Vragen voor ons schoolonderzoek over de refocultuur

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

schoolonderzoek schreef:De term bevindelijk-gereformeerd kunnen we inderdaad goed gebruiken, maar wat betekend bevindelijk hierin eigenlijk?
Bevindelijk is het bijvoeglijk naamwoord van "bevinding", wat min of meer "persoonlijke ervaring" betekent. Dat wil eigenlijk zeggen, dat je iets zelf innerlijk, vanuit je hart, hebt ervaren.

Het klinkt misschien wat moeilijk, maar vergelijk het maar met een liefdesrelatie; dan wordt het misschien wat duidelijker. Iemand kan lang over een relatie praten, maar het wordt pas bevindelijk als hij of zij zelf een relatie heeft. Snap je?

Wat die rokken betreft: dat is vrouwenkleding en broeken mannenkleding.

Verder citeer ik met instemming Kislev: ik mag alles, maar ik wil niet alles.

Is dat trouwens het JFC in Barneveld?
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

Wat die rokken betreft: dat is vrouwenkleding en broeken mannenkleding.

Verder citeer ik met instemming Kislev: ik mag alles, maar ik wil niet alles.

Is dat trouwens het JFC in Barneveld?
Vinden jullie het vervelend als je vrouwen in een broek ziet lopen?

Als reactie op de citaat: jullie mogen alles? Jullie hebben toch allerlei regels waar jullie je aan moeten houden? Zoals de 10 geboden?

Het JFC is inderdaad in Barneveld ;)

grtz
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

schoolonderzoek schreef:Vrouwelijke-Hervormden hebben (meestal, maar niet altijd) op zondag een rok aan, jullie(meiden/vrouwen) hebben altijd een rok aan/zwarte kleding, waarvoor doen jullie dat?
Dat is toch wel erg generaliserend hoor. Er bestaan echt genoeg reformatorische meisjes die regelmatig een (dames)broek dragen.
Meisjes en vrouwen die er wel voor kiezen alleen rokken te dragen, doen dat meestal op basis van een letterlijke interpretatie van een bepaalde bijbeltekst, namelijk Deuteronomium 22 vers 5.

Lees daarover eens het volgende artikel:

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1257
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ah meiden uit het kippendorp dus! ( ik gok dat jullie in Barneveld op school gaan)

Even wat puntjes:
* Kijk eens goed naar "refo's " en kijk dan eens heel goed. Lopen alle refo's altijd in het zwart? Pas een beetje op met termen als: altijd, allemaal, iedereen enz.
* Wat is uitgaan? Kijk eens bij de volgende discussies:



Kroegbezoek / uitgaan
TV-bezit
Hoed op in de kerk
Kleding
Christelijke levensstijl
Beleving van de jongeren cultuur

Hier zomaar wat links. Je kunt trouwens zelf de zoekfunctie bovenin het menu gebuiken.
Bij het lezen van deze topics zul je zien dat er een "zogenoemde christelijke vrijheid" is. Er zijn mensen die een tekst zó uitleggen en een aantal mensen die een Bijbeltekst weer net even anders uitleggen. Wij willen leven naar de Norm van Gods Woord en willen proberen zo heilig mogelijk te leven voor God. De één vind dat hij God het best kan dienen door dingen letterlijk te nemen wat in de Bijbel staat. Anderen willen óók heilig voor God leven, maar geloven dat de tekst van de Bijbel bedoeld is voor de tijd waarin het is geschreven en dat de cultuur ook is veranderd. Als je de discussies leest, zal je zien dat er veel verschillende meningen zijn. Ik wil jullie best antwoorde geven op jullie vragen, maar ik zou wel vooraf willen vragen: Begin eens met het weggooien van jullie vooroordeel, want dat proef ik toch wel een beetje.
Waarom veel gezinnen veel kinderen hebben? Ten eerste kunnen mensen dat gezellig vinden, vooral als ze zelf ook uit een groot gezin komen. Ten tweede gelooft een gedeelte dat je kinderen van God krijgt en niet zelf maakt. Daarin willen we God ook "vrijlaten" in hoeveel kinderen Hij geeft. Wij geloven dat God overal een bedoeling mee heeft en niets zomaar doet! Daarom mogen wij niet zeggen: Zo 2 kinderen is wel genoeg, anders kunnen we geen vakantie in Turkije meer betalen. Nee, wij zien kinderen als zegen van God en als je de mogelijkheid hebt in de buurt ofzo, ga eens in een groot gezin kijken. ( spelen is niet meer relevant :wink: ) En ga de sfeer eens proeven. Vaak zijn die kinderen sneller tevreden, gelukkiger en hebben altijd iemand om mee te spelen. Als je enigskind bent of 2 kinderen ( niet kwetsend bedoeld refoforummers) zie je dat die kinderen meer verwend worden en vaak mooiere spullen willen hebben om zich zoet te houden.

Goed! Genoeg voor nu. Als je nog meer vragen heb mag je ze stellen, maar nogmaals, doe dat vooroordeel eens weg. We zijn echt geen enge mensen en wat belanrijk is: Wie oprecht in Jezus-Christus gelooft is veel gelukkiger dan iemand die altijd in blije kleurtjes loopt, veel naar popmuziek luisterd en zich helemaal uitleeft in een house-party!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Bericht door mentos »

Dank voor de uitleg, maar wij verdiepen ons in dit onderzoek niet in de kern van jullie geloof. Wij proberen erachter te komen wat jullie manier van denken en doen is in vergelijking met de hervormden.
Als reactie op de citaat: jullie mogen alles? Jullie hebben toch allerlei regels waar jullie je aan moeten houden? Zoals de 10 geboden?
Op dit forum zijn zover ik weet ook veel hervormden actief, hoor! Ook dat zijn 'refo's'. Jullie onderzoeken 'onze' manier van denken en doen in vergelijking met de hervormden. Maar voor alle christenen zijn de tien geboden richtingaangevend, niet alleen voor een specifieke groep van hen.

Idd Kislev/Tiberius, wij 'mogen' evenveel als niet-christenen. Gods geboden zijn er voor alle mensen, niet alleen voor christenen. Maar wij willen iig proberen hiernaar te leven(hoewel wij dit nooit kunnen). Wij willen daarom dus niet meedoen aan alles wat 'de wereld' doet.

(Ik vind het heel moeilijk om het precies te formuleren zoals ik het denk, misschien komt dit heel raar over maar zo bedoel ik het dan toch niet. Mede-forummers willen mij vast aanvullen)

En over rokken/zwarte kleren: ik draag een rok omdat ik in een strakke broek verschrikkelijk dik ben. En zwart is een modekleur, dus.. :wink:
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

schoolonderzoek schreef:
Tiberius schreef:
De term refo-cultuur is meer een nickname. Beter kan je de term bevindelijk-gereformeerd gebruiken.

Dat is dus de kern. Alle zaken die jullie noemen is buitenkant.
Niet onbelangrijk, maar ook niet essentieel.
De term bevindelijk-gereformeerd kunnen we inderdaad goed gebruiken, maar wat betekend bevindelijk hierin eigenlijk?

Dank voor de uitleg, maar wij verdiepen ons in dit onderzoek niet in de kern van jullie geloof. Wij proberen erachter te komen wat jullie manier van denken en doen is in vergelijking met de hervormden.
Vrouwelijke-Hervormden hebben (meestal, maar niet altijd) op zondag een rok aan, jullie (meiden/vrouwen) hebben altijd een rok aan/zwarte kleding, waarvoor doen jullie dat?

Wij zitten op het Johannes Fontanus College (JFC)

grtz
Ik draag zowel op zondag als door de weeks ook gewoon in een broek of in een rok. Ik pas mij wel aan als ik weet dat er mensen zijn die het erg op prijs stellen dat ik in een rok bij hen (thuis) kom!

aha ik kom geregeld op het JFC in Barneveld....

:wink:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Veel succes met jullie onderzoek.
Maar als ik eerlijk ben is dit natuurlijk een beetje belachelijke manier van onderzoeken. Je moet met 'echte refo's' in gesprek, een enquete uitdelen, etc. Je hebt hier geen idee wie je voor je hebt. Het lijkt me beter aan dit onderzoek ècht werk te gaan besteden en gewoon eens een refo-school te bezoeken i.p.v. alle deelvragen op internet te zetten. Zoals gezegd, gewoon eens in het echt praten in plaats van internet gebruiken zal jullie onderzoek tien keer beter maken. Hier op dit forum krijg je absoluut geen goed beeld van wat jullie willen onderzoeken, ook al heet het dan een refoforum.

Er is hier al eens onderzoek naar geweest, misschien dat je daar ook wat aan hebt. De naam zou ik niet meer weten, maar er is een mevrouw afgestudeerd op refo-meiden.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het JFC... daar heb ik nog stage gelopen. Als pasbeginnend docentje engels. BIj mevrouw Van Kooten-van de Bovenkamp.

Fijne school! Als ik in Barneveld woonde, gingen mijn kinderen daar ook heen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Ha grappig, zo'n onderzoek. Maar de manier waarop jullie het doen eh...., is methodologisch nogal onverantwoord....sorry.

Maak op zijn minst een lijst met duidelijke vragen, waarop eenduidige antwoorden mogelijk zijn of ga diepte-interviews houden.

Op het JFC zal je genoeg refo's tegenkomen denk ik?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Vincent schreef:Ha grappig, zo'n onderzoek. Maar de manier waarop jullie het doen eh...., is methodologisch nogal onverantwoord....sorry.

Maak op zijn minst een lijst met duidelijke vragen, waarop eenduidige antwoorden mogelijk zijn of ga diepte-interviews houden.

Op het JFC zal je genoeg refo's tegenkomen denk ik?
Niet meer zoveel! Sinds het Witsius college in Barneveld is gekomen gaan de meeste refo's daarheen en daarvoor gingen er heel veel naar Lodenstein Amersfoort/Hoevelaken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

vlinder schreef:
Vincent schreef:Ha grappig, zo'n onderzoek. Maar de manier waarop jullie het doen eh...., is methodologisch nogal onverantwoord....sorry.

Maak op zijn minst een lijst met duidelijke vragen, waarop eenduidige antwoorden mogelijk zijn of ga diepte-interviews houden.

Op het JFC zal je genoeg refo's tegenkomen denk ik?
Niet meer zoveel! Sinds het Witsius college in Barneveld is gekomen gaan de meeste refo's daarheen en daarvoor gingen er heel veel naar Lodenstein Amersfoort/Hoevelaken.
maar vast wel genoeg voor zo'n onderzoek(je)...

(zowel onder docenten als onder leerlingen) :wink:
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

[quote="Jongere. Je moet met 'echte refo's' in gesprek, een enquete uitdelen, etc. en gewoon eens een refo-school te bezoeken i.p.v. alle deelvragen op internet te zetten.
Er is hier al eens onderzoek naar geweest, misschien dat je daar ook wat aan hebt. De naam zou ik niet meer weten, maar er is een mevrouw afgestudeerd op refo-meiden.[/quote]


als je goed had gelezen had je het kunnen weten :wink:
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

henriët schreef: Er is hier al eens onderzoek naar geweest, misschien dat je daar ook wat aan hebt. De naam zou ik niet meer weten, maar er is een mevrouw afgestudeerd op refo-meiden.
Hartelijk dank voor deze reactie!
Wij zij opzoek gegaan en hebben nu een soortgelijk onderzoek in handen.

In het onderzoek kwam ook het volgende naar voren (reacties?):

Seksualiteit is in bevindelijk-gereformeerde kringen een beladen onderwerp waar nog in veel gezinnen een taboe op rust. Seksualiteit voor het huwelijk is tegen wat de bijbel zegt. Kinderen zijn een erfdeel van God en worden binnen het huwelijk geboren (psalm 127). God heeft het huwelijk ingesteld.
Waarom wordt dit onderwerp in veel bevindelijk-gereformeerde gezinnen gemeden? Heeft dit ook een godsdienstige reden?

Voorbehoedmiddelen zijn niet toegestaan. God wil niet dat wij ingrijpen in wat hij met ons voorheeft. Een getrouwde vrouw moet 'bereid zijn kinderen te krijgen'.
Komen veel bevindelijk-gereformeerden daarom uit een groot gezin?

Het is de roeping van de moeder de kinderen tot eer van God op te voeden en ze te verzorgen. Bevindelijk-gereformeerden zullen hun kinderen niet gauw oop een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal doen.
Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?

grtz
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Bericht door mentos »

Het is de roeping van de moeder de kinderen tot eer van God op te voeden en ze te verzorgen. Bevindelijk-gereformeerden zullen hun kinderen niet gauw oop een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal doen.
Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Het lijkt erop dat dit jullie conclusie al is. Maar ik zou voorzichtig zijn. Er zijn uiteraard veel refo-moeders die er zo over denken. Maar dit is niet iets wat altijd opgaat! Mijn eigen moeder werkt bijv ook parttime. Als je achter zoiets wilt komen, moet je inderdaad, zoals mede-forummers al aangaven, mensen interviewen, enquêtes afnemen waaruit je betrouwbare informatie kunt halen, enz enz, zodat je straks in je verslag kan stellen: 'uit ons onderzoek is gebleken dat van gemiddeld ...% van de geïnterviewde leerlingen op de reformatorische school...... de moeders geen betaald werk buitenshuis verrichten o.i.d.'

Dat zijn dingen waar je iets aan hebt.
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

schoolonderzoek schreef:Maakt een moeder dan vaak alleen maar tijd voor haar kinderen? Werkt ze niet?
Jawel, ze is huisvrouw.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie