Gebruik van D.V.

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Ararat »

Ik kan het in bepaalde gevallen niet mooier maken.

Net zoals iemand heel stichtelijk kan zeggen: "laten we proberen te bidden". Na +15 minuten luisteren denk ik dan iets van: "dat proberen lukt vrij aardig".

Maar ook dat is niet netjes van me.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
JoP
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2022, 17:30

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door JoP »

Of zoals ik eens las: “DV vorige week”
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door MGG »

Recent zei een ouderling na de mededelingen DV. Alle genoemde punten hadden betrekking op de afgelopen week :D.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door -DIA- »

Het moet ook geen 'gewoonte' worden. Maar met zekerheid kan een mens niets weten wat na deze geschieden zal. Ik zeg zelf altijd bij een afscheid: Hopelijk tot ziens, op hopelijk tot de volgende keer, of ik hoop volgende week dit.. of dat...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door huisman »

Als je van dichtbij een zeer plotseling sterven hebt meegemaakt gebruik je D.V. bewust en niet automatisch. Hoop dat daar ook ruimte voor is op dit forum

Jakobus 4 : 13-15

Al die vermeende grapjes over D.V. op dit forum vind ik onbegrijpelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 27 mar 2024, 21:32 Ik kan het in bepaalde gevallen niet mooier maken.

Net zoals iemand heel stichtelijk kan zeggen: "laten we proberen te bidden". Na +15 minuten luisteren denk ik dan iets van: "dat proberen lukt vrij aardig".

Maar ook dat is niet netjes van me.
Nou, dat zegt niet alles hoor. Ik vind het na tien minuten al geregeld een mislukte poging.

Maar dat geheel terzijde.

Ik gebruik het wel eens. Net zo goed als ik wel mensen een gezegend Kerstfeest wens. Maar niet als ik op voorhand weet dat het ergernis geeft. Je moet wel tijd en wijze weten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: 27 mar 2024, 23:39 Als je van dichtbij een zeer plotseling sterven hebt meegemaakt gebruik je D.V. bewust en niet automatisch. Hoop dat daar ook ruimte voor is op dit forum

Jakobus 4 : 13-15

Al die vermeende grapjes over D.V. op dit forum vind ik onbegrijpelijk.
Klopt, dan leef je bewuster en vanuit Jakobus 4. Maar DV is soms wel een rechtzinnige maat geworden.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 27 mar 2024, 23:39 Als je van dichtbij een zeer plotseling sterven hebt meegemaakt gebruik je D.V. bewust en niet automatisch. Hoop dat daar ook ruimte voor is op dit forum

Jakobus 4 : 13-15

Al die vermeende grapjes over D.V. op dit forum vind ik onbegrijpelijk.
Wij denken het hetzelfde over krijg ik het idee.
Al snap ik goed dat een automatisch D.V. soms wat afgezaagd over kan komen. Maar dit hoeft niet het geval te zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef: 27 mar 2024, 21:32 Ik kan het in bepaalde gevallen niet mooier maken.

Net zoals iemand heel stichtelijk kan zeggen: "laten we proberen te bidden". Na +15 minuten luisteren denk ik dan iets van: "dat proberen lukt vrij aardig".

Maar ook dat is niet netjes van me.
Dat is altijd maar de vraag, of dat aardig lukt. Er zijn (veel) woorden zonder echt gebed, en er is ook echt gebed, maar zonder (veel) woorden.

Veel woorden zonder echt gebed, daar maak je je helaas als ambtsdrager snel schuldig aan. Maar ik denk dat we als we eerlijk zijn allemaal genoeg hebben aan wat er aan ons eigen gebedsleven schort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef: 28 mar 2024, 06:59
huisman schreef: 27 mar 2024, 23:39 Als je van dichtbij een zeer plotseling sterven hebt meegemaakt gebruik je D.V. bewust en niet automatisch. Hoop dat daar ook ruimte voor is op dit forum

Jakobus 4 : 13-15

Al die vermeende grapjes over D.V. op dit forum vind ik onbegrijpelijk.
Wij denken het hetzelfde over krijg ik het idee.
Al snap ik goed dat een automatisch D.V. soms wat afgezaagd over kan komen. Maar dit hoeft niet het geval te zijn.
Op dit forum is veel ruimte. Ook voor D.V..
Het moet niet gezien worden als vermeende grapjes, maar als feiten. Degene die het uitgesproken heeft moet beter opletten.
Ik heb geleerd dat de zondag de eerste dag van de nieuwe week is. Op zondag hoor ik regelmatig dat komende week iemand naar het ziekenhuis moet voor behandeling. Er wordt bedoeld deze week.
Verder is het natuurlijk vermeende vromigheid als op 1 A4tje drie keer D.V. staat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef: 28 mar 2024, 07:14Verder is het natuurlijk vermeende vromigheid als op 1 A4tje drie keer D.V. staat.
Dat kun je overdreven vinden. En er zijn in de godsdienstige wereld zeker veel gewoonte-DV's. Maar als je het "vermeende vromigheid" noemt, oordeel je wel over het hart van degene die dit heeft geschreven. Wellicht beleeft degene die drie keer D.V. op een A4tje schrijft dit echt zo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 27 mar 2024, 21:07Ik herken dit wel. Zoals eens een dominee die tijdens het eerste punt van de preek aangaf iets uit te leggen in het derde punt, met erachter aan “zo God het geeft”, maar al wel de preekbeurten voor de komende anderhalf jaar heeft vastgelegd. Dat komt echt over als lege vromigheid.
Een DV voor het derde punt van de preek vind ik wat overdreven. Ik moet daar een beetje om glimlachen.

Maar preekbeurten vastleggen voor de komende anderhalf jaar, ontkom je niet aan. Het theoretische geval dat je maar voor 1 maand preekbeurten vastlegt, maakt je als dominee echt niet afhankelijker. Het zal per predikant verschillen of hij zich afhankelijk van God weet bij het maken van die afspraken. Dat zien wij er echt aan de buitenkant niet vanaf, dus laten we daar maar voorzichtig mee zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door refo »

Toch is het een merkwaardige uitdrukking. Het wil aangeven dat van een gebeurtenis niet zeker is dat het gebeuren zal. God moet die gebeurtenis ook willen. Maar als het dan zover is zijn we Dv vergeten. Want blijkbaar wil God de gebeurtenis ook. Maar is dat dan wel zo?

ik zeg meestal bij een geplande datum: bij leven en welzijn. Dat bedoelt ongeveer hetzelfde, maar dan misbruiken we Gods naam niet.

De dagen die volgen op de zondag van dezelfde week kun je best aanduiden als: komende week. Een week is niet alleen een periode van zondag tot en met zaterdag, maar ook een periode van zeven dagen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 28 mar 2024, 07:38
CvdW schreef: 28 mar 2024, 07:14Verder is het natuurlijk vermeende vromigheid als op 1 A4tje drie keer D.V. staat.
Dat kun je overdreven vinden. En er zijn in de godsdienstige wereld zeker veel gewoonte-DV's. Maar als je het "vermeende vromigheid" noemt, oordeel je wel over het hart van degene die dit heeft geschreven. Wellicht beleeft degene die drie keer D.V. op een A4tje schrijft dit echt zo.
Dat laatste is toch geen criterium, hoop ik?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef: 28 mar 2024, 07:38
CvdW schreef: 28 mar 2024, 07:14Verder is het natuurlijk vermeende vromigheid als op 1 A4tje drie keer D.V. staat.
Dat kun je overdreven vinden. En er zijn in de godsdienstige wereld zeker veel gewoonte-DV's. Maar als je het "vermeende vromigheid" noemt, oordeel je wel over het hart van degene die dit heeft geschreven. Wellicht beleeft degene die drie keer D.V. op een A4tje schrijft dit echt zo.
Ik gebruikte de woorden die ik las bij een eerder bericht. Ik vind het prima om bij elke tijdsaanduiding D.V. te zetten.
Even als voorbeeld: tijdens de kerkdienst heb je een groot gebed. Sommige mensen zeggen in zo'n gebed wel 50 keer Heere. Is dat nog eerbiedig?
Plaats reactie