homo vraagstuk CU

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

homo vraagstuk CU

Bericht door henriët »

Vanmorgen hoorde ik (op radio 1) iemand van de CU het standpunt verdedigen over het homo-beleid. Iemand die praktiserend homo is, moet in gesprek om te kijken of hij de standpunten kan behartigen van de CU, die de Bijbel als norm wil stellen, nav zo n gesprek kan het zijn dat iemand wel in de CU raad mag deelnemen.
Waarom zou de CU niet gewoon duidelijk stellen dat ze volgens de Bijbel het praktiseren van het homo zijn afwijzen en daarom ook zo iemand niet kunnen toelaten. Of is dit te kort doorde bocht?
Hoe denken jullie hierover?
(ik weet niet of er al een topic over is, kan ik zo gauw niet vinden, vandaar maar een nieuwe geopend, omdat het de komende weken centraal zal staan)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben het met je eens. Hoe kan iemand die praktiserend homo is, nu een christelijke partij, die de Bijbel als norm wil handhaven vertegenwoordigen? Dat komt neer op het standpunt dat de Bijbel en dus God homosexualiteit goedkeurt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:Waarom zou de CU niet gewoon duidelijk stellen dat ze volgens de Bijbel het praktiseren van het homo zijn afwijzen en daarom ook zo iemand niet kunnen toelaten. Of is dit te kort doorde bocht?
Nee, dat is niet kort door de bocht, maar principieel. Dat ligt de CU niet zo, want ze willen graag de kool en de geit sparen.
Als ze stellen, dat ze homofilie op grond van Gods Woord afwijzen, dan hebben ze een megaprobleem met de coalitiepartijen.
Als ze ronduit toegeven homofilie wel goed te keuren, vervreemden ze zich van een deel van hun achterban, die nog wel de Bijbel in zijn geheel serieus wil nemen.
Dus vandaar dit halfzachte standpunt.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het standpunt van die ingestelde commissie. Het is te hopen, dat die klare wijn schenkt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Tiberius »

Precies wat velen al dachten: het rapport van de commissie Cnossen is vlees nog vis.
Ik kan me wel voorstellen dat Rouvoet er tevreden is; het is alleen jammer dat hij niet meer weet wat het woord "principieel" betekent. Dan heb ik toch veel meer respect voor Meindert Leerling.

-----------------------------------------------------------------------------------

Geen strakke richtlijn homo's ChristenUnie

DEN HAAG - In de gedragscode voor politici van de ChristenUnie komen geen regels die bepaalde levenswijzen zoals praktiserende homoseksualiteit uitsluiten. Wel dienen politieke vertegenwoordigers van de partij altijd aanspreekbaar te zijn op de bijbel.
De levenswijze moet vervolgens aan bod komen tijdens sollicitatiegesprekken voor een functie binnen de partij, waar het gaat over politieke geloofwaardigheid, zo stelt een commissie van de ChristenUnie voor in een rapport dat maandag is gepubliceerd.
Het hoofdbestuur neemt de hoofdlijnen over.

Gedragscode
De leden van de ChristenUnie buigen zich 14 juni tijdens een partijcongres over de code. Vorig jaar werd de commissie onder leiding van de Zwolse wethouder Janco Cnossen gevraagd te bekijken wat er in een gedragscode zou moeten komen staan.
Dat gebeurde nadat het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont had bepleit om praktiserende homoseksuelen te weren uit bestuursfuncties.

Conclusies
De commissie stelt nu voor geen register van "onacceptabele gedragingen" op te stellen. Een van de commissieleden, Meindert Leerling, steunt de conclusies van het rapport niet.
Hij wil dat de code het onmogelijk maakt dat gehuwde of samenlevende homoseksuelen actief zijn voor de partij. Ook wil hij uitsluiten dat Rooms-Katholieken de partij zouden kunnen vertegenwoordigen.

Zorgvuldig
Partijleider en vicepremier Andre Rouvoet is tevreden met het advies van de commisie, dat volgens hem uitgaat van een benadering die zowel principieel als zorgvuldig is.
"Deze keuze is principieel omdat de politieke geloofwaardigheid van onze vertegenwoordigers wordt gekoppeld aan de bijbelse uitgangspunten en het politieke programma van de ChristenUnie."

Spanning
Zorgvuldig vindt hij dat er geen mensen worden uitgesloten maar dat wel wordt erkend dat er spanning kan zitten tussen persoonlijke keuzes en de politieke boodschap.

bron: http://www.nu.nl
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jammer, heel jammer. Ik ga toch neigen om de volgende keer op de SGP te stemmen....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door jvdg »

Hoewel geheel volgens verwachting verdriet me toch deze uitkomst.
Ik begrijp heus het spagaat wel waarin de CU is terechtgekomen, maar een principiële stellingname in dezen zou blijk hebben gegeven van vertrouwen op God dat Hij uiteindelijk regeert.
Jammer.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Sola Scriptura »

Vandaag op radio 1 gehoord over het advies van de comissie.
Geen ja en geen nee. word per geval beoordeeld.
Politiek correct, slim, zo kom je niet in een spagaat.

Ik zelf vind het comprimerend gedrag en zal volgende keer op sgp stemmen.

Openb 3:

15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Jammer, heel jammer. Ik ga toch neigen om de volgende keer op de SGP te stemmen....
Sola Scriptura schreef:Ik zelf vind het comprimerend gedrag en zal volgende keer op sgp stemmen.
Dat is dan wel weer het voordeel van deze "stellingname".
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door memento »

De CU is slim. Ze willen hun subsidie behouden.

Ze maken daarom onderscheid tussen de overtuigingen van de partij, en de mensen die die overtuigingen uitdragen. Zo sluiten ze geen mensen uit, maar wel ideeën. Zoals de CU heeft aangegeven, zoeken ze mensen in hun partij die hun standpunten (waaronder dat homo-sexualiteit zonde is) 'geloofwaardig' kunnen uitdragen. De wet biedt alle ruimte om te beoordelen op iets als 'geloofwaardigheid', terwijl de wet die ruimte niet biedt op het gebied van oordelen over iemands geaardheid.

Kortom, de CU zocht een manier om homo's buiten hun partij te houden, zonder daarbij de wet te overtreden, en heeft die gevonden. Juist het punt dat het het partij-standpunt blijft dat homo-sexualiteit zonde is, vind ik al zeer optimistisch. Maargoed, wie een lomp en ondoordacht TEUGEN had verwacht, verwacht iets wat m.i. niet past binnen de traditie van de CU. Juist deze oplossing laat m.i. precies zien waar de CU voor wil staan: Een principiële partij, die binnen de kaders van de wet, zoveel mogelijk wil bereiken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door refo »

Verstandig besluit. Net zoiets als de SGP over de vrouwen genomen heeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door jvdg »

refo schreef:Verstandig besluit. Net zoiets als de SGP over de vrouwen genomen heeft.
Met dit verschil dat de SGP nog allerminst verzekerd is van subsidie.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door henriët »

refo schreef:Verstandig besluit. Net zoiets als de SGP over de vrouwen genomen heeft.
dit is aardig kort door de bocht zeg, de sgp weet helemaal niet of de subsidie doorgaat, en daarbij denk ik dat dit onderwerp toch anders ligt
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door memento »

Ik heb hier op het forum al heel vaak voorbij zien komen dat je onderscheid moet maken tussen de zonde en de zondaar. Uitspraken als God haat de zonde, maar heeft de zondaar lief etc.

Wel, dat is de lijn die de CU nu voert. Ze accepteren iedereen als sollicitant (als mens, als zondaar), maar ze houden wel hun principes vast en eisen dat de kandidaten die principes 'geloofwaardig' vertegenwoordigt (haten van de zonde)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ik heb hier op het forum al heel vaak voorbij zien komen dat je onderscheid moet maken tussen de zonde en de zondaar. Uitspraken als God haat de zonde, maar heeft de zondaar lief etc.

Wel, dat is de lijn die de CU nu voert. Ze accepteren iedereen als sollicitant (als mens, als zondaar), maar ze houden wel hun principes vast en eisen dat de kandidaten die principes 'geloofwaardig' vertegenwoordigt (haten van de zonde)
Niet mee eens.
Mensen die in deze en dergelijke openbare zonden leven kunnen een christelijke partij niet geloofwaardig vertegenwoordigen.
Het is sowieso al moeilijk om tegen zonden te waarschuwen, laat stil staan als je zelf die zonde wel praktiseert.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: homo vraagstuk CU

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Verstandig besluit.
Klopt. Zeker om de eigen positie veilig te stellen.
Maar geef mij toch de dwaasheid van het getuigenis maar.
refo schreef:Net zoiets als de SGP over de vrouwen genomen heeft.
Qua richting wel; qua grondslag scheelt het hemelsbreed.
De CU neemt steeds meer afstand van Gods Woord, nu dus ook door de zonde niet meer openlijk te durven benoemen.
De SGP neemt steeds meer afstand van menselijk ingeslopen visies.
Plaats reactie