In gesprek met Jehova's Getuigen

P.Paape

Bericht door P.Paape »

Anderzijds slaan ze je murw met op elke tekst die je zelf aanreikt te komen met een daartégen pleitende tekst! Waar zij die in een onderdeel van een seconde vandaan toveren is mij nog altijd een raadsel.
Jehava's Getuigen worden van kinds af aan "getraind" in de bijbel. Rond hun achtste leggen ze een soort toets af, ze moeten dan zo'n 10.000 (!!!) bijbelteksten kennen. Dit heb ik van een insider, met wie ik ooit bevriend was. Ik heb van hem ook Jehova-boeken, allemaal verdraaide bijbelstof. In de tekst staan getallen en letters, die verwijzen naar de vragen onderaan de pagina's. Zo staan alle antwoorden in de tekst zelf aangegeven en zijn ze makkelijk uit het hoofd te leren. En, men vindt nooit het verkeerde antwoord, omdat het al precies is aangegeven. "Perfecte studie"? Men leert niet, men wordt gebrainwashed.

Als ze gedoopt zijn (volwassendoop), behoren ze helemaal tot de club en mogen ze langs de deuren. De training daarvoor hebben ze deels al gehad, blijven ze deels ook nog volgen, aan de hand van boekjes over "ons", waarin wordt uitgelegd wat wíj verkeerd denken over "Jehova" en de Bijbel, en wat daar tegen in te brengen is. Vandaar hun adrem weerwoord.

Groet,
Peet
anne

Bericht door anne »

De Jehova's Getuigen zijn een sekte, maar waarom? Je moet je wel eerst afvragen, wat is een sekte?

Enkele kenmerken hiervan zijn:
- Een afscheiding van een wereldgodsdienst, dus altijd jonger.
- Sekte staat tegen over de kerk--> hangt een dwaalleer aan.
- Het woord sekte is afgeleid van sequi, wat volgen betekend.
- In een kerk wordt je geboren, voor een sekte moet je kiezen, je hoort er pas bij, als je ervoor kiest.
- Men eist een radicale breuk met oude leefwereld.

Een sekte wordt wel een vergeleken met een insekt. Een insekt gaat op de rotte plekken van de appel zitten.

Enkele dwalingen:
De Jehova's Getuigen loochenen de Godheid van Christus. Maar ze loochenen ook dat de Heilige Geest een Goddelijk Persoon is.
Ze leren ook dat de opstanding van Jezus niet lichamelijk was. Hij heeft zich slechts met een schijnlichaam aan Zijn discipelen vertoond.

Het is moeilijker om uit de strik van Getuigen te komen dan erin. Wanneer men ongehoorzaam is, krijgt men zware vervloekingen. In de praktijk zijn de Getuigen minder zeker van hun zaak, dan ze doen voorkomen.

[Veranderd op 7/5/02 door anne]
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

- Het woord sekte is afgeleid van sequi, wat volgen betekend.




welke taal is dat Anne
Christina

Bericht door Christina »

Bedankt Lecram voor je goede tip. Iedereen die met de Wachttoren groep in aanraking komt doet er goed aan om deze site goed te bestuderen. Ik heb zelf een vriendin die na jaren ermee brak met alle nare gevolgen vandien. Wat haar overtuigde van de waarheid, zei ze, was dat ze bij ons in de kerk merkte dat het gebed werkelijk opsteeg tot God in de hemel terwijl het in het Koninkrijk zaaltje niet verder ging dan het plafond. Ook was de studie daar niet gericht op het hart maar op het hoofd. Wat ze daar miste was de echte omgang met God.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Mooi om te horen Christina.
Ik denk dan ook dat onze kracht niet zozeer ligt in de discussie, maar veel meer dat wij de verborgen omgang met God beoefenen.
Wat overtuigt meer, dan dat het Woord Gods ook harten raakt en nieuwe harten schenkt. Dat dat Woord mensen verandert en bekeert. We moeten het maar niet teveel verwachten van ons woord, maar uitstralen en zeggen wat Zijn Woord voor ons betekent, zodat de Heilige Geest dat nog mocht overbrengen, ook bij Jehova's.
Misschien kun je ze beter vragen wat de Bijbel voor hen te zeggen heeft en Wie Jezus Christus voor hen is.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Fijn dat het 1 en ander is aangegeven van de dwalingen van de Jehova Getuigen.

Maar deze verschillen moeten we natuurlijk bijbels onderbouwen. Zonder bijbelse onderbouwing hebben we er weinig aan! Verder denk ik ook dat een levend geloof en een persoonlijke getuigenis de beste uitstraling heb.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In gesprek met Jehova's Getuigen

Bericht door J.C. Philpot »

Heeft iemand tips om in gesprek te gaan met Jehova's getuigen?

Ik had er gisteren 2 aan de deur, waarbij men aangaf dat alleen rechtvaardigen op de nieuwe aarde komen (en de rest van de mensen vernietigd wordt). Ik heb toen gepoogd iets te zeggen over dat een zondaar alleen rechtvaardig kan zijn door het geloof in de Heere Jezus Christus, en niet door de werken der wet. Maar ik vond het gesprek onbevredigend verlopen.

Dit maakt van ik me afvraag wat een goede manier van in gesprek gaan is. Hoe kun je zonder in allerlei details te verzanden, getuigen van het evangelie van vrije genade voor verloren zondaars? Of waarschuw je ze direct dat ze bedrogen uitkomen met de leugenleer van het Wachttoren gezelschap?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: In gesprek met Jehova's Getuigen

Bericht door Henk J »

Moeilijk, heb het één keer gedaan en dat verzandde al snel in allerlei discussies over de juiste vertalingen van teksten. Met name 1 Johannes 5:7 natuurlijk, was toen nog niet goed op de hoogte van de discussie rondom dit vers. Misschien is een kort en duidelijk statement wel het beste. Of uitgebreid er de tijd voor nemen maar dat heb je niet altijd en over het algemeen genomen zijn ze redelijk onderlegd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: In gesprek met Jehova's Getuigen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef: 20 feb 2024, 14:36 Heeft iemand tips om in gesprek te gaan met Jehova's getuigen?

Ik had er gisteren 2 aan de deur, waarbij men aangaf dat alleen rechtvaardigen op de nieuwe aarde komen (en de rest van de mensen vernietigd wordt). Ik heb toen gepoogd iets te zeggen over dat een zondaar alleen rechtvaardig kan zijn door het geloof in de Heere Jezus Christus, en niet door de werken der wet. Maar ik vond het gesprek onbevredigend verlopen.

Dit maakt van ik me afvraag wat een goede manier van in gesprek gaan is. Hoe kun je zonder in allerlei details te verzanden, getuigen van het evangelie van vrije genade voor verloren zondaars? Of waarschuw je ze direct dat ze bedrogen uitkomen met de leugenleer van het Wachttoren gezelschap?
Zelf de leiding nemen, niet meegaan in hun uit hun hoofd geleerde verhaal, Bijbel erbij.

https://www.jbgg.nl/jouwvraag/met-jehov ... n-gesprek/

Kort iets over hun leer:
https://logos.nl/wat-geloven-jehovas-getuigen/


Advies over welke Bijbelverzen je het beste kunt delen:
https://logos.nl/welke-bijbelverzen-del ... -getuigen/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In gesprek met Jehova's Getuigen

Bericht door -DIA- »

Ik ben eens met hen in gesprek gegaan... maar we kwamen geen stap dichter bij elkaar.
Het heeft weinig zin om met deze mensen te praten.

Wel een paar tips: Wees nooit onbeschoft tegen deze mensen, en jaag zo niet weg.
Blijf altijd vriendelijk, en blijf bij de leer van de Reformatie.
Wel vaak dat je er niets mee opschiet, maar ze mogen nooit zeggen dat we onvriendelijk zijn.
Ook die mensen zijn mensen, en zo hebben we ze dan ook te behandelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: In gesprek met Jehova's Getuigen

Bericht door Hendrien »

Ik maak meestal wel een praatje en stel dan wat vragen. De vorige keer vroeg hoe het kon dat hun genootschap pas in de 19e eeuw ontstond. En dat ik terug kon vallen op de hele kerkgeschiedenis. Daar hadden ze niet echt een antwoord op en toen gingen ze maar verder. Verder vertel ik ze ook altijd hoe belangrijk de Heere Jezus voor mij is. Vooral omdat Hij God is en mens en zo onze Zaligmaker kan zijn.
Plaats reactie