te voorkomen (zoals deze hopelijk)!

Soms heb je dat wel eens ;). En ik probeer de discussie aan te zwengelen. Ik begrijp namelijk nog steeds niet hoe calvinisten durven te stellen dat een mens zelf verantwoordelijk is voor het feit dat God hem van eeuwigheid haatte en voorbestemde voor de hel (en, als gevolg daarvan: niet van dood levend maakt. En zo is het klokje weer rond hoop ik).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Je verantwoording te nemen. Met jouw opmerking in zijn hand heeft de ongelovige er weer een excuus bij: "Ja maar ho eens even, u maakte mij niet van dood levend.". En zo zijn we weer on-topic denk ik. Ik weet niet hoe jij het bedoelt, maar dat een zondaar van dood levend gemaakt wordt (op het geloof) is een feit. Alleen de plek waar het ingelast is in het bekerings proces a la bevindelijk gereformeerd deed deze opmerking aan mij ontlokken. Van dood levend gemaakt worden kan en mag nooit losgetrokken worden van geloof, om misverstanden te voorkomen (zoals deze hopelijk)!
Herbert, je bent zo gegrepen door je eigen problematiek, dat je niet meer onbevooroordeeld iets kunt lezen.
Mijn opmerking was een reactie op wat Erasmiaan zei: dat een bekering bij een ingetogen kerkmens geleidelijk verloopt. Daar ageerde ik tegen. Alsof een ingetogen kerkmens een minder krachtige bekering nodig heeft als wie dan ook.
HerbertV schreef:Soms heb je dat wel eens ;). En ik probeer de discussie aan te zwengelen. Ik begrijp namelijk nog steeds niet hoe calvinisten durven te stellen dat een mens zelf verantwoordelijk is voor het feit dat God hem van eeuwigheid haatte en voorbestemde voor de hel (en, als gevolg daarvan: niet van dood levend maakt. En zo is het klokje weer rond hoop ik).
Misschien stellen calvinisten dit ook wel niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Jouw advies: val hem te voet, is het advies waar dominees, ouderlingen en familie mij jaren mee bezig hebben gehouden. Jarenlang heb ik gesmeekt. En geen verhoring (Zijn er misschien ook mensen die dit herkennen: Bidden, bidden en nog eens bidden, en maar niet verhoord worden?). Hoe verklaar je dat dan?

Totdat iemand me adviseerde de Bijbel te lezen. Daar ontdekte ik dat enkel en alleen het geloof een mens rechtvaardigd. Wat een enorme bevrijding, toen ik het niet meer hoefde te verwachten van mijn schuldgevoel en van al mijn gebeden.
Toen zijn je gebeden dus verhoord.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door jvdg »

pietjebel schreef:
HerbertV schreef:Soms heb je dat wel eens ;). En ik probeer de discussie aan te zwengelen. Ik begrijp namelijk nog steeds niet hoe calvinisten durven te stellen dat een mens zelf verantwoordelijk is voor het feit dat God hem van eeuwigheid haatte en voorbestemde voor de hel (en, als gevolg daarvan: niet van dood levend maakt. En zo is het klokje weer rond hoop ik).
Ik wil nog wel een keer proberen het te zeggen, maar ik weet niet of het landt:
- God haat het overtreden van Zijn wet
- God haat degenen die Zijn wet overtreden
- Omdat God eeuwig is, is Zijn haat eeuwig
- De mens is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden
- Dus is de mens er verantwoordelijk voor dat God hem eeuwig haat

De verkiezingsleer van de DL is niet dat God uit mensen in een neutrale toestand er een paar uitpikte die naar de hemel mogen en dat hij de rest van die zondeloze mensen zonder aanleiding voor de hel bestemd heeft.
De mens heeft zelf gezondigd en zich zogezegd zelf voor de hel bestemd. En er is geen enkele dwingende reden waarom God zulke mensen van dood levend zou maken.
In Zijn genade heeft God echter zondige mensen uitgekozen die Hij desondanks levend maakt.
De verwerping maakt het de mens niet onmogelijk te geloven, zich te bekeren en zalig te worden. Dat heeft de mens voor zichzelf onmogelijk gemaakt. De verwerping of het voorbijgaan van God verandert een zondaar die 'dood is in zonden en misdaden' niet.
Maar in de door Hem uitgekozen mensen werkt God wél. De uitverkorenen worden door Hem levend gemaakt. De verkiezing van God verandert een zondaar die 'dood is in zonden en misdaden' wél.
Die niet verkoren zijn, kunnen wel de stem van het Evangelie horen, maar het is hun eigen zondigheid die het hen belet om dat Evangelie te geloven.
Er is nooit iemand verloren gegaan die in waarheid kon zeggen: ik wilde wel, maar God niet. God zegt: Ik heb geroepen maar niemand antwoorde. De ganse dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt naar een wederspannig volk.
Kortom, verloren gaan en door God gehaat worden is helemaal eigen schuld.
Zalig worden en door God bemind worden is enkel en alleen Gods genade. Soli Deo Gloria.
Pietjebel(hamel): Het landt.

Maar het onderschrijven van dit rechtaardig oordeel wekt opstand.
En de mensen (zondaren) die dit onderschrijven buigen in ootmoed.
En dat laatste is geen vrucht van eigen akker.......

Dus alweer die uitroep: Door U, door U, alleen om het Eeuwig welbehagen......
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Maar juist de ingetogen kerkmens zal geen plotselinge bekering hebben. Maar een meer geleidelijke. Dan moet er voor doorgewinterde ouderlingen toch een opmerken zijn op de huisbezoeken?

Maar goed, het maakt verder niet uit want het wordt wat al te detaillistisch voor een dergelijk plaatselijk geval.
Een ingetogen kerkmens moet ook van dood levend gemaakt worden, hoor. Die is net zo goed vijand van God van nature.
Als je mijn posts een beetje leest -en dat doe je- dan zou je weten dat ik dat juist leer. Alleen vaak kan de overtuiging geleidelijker gaan, tot het punt komt dat hij werkelijk de dood leert schrijven op al zijn eigen werk en vroomheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

HerbertV schreef:
Erasmiaan schreef:
HerbertV schreef: En dat komt dus allemaal voort uit het stappenplan. Daarbij is het normaal als je niet 'bekeerd' ben, en bijzonder als je het wel bent. In plaats dat de hele gemeente op zijn kop zou moeten staan van iemand die 'bekeerd wordt', zou de gemeente beter op zijn kop kunnen staan van alle mensen die niet 'bekeerd' zijn.

@ MODERATORS: Sorry voor het off-topic gehalte, maar het avondmaalspraktijk topic zit op slot(!)
Arme vriend, de hemel staat - met eerbied gesproken - ook "op zijn kop" om één zondaar die zich bekeerd meer dan om 99 rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben.

En ook voor jou is er nog die mogelijkheid! Als je Hem nederig valt te voet als een arm en ellendig zondaar dan zul je genade vinden.
Het nadruk leggen op de wedergeboorte die vooraf zou moeten gaan aan elke vorm van geestelijk leven, is een typisch trekje van de ger. gem. Maar de Bijbel doet dat niet, dus daarom neutraliseerde ik even de opmerking van afgewezen.

Natuurlijk is er blijdschap in de hemel over een zondaar die zich tot God bekeerd! Dat ontken ik niet, maar het gaat nu over de kerk. Het is namelijk helemaal niet normaal dat 90% van de mensen wel naar de kerk gaan maar toch niet persoonlijk geloven in verlossingswerk van Jezus Christus.

Het is makkelijk om mijn punt te verdraaien, maar het gaat erom dat het regelmatig is voorgevallen dat ik mensen hoorde praten: "Heb je het al gehoord, die en die is bekeerd!". En dat alles terwijl ze zelf ongelovig rondlopen. De Bijbel leert nergens een scheiding tussen echt-gelovigen en wel-naar-de-kerk-gaan-maar-toch-niet-gelovige. Daar gaat het hier om.
Dat leert de Bijbel zeer zeker wel. Kijk maar eens naar de vijf wijzen en de vijf dwaze maagden. Ten diepste gelooft een toch niet gelovige namelijk dat het wel goed zal komen. Anders zou hij niet ongelovig blijven.
Verder schijn jij te weten dat ik niet 'bekeerd' ben. Je bent overigens niet de eerste die dat beter schijnt te weten dat ikzelf. Een van de redenen dat ik er voorgoed weg ben...
Als ik je dwalingen lees vraag ik me inderdaad af of dat met genade gepaart kan gaan. Gods almacht en alwetendheid ontkennen, dat zijn zaken die niet met genade gepaart kunnen gaan.
Jouw advies: val hem te voet, is het advies waar dominees, ouderlingen en familie mij jaren mee bezig hebben gehouden. Jarenlang heb ik gesmeekt. En geen verhoring (Zijn er misschien ook mensen die dit herkennen: Bidden, bidden en nog eens bidden, en maar niet verhoord worden?). Hoe verklaar je dat dan?

Totdat iemand me adviseerde de Bijbel te lezen. Daar ontdekte ik dat enkel en alleen het geloof een mens rechtvaardigd. Wat een enorme bevrijding, toen ik het niet meer hoefde te verwachten van mijn schuldgevoel en van al mijn gebeden.
Hoe lang heb je gesmeekt? En hoe lang heb je de Heere aan Zijn plaats kunnen laten, daarvoor? Heeft God niet veel langer op jou moeten wachten dan jij op Hem?

En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
Maar toch, zegt Gods Woord, en dat heeft Luther ervaren; Het Geloof alleen.
Enzovoorts.....
Wat kan een mens ook anders, als dat geloof niet geschonken wordt?
Uit loutere Genade alleen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23899
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
Ik vraag me af of dit wel juist is. Zie hoe de HC over 'rechtvaardig zijn' spreekt.
Vr.59. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Vr.61. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeëigenen kan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
Ik vraag me af of dit wel juist is. Zie hoe de HC over 'rechtvaardig zijn' spreekt.
Vr.59. Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens

Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Vr.61. Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeëigenen kan.
Dus is het 'door het geloof alleen', 'uit genade alleen'. De twee zijn geen tegenstelling. Net zoals het geen tegenstelling, dat, zonder wedergeboorte men het Koninkrijk niet zien kan. Maar waar men ten enenmale afstand van moet doen, dat het iets is, dat uiteindelijk de mens zelf doet. Want God werkt het geloof in ons, door ons eerst wederom geboren te doen worden (net zoals onze eerste geboorte, iets waarin wij helemaal lijdelijk zijn), om in ons dan, door het Woord, tot het geloof te brengen, uit genade. Hetwelk normaal, in kinderen der gelovigen, vaak al in de vroegste jeugd gebeurd. Waarom de Schrift ook spreekt over 'in het geloof opvoeden'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Dat leert de Bijbel zeer zeker wel. Kijk maar eens naar de vijf wijzen en de vijf dwaze maagden. Ten diepste gelooft een toch niet gelovige namelijk dat het wel goed zal komen. Anders zou hij niet ongelovig blijven.
Dat zie je niet helemaal goed. Er zijn er bij die geloven dat er wat is, maar ze weten niet wat, en dus hopen ze dat het goed zal komen. Een grote groep gelooft echter dat er helemaal niets is na dit leven, dus ook niet dat het wel goed zal komen. Er is niks dus is daar ook geen sprake meer van "goedkomen".
Hoe lang heb je gesmeekt? En hoe lang heb je de Heere aan Zijn plaats kunnen laten, daarvoor? Heeft God niet veel langer op jou moeten wachten dan jij op Hem?
Ik zie in de Bijbel een hoop voorbeelden van dit smeken en vragen, waarbij het antwoord van God op zich laat wachten, of waarbij het lijkt dat God niet luistert. Die vragen mogen gesteld worden en worden nergens beantwoord met zulke wedervragen. Het lijkt me hier dan ook niet gepast zo te reageren.
En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
...

De Bijbel leert dat Jezus Christus ons voor God rechtvaardigt. WIe in Hem gelooft wordt vergeven, dus de mens wordt door geloof in Hem gerechtvaardigd. We worden dus wel door het geloof gerechtvaardigd. Tjonge, ik heb altijd geleerd dat de reformatie zo ongeveer begon bij Luther die las: 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’

En Romeinen 3:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. [25–26] 26
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.


Romeinen 4:

13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.

23 En dit is niet alleen voor hem geschreven, 24 maar ook voor ons, want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven in hem die Jezus, onze Heer, uit de dood heeft opgewekt: 25 hij die werd prijsgegeven om onze zonden en werd opgewekt omwille van onze rechtvaardiging.

Romeinen 5:

1. Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus,

Romeinen 9:

30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is;

Romeinen 10:

4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan, in de Galatenbrief komt het ook terug (Hoofdstuk 2 en 3) en Jakobus gaat her ook nog op in in hoofdstuk 2, waar hij zelfs durft te stellen dat we niet alleen door het geloof maar ook door werken gerechtvaardigd worden en dat die twee altijd samen moeten gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

marnix schreef:Dat zie je niet helemaal goed. Er zijn er bij die geloven dat er wat is, maar ze weten niet wat, en dus hopen ze dat het goed zal komen. Een grote groep gelooft echter dat er helemaal niets is na dit leven, dus ook niet dat het wel goed zal komen. Er is niks dus is daar ook geen sprake meer van "goedkomen".
Lees nu eens voor je op de klank reageert. Ik word hier soms zo moe van. Het ging om niet-gelovigen in de kerk. Ja, dat kennen jullie niet.
Het lijkt me hier dan ook niet gepast zo te reageren.
Dat lijkt jou. Maar mijns inziens is het naar Herbert wel gepast. Hij doet namelijk regelmatig hetzelfde.
...

De Bijbel leert dat Jezus Christus ons voor God rechtvaardigt. WIe in Hem gelooft wordt vergeven, dus de mens wordt door geloof in Hem gerechtvaardigd. We worden dus wel door het geloof gerechtvaardigd. Tjonge, ik heb altijd geleerd dat de reformatie zo ongeveer begon bij Luther die las: 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’

En Romeinen 3:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. [25–26] 26
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Romeinen 4:

13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.

23 En dit is niet alleen voor hem geschreven, 24 maar ook voor ons, want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven in hem die Jezus, onze Heer, uit de dood heeft opgewekt: 25 hij die werd prijsgegeven om onze zonden en werd opgewekt omwille van onze rechtvaardiging.

Romeinen 5:

1. Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus,

Romeinen 9:

30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is;

Romeinen 10:

4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan, in de Galatenbrief komt het ook terug (Hoofdstuk 2 en 3) en Jakobus gaat her ook nog op in in hoofdstuk 2, waar hij zelfs durft te stellen dat we niet alleen door het geloof maar ook door werken gerechtvaardigd worden en dat die twee altijd samen moeten gaan.
Erasmiaan schreef:Dat leert de Bijbel zeer zeker wel. Kijk maar eens naar de vijf wijzen en de vijf dwaze maagden. Ten diepste gelooft een toch niet gelovige namelijk dat het wel goed zal komen. Anders zou hij niet ongelovig blijven.
Dat zie je niet helemaal goed. Er zijn er bij die geloven dat er wat is, maar ze weten niet wat, en dus hopen ze dat het goed zal komen. Een grote groep gelooft echter dat er helemaal niets is na dit leven, dus ook niet dat het wel goed zal komen. Er is niks dus is daar ook geen sprake meer van "goedkomen".
Hoe lang heb je gesmeekt? En hoe lang heb je de Heere aan Zijn plaats kunnen laten, daarvoor? Heeft God niet veel langer op jou moeten wachten dan jij op Hem?
Ik zie in de Bijbel een hoop voorbeelden van dit smeken en vragen, waarbij het antwoord van God op zich laat wachten, of waarbij het lijkt dat God niet luistert. Die vragen mogen gesteld worden en worden nergens beantwoord met zulke wedervragen. Het lijkt me hier dan ook niet gepast zo te reageren.
En, het geloof rechtvaardigt de mens niet. Christus rechtvaardigt de zondaar, door het instrument van het geloof.
...

De Bijbel leert dat Jezus Christus ons voor God rechtvaardigt. WIe in Hem gelooft wordt vergeven, dus de mens wordt door geloof in Hem gerechtvaardigd. We worden dus wel door het geloof gerechtvaardigd. Tjonge, ik heb altijd geleerd dat de reformatie zo ongeveer begon bij Luther die las: 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’

En Romeinen 3:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. [25–26] 26
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.


Romeinen 4:

13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.

23 En dit is niet alleen voor hem geschreven, 24 maar ook voor ons, want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven in hem die Jezus, onze Heer, uit de dood heeft opgewekt: 25 hij die werd prijsgegeven om onze zonden en werd opgewekt omwille van onze rechtvaardiging.

Romeinen 5:

1. Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus,

Romeinen 9:

30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is;

Romeinen 10:

4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan, in de Galatenbrief komt het ook terug (Hoofdstuk 2 en 3) en Jakobus gaat her ook nog op in in hoofdstuk 2, waar hij zelfs durft te stellen dat we niet alleen door het geloof maar ook door werken gerechtvaardigd worden en dat die twee altijd samen moeten gaan.
Het geloof is een instrument. Mensen, laten we dat toch nooit vergeten. Geloof in de satan rechtvaardigt niet, nee verdoemt. Geloof in de economie rechtvaardigt niet, nee is verwerpelijk.
Maar geloof in de Heere Jezus Christus dat rechtvaardigt omdat het geloof de rechtvaardigheid door de Heere Jezus aangebracht en verworven, zich toeëigent.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Zonderling »

SV schreef:24 q 47En worden 48om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door 49de verlossing die in Christus Jezus is;
25 rWelken God 50voorgesteld heeft stot een 51Verzoening door het geloof 52in Zijn bloed, 53tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden 54die tevoren geschied zijn 55onder de verdraagzaamheid Gods,
26 56Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene die uit het geloof van Jezus is.
47 Vanhier verder beschrijft de apostel al de oorzaken en eigenschappen van de rechtvaardigmaking des geloofs, die ons in het Evangelie geopenbaard is. De opperste oorzaak dan is de onverdiende genade Gods, de bewegende en verdienende oorzaak is de verzoening en verlossing door Christus geschied; het middel, waardoor ons die wordt toegerekend, is het geloof in het bloed van Christus; het einde is de betoning van Gods gerechtigheid en de vergeving der zonden. De eigenschap is, dat alle roem des mensen voor God hierdoor wordt uitgesloten, en dat dezelve geopenbaard is, niet alleen voor de Joden, maar ook voor de heidenen.

48 Gr. te geef, dat is, door enkel gift, zonder enige verdienste.

49 Gr. apolytrosis, hetwelk hoewel het somwijlen wat breder genomen wordt voor allerlei verlossing, zo betekent het nochtans eigenlijk een verlossing die geschiedt door opbrenging of betaling van rantsoen, gelijk Christus Zelf spreekt Matth. 20:28. Zie ook 1 Kor. 7:23. 1 Petr. 1:18.

q Jes. 53:5.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Dat lijkt jou. Maar mijns inziens is het naar Herbert wel gepast. Hij doet namelijk regelmatig hetzelfde.
Oh ja... oog om oog, tand om tand, kwaad met kwaad vergelden. Wat zei Jezus daar ook alweer over? Dat dat niet de manier is.

Verder ben ik het met je eens, maar als je het over "het geloof rechtvaardigt niet", hebt ga ik er van uit dat je het over het geloof hebt in de Bijbelse context en niet over geloof in satan ofzo. Vandaar dat ik even wilde aanhalen dat Paulus regelmatig zegt dat het geloof wel rechtvaardigt en dan heeft hij het ook over dat geloof en niet over een geloof in satan ofzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door discoverer »

pietjebel schreef:
HerbertV schreef:
Soms heb je dat wel eens . En ik probeer de discussie aan te zwengelen. Ik begrijp namelijk nog steeds niet hoe calvinisten durven te stellen dat een mens zelf verantwoordelijk is voor het feit dat God hem van eeuwigheid haatte en voorbestemde voor de hel (en, als gevolg daarvan: niet van dood levend maakt. En zo is het klokje weer rond hoop ik).


Ik wil nog wel een keer proberen het te zeggen, maar ik weet niet of het landt:
- God haat het overtreden van Zijn wet
- God haat degenen die Zijn wet overtreden
- Omdat God eeuwig is, is Zijn haat eeuwig
- De mens is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden
- Dus is de mens er verantwoordelijk voor dat God hem eeuwig haat

De verkiezingsleer van de DL is niet dat God uit mensen in een neutrale toestand er een paar uitpikte die naar de hemel mogen en dat hij de rest van die zondeloze mensen zonder aanleiding voor de hel bestemd heeft.
De mens heeft zelf gezondigd en zich zogezegd zelf voor de hel bestemd. En er is geen enkele dwingende reden waarom God zulke mensen van dood levend zou maken.
In Zijn genade heeft God echter zondige mensen uitgekozen die Hij desondanks levend maakt.
De verwerping maakt het de mens niet onmogelijk te geloven, zich te bekeren en zalig te worden. Dat heeft de mens voor zichzelf onmogelijk gemaakt. De verwerping of het voorbijgaan van God verandert een zondaar die 'dood is in zonden en misdaden' niet.
Maar in de door Hem uitgekozen mensen werkt God wél. De uitverkorenen worden door Hem levend gemaakt. De verkiezing van God verandert een zondaar die 'dood is in zonden en misdaden' wél.
Die niet verkoren zijn, kunnen wel de stem van het Evangelie horen, maar het is hun eigen zondigheid die het hen belet om dat Evangelie te geloven.
Er is nooit iemand verloren gegaan die in waarheid kon zeggen: ik wilde wel, maar God niet. God zegt: Ik heb geroepen maar niemand antwoorde. De ganse dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt naar een wederspannig volk.
Kortom, verloren gaan en door God gehaat worden is helemaal eigen schuld.
Zalig worden en door God bemind worden is enkel en alleen Gods genade. Soli Deo Gloria.


Discoverer:

Tegen wie wordt gezegd: De gehele dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk? Het staat in Rom. 10:21. En deze tekst komt weer uit Jesaja 65:2. Hier wordt ons verteld wat Paulus ons ook in de Romeinenbrief uitlegt dat het volk Israël een wederstrevig volk was en dat Jezus gekomen is voor hen die niet naar Hem vroegen en Hem niet zochten.Dit staat in Jesaja 65:1. En in Rom. 3:29 staat dat God niet alleen een God is van de Joden maar ook van de heidenen. En daar worden alle niet-Joden mee bedoeld. Het volk Israël is het uitverkoren volk en ook aan ons mensen, heidenen is het Evangelie verkondigd. Dat is de uitverkiezing. Reageer hier maar op. En dan vooral met Bijbelteksten zodat we kunnen ontdekken wat er nu echt staat.
Plaats reactie