zegen met een hand of twee handen?

Plaats reactie
Jelle

zegen met een hand of twee handen?

Bericht door Jelle »

Bij ons strekt de dominee zijn twee armen wijduit als hij de zegen uitspreekt aan het begin en aan het eind van de preek.
Wat vinden jullie van dominee´s die dat maar met een hand doen?
Ik voor mij vind het beter en plechtiger met twee handen als het met een hand gedaan wordt komt het bij mij een beetje over van groetend, je hand opstekend en dan zeggen hoi, of hai net wat men tegenwoordig allemaal pleegt te zeggen.
Milis

Bericht door Milis »

Ik vind met twee handen ook wat plechtiger staan, met 1 hand lijkt het zo van, ja ik doe het wel, maar ik heb er niet echt zin in om mn handen omhoog te doen. Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt, toch?
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Ik vind met twee handen niet alleen plechtiger, maar ook prettiger aanvoelen. Als ik in een gemeente kom waar de dominee maar één hand opsteekt bij de zegen, voelt het wat vreemd. Alsof de zegen alleen voor "dat deel" van de kerk is bestemd waartegen hij zijn hand opsteekt. Er gaat meer overgave vanuit, als een dominee twee handen opsteekt. Hij zegent dan de gehele gemeente in Gods Naam.

Peet

[Veranderd op 3/5/02 door P.Paape]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Voor het uiterlijk/gevoel lijk het met twee handen 'volmaakter'! Een hand lijkt maar de helft.

Al denk ik wel dat het voor God niet uitmaakt. Als de zegebede/groet maar vanuit een biddend hart opkomt.

Mijn voorkeur gaat dus wel uit naar twee handen. Bij ons wordt het ook altijd met twee handen gedaan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik wil nog wel eens kijke of ik in oude Om Sions Wil-len hierover nog wat kan vinden.
Volgens mij heeft ds. de Knegt of Pieters daar wel eens overgeschreven.
Wel weet ik dat zij vonden dat de zegen met twee handen moest worden gegeven.
Zodra ik wat gevonden heb zal ik het hier wel plaatsen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9237
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Naar mijn idee, is de groet met een hand een stuk duidelijker. Het feit dat hier zegen en groet in een adem worden genoemd zegt al een hoop. Aan het begin van de dienst wordt de gemeente uit Naam van God gegroet. Aan het eind uit Zijn Naam gezegend. Deze zaken worden over het algemeen verschillend aangeduidt. Zegenen doe je door het opleggen van handen (uitgedrukt door twee handen), groeten doet men door het opsteken van een hand. De heiligheid van de groet, hoeft dit symbool niet verloren te laten gaan. Juist door de symbolen zo zuiver mogelijk te houden, blijft de betekenis ook duidelijker.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
de Paus

Bericht door de Paus »

Groet: alleen de rechterhand, omhoog, langs het lichaam. De gemeente moet de predikant hierbij aankijken.

Zegen: 2 handen gestrekt op schouderhoogte. De gemeente moet hierbij met gebogen heeft staan.

Zo ben ik het gewend, en zo is het denk ik ook goed.
Plaats reactie