Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Grace »

Ik kreeg een mail van iemand (een jongere uit de ger. gem; actief CSFR'er) die bij een grote conferentie geweest is van IFES en die laat een heel helder geluid horen. Ik vind het mooi om met jullie te delen. Zo wordt dat ervaren door een willekeurig iemand:

Ben afgelopen weekend(van maart 2008) nog bij een grote conferentie van IFES geweest in Linz, Oostenrijk. Met 2500 europese christenstudenten uit meer dan 40 landen. Vijf dagen lang nagedacht over Evangelisatie, thema was: Because of love. Erg indrukwekkend. Heb gesproken met studenten uit Italië, Spanje, Rusland, Finland, Duitsland, Turkije, enz. Als je ziet hoe die mensen in hun geloof staan wordt je soms stil. Een paar dingen vielen me op: 1. In Nederland zijn er relatief veel christenen. 2. Het probleem van hypercalvinisme is compleet vreemd in de rest van de wereld. Verder blijkt het nog steeds vreemd om te ontdekken dat je broeders en zusters ontmoet waar je 'koinonia' mee ervaart en die lid zijn van evangelische, lutherse, pinkster- en orthodoxe kerken.

Afgelopen zondag, 1e paasdag hebben we met meer dan 2000 man 's morgens om half 8, midden in de stad Linz, een paasdienst gehad in een park. Opnieuw erg indrukwekkend. In verschillende talen werden paasteksten voorgelezen, er was een preek in het duits en engels, en werden liederen gezongen over 'Christ, the risen Lord'. De opstanding van Christus is een zeer machtig evangelie. Zijn opstandingskracht overwint de dood en elke zwakheid onzerzijds. Op diezelfde dag Lord's Supper (H.A.) gevierd met al deze mensen. Een machtige belevenis om met 2500 mensen het brood voor je gebroken te zien worden en het bloed vergoten.

Ook het thema, 'vanwege liefde' heeft me erg aangesproken. God's overweldigende zondaarsliefde en Zijn verlangen om die liefde te betonen is ongetwijfeld het krachtigste wapen wat er is om mensen te bereiken met het evangelie en ook om zelf vervuld te blijven met liefde voor Hem. Het zou goed zijn om eens meer stil te staan bij God's liefde. Daar ben je niet snel mee klaar, daar ben ik van overtuigd.

Tot slot was het ook voor mezelf weer een moment om tot hernieuwde en diepere overgave te komen. Iemand zei tegen me: Leef je voor Jezus? En ik zei: Ja, ik wil voor Jezus leven. Hij zei: ja je wil het, maar leef je voor Jezus? Zeg dat nou eens tegen God in het gebed: Jezus ik leef voor u (en niet Jezus ik wil voor u leven). Daar ligt de crux , willen is niet genoeg. It's all for Jesus! We hebben lef nodig en een soort van roekeloosheid nodig in het volgen van Hem. Als ik die vreugde en 'empowering' weer met zoveel kracht ervaar, dan zou ik dit wel willen uitroepen: Sterf dan lichaam van deze dood! Sterf aan het kruis van Golgotha en blijf daar voor eeuwig. Leef dan Christus, leef dan uw opstandingsleven dwars door mij en door ons allen heen.

Jammer dat er negatief gedaan wordt over de CSFR. Ik zie steeds meer mensen tot geloofszekerheid en discipelschap komen. Daarnaast zie je steeds meer initiatieven op het gebied van evangelisatie op universiteiten en hogescholen ontstaan. De jonge generatie is de schaamte voorbij. Zij wil niet langer treuren over wat vroeger was en hoe alles wel niet afgelijdt. Zij wil staan in de vreugde en de kracht van Gods Koninkrijk en Hem volgen. Aantallen en instituties doen er dan beduidend minder toe.

Dit wilde ik even delen met je. Het is zo ontzettend bemoedigend om Gods werk in nederland en in europa te zien. Het is Pasen geweest. Jezus leeft. Zijn Koninkrijk zal komen. His Name will be lifted most high and He will be gloryfied for ever and ever!
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Studentenvereniging

Bericht door Hendrikus »

Grace schreef:Ik kreeg een mail van iemand (een jongere uit de ger. gem; actief CSFR'er) die bij een grote conferentie geweest is van IFES en die laat een heel helder geluid horen. Ik vind het mooi om met jullie te delen. Zo wordt dat ervaren door een willekeurig iemand:
Dezelfde ervaring hoorden wij ook van een Linz-ganger. Mooi!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:Ik kreeg een mail van iemand (een jongere uit de ger. gem; actief CSFR'er) die bij een grote conferentie geweest is van IFES en die laat een heel helder geluid horen. Ik vind het mooi om met jullie te delen. Zo wordt dat ervaren door een willekeurig iemand:

Ben afgelopen weekend(van maart 2008) nog bij een grote conferentie van IFES geweest in Linz, Oostenrijk. Met 2500 europese christenstudenten uit meer dan 40 landen. Vijf dagen lang nagedacht over Evangelisatie, thema was: Because of love. Erg indrukwekkend. Heb gesproken met studenten uit Italië, Spanje, Rusland, Finland, Duitsland, Turkije, enz. Als je ziet hoe die mensen in hun geloof staan wordt je soms stil. Een paar dingen vielen me op: 1. In Nederland zijn er relatief veel christenen. 2. Het probleem van hypercalvinisme is compleet vreemd in de rest van de wereld. Verder blijkt het nog steeds vreemd om te ontdekken dat je broeders en zusters ontmoet waar je 'koinonia' mee ervaart en die lid zijn van evangelische, lutherse, pinkster- en orthodoxe kerken.

Afgelopen zondag, 1e paasdag hebben we met meer dan 2000 man 's morgens om half 8, midden in de stad Linz, een paasdienst gehad in een park. Opnieuw erg indrukwekkend. In verschillende talen werden paasteksten voorgelezen, er was een preek in het duits en engels, en werden liederen gezongen over 'Christ, the risen Lord'. De opstanding van Christus is een zeer machtig evangelie. Zijn opstandingskracht overwint de dood en elke zwakheid onzerzijds. Op diezelfde dag Lord's Supper (H.A.) gevierd met al deze mensen. Een machtige belevenis om met 2500 mensen het brood voor je gebroken te zien worden en het bloed vergoten.

Ook het thema, 'vanwege liefde' heeft me erg aangesproken. God's overweldigende zondaarsliefde en Zijn verlangen om die liefde te betonen is ongetwijfeld het krachtigste wapen wat er is om mensen te bereiken met het evangelie en ook om zelf vervuld te blijven met liefde voor Hem. Het zou goed zijn om eens meer stil te staan bij God's liefde. Daar ben je niet snel mee klaar, daar ben ik van overtuigd.

Tot slot was het ook voor mezelf weer een moment om tot hernieuwde en diepere overgave te komen. Iemand zei tegen me: Leef je voor Jezus? En ik zei: Ja, ik wil voor Jezus leven. Hij zei: ja je wil het, maar leef je voor Jezus? Zeg dat nou eens tegen God in het gebed: Jezus ik leef voor u (en niet Jezus ik wil voor u leven). Daar ligt de crux , willen is niet genoeg. It's all for Jesus! We hebben lef nodig en een soort van roekeloosheid nodig in het volgen van Hem. Als ik die vreugde en 'empowering' weer met zoveel kracht ervaar, dan zou ik dit wel willen uitroepen: Sterf dan lichaam van deze dood! Sterf aan het kruis van Golgotha en blijf daar voor eeuwig. Leef dan Christus, leef dan uw opstandingsleven dwars door mij en door ons allen heen.

Jammer dat er negatief gedaan wordt over de CSFR. Ik zie steeds meer mensen tot geloofszekerheid en discipelschap komen. Daarnaast zie je steeds meer initiatieven op het gebied van evangelisatie op universiteiten en hogescholen ontstaan. De jonge generatie is de schaamte voorbij. Zij wil niet langer treuren over wat vroeger was en hoe alles wel niet afgelijdt. Zij wil staan in de vreugde en de kracht van Gods Koninkrijk en Hem volgen. Aantallen en instituties doen er dan beduidend minder toe.

Dit wilde ik even delen met je. Het is zo ontzettend bemoedigend om Gods werk in nederland en in europa te zien. Het is Pasen geweest. Jezus leeft. Zijn Koninkrijk zal komen. His Name will be lifted most high and He will be gloryfied for ever and ever!
Als ik dit lees deel ik de bezorgdheid zoals die er is vanuit de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Als ik dit lees deel ik de bezorgdheid zoals die er is vanuit de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Kun je concreet maken waarin Erasmiaan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Dit wilde ik even delen met je. Het is zo ontzettend bemoedigend om Gods werk in nederland en in europa te zien. Het is Pasen geweest. Jezus leeft. Zijn Koninkrijk zal komen. His Name will be lifted most high and He will be gloryfied for ever and ever!
Als ik dit lees deel ik de bezorgdheid zoals die er is vanuit de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Ja, hoe komen ze er bij? :banghead

Overigens opper ik alleen maar iets. Als Jezus het niet gezegd had dan zouden we het wegwimpelen. Allemaal mooi, die barmhartigheden, maar allemaal algemeen werk, Jezus!
Paulus moest zijn brieven nog schrijven, dus wat Jezus daar zegt kan zonder Schriftvergelijking gelezen worden. Het Woord spreekt daar Zelf.

De manier van discussieren is ongeveer zo: jij zegt iets, dat zegt ketter X ook. Ik ga je als ketter X bestrijden. Als dit kenmerkend is voor de discussiestijl van de GG dan is het toch geen wonder dat de CSFR zo'n aantrekkingskracht heeft?

Op een goede dag kom je Bodar als docent tegen. Niet onder de bescherming van een SV, maar in real life. Hij verkondigt daar zijn waarheden. Hij toont uit de Schrift aan dat hij bijbels is. Net als ik nu doe. Daarom: de discussie moet zijn: hoe kon Jezus dat nu allemaal zeggen, zonder dat de mensen kennis hadden van Paulus brieven? En dan in de huid van Bodar kruipen, onderzoeken hoe hij denkt en dan bestrijden als dat nodig blijkt. Je kunt hem echt niet klein krijgen door op de forumregels te wijzen. :humhihi
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Wij kennen de brieven van Paulus wèl en mogen daarom niet doen alsof we luisteraars zijn die alleen Jezus' of alleen Paulus' woorden maar zouden kennen. Door bepaalde dingen te weten word je daar ook verantwoordelijk voor gehouden, dat is iets waar de Bijbel duidelijk van uit gaat. En als ik in de bijbel lees over de wederkomst van Christus
Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,
Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag.
Wie ben ik dan om een theorie te bouwen over de mensen die Paulus brieven nog niet konden lezen? We moeten kijken naar wat aan ons geopenbaard is en daar naar preken en geloven. En ik geloof vast dat de genade van God altijd groter zal zijn dan wij ons voor kunnen stellen. Maar dat is voor God, en niet voor ons. En als we bezorgd zijn voor medemensen, zouden we dan niet naar ze toegaan om ze te vertellen wat de Bijbel ons leert?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Studentenvereniging

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Overigens opper ik alleen maar iets. Als Jezus het niet gezegd had dan zouden we het wegwimpelen. Allemaal mooi, die barmhartigheden, maar allemaal algemeen werk, Jezus!
Paulus moest zijn brieven nog schrijven, dus wat Jezus daar zegt kan zonder Schriftvergelijking gelezen worden. Het Woord spreekt daar Zelf.
Een beker koud water in de naam eens discipels.... Geen 'algemeen' werk dus. Wat er staat in Matth. 10:42 is eigenlijk hetzelfde als de belofte aan Abraham: Wie u zegent, zal Ik zegenen.
De manier van discussieren is ongeveer zo: jij zegt iets, dat zegt ketter X ook. Ik ga je als ketter X bestrijden. Als dit kenmerkend is voor de discussiestijl van de GG dan is het toch geen wonder dat de CSFR zo'n aantrekkingskracht heeft?
Het is anders: jij zegt iets, dat is ketterij X. Ik ga ketterij X bestrijden als ketterij X.
Op een goede dag kom je Bodar als docent tegen. Niet onder de bescherming van een SV, maar in real life. Hij verkondigt daar zijn waarheden. Hij toont uit de Schrift aan dat hij bijbels is. Net als ik nu doe. Daarom: de discussie moet zijn: hoe kon Jezus dat nu allemaal zeggen, zonder dat de mensen kennis hadden van Paulus brieven? En dan in de huid van Bodar kruipen, onderzoeken hoe hij denkt en dan bestrijden als dat nodig blijkt. Je kunt hem echt niet klein krijgen door op de forumregels te wijzen. :humhihi
Nee, maar ik denk dat het noemen van een Bijbeltekst, en daaraan vervolgens een eigen interpretatie koppelen, niet per definitie maakt dat iets 'Bijbels' is. De interpretatie zal plaats moeten vinden in de geest (naar de Geest) van de Bijbel.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 29 mar 2008, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Als ik dit lees deel ik de bezorgdheid zoals die er is vanuit de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Kun je concreet maken waarin Erasmiaan?
Alleen het feit dat er avondmaal gevierd wordt. Door wie wordt dat bedient? Van Godswege geroepen knechten? In de weg van Gods inzettingen? Hoe wordt de tucht uitgeoefent? Waarom is het met 2500 mensen een machtige belevenis? Zit dat in het getal? Doet dat iets ter zake? Nee, notabene zegt hij dat zelf.
Tot slot was het ook voor mezelf weer een moment om tot hernieuwde en diepere overgave te komen. Iemand zei tegen me: Leef je voor Jezus? En ik zei: Ja, ik wil voor Jezus leven. Hij zei: ja je wil het, maar leef je voor Jezus? Zeg dat nou eens tegen God in het gebed: Jezus ik leef voor u (en niet Jezus ik wil voor u leven). Daar ligt de crux , willen is niet genoeg. It's all for Jesus!
Hier heb ik heel erg moeite mee. Is dit een "geloofsverdieping"? Dat je andere woorden gebruikt in je gebed? Dat je je op deze manier aan Jezus overgeeft. Is dat de overgave zoals we die in de Bijbel lezen? Is dat dé Overgave? Vloeit daar het bezit uit voort zoals hij daar verder van spreekt? Ik kan daar niet jaloers op worden. En ik meen ook dat ik het zo niet in mijn Bijbel lees. Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Ik zie steeds meer mensen tot geloofszekerheid en discipelschap komen. Daarnaast zie je steeds meer initiatieven op het gebied van evangelisatie op universiteiten en hogescholen ontstaan. De jonge generatie is de schaamte voorbij. Zij wil niet langer treuren over wat vroeger was en hoe alles wel niet afgelijdt. Zij wil staan in de vreugde en de kracht van Gods Koninkrijk en Hem volgen. Aantallen en instituties doen er dan beduidend minder toe.
Ook hier heb ik heel erg moeite mee. Geloofszekerheid en discipelschap. Door de eerder verwoordde "volkomen" overgave? Is er nog enige notie van de volkomen verdorvenheid van de mens? Ik lees het NERGENS. En dat stemt me diep droevig. Want 43gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en 44blind en 45naakt.

Met de kanttekeningen:

43 Dat is, gij roemt of meent dat gij in alle geestelijke gaven overvloeit, omdat het u welgaat naar de wereld, gelijk de farizeeër meende, Lukas 18, maar het tegendeel is waar, gelijk Christus hun van stuk tot stuk aanwijst.
44 Namelijk in de kennis van uzelven en van uw ellende.
45 Namelijk van de ware gerechtigheid en heiligheid, die voor God geldt, gelijk het volgende vers uitwijst.


En de jonge generatie zou de schaamte voorbij zijn. Ach, wat hebben die oudjes het toch slecht gedaan en wat hebben ze een bekrompen leven geleid. En ach, treuren over de zonde en hoe alles afglijdt? Dat is niet meer van deze tijd. Staan in de vreugde en kracht! Scheur de Klaagliederen van Jeremia dan ook maar uit de Bijbel. En zovele andere profeten. Maar dan hou je wel een dunne Bijbel over.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Bert Mulder »

Ben het zeer met je eens, Erasmiaan. Gods Woord wordt blijkbaar met de voeten getreden. In elk geval 1 Kor. 11.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Studentenvereniging

Bericht door Gian »

Ik zou maar erg voorzichtig zijn. Werk van God verdacht maken is heel erg. Veel erger dan gewoon niets zeggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Studentenvereniging

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Alleen het feit dat er avondmaal gevierd wordt. Door wie wordt dat bedient? Van Godswege geroepen knechten? In de weg van Gods inzettingen? Hoe wordt de tucht uitgeoefent? Waarom is het met 2500 mensen een machtige belevenis? Zit dat in het getal? Doet dat iets ter zake? Nee, notabene zegt hij dat zelf.
1. Als je je bij de bediening van het H.A. (of dat nu 'veilig' in de eigen gemeente is of bij een internationale bijeenkomst) gaat zitten afvragen of degene die het bedient wel van God geroepen is, ben je m.i. verkeerd bezig. Zolang het tegendeel niet blijkt, moet je het maar gewoon aannemen. Dat oordeel is ook niet aan ons.

2. Wat het toezicht en de handhaving betreft: ik denk dat de tuchtmaatregel van afhouding van het H.A. vooral het karakter van een ordemaatregel heeft. Iemand die deelneemt aan de maaltijd maar dat om de een of andere reden niet zou behoren te doen, heeft in de eerste plaats iets uit te leggen aan God. Maar omdat bij openbare zonden meestal het grootste deel van de gemeente op de hoogte is, zou het H.A. verstoord kunnen worden als zo iemand toch deelneemt. Plaatselijk gezien kan ik me daarom best iets voorstellen bij toezicht (en eventueel handhaving) door het kerkbestuur. Maar uiteindelijk blijft deelname aan het H.A. in de eerste plaats iemands eigen verantwoordelijkheid.

Een tuchtmaatregel is in principe ook 'slechts' een maatregel achteraf, in die zin dat hij pas genomen wordt als er een bepaald feit bekend is geworden. Het is in elk geval geen preventieve screening. Als dat wel zo zou zijn, dan kun je immers ook niet of nauwelijks deelnemen aan het H.A. in een andere gemeente (al dan niet van je eigen kerkverband), omdat men jou daar niet kent. Trek je die consequentie dan ook? Zo ja, dan wordt de viering van het H.A. wel een 'eng' gebeuren: het moet in de eigen gemeente gevierd worden, bediend door de eigen predikant (waarbij je dan overigens nog steeds niet zeker weet of hij wel van God geroepen is) en het toezicht moet worden uitgeoefend door eigen mensen. Zou dat ook Jezus' bedoeling geweest zijn toen hij op Witte Donderdag het Heilig Avondmaal instelde?

3. De hoeveelheid mensen doet inderdaad niet terzake. Toch kan ik me voorstellen dat het indrukwekkend is om in een ander land de maaltijd des Heren met zoveel mensen van weet ik hoeveel verschillende nationaliteiten te vieren. Het indrukwekkende zit hem dan meer in het gevoel van verbondenheid met medebroeders en -zusters uit de hele wereld. Waarom zou je in zo'n situatie een dergelijk 'machtig' gevoel niet mogen hebben?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Bert Mulder »

17 Dit nu, hetgeen39) ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar41) tot erger samenkomt.
18 Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente,42) zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder44) u; en ik geloof het ten45) dele;
19 Want er moeten ook46) ketterijen47) onder u zijn,48) opdat degenen, die oprecht zijn,49) openbaar mogen50) worden onder u.
20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat51) is niet des52) Heeren avondmaal eten.
21 Want in het eten neemt53) een iegelijk te voren55) zijn eigen avondmaal;56) en deze is hongerig57), en de andere is dronken.
22 Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de59) Gemeente Gods, en beschaamt gij60) degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik61) u niet.
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
30 Daarom zijn onder79) u vele zwakken en kranken, en velen slapen.80)
31 Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden81) wij niet geoordeeld worden.82)
32 Maar als wij83) geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten,84) verwacht elkander.85)
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel87) samenkomt. De overige dingen88) nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.
Waarom ging het zo slecht in Korinthe? Is het niet dan omdat de wacht des Heeren niet waar genomen werd, ook in verband met het Heilig Avondmaal des Heeren? De mensen onderzochten zichzelf niet, en ook de ouderlingen hielden de hand niet aan de tucht?

Hadden pas ook een vergelijkbaar incident hier. Waar onze kinderen op school bijna gedwongen werden deel te nemen tijdens een vergadering op school, op de donderdag voor pasen. Het is een afschuwing, en ze gaan beslist van de school af (een vrijzinnig evangelische school). Weet nog niet zeker waar we ze verder scholen...

Dit fenomeen heeft een naam in het engels, weet niet of dit ook in het Nederlands toepassing heeft. Het wordt 'Will-worship' genoemd. Men probeerd God te dienen zoals men zelf wilt, niet zoals God in Zijn Woord voorschrijft. Zodoende is het zonde tegen het tweede gebod.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door refo »

Ja, dat is de onder ons gangbare exegese. Maar daar gaat dat hoofdstuk niet over.

Ieder kerkverband heeft will worship. Jij denkt ook dat je het goed doet en de ander niet. Er is in Gods Woord maar bitter weinig voorgeschreven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Ik denk dat het dan goed is, Erasmiaan, om eens met Linz-gangers te praten. En met 'praten' bedoel ik langer in gesprek gaan. De mensen die naar deze bijeenkomst zijn geweest (wat mijn vereniging betreft) zijn nu juist niet de mensen die jij bedoelt de die klaagliederen uit de Bijbel willen scheuren en neerzien op "die oudjes". Die zijn er zeker ook. Maar denk niet dat het geloof van deze mensen (nogmaals: degenen die ik ken dan) uit niets meer bestaat dan 'staan in de vreugde en kracht'. Één van de mensen die er geweest was en die ik erna even sprak vertelde dat ze nergens zoveel over zonde heeft gehoord als tijdens die bijeenkomst. Ik denk echt dat je hier iets te makkelijk afschrijft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Alleen het feit dat er avondmaal gevierd wordt. Door wie wordt dat bedient? Van Godswege geroepen knechten? In de weg van Gods inzettingen? Hoe wordt de tucht uitgeoefent? Waarom is het met 2500 mensen een machtige belevenis? Zit dat in het getal? Doet dat iets ter zake? Nee, notabene zegt hij dat zelf.
1. Als je je bij de bediening van het H.A. (of dat nu 'veilig' in de eigen gemeente is of bij een internationale bijeenkomst) gaat zitten afvragen of degene die het bedient wel van God geroepen is, ben je m.i. verkeerd bezig. Zolang het tegendeel niet blijkt, moet je het maar gewoon aannemen. Dat oordeel is ook niet aan ons.

2. Wat het toezicht en de handhaving betreft: ik denk dat de tuchtmaatregel van afhouding van het H.A. vooral het karakter van een ordemaatregel heeft. Iemand die deelneemt aan de maaltijd maar dat om de een of andere reden niet zou behoren te doen, heeft in de eerste plaats iets uit te leggen aan God. Maar omdat bij openbare zonden meestal het grootste deel van de gemeente op de hoogte is, zou het H.A. verstoord kunnen worden als zo iemand toch deelneemt. Plaatselijk gezien kan ik me daarom best iets voorstellen bij toezicht (en eventueel handhaving) door het kerkbestuur. Maar uiteindelijk blijft deelname aan het H.A. in de eerste plaats iemands eigen verantwoordelijkheid.

Een tuchtmaatregel is in principe ook 'slechts' een maatregel achteraf, in die zin dat hij pas genomen wordt als er een bepaald feit bekend is geworden. Het is in elk geval geen preventieve screening. Als dat wel zo zou zijn, dan kun je immers ook niet of nauwelijks deelnemen aan het H.A. in een andere gemeente (al dan niet van je eigen kerkverband), omdat men jou daar niet kent. Trek je die consequentie dan ook? Zo ja, dan wordt de viering van het H.A. wel een 'eng' gebeuren: het moet in de eigen gemeente gevierd worden, bediend door de eigen predikant (waarbij je dan overigens nog steeds niet zeker weet of hij wel van God geroepen is) en het toezicht moet worden uitgeoefend door eigen mensen. Zou dat ook Jezus' bedoeling geweest zijn toen hij op Witte Donderdag het Heilig Avondmaal instelde?

3. De hoeveelheid mensen doet inderdaad niet terzake. Toch kan ik me voorstellen dat het indrukwekkend is om in een ander land de maaltijd des Heren met zoveel mensen van weet ik hoeveel verschillende nationaliteiten te vieren.
Het gaat mij er niet om of de bedienaar van het avondmaal wel van God geroepen is. Het gaat mij erom dat hij op een wettige wijze het recht heeft verkregen om de sacramenten te bedienen. Wat dat betreft heeft het formulier tot bevestiging van predikanten ons veel te zeggen. In traditionele gemeenten mag een ouderling ook het avondmaal niet bedienen. Ook de DKO heeft ons wat dat betreft veel te zeggen.

Wat betreft je tweede punt: inderdaad, je behoort het avondmaal in je eigen gemeente te vieren. Dat is het op de Bijbel gefundeerde gereformeerde kerkrecht.
Het indrukwekkende zit hem dan meer in het gevoel van verbondenheid met medebroeders en -zusters uit de hele wereld. Waarom zou je in zo'n situatie een dergelijk 'machtig' gevoel niet mogen hebben?
Avondmaal vieren is geen horizontaal gebeuren.
Jongere schreef:Ik denk dat het dan goed is, Erasmiaan, om eens met Linz-gangers te praten. En met 'praten' bedoel ik langer in gesprek gaan. De mensen die naar deze bijeenkomst zijn geweest (wat mijn vereniging betreft) zijn nu juist niet de mensen die jij bedoelt de die klaagliederen uit de Bijbel willen scheuren en neerzien op "die oudjes". Die zijn er zeker ook. Maar denk niet dat het geloof van deze mensen (nogmaals: degenen die ik ken dan) uit niets meer bestaat dan 'staan in de vreugde en kracht'. Één van de mensen die er geweest was en die ik erna even sprak vertelde dat ze nergens zoveel over zonde heeft gehoord als tijdens die bijeenkomst. Ik denk echt dat je hier iets te makkelijk afschrijft.
Ik denk dat het dan goed is, Erasmiaan, om eens met Linz-gangers te praten. En met 'praten' bedoel ik langer in gesprek gaan. De mensen die naar deze bijeenkomst zijn geweest (wat mijn vereniging betreft) zijn nu juist niet de mensen die jij bedoelt de die klaagliederen uit de Bijbel willen scheuren en neerzien op "die oudjes". Die zijn er zeker ook. Maar denk niet dat het geloof van deze mensen (nogmaals: degenen die ik ken dan) uit niets meer bestaat dan 'staan in de vreugde en kracht'. Één van de mensen die er geweest was en die ik erna even sprak vertelde dat ze nergens zoveel over zonde heeft gehoord als tijdens die bijeenkomst. Ik denk echt dat je hier iets te makkelijk afschrijft.
Jongere, mijn toelichting was n.a.v. de brief die gravo publiceerde. Zo'n brief vind ik zorgwekkend.

En 't zal allemaal waar wezen wat je zegt, ik kan dat niet controleren. En ik doe ook niet alles af als zijnde dwaalsporen. Maar ik hoor een andere geloofsbeleving. En dan heb ik het niet over het niet gebruiken van de juiste termen en klanken. Maar ik hoef je dat volgens mij niet uit te leggen.
Plaats reactie