ger.gem. versus gkv

loeki
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2008, 09:42

ger.gem. versus gkv

Bericht door loeki »

Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?
Wie kan mij die duidelijk en helder maken?
Bedoeling hiervan is geen discussie maar helder en overzichtelijk krijgen van de overeenkomsten en de verschillen.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Tiberius »

Wacht even tot Kaw online komt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door memento »

Verschil in leven
* GG houdt strikte zondagsrust (hele hoop dingen die niet mogen), GKV erkent de zondag (vanuit theologisch oogpunt!) niet als voorzetting vd sabbath, waardoor er weinig dingen zijn die je op zondag niet mag doen
* In de GG zijn dingen als TV, films, bioscoopbezoek, en kroegbezoek uit den boze, in de GKV heeft men daar geen problemen mee
* In de GG (op meeste plaatsen) heeft men regels voor kleding en uiterlijk (man geen korte broek, vrouw moet lang haar hebben, en geen broeken dragen, en degelijke kleding die niet teveel vormen laat zien), terwijl de GKV geen regels op dat gebiedt kent
* GKV gebruikt de NBV en gezangen in de eredienst, terwijl de GG voorkeur geeft aan de statenvertaling (liefst een oude GBS-uitgave), met de psalmberijming van 1773

Verschil in leer
* GKV leert (althans in de praktijk) dat een ieder die gedoopt is, en bij de kerk blijft, zichzelf als kind van God mag zien, in de GG is daar een bevindelijke verandering voor nodig. Resultaat van dit leerverschil is dat in de GKV bijna iedereen zich als kind van God ziet, en in de GG slechts enkelen
* GKV (men leze bv Prof. Schilder) wijst streng de bevindelijke stroming in de Nadere Reformatie af, terwijl die in de GG juist als hét voorbeeld gezien wordt
* Voorderest (lees: 99%) komen ze in leer overeen, ze staan beiden op de fundamenten van de Reformatie, waarbij de GKV meer leunt op de Reformatie, en de GG meer op de ultra-bevindelijke stroming in de Nadere Reformatie*. Beiden zou je kunnen zien als versmalling; de GKV negeert het erfgoed van de Nadere Reformatie, terwijl de GG het erfgoed van de Reformatie, en de niet-ultra-bevindelijke Nadere Reformatie voor een bepaald deel negeert.

Nuancering
Zowel binnen de GG als de GKV heb je stromingen. Zo zie je bv in de GG een stroming die zich meer richt op de vroege Reformatie en de brede Nadere Reformatie (bv ds. C. Harinck); zo zie je binnen de GKV ook een behoudende stroming die liever de zondag als rustdag houdt, van wie de NBV en nieuwe liedboeken niet zo hoeven, die graag separender gepreekt zouden willen zien, etc

* Ultra-bevindelijk bedoel ik niet negatief, ik bedoel ermee dat men de lijn van mensen als Schortinghuis (een ultra-bevindelijke Nadere Reformator) volgt, ipv de lijn van de gemiddelde Nadere Reformator (zoals bv Vader Brakel; die meer dan 1 (bevindelijke) weg noemt waarlang een mens bekeerd kan worden)
loeki
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2008, 09:42

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door loeki »

Bedankt voor het gegeven antwoord.
Even kort en bondig:
dus;
gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)
grgm; bij de doop als kind ben je ??
wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?
wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

Nogmaals, ik zal niet inhoudelijk op de zaken ingaan; ik wil hier geen discussies voeren, ik wil graag de leerstellingen op een rijtje zien te krijgen met daarbij verschillen en overeenkomsten.

belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?
gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.
grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??
wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marnix »

Ehh, je beeld van de GKv is niet helemaal juist. Even wat correcties.
memento schreef:* GG houdt strikte zondagsrust (hele hoop dingen die niet mogen), GKV erkent de zondag (vanuit theologisch oogpunt!) niet als voorzetting vd sabbath, waardoor er weinig dingen zijn die je op zondag niet mag doen
Dit klopt totaal niet. De GKv erkent de zondag wel als voortzetting van de sabbat. Daarom mag je op zondag niet werken als dat niet noodzakelijk is, en zoals het sabbatsgebod leert. Vrijetijdsbesteding (lekker wandelen in de natuur, fietsen, roeien enzovoorts) is prima. Boodschappen doen of op een terrasje gaan zitten wordt afgekeurd, hoewel er misschien sommigen zijn die dat wel doen.. maar de GKv als kerkverband keurt dat af.
* In de GG zijn dingen als TV, films, bioscoopbezoek, en kroegbezoek uit den boze, in de GKV heeft men daar geen problemen mee
Algemeen gezien klopt dat, maar er is dan wel de verantwoordelijkheid daar verantwoordelijk mee om te gaan. Niet alles wordt maar goedgekeurd.
* In de GG (op meeste plaatsen) heeft men regels voor kleding en uiterlijk (man geen korte broek, vrouw moet lang haar hebben, en geen broeken dragen, en degelijke kleding die niet teveel vormen laat zien), terwijl de GKV geen regels op dat gebiedt kent
Klopt, hoewel er ook wel weer grenzen zijn, maar die zijn niet zo gedefinieerd. Geen aanstoot geven is denk ik regel nummer 1.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Kaw »

Loeki,

Vanuit welk perspectief zoek je verschillen? Gemengde verkering? Waar kom je zelf uit?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door memento »

Dit klopt totaal niet. De GKv erkent de zondag wel als voortzetting van de sabbat. Daarom mag je op zondag niet werken als dat niet noodzakelijk is, en zoals het sabbatsgebod leert. Vrijetijdsbesteding (lekker wandelen in de natuur, fietsen, roeien enzovoorts) is prima. Boodschappen doen of op een terrasje gaan zitten wordt afgekeurd, hoewel er misschien sommigen zijn die dat wel doen.. maar de GKv als kerkverband keurt dat af.
Volgens mij trok het synoderapport wél de conclusie dat de zondag geen voortzetting was van de sabbath. (ik kan er naast zitten hoor, is al jaren geleden dat ik t gelezen heb)

Trouwens, altijd veel respect gehad voor de GKV, die het lef heeft om vragen vanuit het grondvlak serieus te nemen, en daar (in opdracht vd synode) theologisch onderzoek naar te laten doen, en daar een rapport over te schrijven, vaak van hoge kwaliteit.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Dit klopt totaal niet. De GKv erkent de zondag wel als voortzetting van de sabbat. Daarom mag je op zondag niet werken als dat niet noodzakelijk is, en zoals het sabbatsgebod leert. Vrijetijdsbesteding (lekker wandelen in de natuur, fietsen, roeien enzovoorts) is prima. Boodschappen doen of op een terrasje gaan zitten wordt afgekeurd, hoewel er misschien sommigen zijn die dat wel doen.. maar de GKv als kerkverband keurt dat af.
Volgens mij trok het synoderapport wél de conclusie dat de zondag geen voortzetting was van de sabbath. (ik kan er naast zitten hoor, is al jaren geleden dat ik t gelezen heb)

Trouwens, altijd veel respect gehad voor de GKV, die het lef heeft om vragen vanuit het grondvlak serieus te nemen, en daar (in opdracht vd synode) theologisch onderzoek naar te laten doen, en daar een rapport over te schrijven, vaak van hoge kwaliteit.
Ik heb dat rapport ook gelezen. Ze houden de mogelijkheid voor twee visies open en sluiten geen van beiden uit. Dat de zondag geen voortzetting is van de sabbath houdt men voor een legale optie, maar niet de enige geldige. Je kunt dus een beetje zelf weten hoe je je zondag invult. Maar toch zullen in de meeste gemeenten werken op zondag niet gewaardeerd worden, al is dat misschien niet meer tuchtwaardig.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door albion »

memento schreef:Verschil in leven
* GG houdt strikte zondagsrust (hele hoop dingen die niet mogen), GKV erkent de zondag (vanuit theologisch oogpunt!) niet als voorzetting vd sabbath, waardoor er weinig dingen zijn die je op zondag niet mag doen
* In de GG zijn dingen als TV, films, bioscoopbezoek, en kroegbezoek uit den boze, in de GKV heeft men daar geen problemen mee
* In de GG (op meeste plaatsen) heeft men regels voor kleding en uiterlijk (man geen korte broek, vrouw moet lang haar hebben, en geen broeken dragen, en degelijke kleding die niet teveel vormen laat zien), terwijl de GKV geen regels op dat gebiedt kent
* GKV gebruikt de NBV en gezangen in de eredienst, terwijl de GG voorkeur geeft aan de statenvertaling (liefst een oude GBS-uitgave), met de psalmberijming van 1773

........
Is dat zo???? Vlgs mij is dat al van een paar jaar geleden. In sommige gemeenten denken ze in de GG toch wel erg ruim over regels voor kleding (of er komen geen kinderen uit de GG op de reformatorische scholen, lang haar zie ik ook niet veel). En je kijkt zeker door een roze bril wat betreft cafébezoek, tv-bezit, bioscoopbezoek (is heel normaal).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door albion »

loeki schreef:Bedankt voor het gegeven antwoord.
Even kort en bondig:
dus;
gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)
grgm; bij de doop als kind ben je ??
wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?
wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

Nogmaals, ik zal niet inhoudelijk op de zaken ingaan; ik wil hier geen discussies voeren, ik wil graag de leerstellingen op een rijtje zien te krijgen met daarbij verschillen en overeenkomsten.

belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?
gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.
grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??
wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Alvast bedankt
ik denk dat dit zeer plaatselijk is, de ene GG is de andere niet (zie een ander topic hierover).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marnix »

Albion, het ging om verschillen in leer / leerstellingen. Dat in de praktijk lang niet iedereen zich daaraan houdt is inderdaad zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door albion »

Marnix schreef:Albion, het ging om verschillen in leer / leerstellingen. Dat in de praktijk lang niet iedereen zich daaraan houdt is inderdaad zo.

beste marnix, het ging ook om het verschil in leven, en dan is er niet veel verschil tussen de GG en GKV (althans niet merkbaar). Regels in kleding en uiterlijk in ieder geval niet, ik zie geen verschil in de klassen. Ik kan niet iemand aanwijzen en zeggen kijk dat is een GG'er aan zijn/haar kleding, haardracht te zien (ik denk zelfs dat ik me vaak zal vergissen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marnix »

Nou, als ik in het weekend in Zeeland aan het strand ging wandelen haalde ik ze er vaak zo uit hoor ;)

Maar je moet even de vraag van de topicstarter goed lezen:

Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen de leer/leerstellingen van die van de ger.gemeente en die van de gkv?
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 mei 2008, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door freek »

Maar het is ook wel heel karig als alleen de kleding en de levensstijl, kortom het uiterlijke, het verschil moet maken... :nonnon
loeki
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2008, 09:42

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door loeki »

Bedankt voor het gegeven antwoord.
Even kort en bondig:
dus;
gkv; bij de doop als kind ben je daarmee automatisch een kind van God. (het teken en zegel verhaal)
grgm; bij de doop als kind ben je ??
wanneer ben je volgens de leer van de grgm een kind van God?
wat betekent binnen de grgm de kinderdoop; wat houdt dat in?

Nogmaals, ik zal niet inhoudelijk op de zaken ingaan; ik wil hier geen discussies voeren, ik wil graag de leerstellingen op een rijtje zien te krijgen met daarbij verschillen en overeenkomsten.

belijdenis-avondmaal is dat ook zo'n punt van verschil?
gkv; je doet belijdenis van je geloof en daarmee mag je ook aan het avondmaal.
grgm; je doet belijdenis van je geloof . . . ??
wanneer ga je/mag je aan het avondmaal?

Alvast bedankt
Plaats reactie