Gebruik van D.V.

secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Gebruik van D.V.

Bericht door secret boy »

Deo Volente.

Zo de Heere wil.

Hoevaak gebruiken we het wel niet? Bij elke datum staat het er "standaard" bij.... Of niet?????
Past het wel altijd??

solicitatiebrieven dienen uiterlijk voor D.V. 20 juni binnen te zijn.

Gepast...???
Lecram

Bericht door Lecram »

Soms is het wel erg overtrokken. Natuurlijk moeten we leven met het besef dat God boven alles staat. Maar als er ergens in een advertentie staat: TOT ZIENS D.V., dan is dat wel erg overdreven.

Wat je ook weleens ziet is dat er staat: D.V. 10 mei 2001 HOPEN wij dit of dat. Dat getuigt niet erg van vertrouwen. Want als de Heere het wil, dan gebeurt het ook. Dan is het: D.V. 10 mei 2001 ZULLEN wij dit of dat, want als de Heer het wil, ZAL het ook gebeuren.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik vond het geplaatste stukje hier van Ds. Pieters heel treffend.

Hij schreef als we willen trouwen schrijven we D.V. oftewel zo de HEERE wil en wij leven, dus schreef hij, als de HEERE het niet wil is het ook goed.

Dat is 'Uw wil geschiede'. Soms komt het te gemakkelijk uit onze mond, toch?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Soekarno

Bericht door Soekarno »

Ach...

Ik vind dat ze dat altijd wel weg mogen laten. Het is, denk ik, al behoorlijk ouderwets. Wat denk jij?

Saluut,

Soekarno.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Admin
Want als de Heere het wil, dan gebeurt het ook.

Lecram Ik krijg het gevoel dat jij hiermee zegt dat je erg stellig van overtuigt bent als ik het vraag krijg ik het ook. Ja als de Heere het wil zal het zeker gebeuren echter dat weten jij en ik niet van te voren..

Een goede vader zal ook zijn kinderen e.a. onthouden omdat ze anders verwende neste worden.. Zo is het ook met Gods ware volk. dit worden kort gehouden zodat zijn zich naar Gods wil neigen...

Daarom ben ik het dus absoluut niet met jou eens als je zegt dat het van weinig vertrouwen getuigd.. ik zeg als ik een afspraak maak er altijd bij "We of Ik hopen dan dan.. Wij weten niet of we dan nog leven... en moeten maar afwachten hoe de raad des Heeren is..
Je gevoel klopt in dit geval niet, Cor. Ik zei dat je erop vertrouwt dat het gebeurt ALS GOD HET WIL. Dus als God het niet wilt, dan gebeurt het niet. Dus niet als je DV gebruikt, gebeurt het ook daadwerkelijk, want dat is nu juist de betekenis van DV, dat je ervan uitgaat dat niet jouw, maar Gods wil gebeurt.

Als je zegt dat je hoopt dat het 'D.V.' gebeurt als God het wil, dan twijfel je eraan of Zijn wil ook ten uitvoer wordt gebracht.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

"Zo de Heere wil en wij leven".
Deze uitdrukking klopt eigenlijk niet helemaal. Hij is genomen uit Jak 4:15, maar dit vers hebben de Statenvertalers een beetje verkeerd uit het Grieks vertaald.
Er staat in de grondtekst duidelijk een voorwaarde (voor de Grieksers, ean+conj.): "Als de Heere wil"
en daarachter "én zullen wij leven én zullen wij dit of dat doen".

Het moet dus zijn "Als de Heere wil, zullen wij leven en dit of dat doen."
De Heere is niet afhankelijk van ons en hij bestuurt ook ons leven.
Maar ach, 't is maar een detail. Wel heel frappant dat de Statenvertalers dit vertaalden, waarom ze ervoor kozen weet ik ook niet. Leuke vraag voor de voorzitter van de GBS (die zal 't vast wel weten).

In de King James staat trouwens (You ought to say instead) "If the Lord is willing, then we will live and do this or that."
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

In moslimlanden zeggen ze dan "inshallah": indien God het wil. In de praktijk betekent het meestal dat ze iets beloven zonder het te beloven. Willen ze het niet doen of kunnen ze het niet doen, dan heeft God het niet gewild.
Jelle

Bericht door Jelle »

D.V. wordt vaak geheel automatisch zomaar overal bijgezet. Hoe waar het ook is er wordt vaak niet meer bij nagedacht het is een standaard uitdrukking geworden.
Ik gebruik het zelf ook in de zin van: D.V. tot een volgende maal.
En ik moet zeggen als ik dit opschrijf sta ik er toch steeds elke keer weer bijstil. Zeker als je net hebt geschreven over hen die ziek of zelfs zeer ernstig ziek zijn.
En als ik dan weer hoor of lees van de dood van een jonge man van 28 jaar dan denk ik vaak wat is de Heere nog goed geweest dat Hij mij nog heeft bewaard voor mijn vrouw en mijn kinderen, maar bovenal voor mijzelf. Nog steeds geeft Hij mij elke dag de gelegenheid om mijn werk te kunnen doen en steeds weer opnieuw bij het schrijven van mijn stukjes voor de zieken wordt ik er wel bij bepaald: zal ik er volgende week nog zijn? er is maar een schreden tussen het leven en de dood. Zo zijn we nog gezond en even later blazen we onze laatste adem uit.
Daarom gebruik ik vaak D.V. en is het voor mij niet zomaar een uitdrukking die automatisch gebruikt wordt.
Daarom ook nu D.V. tot een volgende keer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik gebruik het vrij vaak, hoewel ik het niet van huis uit gewend ben. Maar de zekerheid waarmee we bepaalde dingen zeggen komt wel eens Godslasterlijk over. Het automatisch schrijven van DV is ook niet al te goed. Ooit las ik bij een aankondiging van een protest tegen de abortusboor van women on waves. Er stond dat de boot DV ...... zou uitvaren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Soekarno

Bericht door Soekarno »

Het is onderhand gewoon een REFO-code geworden........:mad2::mad2::mad2:
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Je kunt het met mate gebruiken.
Niet zo: gaat DV niet door
of wordt DV vervolgd

Van sommigen mag je het niet gebruiken. In de ingeleverde kopij wordt het dan gewoon weggelaten.
Een alternatief:onder Jacobijns voorbehoud
(heb ik geleerd op de studentenvereniging)
thomas

Bericht door thomas »

wordt DV vervolgd

Staat altijd bij het vervolgverhaal voor de jeugd in ons kerkblad. Niet goed?

Thomas
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Bij ons op de zaak, werkt iemand die nogal misplaatst rechtzinnig wil doen.
Als ik aan het eind van de werkdag naar huis ga, zeg ik: "Tot morgen" of iets in die trant. Is het vrijdagmiddag, zeg ik: "Een goed weekend en tot maandag". Hij zegt nooit zoiets terug, altijd: "Da-ag". Belachelijk gewoon! Kan iets anders gewoon niet over z'n lippen krijgen!
Moet ik dan zeggen: "Tot-morgen-DV-hè", of "Nou-tot-ziens-DV-hè". Je kan er natuurlijk ook heel verkrampt mee omgaan...............


The Critical Brother (niet van een goed weekend hoor!)
Plaats reactie