Digitaal orgel en midi files

Plaats reactie
Brambo56

Digitaal orgel en midi files

Bericht door Brambo56 »

Binnenkort krijgen we een digitaal orgel met een midi aansluiting. Als ik het goed begrijpt kun je wat je op het orgel speelt opnemen op een computer. Zelfs schijnt het dat je midi files kan afspelen op een orgel. Zelf kan ik geen noot spelen (ik luister er wel erg graag naar), maar de techniek vind ik wel leuk. Heeft iemand onder ons hiermee ervaring? Ik zou er best meer van willen weten.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Digitaal orgel en midi files

Bericht door wim »

Zelf heb ik redelijk wat ervaring met een MIDI Keyboard. Maar dat is alweer 10 jaar geleden. Overigens heb ik nooit opgenomen op de computer, maar op het keyboard zelf. Dat zal met een goed digitaal orgel ook wel kunnen. Je kunt je MIDI-bestand dan nabewerken op de computer (dynamiek, tempo, vertragingen, portamento, etc..) en dit weer af laten spelen op je orgel/keyboard. Dit heb ik in het verleden een aantal keer gedaan met soms best aardige resultaten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Zo'n ding heeft neemt ik aan een uitgaande lijn, ook wel Line Out genoemd :) Sowieso een koptelefoonuitgang die in feite ook een line out is. En een computer heeft doorgaans een line in. Daarmee krijg je het signaal binnen en kan je het met een record-programma'tje opnemen en ook nog bewerken. Als programma raad ik Audacity (gratis) aan. Je kan er ook een ander apparaat op aansluiten, bijvoorbeeld een cd-recorder, een mp3-speler of minidisc-speler etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie