Meditatie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Meditatie

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Er is een taal die we niet zo veel meer horen. Dan bedoel ik niet oude woorden of een oude spelling, maar de zaken die erin verklaard worden. In De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth) schreef ds. C. Hegeman, in het jaar 1948. een leerrijke meditatie. De meditaties waren in die tijd vaak langer dan nu, en dat zal wellicht mede te maken hebben dat de mens in die tijd minder ontlezen was, en zich beter kon concentreren op een langere meditatie.

ZWIJGEN IN LIEFDE
”Hij zal zwijgen in Zijne liefde.”
Zefanja 3:17b

...

De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth), 1948 Ds. C. Hegeman, Paterson, N. J.
Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Er is een taal die we niet zo veel meer horen. Dan bedoel ik niet oude woorden of een oude spelling, maar de zaken die erin verklaard worden. In De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth) schreef ds. C. Hegeman, in het jaar 1948. een leerrijke meditatie. De meditaties waren in die tijd vaak langer dan nu, en dat zal wellicht mede te maken hebben dat de mens in die tijd minder ontlezen was, en zich beter kon concentreren op een langere meditatie.

ZWIJGEN IN LIEFDE
”Hij zal zwijgen in Zijne liefde.”
Zefanja 3:17b

...

De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth), 1948 Ds. C. Hegeman, Paterson, N. J.
Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
Volgens mij ook honderd 100% nix, we mochten willen dat er nog zulke meditaties in de kerkbladen stonden!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Dit is ook geen gewone bijbeluitleg, nee, dit wat er in de bevinding kan gebeuren. En dat is het probleem van vandaag: We geloven wel dat de Bijbel waar is, maar wat dat persoonlijk in de ziel uitwerkt hoor je weinig. Matthew Henry doet dat ook wel af en toe, maar dat is meer Bijbelverklaring dan een mediteren over het werk van God in de ziel.
Zo kan je er tegen aankijken. Ik vrees eerder dat de bijbelse uitleg van M. Henry niet geestelijk ervaren wordt, omdat we een alternatief voor bijbels geestelijk leven hoger zijn gaan waarderen dan leven bij het Woord zelf.
Ik zou dit graag nader verklaard zien. Welk alternatief voor een Bijbels geestelijk leven bedoelt u? En is er wel een alternatief, willen we de erve der vaderen niet verkopen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Meditatie

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Er is een taal die we niet zo veel meer horen. Dan bedoel ik niet oude woorden of een oude spelling, maar de zaken die erin verklaard worden. In De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth) schreef ds. C. Hegeman, in het jaar 1948. een leerrijke meditatie. De meditaties waren in die tijd vaak langer dan nu, en dat zal wellicht mede te maken hebben dat de mens in die tijd minder ontlezen was, en zich beter kon concentreren op een langere meditatie.

ZWIJGEN IN LIEFDE
”Hij zal zwijgen in Zijne liefde.”
Zefanja 3:17b

...

De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth), 1948 Ds. C. Hegeman, Paterson, N. J.
Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
Zoek het lekker uit Posthoorn. Er is werkelijk geen % muggenzifterij bij, droom lekker verder in je GG wereld. Ik ga er niet serieus meer op in.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Meditatie

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:
Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Ds. Hegeman mediteert hier over de tekst uit Zefanja 3 vers 17b. Daar gaat het over, over het zwijgen, over waarom, over waartoe, enz. Dit gaat niet over heel de profeet Zefanja, maar alleen over de woorden genoemd vers.
Oké, ja ik vind persoonlijk dat hij teveel er bij haalt wat je niet direct uit de tekst kan halen. Ik zie zelf liever gewoon een uitleg hoe het in de Bijbel staat.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Meditatie

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Er is een taal die we niet zo veel meer horen. Dan bedoel ik niet oude woorden of een oude spelling, maar de zaken die erin verklaard worden. In De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth) schreef ds. C. Hegeman, in het jaar 1948. een leerrijke meditatie. De meditaties waren in die tijd vaak langer dan nu, en dat zal wellicht mede te maken hebben dat de mens in die tijd minder ontlezen was, en zich beter kon concentreren op een langere meditatie.

ZWIJGEN IN LIEFDE
”Hij zal zwijgen in Zijne liefde.”
Zefanja 3:17b

...

De Banier der Waarheid (nu The Banner of Truth), 1948 Ds. C. Hegeman, Paterson, N. J.
Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
Zoek het lekker uit Posthoorn. Er is werkelijk geen % muggenzifterij bij, droom lekker verder in je GG wereld. Ik ga er niet serieus meer op in.
Doe’s lief. Anders moet je ff een andere forumnaam kiezen. Het kerkgenootschap is me te lief om te laten bedoezelen door boosaardigheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zoek het lekker uit Posthoorn. Er is werkelijk geen % muggenzifterij bij, droom lekker verder in je GG wereld. Ik ga er niet serieus meer op in.
Doe’s lief. Anders moet je ff een andere forumnaam kiezen. Het kerkgenootschap is me te lief om te laten bedoezelen door boosaardigheid.
Ik denk dat het niet begrepen wordt. Dat kan ook niet, want geestelijke dingen worden door een natuurlijk mens niet verstaan. Uit de reacties moeten we toch wel opmaken de boodschap en het onderwijs uit de meditatie niet naar waarde gewaardeerd worden. Ik denk niet zozeer dat de schuld ligt bij de reageerders, maar dat ze onwetend van deze dingen zijn. Ik plaatste er daarom ook boven: een taal die je bijna niet meer hoort. En verder lijkt me dit topic meer geschikt om meditaties te plaatsen en te lezen, dan om meditaties te bekritiseren of elkaar in de haren te vliegen. Daar zijn zulke meditaties niet voor bedoeld. Want die zijn bedoeld voor geestelijk onderwijs. Nu zijn veel ernstige meditaties ondergesneeuwd en dat is heel erg jammer, want juist deze meditaties roepen op om het Woord ernstig te overdenken. Op deze manier zal niemand er enige vrucht van hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meditatie

Bericht door CvdW »

Even het gedeelte uit M. Henry hieronder geplaatst.

III. God heeft een welgevallen aan hen en aan hun welzijn. Dit wordt in levendige en innige woorden betuigd, vers 17. Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, zal u niet alleen aannemen, wanneer gij u bekeert en betert, en u gunst bewijzen, maar Hij schept vreugde in u, gelijk een bruidegom zich verheugt over zijn bruid, of een bruid over haar versiersel, Jesaja 62:3 -5. De bekering van zondaars en de troost van de heiligen maken de blijdschap van de engelen uit, want God zelf is er vrolijk oven De kerk moet de vreugde van de ganse aarde zijn, Psalm 48:3, want ze is de blijdschap des hemels. Hij zal zwijgen in Zijn liefde, of rusten in Zijn liefde. Hij zal u uw zonde niet meer verwijten gelijk voorheen, Hij zal ze niet meer gedenken. Ik kan geen sterker uitdrukking van Christus’ liefde voor Zijn kerk, tenzij in het Hooglied, 4: 9: "Gij hebt Mij het hart genomen, Mijn zuster, o bruid! met één van uw ogen: " O, welk een neerbuigende, goddelijke genade! De grote God heeft Zijn heiligen niet alleen lief, maar Hij verblijdt Zich in die liefde, Hij is vrolijk, dat zij de voorwerpen van Zijn liefde zijn. Hij zal zich over u verheugen met gejuicht Hij, die door de zonde des zondaars gegriefd is, verblijdt Zich over de genadegaven en de dienst van de heiligen, en staat gereed die vreugde te uiten in gejuich over hen. "De Heere heeft een welgevallen in degenen, die Hem vrezen, en in dezulken zal Jezus Christus verheerlijkt en grootgemaakt worden."

Iemand noemde het muggenzifterij, echter het gaat om een wezenlijk verschil.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meditatie

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
Zoek het lekker uit Posthoorn. Er is werkelijk geen % muggenzifterij bij, droom lekker verder in je GG wereld. Ik ga er niet serieus meer op in.
Ik verzoek je met respect richting je medeforummers te reageren. Een dergelijke toon bevordert het onderlinge gesprek niet en straalt ook uit naar andere topics.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meditatie

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:Op zich een mooie meditatie, maar het gaat wel erg weinig over Zefanja. Waarom zet de dominee dan nog een tekst erbij? Weet jij dat?
Vind dit een beetje muggenzifterij. Hij bespreekt eerst de context van de profetie en werkt dan één aspect verder uit. Wat is daar mis mee?
Zoek het lekker uit Posthoorn. Er is werkelijk geen % muggenzifterij bij, droom lekker verder in je GG wereld. Ik ga er niet serieus meer op in.
Bovendien:
1. ...is Posthoorn helemaal niet zo'n diehard bubbel-gergemmer die allerlei misstanden goed praat.
2. ...is een meditatie juist bedoeld om de eigen gedachten/bevindingen (of hoe je het noemen wilt) bij een tekst weer te geven; dat hoeft helemaal geen bijbelverklaring te zijn. Enige tijd geleden spraken we over de verschillen tussen een preek en een bijbellezing; een meditatie is weer een ander genre, al is het dat dit regelmatig door elkaar gehaald wordt.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Meditatie

Bericht door HersteldHervormd »

Maar wie begint er eigenlijk? Je snapt toch ook wel dat mijn felle reactie komt door het betichten van “muggenzifterij?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Meditatie

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Maar wie begint er eigenlijk? Je snapt toch ook wel dat mijn felle reactie komt door het betichten van “muggenzifterij?
ja… het ene woord roept het andere op. Herkenbaar. Ook al weet je dat het dan ‘handiger’ is om je bezwaar tegen dat woord te richten, ga je als mens heel snel in de ‘tegenaanval’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Meditatie

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar wie begint er eigenlijk? Je snapt toch ook wel dat mijn felle reactie komt door het betichten van “muggenzifterij?
ja… het ene woord roept het andere op. Herkenbaar. Ook al weet je dat het dan ‘handiger’ is om je bezwaar tegen dat woord te richten, ga je als mens heel snel in de ‘tegenaanval’.
Ja precies, en dan vind ik het ook jammer dat dan een felle reactie blijkbaar niet kan, maar over hetgeen wat daarvoor gebeurd, wordt geen woord gerept.

Ik ga niet kinderachtig doen over het muggenziften, maar het is gewoon niet mijn insteek geweest. Het was gewoon een serieuze vraag, wat ik geprobeerd heb te ventileren in mijn vraag, maarja, dan word het toch weer opgevat als muggenzifterij.

Verder sluit ik me aan bij iemand anders die zegt dat het over wezenlijke verschillen gaat, dus ik vind het sowieso vreemd dat dit dan als muggenzifterij betiteld word.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meditatie

Bericht door CvdW »

Voor vele uitleggers van Gods Woord is dit woord niet op zijn plaats. Zij hebben getracht aan de grondtekst een andere betekenis te geven. Maar o, weet het, Gods volk van alle eeuwen hebben deze woorden wel eens mogen belezen, en hebben met blijdschap deze woorden bevindelijk mogen inleven en uitleven; die leren deze woorden in de ware betekenis verstaan.
Wat is dan de betekenis ? Wat is het zwijgen Gods?


Bovenstaande gedeelte komt uit de meditatie.
Ik heb lopen zoeken naar de vele uitleggers, maar ik heb ze niet gevonden. Weet iemand welke uitleggers er worden bedoeld?
Het eerste gedeelte volg ik, maar vanaf hier een kanteling. Ik noem dit het eigene van de GG. Is het Schriftuurlijk?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Meditatie

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar wie begint er eigenlijk? Je snapt toch ook wel dat mijn felle reactie komt door het betichten van “muggenzifterij?
ja… het ene woord roept het andere op. Herkenbaar. Ook al weet je dat het dan ‘handiger’ is om je bezwaar tegen dat woord te richten, ga je als mens heel snel in de ‘tegenaanval’.
Ja precies, en dan vind ik het ook jammer dat dan een felle reactie blijkbaar niet kan, maar over hetgeen wat daarvoor gebeurd, wordt geen woord gerept.

Ik ga niet kinderachtig doen over het muggenziften, maar het is gewoon niet mijn insteek geweest. Het was gewoon een serieuze vraag, wat ik geprobeerd heb te ventileren in mijn vraag, maarja, dan word het toch weer opgevat als muggenzifterij.

Verder sluit ik me aan bij iemand anders die zegt dat het over wezenlijke verschillen gaat, dus ik vind het sowieso vreemd dat dit dan als muggenzifterij betiteld word.
Wees gerust stevig over het onderwerp, maar blijf correct en hoffelijk, respectvol tegen de persoon. Ik bemerk dat je dat regelmatig met elkaar vermengd.

Een debat is er voor om standpunten uit te wisselen, elkaar te overtuigen met argumenten. Dat los van de persoon, hoe lastig dat ook is. Maar als je dat probeert zul je zien dat je jezelf ook minder snel geraakt zult voelen.

Dit als goedbedoelde tip :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie