Eigen mening en eensgezindheid

Plaats reactie
madelief

Bericht door madelief »

Voor ouderen moet je zeker respect hebben. Maar je hoeft niet alles voor lief aan te nemen. De tijden zijn veranderd. En ik ben er ook voor eenheid bij de christenen. Paulus schijft houd vrede met alle mensen. voor zover mogelijk. Het blijkt maar weer dat de niet altijd mogelijk is. Hoe je je best ook doet. Als je voor je zelf weet dat je er alles aan gedaan hebt hoef je je niet schuldig te voelen.
Elk mens is weer anders en ik ben blij dat we niet allemaal hetzelfde denken. Is de wereld zo vreselijk saai.
madelief

Bericht door madelief »

Tuurlijk moet je je ouders gehoorzamen ten ze afwijken van de bijbel. Dan hoef je niet naar ze te luisteren. En hier komt bij dat je nooit mensen op het hart mag trappen.
Verder is eensgezindheid belangrijk onder de christenen. Ik kan alleen maar hopen en bidden dat dat meer een meer zal gebeuren...........
Dat we meer accepteren van elkaar dan dat we nu doen.
madelief

Bericht door madelief »

Maar al ben je het huis uit dan kan het nog moeilijk voor ouders zijn om te accepteren dat je een andere weg gaat dan zij. Bv een andere kerk gaat.
Tja is ook wel moeilijk. Maar uiteindelijk gaat het toch niet naar welke kerk je gaat. Je bid tot dezelfde God.
Maar ja maak dat iedereen maar eens wijs. En heb je het pas echt gemaakt.........haha
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Origineel geplaatst door empee
Vooropstaand in elk geval je ouders alle eer en liefde bewijzen, maar hoe je dan verder moet handelen?

Als je uit huis gaat omdat je bijv. gaat trouwen komen zulke dingen natuurlijk anders te liggen.
En als je uit huis gaat zonder dat je gaat trouwen, moet je je dan ook nog aan de regels van je ouders blijven houden?

[Veranderd op 17/10/02 door pingpongbal]
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Je ouders respecteren betekent toch niet per se dat je het altijd met ze eens hoeft te zijn? Alleen moet je meningsverschillen met wederzijds respect op zien te lossen.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik denk dat als je het huis uit gaat je in principe je eigen gezinsregels mag opstellen. Die zullen ongetwijfeld enorm beinvloed zijn door je ouders, maar dat hoeft niet per se.
madelief

Bericht door madelief »

Goed zo Madtice ik stel ook mn eigen regels...........hoe wel ik geen gezin ben. Hahaha
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Om op de eerste vraag terug te komen. Ik zie niet helemaal in hoe een eigen mening in de weg kan staan van eensgezindtheid? Je kunt toch eensgezind zijn en allemaal een andere eigen mening hebben, bij wijze van spreken? Het gaat niet om de mening die anders is, maar om je houding. Ik heb heel veel vrienden die het absoluut niet met mij eens zijn, maar we zijn nog steeds hele goede vrienden, eensgezind en alles. Eensgezindheid is gebaseerd op liefde, respect en wederzijdse aandacht, niet op het feit of je een andere mening hebt of niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ben ik met je eens Madtice. Maar ten diepste zijn er in de wereld maar twee gezindten:
Godsgezind (bekeerd)
Wereldsgezind (onbekeerd)

Degenen die echt bekeerd zijn, kunnen natuurlijk met elkaar van mening verschillen, zie al die kerken maar.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Wie niet voor Mij is is tegen Mij, toch? Ja, inderdaad je kunt de wereld zo indelen. Maar dat is natuurlijk net zo'n inkopper als de verdeling in man-vrouw, rijk-arm, etc. Het is maar net waar je belang aan hecht. In ons geval wat meer aan jouw verdeling.

Een goede vraag zou zijn hoe jij (jij in het algemeen) van plan bent mee te helpen aan het kleiner maken van die groep wereldsgezinden, of liever: mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen met Gods liefde?
Plaats reactie