Martelen voor een bekentenis?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Zita »

Mara schreef:In ons geval was de dader zeker wel bekend, er waren veel getuigen ! Maar als vervolgens de dader ook nog de kans krijgt getuigen te manipuleren, zodat dezen een valse getuigenis af gaan leggen :fi ver na de afloop, die zeer onbevredigend was, zei een rechercheur dat er veel fout kon gaan. Daar kun je het dan mee doen. Ik hoor wel eens van mensen dat zij allerlei hulp krijgen aangeboden, wij helemaal niks :nonnon
Slachtofferhulp is altijd beschikbaar, toch?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:In ons geval was de dader zeker wel bekend, er waren veel getuigen ! Maar als vervolgens de dader ook nog de kans krijgt getuigen te manipuleren, zodat dezen een valse getuigenis af gaan leggen :fi ver na de afloop, die zeer onbevredigend was, zei een rechercheur dat er veel fout kon gaan. Daar kun je het dan mee doen. Ik hoor wel eens van mensen dat zij allerlei hulp krijgen aangeboden, wij helemaal niks :nonnon
Slachtofferhulp is altijd beschikbaar, toch?
:nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door oesterschelpje »

Via mijn werk heb ik ook wel eens moeten getuigen.
Ik moet zeggen dat ik dat heel ingrijpend vond.
De schuldige ontkende ook in alle toonaarden, maar er waren getuigen.
Het is een heftige zaak geworden, hij heeft een aantal jaar cel gehad.
Nu, 18 jaar later, denk ik er nog steeds regelmatig aan terug.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door refo »

Ik plaatste dit niet om de discussie aan te zwengelen over verhoormethoden in Nederland.

Maar nu heeft men een vermeende 9/11 terrorist. Als sinds 2003. Die wordt voor onbepaalde tijd vastgehouden op een wetteloze plek op aarde. En nu krijgt hij eindelijk zijn rechtszaak. En dan wordt dat een militaire. Op die zelfde wetteloze plek.

Waar in de westerse wereld worden vermeende kapers als een soldaat berecht? Op een plek buiten het land?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door eilander »

refo schreef:
Ik plaatste dit niet om de discussie aan te zwengelen over verhoormethoden in Nederland.

Maar nu heeft men een vermeende 9/11 terrorist. Als sinds 2003. Die wordt voor onbepaalde tijd vastgehouden op een wetteloze plek op aarde. En nu krijgt hij eindelijk zijn rechtszaak. En dan wordt dat een militaire. Op die zelfde wetteloze plek.

Waar in de westerse wereld worden vermeende kapers als een soldaat berecht? Op een plek buiten het land?
Ik besef dat wat ik zeg niet helemaal goed is, maar hierbij denk ik echt: als DIT nu het grootste onrecht in de wereld is waarvoor je denkt je stem te moeten verheffen, dan weet ik er nog wel een paar die mij wat nader aan het hart liggen....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door parsifal »

eilander schreef: Ik besef dat wat ik zeg niet helemaal goed is, maar hierbij denk ik echt: als DIT nu het grootste onrecht in de wereld is waarvoor je denkt je stem te moeten verheffen, dan weet ik er nog wel een paar die mij wat nader aan het hart liggen....
Het hoeft natuurlijk niet of/of te zijn. De VS is een bevriend land (ik geloof dat VS als enkelvoud beschouwd mag worden), waarvan verwacht wordt dat het fatsoenlijk is. De manier waarop met gevangenen wordt omgegaan, in dit geval of met klokkenluider Bradley Manning, is behoorlijk schandalig. Geef de mensen in ieder geval een fatsoenlijk proces.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef: Ik plaatste dit niet om de discussie aan te zwengelen over verhoormethoden in Nederland.

Maar nu heeft men een vermeende 9/11 terrorist. Als sinds 2003. Die wordt voor onbepaalde tijd vastgehouden op een wetteloze plek op aarde. En nu krijgt hij eindelijk zijn rechtszaak. En dan wordt dat een militaire. Op die zelfde wetteloze plek.

Waar in de westerse wereld worden vermeende kapers als een soldaat berecht? Op een plek buiten het land?
in hoeveel landen zouden ze al lang terecht gesteld zijn, met een minimaal aan proces?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Toeschouwer »

Vanachter je bureau kun je het helemaal correct formuleren. Maar sta je in de praktijk wat doe je dan? Ik zal een voorbeeld noemen. Kapitein W moest een gebied beveiilgen met 300 militairen zo groot als Nederland. Politionele actie in voormalig Ned. Indië. Een van zijn mannen is ontvoerd en gevangen genomen, W trekt de nabije kampong in, arresteert 3 mannen en vraagt waar de vermiste militair is. Arrestant nr. 1 zegt het niet te weten, waarop W arrestant nr. 1 ter plekke executeert. Arrestant nr. 2, wilde toen wel spreken en wist te vertellen waar de vermiste militair gevangen werd gehouden. Deze kon toen worden bevrijd.
Jij bent die kapitein W en je weet dat zo iets niet mag, maar je wilt ook je maatje levend terug. Dat kun je niet achter je bureau bedenken wat je doen moet, wij kunnen nu verontwaardigt zijn over W, maar aan hem was door de Ned. regering opgedragen om orde en rust te herstellen in een gebied zo groot als Nederland met 300 man. Oorlog is nooit netjes, vooral niet als jij als jong ventje, ver van huis een taak krijgt opgedragen die onmogelijk was. Jij wilt graag overleven, al het lelijke in een mens dan komt dan naar boven.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Rambam »

Toeschouwer schreef:Vanachter je bureau kun je het helemaal correct formuleren. Maar sta je in de praktijk wat doe je dan? Ik zal een voorbeeld noemen. Kapitein W moest een gebied beveiilgen met 300 militairen zo groot als Nederland. Politionele actie in voormalig Ned. Indië. Een van zijn mannen is ontvoerd en gevangen genomen, W trekt de nabije kampong in, arresteert 3 mannen en vraagt waar de vermiste militair is. Arrestant nr. 1 zegt het niet te weten, waarop W arrestant nr. 1 ter plekke executeert. Arrestant nr. 2, wilde toen wel spreken en wist te vertellen waar de vermiste militair gevangen werd gehouden. Deze kon toen worden bevrijd.
Kapitein Westerling was een oorlogsmisdadiger. Op geen enkele manier zijn zijn acties in Indonesië goed te praten of zou er begrip moeten worden opgebracht voor zijn handelen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door memento »

Rambam schreef:
Toeschouwer schreef:Vanachter je bureau kun je het helemaal correct formuleren. Maar sta je in de praktijk wat doe je dan? Ik zal een voorbeeld noemen. Kapitein W moest een gebied beveiilgen met 300 militairen zo groot als Nederland. Politionele actie in voormalig Ned. Indië. Een van zijn mannen is ontvoerd en gevangen genomen, W trekt de nabije kampong in, arresteert 3 mannen en vraagt waar de vermiste militair is. Arrestant nr. 1 zegt het niet te weten, waarop W arrestant nr. 1 ter plekke executeert. Arrestant nr. 2, wilde toen wel spreken en wist te vertellen waar de vermiste militair gevangen werd gehouden. Deze kon toen worden bevrijd.
Kapitein Westerling was een oorlogsmisdadiger. Op geen enkele manier zijn zijn acties in Indonesië goed te praten of zou er begrip moeten worden opgebracht voor zijn handelen.
Begrijpen waarom iets gebeurd, is de eerste stap om het in de toekomst te voorkomen.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Rambam »

memento schreef:Begrijpen waarom iets gebeurd, is de eerste stap om het in de toekomst te voorkomen.
Begrijpen is toch wat anders dan begrip hebben voor.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Toeschouwer »

Rambam schreef:
Toeschouwer schreef:Vanachter je bureau kun je het helemaal correct formuleren. Maar sta je in de praktijk wat doe je dan? Ik zal een voorbeeld noemen. Kapitein W moest een gebied beveiilgen met 300 militairen zo groot als Nederland. Politionele actie in voormalig Ned. Indië. Een van zijn mannen is ontvoerd en gevangen genomen, W trekt de nabije kampong in, arresteert 3 mannen en vraagt waar de vermiste militair is. Arrestant nr. 1 zegt het niet te weten, waarop W arrestant nr. 1 ter plekke executeert. Arrestant nr. 2, wilde toen wel spreken en wist te vertellen waar de vermiste militair gevangen werd gehouden. Deze kon toen worden bevrijd.
Kapitein Westerling was een oorlogsmisdadiger. Op geen enkele manier zijn zijn acties in Indonesië goed te praten of zou er begrip moeten worden opgebracht voor zijn handelen.
Je gaat niet om de essentie van mijn bijdrage. Jouw maatje is ontvoerd, jij wil weten waar hij verblijft. Westerling loste het op zijn manier op. Hoe zou jij handelen in zo'n geval? Geen theorie, maar praktisch.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Martelen voor een bekentenis?

Bericht door Rambam »

Toeschouwer schreef:Je gaat niet om de essentie van mijn bijdrage. Jouw maatje is ontvoerd, jij wil weten waar hij verblijft. Westerling loste het op zijn manier op. Hoe zou jij handelen in zo'n geval? Geen theorie, maar praktisch.
Geen idee, simpelweg omdat ik nooit in de positie heb verkeerd. Ongeacht dat, was de keuze van Westerling een foute keuze en een oorlogsmisdaad.
Plaats reactie