Niemand meer zonder hyves?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wat mij meer en meer verbaasd is dat er enerzijds een roep uitgaat voor meer radicaliteit in de prediking, dit onderschrijf ik van harte, maar waar blijft de radicaliteit in levensheiliging ?
Niet uit een wettisch leven uit en onder de wet, maar uit liefde ?
Uit het geheel anders willen zijn , tot eer van God om uit dankbaarheid de zonde te haten en ver weg van ons te doen ?
Wereldmijding heeft m.i. niets met levensheiliging te maken. Onszelf van alles ontzeggen maakt ons niet heilig, het maakt ons veeleer slap, omdat hoe veiliger (en kleiner) we ons wereldje maken, des te minder worden we geconfronteerd met de keuze tussen goed en kwaad. En hoe minder getraind we zijn in het afwijzen vd zonde, des te gemakkelijker we ervoor vallen. Want één ding kunnen we nooit ver van ons houden, en dat is ons zondige vlees.

Daarbij: als we consequent de lijn doortrekken, zou het het beste zijn om in een hutje op de hei te gaan zitten, ver weg bij alle mensen, en ver weg bij alle kwaad. Altijd met een boekje in een hoekje. Echter, de Reformatie heeft ons juist geleerd dat deze manier van levensheiliging niet telt!

Kortom, zoals wij middenin de wereld moeten staan, zo moeten wij ook de rest van ons leven inrichting. Dat houdt in dat we de zonde radicaal moeten mijden, maar ook dat wij met een gerust hart mogen genieten van al het goede. Ook van dat goede, waar misbruik van gemaakt kan worden, zoals internet, en zoals hyves. Niet angst voor de zonde moet ons hoofdmotief zijn, maar de vrijmoedige keuze voor het goede en tegen het kwade. Laten we die keuze dan maken, wanneer die zich aandient, en ons niet uit angst voor die keuze ons ertegen afschermen.

Concreet: Ons bewust zijn van gevaar als we op internet of hyves zitten, en dit direct en resoluut wegklikken indien nodig. M.i. mogen we net zo goed bidden om Gods hulp hierin, als we dat mogen als we de snelweg op moeten, en misschien wel een bil-board (in de letterlijke betekenis des woords) tegen gaan komen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
Memento schreef:Hyves toont niet meer en minder dan wat je ook op straat, en wat je ook op een reformatorische school kan vinden. Het is een weergave van de wereld, zowel onchristelijk als christelijk.

We leven in een verdorven wereld, en het niet-zo-eraan-meedoen maakt niet dat het weggaat. Als je op hyves bepaalde dingen ziet onder onze jeugd waarvan je schrikt, helpt het niet om ze van hyves af te halen. Dat ze zich zo uitten zegt wat over de jeugd, niet over hyves. Doen alsof het niet bestaat werkt niet, het bestaat!

Ik zou zeggen: Leer er mee omgaan. Je kan de jeugd verbieden om op dingen als hyves te gaan, maar je kan ze niet verbieden straks in de wereld, waarvan hyves de symptomen toont, te leven. Daarom: Leer waarom dingen verkeerd zijn, leer het ze herkennen, en leer het ze afwijzen. Dan wordt leven in een zondige wereld straks mogelijk. En dat is verkeren op hyves ook geen probleem meer; hyves is immers net als de wereld: er is ook nog genoeg goeds te vinden, niet alles is door en door slecht.

PS> En voor alle ouders die bovenstaande níet delen: Bedenk dat als u uw kinderen in dezen niet opvoedt, dat waarschijnlijk een ander (vriendjes, zelf uitproberen) het zal doen, met het grote risico dat die ander andere normen en waarden hanteert dan u graag uw kinderen bijbrengt. Geen media-opvoeding geven, is het kind overlaten aan zichzelf, iets wat vaak fout gaat.

PS2> Zoals eerder al bepleit in deze topic, zie ik een aantal gevaren voor leraars en ambtsdragers in digitale contacten. Ik vind daarom ook dat die beter niet op hyves actief kunnen zijn (anders dan als stille meelezer)

Hyves is de weergave van de wereld waarin we leven, dat is waar,
Toch een paar voorbeelden :
De keuze voor reformatorisch onderwijs , met alle gebreken die ook daaraan kleven , maak je als ouders heel bewust.
Waarom ? onder andere om je kind te beschermen , je wilt niet dat ze in aanraking komen met allerlei wereldse invloeden die er op andere scholen vaak zoveel te meer te vinden is.
Je houd ze weg van allerlei sportclubs, openbare jeugd activiteiten en uitgaansgelegenheden.
Waarom ?
Om ze te leiden in de grazige wijden van Gods Woord, om ze voor te houden dat wij vreemdelingen in de wereld behoren te zijn.
Dat wij wensen te leven naar de geboden Gods, dat wij als het recht ligt een ander levensdoel hebben, wij zoeken het toekomende !
Je beschermt tegen allerlei duivelse invloeden door geen tv en open internet te nemen.
Alles in het licht van de eeuwigheid, je hebt je kinderen niet over voor de wereld, je staat er als het goed is biddend omheen, om ze, in alle tekort De Weg te wijzen .
En dan hoeven we daar als ouderen niet boven te staan, aansprekend vond ik nog eens een interview met Kand A.C. Baan waar hij aangaf in een vakantiehuisje de tv weg te zetten om dat hij wist wat er in zijn eigen hart leefde !
Want ons hart is hetzelfde als het hart van de jongeren , maar het is wel de jeugd die staat in de branding van deze geseculariseerde maatschappij, en dan horen wij als ouders en opvoeder ze bij de hand te nemen.
Maar dan moeten we blijven wijzen naar de doodsgevaarlijke terreinen van de duivel , niet wettisch maar liefdevol.
Zo ook met de geseculariseerde virtuele glitter en glamour wereld van hyves.
Natuurlijk zorgt de jeugd onderling dat men op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen, ook daar moeten we als ouders en opvoeders voor blijven waarschuwen.

Wat mij meer en meer verbaasd is dat er enerzijds een roep uitgaat voor meer radicaliteit in de prediking, dit onderschrijf ik van harte, maar waar blijft de radicaliteit in levensheiliging ?
Niet uit een wettisch leven uit en onder de wet, maar uit liefde ?
Uit het geheel anders willen zijn , tot eer van God om uit dankbaarheid de zonde te haten en ver weg van ons te doen ?
Ik las het pas nog in de scriptie van Ds Simons, weliswaar in een andere context, maar het gaat om de kern:

Door het sterven aan de wet is er tegelijkertijd een sterven aan de macht en de heerschappij van de zonde en de wereld. Dus deze leer kan geen zorgeloze en goddeloze mensen maken. Door de liefde tot God in Christus komt er een haat tegen de zon¬den en de begeerlijkheden van de wereld.
Om in het verdere van het leven te wandelen met Hem Die ons heeft lief gehad met een eeuwige liefde; Zijn Naam eeuwig tot Eer.


Als we daar als opvoeders nu iets van mogen kennen dan heb je de jeugd toch ook niet over voor de slavendienst van deze wereld ?
Ik ben ook voorstander van mediaopvoeding, voor het duidelijk maken van wat er te koop is, zelfs begeleide confrontatie, maar onze pubers vragen ook naar duidelijkheid wat wel en wat niet kan in dit leven.
Deze keuzes kunnen ze zelf vaak nog niet maken.
En als je dan naast het goede wat er zou kunnen zijn op hyves, ziet wat een wereldse geest daar rondwaart, zal de keuze voor ouders niet zo moeilijk behoeven te zijn.

Waakt dan en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt.

En dat je met deze houding meer en meer buiten de samenleving komt te staan ?
Dat zij dan zo, het is ons al voorzegd : Openb 13 : 17 “En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.”

Laat ons ook radicaal durven te (blijven) zijn in het afwijzen van bepaalde wereldse zaken en gewoonten.
Albion schreef: je kunt alleen de bekenden accepteren. en om dat gedeelte aan te halen van het Onze Vader... 'k denk dat alle mensen hier mank aan gaan. bewust of onbewust. Internet is ook een verleiding. Een bibliotheek ook. DVD"s ook, noem maar op.De verleiding zit niet alleen buiten je maar ook in je. Je kunt alles wel verkeerd gebruiken!
Ik begrijp ook best de tegenargumenten waar ik ook begrip voor heb maar om het dan te verbieden.....

Natuurlijk gaan alle mensen, niemand uitgezonderd, mank aan het zich overgeven aan verzoekingen en verleidingen.
Maar daarom mag en moet het nog wel gezegd worden.
Het geldt voor de voorbeelden die jij aanhaalt ook, absoluut.
Daarom is er gefilterd internet, daarom zijn er vele christenen die radicaal tegen speelfilms zijn en daarom zijn er veel kerkelijke gemeenten die ook in deze hun verantwoordelijkheid verstaan en een eigen “kerkbieb” hebben.
Het zal in het opvoeden altijd moeilijk blijven, dat geloof ik , maar ik sta echt wel eens verbaasd van de snelheid waarmee we als reformatorische gezindte worden overspoeld met allerlei nieuwe vormen van media en communicatie middelen.
En waar we in het verleden de tv als gezindte grotendeels hebben geweerd , lijken we tegenwoordig alle nieuwigheden onbevangen te omarmen, we halen onze “achterstand “ met groten stappen in.

M.i. geen goed teken …
ik ben dat helemaal met je eens dat het erg snel gaat. Maar moet dat vanuit de kerk verboden worden? Op een dorp vind ik het nog veel moeilijker. We gaan allemaal naar dezelfde kerk maar elk gezin heeft een andere kijk op bepaalde dingen. b.v. het afsteken van vuurwerk door jongens van je eigen gemeente terwijl er een oudjaar dienst is. En mijn zoon moet mee naar kerk. Hij heeft z'n mondje bij zich en komt met heel wat argumenten aan wat soms best wel moeilijk is om te weerleggen. Hij zit op een refoschool, hij komt thuis met verhalen waar mijn oren van klapperen en dan denk je.... kan dat wel? Maar dat was 17 jaar geleden al. Ik had een collega die haar dochter op een refoschool deed. Een van de redenen was dat ze zich dan niet hoeft te schamen dat ze een rok droeg. Toen kwam het schoolreisje ter sprake en de meisjes wilden met een lange broek gaan. Ze waren vreselijk boos dat dat niet doorging. Mijn collega was om te spetteren. Ze zei: "nu gaat mijn dochter naar school waar dat niet toegestaan wordt en nu is ze nog een buitenbeentje". Het bestuur is wel tegen, maar de vraag is of de ouders en de leraren/essen ook tegen zijn.... ze komen massaal met een lange broek naar school. Ze verkleden zich gauw in de toiletruimte en als ze naar huis gaan gebeurt hetzelfde. Degenen die nog proberen niet met de mode mee te gaan is ook op de refoscholen ver in de minderheid. Die staan buiten de groep, omdat ze door hun kleding opvallen.
Er speelt veel meer dan alleen maar hyves, dvd's en computers...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

RD schreef:Refoscholen worstelen met profielensite Hyves
Volgens mij kunnen die scholen beter met andere dingen worstelen. En daar laat ik het maar bij.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Redelijk bizar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:http://www.antikliksafegangbang.hyves.nl/
Deze is nog groter.
TOEGANG GEWEIGERD

De toegang tot http://www.antikliksafegangbang.hyves.nl/ werd geweigerd.
:? Solcon altijd.

:mrgreen:
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Die antikliksafe-hyve kan ik me wel een beetje voorstellen :oops:
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Bericht door albion »


grappig 'k zag heel wat bekenden
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re:

Bericht door Gijs83 »

Hyves best bezochte site in februari
28-03-2008 11:42
AMSTERDAM (ANP) – Hyves.nl was vorige maand de meest bezochte internetsite van Nederland. In februari bezochten ruim 6,48 miljoen Nederlanders de site. Dat is ruim 47 procent van de totale bevolking van 13 jaar en ouder. Dat maakte de Stichting Internetreclame (STIR) vrijdag bekend.

Op de tweede plaats staat Marktplaats. De koop– en verkoopsite werd vorige maand door 6,44 miljoen Nederlanders bekeken. Ruim 5,44 miljoen mensen kwamen op startpagina.nl, die daarmee op de derde plaat eindigt.

bron: http://www.refdag.nl
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Niemand meer zonder hyves?

Bericht door freek »

Ik hoorde dat Erdee Media Groep bezig is met een soort refo-hyves. Weet iemand of dat zo is?...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11431
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Niemand meer zonder hyves?

Bericht door Mister »

Niet gehoord, maar het zou met niets verbazen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16754
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niemand meer zonder hyves?

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:een soort refo-hyves.
hyves op hele noten Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Niemand meer zonder hyves?

Bericht door Wilma van den Berg »

freek schreef:Ik hoorde dat Erdee Media Groep bezig is met een soort refo-hyves. Weet iemand of dat zo is?...
Werkelijk....??? Dat meen je niet zeg..... :?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Niemand meer zonder hyves?

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:Ik hoorde dat Erdee Media Groep bezig is met een soort refo-hyves. Weet iemand of dat zo is?...
Ik denk dat een beetje achterhaald is nu de meeste refo's toch al op het 'gewone' hyves zitten. Dan denken ze: moet ik daar ook nog weer een profielsite voor aanmaken. Waar blijf dan trouwens met je niet-refo collega's/klasgenoten e.d.
Plaats reactie