Het WONDER der genade

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Toen ik gisteren in de chat zat, werd mij gevraagd uit te leggen waarom ik probeer om alles passend te krijgen.

Verder, hoe komt men tot het geloof, als er, zoals ik beweer, geen aanbod is.

Dit zijn niet woordelijk de vragen die mij gesteld zijn, maar dit is wel hun strekking.

En dat wil ik hier even proberen uit te leggen.

In antwoord op de eerste vraag, wil ik antwoorden dat ik helemaal niet probeer een passend systeem te maken. Wat dat betreft, is het voor mij helemaal onbegrijpelijk, met het verstand, dat er iemand op aarde zalig wordt, bovenal ik zelf.

Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ten eerste, ik heb geen besef van wat eeuwigheid is, behalve dat het een heerlijk bestaan is, voor degenen die God kennen, zonder aan tijd gebonden te zijn. Want ook tijd is door God geschapen. En wie van ons begrijpt de uitverkiezing? De geboorte van Christus? En wonder boven wonder, zoals Nicodemus het stelde, hoe kan een mens weder de baarmoeder ingaan, en wedergeboren worden.
Zo kan ik eindeloos doorgaan, natuurlijk

Maar wat ik met mijn verstand niet bijkan, dat weet ik gewoon door het geloof. Nee, de genade Gods kan ik niet als een puzzelstuk aan de verantwoordelijkheid van de mens passen.

Maar dan de tweede vraag. Hoe wordt een mens bekeerd, als er geen aanbod van genade is? En dat is het sovereine, eenzijdige Godswerk.

Terwijl wij nog dood in de zonden liggen, behaagt het God om met Zijn Geest in ons hart te werken, en ons te roepen door middel van de prediking des Woords. Want het Woord God is de kracht Gods ter zaligheid. Niet uit de mensen, op dat niemand roeme. En dat Woord moet vrij aan ieder gepredikt worden waar de Heere ook Zijn Woord stuurt.

Maar toch worden we wel, in de Bijbel, duidelijk opgeroepen om ons te bekeren. Dus we zijn voor onze eigen zaligheid verantwoordelijk. En hoe meer we met onze zonden en Gods Woord bezig zijn, ook in het gebed, hoe meer we beseffen dat we geen stap dichter bij de zaligheid komen, maar hoe zondiger en zondiger we zijn. En dat het, van ons zelf, voor eeuwig onmogelijk is.

En wonder boven wonder, hoe meer we beseffen dat we het zelf niet kunnen, hoe verder we gevorderd zijn in het geloof. Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen! Dan leren we beseffen dat we niet eens een zucht aan onze zaligheid toevoegen kunnen.

Dus worden we niet zalig, omdat de predikant heel gunnend is, en we een aanbod hebben waar we mee kunnen werken, en een doopbelofte waarop we de Heere kunnen wijzen. Maar we worden zalig, omdat de Heere ons, van eeuwigheid al, gerechtvaardigd heeft en uitverkoren heeft.

En God, met eerbied gesproken, geeft ons geen cheque ter incassering. Maar God geeft ons een kwitantie "ten volle betaald, door het bloed van de Middelaar aan het kruis".

Mensen, broeders en zusters, het is een eenzijdig Godswerk. En daar wordt het weer onbegrijpelijk, want het behaagt Hem door middelen te werken. Is dat omdat Hij predikanten nodig heeft? Of zelfs de Bijbel nodig heeft? Natuurlijk niet. Maar omdat Hij soeverein is, ook in de zaligmaking. En omdat het Hem nu eenmaal behaagt, zo te werken.

Dit meen ik het getuigenis van de Schrift te zijn. Begrijp ik het, kan ik de puzzel aan elkaar passen? Natuurlijk niet. Maar wel geloof ik het.
Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.

6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.

24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?

25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere
.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Waar het mij om ging is dat 1Tim 2 : 4 voluit moet blijven staan, naast de verzen die schijnbaar iets anders zeggen.
Dat dreigt mis te gaan bij de visie die je aanhoud. Ik geloof vast dat die opvatting het gevolg is van doorredeneren of systematiseren.
Ik ben het ronduit oneens met je stelling dat er geen aanbod is. Ik huiver eerlijk gezegd bij die gedachte.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Afgewezen »

Bert, je onderbouwt je opvatting niet met de Bijbel.
En dat kan ook niet, want de Bijbel leert ons wel een 'cheque ter verzilvering', namelijk de beloften. Lees Hebreën 4 maar.
Dat doet niets af aan het soevereine werk van God, maar plaatst dit wel in een Bijbels kader.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re:

Bericht door caprice »

Goed gesproken Bert. Het is God Die zónder ons ín ons werkt. Alles wat Hij werkt, en wat de mens 'terug' doet, is een wederkerende daad, die liefde die tot wederliefde noopt, zoals licht dat ergens opvalt en terugkaatst. Maar uit de mens is het ten enenmale onmogelijk dat er iets goeds uit voort zou komen.
Gian schreef:Ik ben het ronduit oneens met je stelling dat er geen aanbod is. Ik huiver eerlijk gezegd bij die gedachte.
Wat versta je onder het woord 'aanbod'? Misschien formuleer je dat wel weer heel anders dan een ander doet.

Als het over deze kwestie gaat, vraag ik me ook wel eens af of het onderscheid tussen de uitwendige en inwendige roeping verstaan wordt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Bert, je onderbouwt je opvatting niet met de Bijbel.
En dat kan ook niet, want de Bijbel leert ons wel een 'cheque ter verzilvering', namelijk de beloften. Lees Hebreën 4 maar.
Dat doet niets af aan het soevereine werk van God, maar plaatst dit wel in een Bijbels kader.
1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.

3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.

4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.

5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!

6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.

8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.

9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.

10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.

11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.

14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.

15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.

16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Maar, geachte Afgewezen, Hebreen 4 leert NIET dat genade wederstandelijk is. Dat het van de mens afhangt. Maar het leert de verkiezing. Het leert dat de prediking niet zal baten, als je geen geloof hebt. En dat de prediking een tweesnijdend zwaard is.

Dus in wezen, wijst dit Schriftgedeelte lijdzaamheid af, en maant ons bezig te zijn met God en Zijn Woord. Want Hij wil de middelen zegenen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Maar, geachte Afgewezen, Hebreen 4 leert NIET dat genade wederstandelijk is. Dat het van de mens afhangt.
Nee, maar zeg ik dan ergens dat dit wél zo is?
Maar het leert de verkiezing. Het leert dat de prediking niet zal baten, als je geen geloof hebt. En dat de prediking een tweesnijdend zwaard is.
Daar zijn we het dus ook over eens.
Dus in wezen, wijst dit Schriftgedeelte lijdzaamheid af, en maant ons bezig te zijn met God en Zijn Woord. Want Hij wil de middelen zegenen.
In feite wissel je de eis tot geloof nu in voor de eis om 'de middelen waar te nemen'.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Maar, geachte Afgewezen, Hebreen 4 leert NIET dat genade wederstandelijk is. Dat het van de mens afhangt.
Maar door je zeggingswijze dat het een cheque ter inkassering is, dan houdt dat in, dat het er maar voor ons op aan komt het te inkasseren of niet - dus van de mens afhankelijk. En dan blijft ook de keuze die cheque niet te inkasseren, maar in een lijstje aan de muur te hangen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:...dus van de mens afhankelijk.
Dat is jouw gevolgtrekking, niet de mijne.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Da Capo »

Bert Mulder schreef: (...) Verder, hoe komt men tot het geloof, als er, zoals ik beweer, geen aanbod is. (...)
Ik ben het met sommige van de andere 'sprekers' eens, dat deze stellingname niet goed Bijbels onderbouwt wordt, sterker nog, het kan niet Bijbels onderbouwt worden. Het aanbod van genade sluit het wonder van genade niet uit, en ook niet Gods souvereiniteit.
Gods aanbod van de zaligheid in Christus is welmenend, betrouwbaar, en daarom aller aanneming waardig. Dat de mens dat van nature niet aanneemt doet daar niets aan af.
Dat Jezus weende over Jeruzalem, wat dat dan (met eerbied gesproken) toneel?

Door te stellen dat er geen aanbod is, ga je ook voorbij aan wat de belijdenisgeschriften zo heel kernachtig verwoorden, zoals bijvoorbeeld in de Dordtse Leerregels verwoord:
Hoofdstuk 3 / Deel 1
(artikel 9) Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad , Matth. 13,.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Klaas-Jan »

Bert, ik begrijp nog steeds niet goed wat jij onder aanbod verstaat...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

sinds ik mijn visie op de leer van het aanbod van genade al eerder een paar keer hier op dit forum uitvoerig behandeld heb, ga ik dat niet weer eens op in.

Voor informatie over het aanbod, ga recht boven 'zoeken' en tiep in 'aanbod van genade'.

Als je er persoonlijke vragen over hebt, na die informatie gelezen te hebben, wil ik daar wel in persoonlijk bericht op in gaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Kaw »

Bert, ik meende van je begrepen te hebben dat de gemeenten actief zijn met volle avondmaalstafels en vol van mensen die van hun geloof kunnen getuigen?
Als dat zo is, dan vind ik het allemaal best wat je vind. Dan heb je het tenminste beter voor elkaar dan de meeste reformatorische gemeenten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Bert, ik meende van je begrepen te hebben dat de gemeenten actief zijn met volle avondmaalstafels en vol van mensen die van hun geloof kunnen getuigen?
Als dat zo is, dan vind ik het allemaal best wat je vind. Dan heb je het tenminste beter voor elkaar dan de meeste reformatorische gemeenten.
Zal dit als een compliment opvatten.

Daar hebben we de Heere voor te danken, heeft niks met de mens te maken...

voor meer informatie over onze kerken, ga naar PRCA.org
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Kaw »

Ik bedoel niet alles flauw ;)

Ik vind het gewoon een interessante tegenstelling die er lijkt te zijn. Geen aanbod, maar dat geeft niet. 'Geen aanbod' in de GGiN heeft een heel ander resultaat. Gewoon opvallend. Schijnbaar is dat dus ook niet noodzakelijk voor een gezonde gemeente.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Het WONDER der genade

Bericht door Klaas-Jan »

Kaw schreef:Ik bedoel niet alles flauw ;)

Ik vind het gewoon een interessante tegenstelling die er lijkt te zijn. Geen aanbod, maar dat geeft niet. 'Geen aanbod' in de GGiN heeft een heel ander resultaat. Gewoon opvallend. Schijnbaar is dat dus ook niet noodzakelijk voor een gezonde gemeente.
Kijk, dit maakt het er natuurlijk niet duidelijker op! Want wat versta je dan onder 'aanbod'? In beide gevallen betekent het echt iets anders. Hoewel er in de GGiN echt wel een aanbod is, hoor! Wees voorzichtig met je uitspraken!
Plaats reactie