Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Grace »

freek schreef:Grace, bedankt voor je heldere toelichting. Mijn punt is alleen een beetje: als vervulling met de Geest voortdurend plaatsvind (en dat schijn je te kunnen herleiden vanuit de grondtaal) dan lijkt me dat die vervulling ook al plaatsvind als je tot geloof komt. De vrede die je dan ervaart is toch ook een gevolg/vrucht van de vervulling met de Geest? Weliswaar nog 'in beginsel', maar niet zozeer iets dat in de praktijk pas later in het christenleven voor het eerst plaatsvindt. Snap je wat ik bedoel?
Nog een aanvulling freek. Alleen is het vaak zo het geloof in het begin zwak kan zijn, we zitten nog vol van onszelf, de Geest gaat ons reinigen en leeg maken van alles waar we nog niet aan gestorven zijn en waar we nog vol van zijn buiten Christus.
Het is een bovennatuurlijk werk van de Geest die ons levendmaakt, maar dat is toch iets anders als dat de Geest ons totaal in beslag neemt(de vervulling) en de beheer heeft over ons gehele leven. Alle aspecten dan(verstand, wil en emoties).

Levendmaking zorgt voor een enorme geestelijke doorbraak: van dood levend worden. Vervulling heeft echter ook met volledige vrijheid van de Geest te maken. Los van gebondheid. Lazarus was levend gemaakt, maar zat nog volgepakt met banden en doeken. Ook daar moest hij nog van los komen/bevrijd worden. Dit is puur een beeld wat je kan toepassen en niet direct als theologisch model moet hanteren. Je kan het alleen goed als beeld gebruiken om te zien wat het verschil is.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

Dit is het stukje van E. Maritz waar ik toch wel vragen bij heb.

Vervulling door de Heilige Geest vindt plaats op het ogenblik dat jij je volledig overgeeft aan de Heere Jezus. Het belangrijkste kenmerk van de vervulling met de Heilige Geest, vanuit de Schrift, is dat het altijd gepaard gaat met volle overgave aan de koningsheerschappij van Jezus. Die vervulling vindt met òf zonder bepaalde gaven plaats, met talen òf zonder talen. Dat is van secundair belang.

Bij mijn bekering ontvang ik de Heilige Geest, als Persoon, in mij. Dat betekent niet dat de Heilige Geest mij ook ten volle ontvangt. Als gelovige moet daarom mijn wil ten volle aan Christus overgegeven zijn. Dat kan gebeuren op het moment van mijn bekering, maar heel vaak gebeurt het pas later.

De Heilige Geest gaat mij (in een proces) wijzen op dingen die ik nog niet ten volle aan Christus overgegeven heb. En wanneer ik dit overgeef, vindt de vervulling met en bekrachtiging door de Heilige Geest plaats. De vervulling met de Heilige Geest kan ogenblikkelijk, in één seconde gebeuren, wanneer jij je totaal overgeeft aan de Koning der koningen.

Ik heb heel veel moeite met de dikgedrukte gedeeltes en heb daar in andere topics vragen over gesteld.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Grace »

aritha schreef:Dit is het stukje van E. Maritz waar ik toch wel vragen bij heb.

Vervulling door de Heilige Geest vindt plaats op het ogenblik dat jij je volledig overgeeft aan de Heere Jezus. Het belangrijkste kenmerk van de vervulling met de Heilige Geest, vanuit de Schrift, is dat het altijd gepaard gaat met volle overgave aan de koningsheerschappij van Jezus. Die vervulling vindt met òf zonder bepaalde gaven plaats, met talen òf zonder talen. Dat is van secundair belang.

Bij mijn bekering ontvang ik de Heilige Geest, als Persoon, in mij. Dat betekent niet dat de Heilige Geest mij ook ten volle ontvangt. Als gelovige moet daarom mijn wil ten volle aan Christus overgegeven zijn. Dat kan gebeuren op het moment van mijn bekering, maar heel vaak gebeurt het pas later.

De Heilige Geest gaat mij (in een proces) wijzen op dingen die ik nog niet ten volle aan Christus overgegeven heb. En wanneer ik dit overgeef, vindt de vervulling met en bekrachtiging door de Heilige Geest plaats. De vervulling met de Heilige Geest kan ogenblikkelijk, in één seconde gebeuren, wanneer jij je totaal overgeeft aan de Koning der koningen.
Dit is juist precies waar het om gaat aritha. Wij ontvangen de Heilige Geest totaal. Maar de Heilige Geest van Christus krijgt zo weinig de eer en leiding in ons leven. We houden zoveel zelf vast en aan de hand. Geven we ook alles uit handen aan Hem of laten we ons leiden door ons vlees.

Het gebed: "geef mij meer van Uw Geest", is daarom verkeerd. We moeten veel meer bidden: "Heere, leer mij om mezelf en van mijzelf meer aan U geven. Kort gezegd: Wij niet meer van Hem, maar Hij meer van ons.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

Grace schreef:
aritha schreef:Dit is het stukje van E. Maritz waar ik toch wel vragen bij heb.

Vervulling door de Heilige Geest vindt plaats op het ogenblik dat jij je volledig overgeeft aan de Heere Jezus. Het belangrijkste kenmerk van de vervulling met de Heilige Geest, vanuit de Schrift, is dat het altijd gepaard gaat met volle overgave aan de koningsheerschappij van Jezus. Die vervulling vindt met òf zonder bepaalde gaven plaats, met talen òf zonder talen. Dat is van secundair belang.

Bij mijn bekering ontvang ik de Heilige Geest, als Persoon, in mij. Dat betekent niet dat de Heilige Geest mij ook ten volle ontvangt. Als gelovige moet daarom mijn wil ten volle aan Christus overgegeven zijn. Dat kan gebeuren op het moment van mijn bekering, maar heel vaak gebeurt het pas later.

De Heilige Geest gaat mij (in een proces) wijzen op dingen die ik nog niet ten volle aan Christus overgegeven heb. En wanneer ik dit overgeef, vindt de vervulling met en bekrachtiging door de Heilige Geest plaats. De vervulling met de Heilige Geest kan ogenblikkelijk, in één seconde gebeuren, wanneer jij je totaal overgeeft aan de Koning der koningen.
Dit is juist precies waar het om gaat aritha. Wij ontvangen de Heilige Geest totaal. Maar de Heilige Geest van Christus krijgt zo weinig de eer en leiding in ons leven. We houden zoveel zelf vast en aan de hand. Geven we ook alles uit handen aan Hem of laten we ons leiden door ons vlees.

Het gebed: "geef mij meer van Uw Geest", is daarom verkeerd. We moeten veel meer bidden: "Heere, leer mij om mezelf en van mijzelf meer aan U geven. Kort gezegd: Wij niet meer van Hem, maar Hij meer van ons.
Wil je mij uitleggen wat het betekent dat de Heilige Geest mij, in mijn gereinigde toestand door het geloof in mijn Messias, niet geheel ontvangt?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Grace »

aritha schreef:
Grace schreef:
aritha schreef:Dit is het stukje van E. Maritz waar ik toch wel vragen bij heb.

Vervulling door de Heilige Geest vindt plaats op het ogenblik dat jij je volledig overgeeft aan de Heere Jezus. Het belangrijkste kenmerk van de vervulling met de Heilige Geest, vanuit de Schrift, is dat het altijd gepaard gaat met volle overgave aan de koningsheerschappij van Jezus. Die vervulling vindt met òf zonder bepaalde gaven plaats, met talen òf zonder talen. Dat is van secundair belang.

Bij mijn bekering ontvang ik de Heilige Geest, als Persoon, in mij. Dat betekent niet dat de Heilige Geest mij ook ten volle ontvangt. Als gelovige moet daarom mijn wil ten volle aan Christus overgegeven zijn. Dat kan gebeuren op het moment van mijn bekering, maar heel vaak gebeurt het pas later.

De Heilige Geest gaat mij (in een proces) wijzen op dingen die ik nog niet ten volle aan Christus overgegeven heb. En wanneer ik dit overgeef, vindt de vervulling met en bekrachtiging door de Heilige Geest plaats. De vervulling met de Heilige Geest kan ogenblikkelijk, in één seconde gebeuren, wanneer jij je totaal overgeeft aan de Koning der koningen.
Dit is juist precies waar het om gaat aritha. Wij ontvangen de Heilige Geest totaal. Maar de Heilige Geest van Christus krijgt zo weinig de eer en leiding in ons leven. We houden zoveel zelf vast en aan de hand. Geven we ook alles uit handen aan Hem of laten we ons leiden door ons vlees.

Het gebed: "geef mij meer van Uw Geest", is daarom verkeerd. We moeten veel meer bidden: "Heere, leer mij om mezelf en van mijzelf meer aan U geven. Kort gezegd: Wij niet meer van Hem, maar Hij meer van ons.
Wil je mij uitleggen wat het betekent dat de Heilige Geest mij, in mijn gereinigde toestand door het geloof in mijn Messias, niet geheel ontvangt?
Dit betekent dat de strijd begonnen is tussen het vlees(het lichaam der zonde) en de Geest. De gelovige(vrijgesproken zondaar) kan zich nog op vele terreinen niet aan het beheer van de Geest hebben overgegeven. Vervuld met de Geest betekent beheerst en gesterkt worden door de Heilige Geest. De Heilige Geest neemt de controle over je, zodat je door de Geest wordt gestuurd en versterkt. Let op de parallel die in Efeze 5:18 wordt gemaakt tussen vervuld zijn met wijn en vervuld zijn met de Geest. Als je vervuld bent met wijn dan neemt de wijn de controle over je persoon en je gedrag over. Je bent dan "onder invloed" van de wijn. Als de Geest van God je vervult dan neemt de Geest van God de controle over en ben je "onder invloed" van de Geest. Er is echter een groot verschil. Alcohol leidt tot verlies van zelfbe­heersing en de Geest van God brengt juist tot zelfbe­heersing (Gal 5:22). In het geval van het onder leiding van en in de kracht van de Heilige Geest functioneren is er geen sprake van passivi­teit van de eigen functies van de ziel, zoals het denken en de wil, maar van actieve medewer­king. De Geest schakelt onze eigen persoon­lijkheid, b.v. onze eigen wil, niet uit maar in.

Wat is het gevolg van de vervulling met de Geest?

De kracht van God werkt dan in en door je heen.
- "gij zult kracht ontvangen" (Hand. 1:8)
- "bekleed met kracht uit de hoge" (Lucas 24:49)
- "met kracht gesterkt worden in de innerlijke mens" (Efeze 3:16)

Hij bekrachtigd ons om een heilig leven te leiden, vol van de liefde van Christus om getuige voor onze omgeving te zijn en een kanaal te zijn, waardoor Zijn Zegeningen kunnen vloeien naar de werled om ons heen.

De Heere Jezus gebruikte het beeld van "stromen van levend water." In Johannes 7:38,39 zegt Hij: "Wie in mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen ontvangen zouden."

Door de aanwezigheid en de werking van de Heilige Geest zouden er stromen van levend water uit het binnenste van de gelovigen vloeien. Stromen d.w.z. rivieren. Die stromen vloeien uit elke christen die vervuld is met de Heilige Geest. De stromen zijn een beeld van het werk van de Geest van God in en door ons heen. De mensen om hem heen worden gezegend door de aanwezigheid en de activiteiten van een met de Geest vervulde christen. Je gaat ook in toenemende mate beleven van het werk van de Geest in de gelovige. Je hebt als christen een fontein van levend water in je. (Johannes 4:14)

Wat is het werk van de Geest in de gelovige:

Dit deed hij in de mens:

- Hij heeft overtuigd van zonde (Joh. 16:8-11)
- Hij heeft de wedergeboorte bewerkt (Joh. 3:3,5,6)
- Hij heeft ons geestesgaven gegeven (1 Kor. 12:8-10)
- Hij was betrokken bij onze inlijving in het geestelijke lichaam van Christus (1. Kor. 12:13)

Nu doet Hij in de wedergeboren mens:

- Hij overtuigd van zonde (Joh. 16:8-11)
- Hij vervult ons met zichzelf (Efeze 5:18)
- Hij sterkt in de innerlijke mens (Efeze 3:16)
- Hij komt onze zwakheid te hulp (Romeinen 8:26, Filp. 1:19)
- Door ons heen spreken en werken (Mattheus 10:19,20, Romeinen 15:18)
- Hij bewerkt de vrucht van de Geest in ons (Galaten 5:22)
- Hij veranderd ons van heerlijkheid tot heerlijkheid (Kor. 3:18)
- Hij leidt ons (Romeinen 8:14., Galaten 5:18, Openbaring 2:7, Hand. 13:1-3, Galaten 5:25)
- Hij onderwijst ons (Johannes 2:27, Johannes 16:13, Efeze 1:17)
- Hij opent ons verstand zodat we de Schrift begrijpen (Luc. 24:45, Efeze 1:17)
- Hij dood de zonde in ons (maar geeft ons wel verantwoordelijkheid om het als christen te doen) (Rom. 8:13, Galaten 5:16)
- Hij getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn (Rom. 8:16)
- Hij doet ons de gemeenschap met God beleven (2 Kor. 13:13)
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Sola Scriptura »

mooi! :) :super

Na mijn bekering wist ik niet wat er met me gebeurde, wat die verandering was, toen ik de hele Bijbel las, wist ik dat het Gods Geest was, en hoe.
Dus is de Bijbel de universele waarheid.

Mooi op een rijtje gezet, je kent de Bijbel goed uit je hoofd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Gian »

aritha schreef: Wil je mij uitleggen wat het betekent dat de Heilige Geest mij, in mijn gereinigde toestand door het geloof in mijn Messias, niet geheel ontvangt?
Je ontvangt de Geest eenmalig helemaal. Alleen de werkingen worden vaak geblust, zeker in het begin als je veel moet leren. Hoe meer je leert (overgave) des te meer de Geest kan doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

Gian schreef:
aritha schreef: Wil je mij uitleggen wat het betekent dat de Heilige Geest mij, in mijn gereinigde toestand door het geloof in mijn Messias, niet geheel ontvangt?
Je ontvangt de Geest eenmalig helemaal. Alleen de werkingen worden vaak geblust, zeker in het begin als je veel moet leren. Hoe meer je leert (overgave) des te meer de Geest kan doen.
Nee ik heb het niet over het ontvangen van de Heilige Geest in mij.
Maritz maakt een aantekening bij het ontvangen van mij, door de Heilige Geest.
:oO
Ik snap het nog steeds niet :?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Gian »

aritha schreef:
Gian schreef:
aritha schreef: Wil je mij uitleggen wat het betekent dat de Heilige Geest mij, in mijn gereinigde toestand door het geloof in mijn Messias, niet geheel ontvangt?
Je ontvangt de Geest eenmalig helemaal. Alleen de werkingen worden vaak geblust, zeker in het begin als je veel moet leren. Hoe meer je leert (overgave) des te meer de Geest kan doen.
Nee ik heb het niet over het ontvangen van de Heilige Geest in mij.
Maritz maakt een aantekening bij het ontvangen van mij, door de Heilige Geest.
:oO
Ik snap het nog steeds niet :?
Het staat er idd wat vaag. Ik heb wel het idee dat hij hetzelfde bedoeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

aritha schreef:Dit is het stukje van E. Maritz waar ik toch wel vragen bij heb.

Vervulling door de Heilige Geest vindt plaats op het ogenblik dat jij je volledig overgeeft aan de Heere Jezus. Het belangrijkste kenmerk van de vervulling met de Heilige Geest, vanuit de Schrift, is dat het altijd gepaard gaat met volle overgave aan de koningsheerschappij van Jezus. Die vervulling vindt met òf zonder bepaalde gaven plaats, met talen òf zonder talen. Dat is van secundair belang.

Bij mijn bekering ontvang ik de Heilige Geest, als Persoon, in mij.Dat betekent niet dat de Heilige Geest mij ook ten volle ontvangt. Als gelovige moet daarom mijn wil ten volle aan Christus overgegeven zijn. Dat kan gebeuren op het moment van mijn bekering, maar heel vaak gebeurt het pas later.

De Heilige Geest gaat mij (in een proces) wijzen op dingen die ik nog niet ten volle aan Christus overgegeven heb. En wanneer ik dit overgeef, vindt de vervulling met en bekrachtiging door de Heilige Geest plaats De vervulling met de Heilige Geest kan ogenblikkelijk, in één seconde gebeuren, wanneer jij je totaal overgeeft aan de Koning der koningen.

Ik heb heel veel moeite met de dikgedrukte gedeeltes en heb daar in andere topics vragen over gesteld.
1. Nog een keer: De oranje gekleurde gedeelten komen erg voorwaardelijk over.
Ik heb daar moeite mee.
Hoe kan ik dat anders zien?

2. Verklein je niet wat er bij de wedergeboorte gebeurt, alsof een volgend werk van de Geest van groter belang is?
Door veel aandacht te geven aan 'vervulling' is de tendens van de leer 1 bevinding voor te leggen alsof die het doel is en nog meer omdat deze tweede bevinding wordt geidentificeerd met heiligmaking en het leven van een zegevierend bestaan.
Het N.T kent geen concentratie van de aandacht op een bevinding na de bekering. Eerder is de geest van de gelovige altijd vooruitziend en moet hij altijd blijven spreken over een onvoltooid doel ( Filipp. 3:12).

Ik bedoel niet dat het werk van de Geest moet worden ingekrompen tot een klein deeltje van zijn werk. Hij onderwijst, brengt troost in herinnering, heiligt en sterkt. In Rom 8 lees je zo al 7 werkzaamheden van de Geest: Hij woont in ons en zal onze sterfelijke lichamen uit de doden opwekken, Hij getuigt en verzekert, Hij spoort ons aan de heerlijkheid te verwachten, hij maakt dat we kunnen bidden.
Juist de breedt van het werk van de Geest moet daarom een waarschuwing zijn tegen het verkleinen van Zijn Goddelijke werkzaamheden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door Jongere »

aritha schreef:1. Nog een keer: De oranje gekleurde gedeelten komen erg voorwaardelijk over.
Ik heb daar moeite mee.
Hoe kan ik dat anders zien?
Even een vraagje, ik weet zelf niet heel veel van de materie, wat betreft veel lezen of iets dergelijks. Maar ik zie dat je de laatste tijd dit probleem in meerdere topics aankaart - dat je een bepaalde stroming voorwaardelijk over vindt komen.

Maar wat is van voorwaardelijk dan eigenlijk het probleem? En dan bedoel ik met name in de heiligmaking. Dat wedergeboorte, bekering en geloof (in zekere zin) niet voorwaardelijk zijn maar enkel genade lijkt me een redelijk breed geaccepteerde opvatting. Maar aan Zijn volk stelt God toch vaak wèl eisen? In de trant van: verander dit in uw leven en Ik zal... Of als het volk vraagt, hoe komt het dat er zoveel problemen zijn in ons leven? Dat God antwoordt: door jullie zonden. Lees bijv. Maleachi daarover. Buiten het feit om dat ook in de heiligmaking een kind van God niet zonder Zijn hulp kan en van hem afhankelijk is (zonder Mij kunt gij niets doen) staan voorwaarden vaak toch juist heel duidelijk in de Bijbel? Zo is een verbond heel vaak voorwaardelijk: een eis en een belofte.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

Jongere schreef:
aritha schreef:1. Nog een keer: De oranje gekleurde gedeelten komen erg voorwaardelijk over.
Ik heb daar moeite mee.
Hoe kan ik dat anders zien?
Even een vraagje, ik weet zelf niet heel veel van de materie, wat betreft veel lezen of iets dergelijks. Maar ik zie dat je de laatste tijd dit probleem in meerdere topics aankaart - dat je een bepaalde stroming voorwaardelijk over vindt komen.

Maar wat is van voorwaardelijk dan eigenlijk het probleem? En dan bedoel ik met name in de heiligmaking. Dat wedergeboorte, bekering en geloof (in zekere zin) niet voorwaardelijk zijn maar enkel genade lijkt me een redelijk breed geaccepteerde opvatting. Maar aan Zijn volk stelt God toch vaak wèl eisen? In de trant van: verander dit in uw leven en Ik zal... Of als het volk vraagt, hoe komt het dat er zoveel problemen zijn in ons leven? Dat God antwoordt: door jullie zonden. Lees bijv. Maleachi daarover. Buiten het feit om dat ook in de heiligmaking een kind van God niet zonder Zijn hulp kan en van hem afhankelijk is (zonder Mij kunt gij niets doen) staan voorwaarden vaak toch juist heel duidelijk in de Bijbel? Zo is een verbond heel vaak voorwaardelijk: een eis en een belofte.
Ik denk idd dat je die andere topics moet nalezen om te snappen wat ik bedoel.
Ik weet van iemand die vaak een persoonlijk verbond met de HEERE maakt en dikwijls een byzondere vervulling door de Heilige Geest ervaart.
Ik ben erg bang voor R.A Torrey. Hij stelde een lijst van zes stappen die moesten worden gedaan en die samen moesten leiden tot het weg doen van elke gekende zonde en ' absolute overgave aan God' Deze voorwaarden zie ik in het klein ook terug bij Maritz.
Verder is het mij goed hoor.
Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd... ;) zeggen we toch altijd?
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door JaCa »

Ik denk dat we dit niet af moeten doen met een ieder zij....
Dat gaat meer over wat minder wezenlijke zaken.

Aritha, als ik je goed begrijp heb je er moeite mee, dat we het zelf zouden doen...dat we onzelf over geven aan de Heilige Geest, in plaats van dat je zou zeggen dat wij de Geest onvangen...
(ik denk dat het samen gaat)
Heb je moeite met een soort activisme wat jij er in denkt te zien?

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door aritha »

JaCa schreef:Ik denk dat we dit niet af moeten doen met een ieder zij....
Dat gaat meer over wat minder wezenlijke zaken.

Aritha, als ik je goed begrijp heb je er moeite mee, dat we het zelf zouden doen...dat we onzelf over geven aan de Heilige Geest, in plaats van dat je zou zeggen dat wij de Geest onvangen...
(ik denk dat het samen gaat)
Heb je moeite met een soort activisme wat jij er in denkt te zien?
Ik zie dat je nog een antwoord tegoed hebt... :love .
Nee. Ik heb het niet over activisme.
Ik heb het over het overwinningsleven. :) . Is het niet zo dat het overwinningsleven voorgesteld wordt als een staat van vrede en kracht, waarin ik als wedergeborene, met de Heilige Geest vervulde christen, er voor bewaard wordt om in zonde te vallen en ertoe aangezet wordt dingen voor God te doen waartoe ik anders niet in staat zou zijn. Om die staat te bereiken moet ik, me overgeven aan God en toewijden aan Hem. (is voorwaarde) :fi
Het enige wat me afhoudt van zo'n gelukkig leven is het feit dat ik de toegangsprijs niet kan betalen. :nonnon Alles wat ik kan doen is me dus steeds weer opnieuw aan God toewijden en mezelf zo diepgaand onderzoeken om na te gaan of er misschien ergens nog dingen zijn die ik niet overgegen heb en die deze vervulling misschien in de weg kunnen staan. :quoi
Het geeft de ervaring van steeds de boot te missen. De ervaring van het lopen met een steen in je schoen.

Gelukkig ben ik met J.I Packer, die hier ook mee worstelde, een boekenworm en kan ik met zijn woorden zeggen:
' Ik heb geleerd hoe ik met mezelf om moet gaan, zoals ik ben en ik leer erdoor dat, waar ik naar gezocht heb, een dwaallicht was. Een kind wat zich ooit gebrand heeft, is bang voor het vuur en nog steeds voelt hij de haat tegen de wrede en kwellend onwerkelijkheden van een overdreven heiligingsleer.'

Jaca ik heb geen moeite met een activisme. :)
Passiviteit is gevaarlijk
Bidden! De wet van Christus gehoorzamen! De zonden doden! Zie Gal 5:13-6:10; en Rom 8:5-13, waarop in vers 14 wordt terugverwezen. Ook dat is activiteit. :super En daarbij Christus in het middelpunt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Vervulling met de Geest / doop met de Geest

Bericht door freek »

Uit de laatste Terdege, interview met Cees van der Laan, hoogleraar geschiedenis en theologie van de pinksterkerken

Wat verstaat u zelf onder de doop met de Heilige Geest?„Vanuit de pinkstertheologie bedoelen we met die term de eerste keer dat iemand die al christen is op een bijzondere manier wordt vervuld met de Heilige Geest. Tegelijk benadruk ik altijd dat een voortdurende vervulling nodig is, zoals je dat ook van de discipelen leest.”

Leidt deze gedachte niet per definitie tot de opvatting dat er eerste- en tweederangs christenen zijn, met de genoemde ontsporingen als gevolg?
„Dat blijft een lastige. Het zou in ieder geval niet zo mogen zijn. Het is goed om te verlangen naar meer van Gods Geest, in kracht, toerusting en gaven, maar dat mag niet leiden tot een neerzien op anderen die dat niet ontvangen. Elke christen heeft de Geest, zonder dat kun je geen kind van God zijn. Ook daarover zijn in pinksterkringen verkeerde ideeën geweest.”

Onderscheiden zij die de doop met de Geest hebben ontvangen zich als vruchtbaarder christenen?
„Dat zou ik graag zeggen en je mag het verwachten, maar ik weet ook dat het niet altijd opgaat.”

Hoe komt dat?
„Te veel wordt de doop met de Heilige Geest losgemaakt van de heiliging. Het gaat erom dat de natuur van Christus ons eigen wordt, in een toegewijd leven, dat gericht is op de ander. Dan kom je op het terrein van de vrucht van de Geest, die vind ik belangrijker dan de gaven van de Geest. Oorspronkelijk legde de pinksterbeweging, die voortkwam uit de heiligingsbeweging, daar ook de nadruk op. Dat leidde nogal eens tot wetticisme. In reactie daarop ontstond de nadruk op de gaven van de Geest, waarbij de aandacht voor de vrucht van de Geest op de achtergrond raakte. Ten onrechte.

Ik snap het - net als aritha - nog steeds niet. Waarom heb ik zo'n moeite met de tweede ervaring?? Je wordt toch in de Geest tot één Lichaam gedoopt, bij de wedergeboorte. Waarom dan toch nog een tweede fase, die - dat vind ik het grootste probleem - zo heilsordelijk wordt ingevuld: na wedergeboorte door de Geest een vervulling door de Geest. Maken van de praktijk - lauwe christenen die nog veel teveel zelf willen doen en de Geest voortdurend uitblussen - niet teveel de norm door de volledige vervulling later te localiseren?

Nog een vraagje: wat leert ds Maritz anders dan de Pinksterkerken?
Plaats reactie