ger.gem. versus gkv

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:e.e.a. verondersteld dat het gelóóf alléén voldoende was om zalig te worden....................
Nog steeds hoor!
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Marco schreef: Dat je daarom, ondanks dat je uit zwakheid steeds weer in zonde valt, je verlossing en je vreugde buiten jezelf hebt.
daar kan ik helemaal in meegaan, maar dan nog is het ietwat merkwaardig dat de Schrift stelt dat "mensen die zalig werden, werden toegevoegd aan de gemeente".........er wordt niet hier ingegaan op wat er binnen de ger.gez. aan vooraf wordt gesteld.

e.e.a. verondersteld dat het gelóóf alléén voldoende was om zalig te worden....................
Tsja. Dit is nog steeds het topic over het verschil GerGem/GKv. Wat mij betreft is dit dus een verschil... Let op: Als het in de GKv over ellende-verlossing-dankbaarheid gaat, gaat dat over de elementen van het geloof. Niet (noodzakelijkerwijs) over een volgorde.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Rens schreef:e.e.a. verondersteld dat het gelóóf alléén voldoende was om zalig te worden....................
Nog steeds hoor!
waarom dan nog nodig om "voor vol te worden aangezien" (om het zo even uit te drukken) door vast te houden aan "de trits"??

als het gelóóf an sich al voldoende is om zalig te worden, waarom dan nog het dagelijks vasthouden aan ellende-verlossing-vreugde in de volle omvang?

het is niet zo dat ik me nou zo'n "zalig" persoon vindt, verre van dát, ondanks het geloof op zich mankeert er een rijstebrijberg aan narigheid aan.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Bert Mulder »

Een paar verschilpunten in de leer van de GG ten overstaande van de GKv:

-dat de GG het aanbod van genade leert. De GKv niet.
-de GKv leert dat alle kinderen der gelovigen, hoofd voor hoofd, wezenlijk onder het verbond besloten zijn, tenzij ze het verbond verbreken. De GG leren dat alleen de uitverkoren kinderen wezenlijk in het verbond besloten zijn. (Alle kinderen zijn echter op het 'erf' van het verbond.
-de GKv leert een voorwaardelijk verbond, waar men de zoensverdienste van Christus daadwerkelijk aanvaarden moet. Het voorbeeld vaak gegeven is dat God men een cheque geeft ter inkassering. De GG leren dat het verbond onvoorwaardelijk is.

Onder andere...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
Rens schreef:e.e.a. verondersteld dat het gelóóf alléén voldoende was om zalig te worden....................
Nog steeds hoor!
waarom dan nog nodig om "voor vol te worden aangezien" (om het zo even uit te drukken) door vast te houden aan "de trits"??

als het gelóóf an sich al voldoende is om zalig te worden, waarom dan nog het dagelijks vasthouden aan ellende-verlossing-vreugde in de volle omvang?

het is niet zo dat ik me nou zo'n "zalig" persoon vindt, verre van dát, ondanks het geloof op zich mankeert er een rijstebrijberg aan narigheid aan.....
Ik zie de tegenstelling niet zo.

Ik geloof. In de Vader, Zoon en Heilige Geest als de drie-enige God.

Ik geloof dat ik in zonde ontvangen en geboren ben, van mijzelf niet in staat om goed te doen, uit op alle kwaad.
En ik geloof dat Jezus voor mij geleden heeft, gedood is en is opgestaan.
Dat ik daardoor verlost ben, en daarom eeuwig bij en met God mag leven. Nu al; in de heilige algemene christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen, en later op de nieuwe aarde.

Maar dan geloof ik toch in ellende, in verlossing en in dankbaarheid?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Rens »

Marco schreef:
Maar dan geloof ik toch in ellende, in verlossing en in dankbaarheid?
dat is voor mij van hetzelfde laken een pak, maar binnen de GG sta je dan nog niet te boek als een kind van God, want er is een duidelijke bevinding voor nodig die je precies moet kunnen beschrijven (!?)

hoe is dat binnen de GKv?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Marco schreef:
Maar dan geloof ik toch in ellende, in verlossing en in dankbaarheid?
dat is voor mij van hetzelfde laken een pak, maar binnen de GG sta je dan nog niet te boek als een kind van God, want er is een duidelijke bevinding voor nodig die je precies moet kunnen beschrijven (!?)

hoe is dat binnen de GKv?
Tsja.. Hoe zeg je dat.. Te zeggen dat de bevinding geen rol speelt is niet helemaal correct, want geloof is meer dan een verstandelijk weten. Maar in de GKv is het niet zo dat je precies moet kunnen beschrijven hoe je tot geloof gekomen bent, of hoe je je voelde toen je je nog geen kind van God wist.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
Rens schreef:e.e.a. verondersteld dat het gelóóf alléén voldoende was om zalig te worden....................
Nog steeds hoor!
waarom dan nog nodig om "voor vol te worden aangezien" (om het zo even uit te drukken) door vast te houden aan "de trits"??

als het gelóóf an sich al voldoende is om zalig te worden, waarom dan nog het dagelijks vasthouden aan ellende-verlossing-vreugde in de volle omvang?

het is niet zo dat ik me nou zo'n "zalig" persoon vindt, verre van dát, ondanks het geloof op zich mankeert er een rijstebrijberg aan narigheid aan.....
Zonder die "trits" is er toch alleen maar de dood en verderf?
Zonder de wetenschap van ellende heb je toch geen verlossing nodig, en zonder verlossing is er toch geen reden tot dankbaarheid.
Op dit forum is dit vele malen betuigd, maar blijkt nog steeds stof tot discussie op te leveren.

Dat die "trits" steeds doorelkaar heenloopt en het hele mensenleven blijft spelen, neemt niet weg dat het begint met de kennis van de ellende en het gemis van/aan God en de liefde tot Hem.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marnix »

Marco schreef:
Rens schreef:
Marco schreef:
Maar dan geloof ik toch in ellende, in verlossing en in dankbaarheid?
dat is voor mij van hetzelfde laken een pak, maar binnen de GG sta je dan nog niet te boek als een kind van God, want er is een duidelijke bevinding voor nodig die je precies moet kunnen beschrijven (!?)

hoe is dat binnen de GKv?
Tsja.. Hoe zeg je dat.. Te zeggen dat de bevinding geen rol speelt is niet helemaal correct, want geloof is meer dan een verstandelijk weten. Maar in de GKv is het niet zo dat je precies moet kunnen beschrijven hoe je tot geloof gekomen bent, of hoe je je voelde toen je je nog geen kind van God wist.
Het gaat om het belijden van je geloof in woorden en daden. Wie dat doet getuigt van ontvangen geloof en van God van wie hij het ontvangen heeft en van Christus die het verdiend heeft. De nadruk ligt dus op dat je gelooft en niet op hoe dat bij jou precies is gegaan. Dan is er wel bevinding van het geloof en hoe je tot geloof gekomen bent... het is alleen anders dan "toen en toen zat ik zo diep in de put, dat duurde zo lang, ik bad en smeekte al die tijd en na zoveel maanden voelde ik een enorme last van me afgenomen worden en wist ik dat ik gered was". Die bevinding die je in de rechterflank ziet kennen we overigens wel maar dan bij mensen die eerst niet geloofden of het geloof kwijt zijn geraakt.

Dat alles sluit weer aan bij wat al gezegd is over de verbondsvisie. Als je gelooft dat je een vijand van God bent is zo'n radicale omslag nodig en zal die periode van geen uitweg zien veel duidelijker zijn. In de GKv geloven we echter dat kinderen worden gedoopt en als kinderen van God opgroeien. Wedergeboorte is dan vaak niet een enorme omslag maar een groeiproces. Kinderen worden door ouders, op school, catechisatie en in de kerk onderwezen in de Schrift en leren zo steeds meer bij, gaan steeds meer ontdekken van hun eigen zwakheid en Gods kracht, liefde en genade. Zo ervaar ik dat ook. Ik kan geen moment noemen of zo, ik kan alleen terugkijken en zien dat God me die dingen steeds meer heeft geleerd en dat nog steeds doet en dat ik mag groeien in geloof, in dankbaarheid etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Hendrikus »

uit het ND:

Kerkmuziek als volkssport

door onze redacteur Gerard ter Horst

Het ziet ernaar uit dat de vrijgemaakt-gereformeerden deel gaan nemen aan de samenstelling van een nieuw Liedboek voor de Kerken. Maar hoe verhoudt dit nieuwe liedboek zich met de eigen op te stellen gezangenbundel, vroeg de generale synode zich af.

ZWOLLE - Kerkmuziek is als voetbal, sprak ds. G.O. Sander uit Frieschepalen, niet zonder gevoel voor de actualiteit. ,,Het is een favoriet gespreksonderwerp in de kerk, en iedereen heeft er een mening over. Zoals er zestien miljoen bondscoaches in het voetbal zijn, zo zijn er 125.000 kerkmuziekdeskundigen'', naar het aantal vrijgemaakt-gereformeerde kerkleden, zei hij. Maar de werkelijkheid is volgens hem lastiger. Uit het rapport van deputaten Kerkmuziek was Sander namelijk duidelijk geworden ,,dat deskundigheid nodig is''.

De Friese predikant sprak op de generale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in Zwolle, die gisteren geruime tijd sprak over het onderwerp kerkmuziek. De vrijgemaakt-gereformeerden zijn gewend centraal afspraken te maken over welke liederen in kerkdiensten gezongen mogen worden. Tegelijk is het een aangelegen onderwerp, waarover vanaf 1996 zowel in mineur- als jubelstemming is gesproken. Terwijl de een moeite kreeg met het grote aantal nieuwe liederen dat beschikbaar kwam, ervoer de ander de komst ervan juist als een verrijking.

Tegen deze achtergrond past Sanders opmerking, en zijn pleidooi was onomwonden: ,,Laat deputaten hun werk afmaken.'' Ook het tegengeluid was hoorbaar. Ouderling S.W.P. Verkade uit Vlaardingen zei dat er inmiddels ,,meer dan genoeg liederen zijn'' en dat ,,het evenwicht tussen Psalmen en gezangen in de kerken zoek is''. Wat hem betreft komt er per direct een eind aan het toetsen en selecteren van nieuwe liederen. Intussen zijn de deputaten daar nog mee bezig, al zitten ze in een afrondende fase. Op basis van de sinds 1996 geselecteerde liederen willen deputaten tot de samenstelling van een definitieve liedbundel komen. In 2011 zouden daarvan de contouren zichtbaar moeten zijn, in 2014 moet er een voorstel liggen.

Dat is drie jaar later dan voorgenomen. Maar er speelt een nieuwe factor: de komst van een nieuw Liedboek voor de Kerken, waarmee de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied sinds kort bezig is. Deputaten willen daar graag actief aan meewerken, door namens de kerken lid te worden van deze stichting. Dit idee lijkt op draagvlak van de generale synode te kunnen rekenen, hoewel gisteren geen besluiten werden genomen.

Tegelijk beïnvloedt de komst van het nieuwe liedboek de samenstelling van de vrijgemaakt-gereformeerde gezangenbundel. Maar in welke zin, is nog niet duidelijk. Afgevaardigden klaagden dan ook over onduidelijkheid. Ds. J.J. Burger uit Axel vroeg zich bijvoorbeeld af wat er gebeurt als het nieuwe Liedboek ,,heel sterk blijkt te zijn'', ofwel veel Bijbelgetrouwe en voor gereformeerden aanvaardbare liederen bevat. ,,Wat komt er dan nog in onze eigen gezangenbundel? Is het reëel dan zelf nog allerlei ijzers in het vuur te houden?'' Verder wilde Burger weten wat er met het huidige Liedboek gebeurt, waar de afgelopen jaren juist een tijdrovende selectieprocedure op los is gelaten.

Het oude Liedboek blijft in ieder geval bestaan, reageerden deputaten Kerkmuziek. Daarom is voorzitter ds. Joh. A. Schelling er voor de ingezette toetsing en selectie van Liedboekliederen af te ronden. Verder gaf hij aan dat het moeilijk is in te schatten wat de precieze consequenties van het nieuwe liedboek zijn voor de eigen gezangenbundel. Deputaten hopen daar in 2011 meer duidelijkheid over te verschaffen.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Marco schreef:
Rens schreef:
Maar dan geloof ik toch in ellende, in verlossing en in dankbaarheid?
dat is voor mij van hetzelfde laken een pak, maar binnen de GG sta je dan nog niet te boek als een kind van God, want er is een duidelijke bevinding voor nodig die je precies moet kunnen beschrijven (!?)

hoe is dat binnen de GKv?
Tsja.. Hoe zeg je dat.. Te zeggen dat de bevinding geen rol speelt is niet helemaal correct, want geloof is meer dan een verstandelijk weten. Maar in de GKv is het niet zo dat je precies moet kunnen beschrijven hoe je tot geloof gekomen bent, of hoe je je voelde toen je je nog geen kind van God wist.
Marnix schreef: .... Dan is er wel bevinding van het geloof en hoe je tot geloof gekomen bent... het is alleen anders dan "toen en toen zat ik zo diep in de put, dat duurde zo lang, ik bad en smeekte al die tijd en na zoveel maanden voelde ik een enorme last van me afgenomen worden en wist ik dat ik gered was". Die bevinding die je in de rechterflank ziet kennen we overigens wel maar dan bij mensen die eerst niet geloofden of het geloof kwijt zijn geraakt.
ik vind dit een karikatuur, zoiets lees je waarschijnlijk in romans die de 'bevindelijke' zo neerzetten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marco »

albion schreef:ik vind dit een karikatuur, zoiets lees je waarschijnlijk in romans die de 'bevindelijke' zo neerzetten.
Daarom is het juist zo moeilijk om aan te geven waar het verschil ligt. Er is geen eenduidige definitie van wat 'bevindelijk' in de GG inhoudt.

Kijk trouwens even uit met quoten. Er worden dingen aan de verkeerde mensen toegeschreven.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Margriet »

ik vind dit een karikatuur, zoiets lees je waarschijnlijk in romans die de 'bevindelijke' zo neerzetten.

Tsja, dat denk jij , maar mensen die " van buiten " naar de GG kijken hebben toch echt dat beeld en ik vraag me af of we daar niet iets aan moeten doen ( o sorry , ik niet meer . ik ben eruit)
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door Marnix »

Albion, natuurlijk was het wat zwart-wit uitgedrukt, dat het bij sommigen zo gaat wil niet zeggen dat het overal zo is, daar heb je helemaal gelijk in. Hoewel ik wel eens het idee heb dat het moeilijker wordt gemaakt dan het is... Eenvoudig geloven is er dan niet meer bij, want dat wordt gelijk heel wantrouwend bekeken. Ja maar.... zo makkelijk gaat dat niet! Zoiets.

Hendrikus, interessant. Ik hoop dat het allemaal doorgaat. Hoe meer goede liederen, hoe beter.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: ger.gem. versus gkv

Bericht door albion »

Margriet schreef: Tsja, dat denk jij , maar mensen die " van buiten " naar de GG kijken hebben toch echt dat beeld en ik vraag me af of we daar niet iets aan moeten doen ( o sorry , ik niet meer . ik ben eruit)
Ik denk zelf net van andersom.... (maar, jij hebt een andere invalshoek :huhu )
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie