HHK Waarder

Jelle

Bericht door Jelle »

Luitjes blijf alleen bij het vermelden van feiten, waarvoor deze topic geopend is. Over de PKN en de HHK is al genoeg twist geweest. Dus ga hier nu nog eens niet opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
op gg heb ik het volgende stukje erover geschreven:
(het laatste deel, over die 2 ouderlingen heb ik al eens eerder hier op osw geplaatst, ook ivm hhk/pkn)
ik weet nog goed dat er destijds in de hervormde kerk een aantal nieuwe kadidaten bijkwamen
en in de kring waarin ik me toen bevond was men daarmee heel blij, want het waren 'goeie' (zo benoemde men dat)
dat waren onder andere de kandidaten: hendriks (intussen emeritus), stelwagen, de vries, budding, schaafsma etc

als er 2 kandidaten, later predikanten waren die qua insteek, ligging etc als 2 druppels water op elkaar leken, dan waren het wel ds budding en ds de vries!
ze hebben samengewerkt, onder andere in de eerste jeugdappeldagen (destijds in montfoort gestart)
de beelden daarvan staan nu nog op mijn netvlies...

feit dat uitgerekend deze 2 mannen nu in 1 plaats predikant zullen zijn/worden maar dan in 2 verschillende kerken vind ik persoonlijk uitermate schrijnend
als ergens duidelijk zichtbaar wordt hoe zondig we bezig zijn in kerkelijk nederland, en welke gevolgen dat heeft, dan is het hier!

ik spreek geen waarde-oordeel uit over deze predikanten, ook niet over hun kerkkeuze, ik schrijf dit om aan te geven welke ongelofelijke gevolgen dergelijke kerkscheuren met zich meebrengen
wij hebben het hier al jarenlang moeilijk mee!

eea herinnert me aan aan ander voorval
ooit was er een afgescheiden vacante gemeente
2 ouderlingen moesten om beurt preeklezen
ze waren het niet eens over bepaalde zaken
dit leidde tot een scheur in dat kleine kerkje
op een gegeven moment was het zover dat de schare voor het eerst daadwerkelijk gescheiden zou optrekken
de ene helft naar de ene preeklezende ouderling
en de andere helft naar de andere preeklezende ouderling
in verschillende gebouwen

wat ze echter van elkaar niet wisten,
maar wat al heel snel bleek na deze kerkdienst was
dat beide ouderlingen dezelfde preek van dezelfde schrijver hadden gelezen...
In Gouda waren ze eens in drie kerken bezig de catechismus van ds Kersten te lezen in de middagdiensten......
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
In Gouda waren ze eens in drie kerken bezig de catechismus van ds Kersten te lezen in de middagdiensten......
en dat kwam omdat er zoveel kerkgangers waren dat ze niet in 1 gebouw pasten?
Ja, intussen was dat wel zo.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Laten we dit eens positief benaderen, wat is het toch prachtig dat er op 1 dorp 2 predikers zijn die het volle Evangelie verkondigen. In 2 kerken wordt de Christus als de enige weg ter zaligheid aangeboden.

Wat willen we nog meer? Ik hoop dat er nog meer kerken komen en meer plekken of het nu de ene of de andere kerk is, waar DE Christus wordt gepredikt!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Auto
Laten we dit eens positief benaderen, wat is het toch prachtig dat er op 1 dorp 2 predikers zijn die het volle Evangelie verkondigen. In 2 kerken wordt de Christus als de enige weg ter zaligheid aangeboden.

Wat willen we nog meer? Ik hoop dat er nog meer kerken komen en meer plekken of het nu de ene of de andere kerk is, waar DE Christus wordt gepredikt!
Ja, laten we suggereren dat dit een teken is God er zo blij mee is dat broeders gescheiden optrekken!
Zet je zonnebril eens af. Denk eens aan al die mensen die het evangelie nog niet gehoord hebben?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door MiscanthusJa, laten we suggereren dat dit een teken is God er zo blij mee is dat broeders gescheiden optrekken!
Zet je zonnebril eens af. Denk eens aan al die mensen die het evangelie nog niet gehoord hebben?
Die zonnebril heb ik al nooit gehad. Ik ben opgegroeid in Noord-Holland, zegt je dat misschien kerkelijk wat? Als je naar een kerk gaat waar 150 mensen samen komen in een stad van 65000 inwoners. Waar je 's morgens vrij vlug in de kerk kon zijn omdat alle stoplichten om 9.00 uur nog op knipperen staan en je geen enkele auto tegen komt.

Maar ik word kotsmisselijk van het feit dat elke keer weer de 1 het beter weet dan de ander. Dat zelfs Waarder nog een punt van discussie moet zijn. De splitsing is een feit en het moet nu de tijd hebben. De PKN buigt niet voor de HHK en gaan lekker verder, de HHK is nog gefrustreerd en zal het kwijt moeten raken. Voor beiden geld dat nog jaren. Er zijn ook predikanten en die zijn bezig om te bouwen. Bouwen aan een studeerplek voor jongens die straks het Woord van de Heere moeten gaan verkondigen.

Kijk wat mij opvalt is dat er nog steeds plekken zijn waar beide predikanten voor gaan. Gelukkig wel. Gisteravond zag ik dat ds. Budding preekte in Veenendaal en op dezelfde kansel komen ook HHK predikanten en PKN predikanten en ik hoop dat blijft.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AutoKijk wat mij opvalt is dat er nog steeds plekken zijn waar beide predikanten voor gaan. Gelukkig wel. Gisteravond zag ik dat ds. Budding preekte in Veenendaal en op dezelfde kansel komen ook HHK predikanten en PKN predikanten en ik hoop dat blijft.
Das mooi en ik hoop ook dat dat zo blijft.
Plaats reactie