Buiten de kerk is er geen zali

Adje

Bericht door Adje »

...En laat de onderlinge bijeenkomsten niet na....

Volgens mij slaat dat op iets als een kerkdienst, voor zover ze die kenden natuurlijk.

Het is toch niet alleen maar bagger in de kerken van tegenwoordig? Volgens mij overheersen de goede dingen wel. Vandaar dat ik ook eigenlijk geen reden zie om niet naar de kerk te gaan.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

...En laat de onderlinge bijeenkomsten niet na....
Volgens mij slaat dat op iets als een kerkdienst, voor zover ze die kenden natuurlijk.
Vroeger kunnen de mensen niet (of weinig) lezen, toen moest je wel naar de kerk om toch nog wat van Gods Woord te horen.
Het is toch niet alleen maar bagger in de kerken van tegenwoordig? Volgens mij overheersen de goede dingen wel. Vandaar dat ik ook eigenlijk geen reden zie om niet naar de kerk te gaan.
Ik weet nog niet, de mensen zijn tegenwoordig zo lauw (of is het louw?).
Johanna

Bericht door Johanna »

lauw volgens de van Dale :)
het is waar dat er in de kerk nu veel dingen mis gaan..
maar het lichaam van Christus, en de gemeenschap der heiligen..
hoe geef je daar gestalte aan zonder direct kerkverband?
Adje

Bericht door Adje »

Ik weet nog niet, de mensen zijn tegenwoordig zo lauw (of is het louw?).
Maar dat is toch geen reden om uit de kerk te stappen???? Dat is je onttrekken aan je verantwoordelijkheid die je draagt! Juist als alle mensen die het niet eens zijn met de 'wat minder goede' dingen in een kerk' eruit gaan, juist dan verwordt de kerk en degenereert zij! Je moet juist blijven!
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Origineel gepost door Adje
Maar dat is toch geen reden om uit de kerk te stappen???? Dat is je onttrekken aan je verantwoordelijkheid die je draagt! Juist als alle mensen die het niet eens zijn met de 'wat minder goede' dingen in een kerk' eruit gaan, juist dan verwordt de kerk en degenereert zij! Je moet juist blijven!
Als je het nie eens bent met de kerk, en je praat erover. Dan wordt je al snel met een schuin oog aangekeken. Dan zeggen de mensen zelf: "Waarom blijf je dan in de kerk? Ga dan naar een andere kerk!"
Doordat je uit de kerk stapt, is dat voor andere mensen toch een duidelijk signaal lijkt me.
Adje

Bericht door Adje »

"Waarom blijf je dan in de kerk? Ga dan naar een andere kerk!"
Je moet niet teveel afgaan op wat andere mensen zeggen. Alleen staan doe je toch! In die andere kerk zal er ook wel iets zijn, waar je het niet mee eens bent. Misschien is het nuttig om dan niet zo veel over die dingen te praten, niet altijd luidkeels te verkondigen enzo. Want dat wekt wrevel op.
Johanna

Bericht door Johanna »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, bij ons in de kerk is er op het moment een beetje tweedracht tussen de wat meer behoudende en de wat vrijere mensen :)
Het ging om het ritmisch zingen van de voorzang.. en de behoudende mensen zijn bang dat daaruit een vrouw op de kansel voortvloeit.
voor sommige mensen reden om naar een andere gemeente te gaan, voor de meesten reden om dit goed uit te praten.
we hebben ook al drie jaar een vacature voor dominee dus geen pastor hiervoor eigenlijk.
Het is erg moeilijk om nu nog met 'vreugde' naar de kerk te gaan, maar om nu naar een andere gemeente te stappen zou denk ik te gemakkeljk zijn.

Pax

[Gewijzigd om 3-20-2002 door Johanna]
Johanna

Bericht door Johanna »

Diedercik,
(als ik zo vrij mag zijn om terug te komen op het begin)

volgens mij staat er in de geloofsbelijdenis Kerk met een hoofdletter. Dat maakt wel verschil denk ik..
Cyprianus zei dat geloven onlosmakelijk verbonden was met kerkgang.

Groeten Johanna
Memory

Bericht door Memory »

Je hebt volkomen gelijk.
Wat is Kerk?
NGB zegt:
- reine predikatie van het Evangelie;
- reine bediening van de Sacramenten;
- gebruik makend van de kerkelijke tucht;

Wat is rein? Elke kerk heeft zo haar leeropvattingen, IKkan er geen wijs meer uit. Wat is waar?
Leidraad is voor mij de Bijbel in samenhang met de oudvaders. Die vertellen mij vaak andere dingen dan wat de kerk leert.
[Individueel kan het soms wel volgens de lijn van de oudvaders zijn, maar ik neem de kerk breed.]

Wat vertellen de oudvaders mij vaak anders dan wat de kerk(genootschappen) mij leren, bijvoorbeeld:
- De visie op de Doop (Augustinus, Ursinus, Luther)
- De 'weg' die Christus gaat met de gelovige (Kolhbrugge e.a.)

Met nadruk wil ik erop wijzen dat er een hemelsbreed verschil kan zijn inzake de opvatting van een kerkgenootschap en een plaatselijke kerk (gelukkig).

Dus: Is de kerk (met kleine letter) tegenwoordig de Kerk?

Memory (= Diedercik)
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Ik denk dat geloven zonder kerk mogelijk is, mits daar geen mogelijkheid toe bestaat. Als je de kans hebt om samenkomsten te bezoeken, die bij jou overtuiging passen, denk ik dat het je plicht is die te bezoeken.

Verder mijn commentaar over het overstappen binnen de kerkverbanden: Ik zou het niet zo snel doen, ook al is er bij ons in de kerk heel wat mis. Een betere kerk begint bij jezelf, ik denk dat het pas te rechtvaardigen is om over te stappen als je er alles aan hebt gedaan om de proble(e)m(en)(pjes) op te lossen, en als de kerk/gemeente jou persoonlijke omgang met God belemmert.

overigens: ik ben nergens in mijn Bijbel het woord kerkverband tegengekomen, gemeente wel...
Johanna

Bericht door Johanna »

Memory,

Johannes 17
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn;
opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt;
opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een,
en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Wat is rein? Elke kerk heeft zo haar leeropvattingen, IK kan er geen wijs meer uit. Wat is waar?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik denk dat je hier je eigen overwegingen moet maken. Als de Heere Jezus zegt dat Hij de Waarheid is, een kerk waar Hij centraal staat. En dat is per gemeente en per plaats verschillend. Die dingen die jij noemt (reine behandeling Evangelie/ Sacramenten/ Kerkelijke tucht), kom je waarschijnlijk wel bij meerdere gemeenten tegen, maar ik denk dat er ook een verband moet zijn voor iets waar je persoonlijk een plaats hebt in de gemeenschap der Heiligen. Ik bedoel, dat jij in 'magere jaren' de kerk nog iets te bieden hebt, ook al heeft de kerk jou op dat moment niets te bieden.
Leidraad is voor mij de Bijbel in samenhang met de oudvaders. Die vertellen mij vaak andere dingen dan wat de kerk leert.
Ik hoop niet dat je de oudvaders op gelijke hoogte met de Bijbel stelt? :)
Is de kerk (met kleine letter) tegenwoordig de Kerk?
Een onderdeel van. Maar een kerk met kleine letter kan nooit helemaal zijn zoals de Kerk met grote letter bedoeld is. En de Bruid heeft overal haar lichaamsdelen.

Uhm ik hoop dat je dit warrige verhaal nog een beetje kunt volgen...
Groetjes Johanna
Memory

Bericht door Memory »

overigens: ik ben nergens in mijn Bijbel het woord kerkverband tegengekomen, gemeente wel...


Bedoel je gemeente met een Hoofdletter?
Memory

Bericht door Memory »

Leidraad is voor mij de Bijbel in samenhang met de oudvaders. Die vertellen mij vaak andere dingen dan wat de kerk leert.

Ik hoop niet dat je de oudvaders op gelijke hoogte met de Bijbel stelt? :)

Vanzelfsprekend niet, wel als leidraad (mits op Gods Woord gegrond!!) alleen niet in de zin zoals de Bijbel voor mij is.
Plaats reactie