Religies afschaffen

Plaats reactie
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Religies afschaffen

Bericht door Madtice »

In de Time magazin van deze week stond een ingezonden brief met daarin de volgende argumentatie:

If we forbid all world religion, there would be much less war. Religion per definition leads to war.

Uiteraard zijn we het daar niet mee eens, maar helaas, hij heeft, praktisch gezien, wel gelijk.... Hoe zou jij hierop reageren?
strik

Bericht door strik »

Nee jongen, dan zoeken mensen iets anders/

Was er in Venlo sprake van geweld naar aanleiding van religie?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Lees ook eens dit:
Slachtoffers geven ons vrede

Dit jaar hebben Pax Christi en IKV 'religie en geweld' tot thematiek van de Vredesweek gekozen. Het is niet toevallig dat je dan al snel René Girard op je weg vindt. Girard vindt dat cultuur en religie vanouds in het teken staan van het geweld. Het historische christendom ontsnapt hier niet aan. Toch ligt er in de oorspronkelijke inspiratie van het joods-christelijke denken een kritiek op religieus geweld die nog steeds niet door de geschiedenis ingehaald is. Girard laat zien dat deze dieper graaft dan wat het moderne en postmoderne denken op dit punt te berde brengt.
zie verder:
http://www.paxchristi.nl/slachtoffersgevenvrede.html
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

In Venlo was geen sprake van geweld vanwege religie. De schrijver in de brief had het ook niet over 'al' het geweld, maar over dat geweld dat op grond van religie werd uitgevochten. Schaf religies af en er is minder oorlog.

(PS ik ben het er ook niet mee eens, maar ben benieuwd naar jullie argumenten)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Golf oorlog relatie met religie?
Tweede Wereldoorlog relatie met religie?
Eerste Wereldoorlog relatie met religie?
Japans-Russische oorlog relatie met religie?
Vietnam oorlog relatie met religie?
Korea oorlog relatie met religie?
etc. etc.

En dat zijn dan alleen nog maar de grote oorlogen van de 20ste eeuw.

Nee, als je de religie afschaft houd je nog zat oorlogen over.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Golf oorlog relatie met religie?
Christelijke westen met Islam?
Tweede Wereldoorlog relatie met religie?
Ook hier zijn christelijke invloeden. Dankzij de houding van de paus, kon het Nazizisme zo snel groeien.
Eerste Wereldoorlog relatie met religie?
Japans-Russische oorlog relatie met religie?
Vietnam oorlog relatie met religie?
Christenen-Islam?
Korea oorlog relatie met religie?
Wederom Christenen-Islam?

In de meeste gevallen plaats ik er vragen naast, het blijft gissen. Maar dat er in de meeste oorlogen religieuze invloeden spelen, lijkt me waarschijnlijk.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Niks relatie met religie. Gewoon ordinaire machtsuitbreiding, olie, communisme etc.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Daar heb je gelijk in, veel oorlogen zijn puur om machts- of gebiedsuitbreiding, en als er al religie aan te pas komt dan is dat als façade. De mens en macht, het blijft een vervelend bekend thema.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Religie is inderdaad een ruim begrip. Ik ben het zelf ook niet met die stelling eens.

Persoonlijk zie religie overigens als de de regels en wetten en dergelijke, en ben ik er niet zo'n fan van. Geef mij maar het geloof en de liefde (en van daaruit het houden aan de wet)
Plaats reactie