Collectemunten / -bonnen vs "echt geld"

The Critical Brother

Collectemunten / -bonnen vs "echt geld"

Bericht door The Critical Brother »

Bij ons in gemeente maken we gebruik van collectemunten.
Nu heeft The Critical Brother wel eens gehoord dat men dat in sommige kerken afkeurt.
Weet iemand op welke (principiële) gronden dat gebaseerd is?

The Critical Brother (spaart zelf alleen echt geld hoor!)
de Paus

Bericht door de Paus »

Zoiets moet je juist van harte toejuichen, want door dit systeem is een gedeelte van de belasting aftrekbaar. Daardoor laat je de staat meebetalen aan het kerkenwerk !!!! :bou: :- :bou: :-
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het bezwaar kan ik me voorstellen, maar je kan het als kerk ook aangrijpen om richting mensen duidelijk te maken wat een gift is! Op deze wijze komt er misschien meer in het zakje!:D

Wij gebruiken sinds ongeveer 2 jaar collectbonnen. Zelfs ben ik er pas afgelopen januari mee begonnen maar jet is echt ideaal! Nooit meer zoeken naar muntstukken maar gewoon een bonnetje! :in
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door voorbijganger
daarbij ging het om de zuiverheid van de gift.

De koop van dat soort munten of bijdragen, werd dan vervolgens als aftrekpost in de belastingaangifte opgenomen. Veeal werd de omvang van de aankoop vooraf berekend in verband met een drempelbedrag. Als je dat haalde kon je alle giften voor liefdadigheid aftrekken van je inkomen.

De gift voor de collecte werd daarmee feitelijk een gift namens een ander. En daartegen kunnen bezwaren naar voren gebracht worden.
Ik vind dit wel erg ver gezocht. Als je zo weinig geeft dat je net boven de drempel uitkomt, dan ben je wel behoorlijk op jezelf gericht.
En ten tweede: als je zoveel gaat geven zodat je boven de drempel uitkomt, dan moet je het toch eerst geven! Je krijgt alleen terug als je eerst belasting hebt betaald.

Het is overigens complete onzin, dat je, als je de drempel hebt gehaald, ALLE giften kunt aftrekken. Die drempel blijft namelijk TEN ALLE TIJDE gehandhaaft en onder die drempel krijgt je geen cent terug.
Loopt iemand overigens weleens tegen die bovenste drempel aan?

In feite is het zo:
Omdat de staat bepaald heeft dat je van je bruto salaris giften mag geven is aftrekken legaal. Ons stelsel zit nu eenmaal zo in elkaar dat je eerst de belasting betaalt, waarna je onterecht betaalde belasting terugkrijgt. In feite betaalt de staat dus niet mee, maar betaal je de gift van je bruto salaris, i.p.v. je netto salaris!

In feite kan je dus meer geven aan giften dan je voorheen deed.

[Veranderd op 28/5/02 door Lecram]
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

bonnetjes kan me voor stellen dat ze dat graag willen hebben in grote gezinnen.
Lijkt mij irritant bonnetjes. + de kerk weet precies wat jij geeft. Dat hoeven ze dus niet te weten.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door matthijs019
bonnetjes kan me voor stellen dat ze dat graag willen hebben in grote gezinnen.
Lijkt mij irritant bonnetjes. + de kerk weet precies wat jij geeft. Dat hoeven ze dus niet te weten.
Dat is niet waar. De kerk weet hoeveel bonnen jij hebt gekocht. Niet aan welk doel je ze geeft.
Wanneer jij naast je bonnen een paar keer per jaar wat briefgeld in de zak stopt, weet niemand dat.

En als jij een gift aan bijv. Woord en Daad geeft, ga jij dat brengen? Dat stort je toch ook?
Overigens ben je, wanneer de kerk bonnen uitgeeft, niet verplicht van die bonnen gebruik te maken. Je kunt ook gewoon in iedere zak een tientje stoppen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Dit keer zal ik een mening van voorbijganger geven. En die komt hierop neer.

Het rekening houden met belasting effecten is verwerpelijk. Geef de koning wat des konings is en Gode dat Godes is.
Een gift (= een offer) dient te komen uit de volheid van het gemoed en kan noch mag gebaseerd worden op fiscale effecten.

a.: wat zijn nou weer 'fiscale effecten' ????Alsof je te maken hebt met beleggingen. Dat staat totaal los van elkaar. Je betaalt je gift gewoon van je bruto salaris, meer niet.

b. Vanuit de volheid van mij gemoed geef ik 2x zoveel, omdat het van mijn bruto salaris afgaat.

c. Wie bepaalt nu weer of je gebruik mag maken van fiscale rechten, is dat soms voorbijganger???


Een kerk die een dergelijke wijze van geven voorstaat zou zich eens grondig moeten onderzoeken of de beweegredenen nog wel zuiver zijn.

En als die beweegredenen zuiver zijn? Is het dan goed of nog steeds niet?????
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ja maar de mensen van Woord en Daad kennen mij niet. De kerkenraad wel.
Ze hoeven vindt ik niet te weten als ik per week 10 euro geef of 200 euro. Gelukkig is het nog geen verplichting. Straks worden ze het zat om al die (1 en 2 cent) munten te tellen. Het is toch ook veel makkelijker om al het geld in 1 keer te beuren.
Maar goed ik keur het ook niet af.
Zo denk ik er over.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door matthijs019
Ja maar de mensen van Woord en Daad kennen mij niet. De kerkenraad wel.
Ze hoeven vindt ik niet te weten als ik per week 10 euro geef of 200 euro. Gelukkig is het nog geen verplichting. Straks worden ze het zat om al die (1 en 2 cent) munten te tellen. Het is toch ook veel makkelijker om al het geld in 1 keer te beuren.
Maar goed ik keur het ook niet af.
Zo denk ik er over.
Dat tellen gaat automatisch hoor. Wij hebben een telmachine, daar dump je het geld in en het komt er geteld en netjes gesorteerd uit, incl. de centen, afgepast in zakken voor de bank. Anderen geven het geld ongesorteerd aan de bank, dus dat tellen is geen probleem.
Het tellen van de bonnen is lastiger. Laat staan collectemunten. De diaconie heeft de bonnen niet voor de lol. Het geeft meer werk.
Wij hebben zelf bonnen van een halve en van een hele euro. Die van een hele zijn 2x zwaarder dan die van een halve. Je gooit ze in de weegschaal en er staat keurig het aantal halve eurobonnen op het display.
Nogmaals, als je niet wilt dat de diaconie weet hoeveel je geeft, doe er dan gewoon munt cq. briefgeld in.
Het is overigens niet de kerkenraad die het weet, alleen de diaconie houdt het bij.

Je kunt het ook anders doen als diaconie:
geef de bonnen mee die contant worden betaald en geef ook een kwitantie. Als je niet bijhoudt wie wat koopt dan weet niemand het. Alleen de belasting kan achteraf informeren of die persoon daadwerkelijk zoveel heeft geschonken, en dat weet je dan niet meer,
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

OK Marcel,

Dat is inderdaad wel makkelijk ja zo'n telmachine.
Toen ik voor een half jaar terug nog op de markt werkte in Groningen toen wogen wij ook het munt geld. voor de gulden's 16667 en dan kwam er precies op de weegschaal te staan wat het bedrag was.
Makkelijk die techniek van tegenwoordig.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Lecram,

Heb ik recht op een mening? Heb ik het recht om te reageren op je mening en er eventueel niet mee eens te zijn?

Bovendien heb ik gevraagd om het er mee eens te zijn? zitten we op een discussieforum of op een mening-uit forum???

Tenslotte waar heb ik aangegeven in een psoitie te zijn dat er van of door mij goedkeuring nodig zou zijn? Het gaat niet om goedkeuring, maar om te bepalen wat wel en niet mag, zoals jij stelt in: Een gift (= een offer) dient te komen uit de volheid van het gemoed en kan noch mag gebaseerd worden op fiscale effecten.


Maar je zult het te druk hebben met centen tellen!! Dit moet je even uitleggen, waar heeft dit nu weer mee te maken? Je moet niet geirriteerd raken als er op jouw mening wordt gereageerd.

Gaan we nu weer gewoon verder????

Heb je nog antwoord op mijn vraag wat 'fiscale effecten' zijn?
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Origineel geplaatst door Lecram
Het tellen van de bonnen is lastiger. Laat staan collectemunten. De diaconie heeft de bonnen niet voor de lol. Het geeft meer werk.
Het tellen van de collectemunten gaat bij ons ook automatisch hoor!
Lecram

Bericht door Lecram »

Beste voorbijganger,

Ik zal mijn best doen om zo respectvol en zachtmoedig mogelijk te reageren.
Origineel geplaatst door voorbijganger
In de eerste plaats is een mening niet voor discussie vatbaar. Duidelijk geef ik aan dat ik een persoonlijk oordeel geef. Dat is daarmee ook finaal.
Dit forum barst van de meningen. Als we alle meningen uit het forum zouden halen, dan blijven alleen de advertenties over. Dus ook op jouw mening wordt gereageerd en in dit geval door mij. Met andere woorden: ik geef mijn mening t.o.v. die van jou. Ik heb totaal geen intenties jouw mening belachelijk te maken.
Vervolgens komt daar een reactie van jou op, waarvan, naar mijn gevoelen, het doel is om dit oordeel belachtelijk te maken. (Overigens doe je dat wel vaker; bijv."nee, dat is van voorbijganger, dat zou ik nooit schrijven"). Daarmee toon je overduidelijk geen respect. In principe maakt het geen verschil of je zoiets doet met de botte bijl (ook daar kent het forum voorbeelden van, of op een meer verfijnde manier. Feitelijk is dat hetzelfde.
Dus als ik mijn mening geef, dan maak ik jouw mening belachelijk? Ik heb binnen bepaalde grenzen respect voor andermans meningen, alhoewel ik het niet altijd met die meningen eens ben. Daar stel ik dus somtijds mijn mening tegenover. Nogmaals: in dit forum gebeurt niet anders. En als ik schrijf dat ik 'zoiets nooit zou schrijven' dan bedoel ik ermee dat ik daar dus een andere mening over heb. Heeft niets met respect te maken, maar met de weerlegging van het feit dat ik dat geschreven zou hebben.
En vervolg aanmaningen om op jouw vragen/eisen in te gaan mag je wat mij betreft achterwege laten!
Hier zakte mijn broek wel een beeeetje van af. Ik vroeg jou gewoon om te reageren op mijn vraag. Ik heb het woord aanmaning op dit forum naar mijn weten nog nooit gebruikt.

Maar goed, laten we nu maar niet meer hierop doorgaan. Straks dagen we elkaar nog voor de rechter.

[Veranderd op 29/5/02 door Lecram]
sochrio

Bericht door sochrio »

Om weer even op die collectebonnen terug te komen. Zolang als ik me kan heugen gebruiken wij ze al en ik vind het reuze handig. Bij ons gaat het zo dat je de bonnen gewoon bij de bank ophaalt. Je haalt bijv. voor 100 euro collectebonnen. De bank maakt vervolgens die 100 euro over naar de kerk (volgens mij blijft dan onbekend wie die bonnen haalde, maar dat weet ik niet zeker). Door de bonnentje te tellen kan de diaconie dan bepalen hoeveel naar welk doel gaat.
Dat van die belasting kan je ook anders bekijken. Het geld wat je op die manier "verdient" kan je weer in de collectezak stoppen. Bijkomend voordeel is dat de collectezakken ook niet zo zwaar worden. Er zijn nog wel veel meer voordelen te noemen! Wat denk je aan kleine kinderen die hun geld laten vallen? Bij een bonnetje is er verder niets aan de hand, maar een muntje rolt met een beetje pech 5 banken verder.
Plaats reactie