Gezocht: missionair hart voor de stad - Herijk Boezemsingelg
Geplaatst: 24 okt 2007, 20:44
Gezocht: missionair hart voor de stad
Herijk Boezemsingelgevoel in urgentiegevoel om in Rotterdam te blijven
De stad als zodanig komt kennelijk nauwelijks meer voor in de kerk- en zendingsopvatting van de Gereformeerde Gemeenten, meent ds. P. L. de Jong.
Ik lees niet alles wat er in de krant staat. Maar als het over Rotterdam gaat, volg ik de berichtgeving meestal met aandacht. Zo volgde ik recentelijk de discussie in de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten betreffende het al of niet voortbestaan van de Theologische School aan de Boezemsingel in Rotterdam.
Een commissie had onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van verbouwen en aanpassen aan de moderne tijd. Inzet van de discussie was: Zijn je motieven om de school up-to-date te maken steekhoudend, of kun je beter het huidige gebouw opgeven en de Theologische School verplaatsen naar Barendrecht?
Voor het laatste zou pleiten dat de Boezemsingelkerk bij de Theologische School in de loop der jaren buitengewoon in ledenaantal is gekrompen en de directe omgeving -Crooswijk- qua buurt sterk achteruit is gegaan.
Dilemma
Was het tot voor veertig jaar zo ongeveer de kathedrale kerk van het kerkgenootschap -in 1907 werd in die kerk de Algemene Vergadering gehouden en kreeg het kerkgenootschap gestalte- nu is het een kerk geworden met amper 150 kerkgangers. En er gaat alleen nog af.
In de rapportage ter synode is al openlijk sprake van de mogelijkheid van het op termijn sluiten van de kerk. En wat moet je dan met de Theologische School? Best een lastig dilemma. Wat me echter opviel, was dat er kennelijk geen enkel argument werd aangedragen of overwogen om in de stad te blijven. Puur omwille van de stad als plek waar God zijn bemoeienis mee had en heeft. De stad als zodanig komt kennelijk nauwelijks meer voor in de kerk- en zendingsopvatting van de Gereformeerde Gemeenten.
Kun je de stad zomaar opgeven? Kerken sluiten en verplaatsen, idem een Theologische School? In de berichtgeving in het Reformatorisch Dagblad trof me dat een afgevaardigde het woord Boezemsingelgevoel in de discussie had ingebracht. In De Saambinder ging ook ds. M. Golverdingen hier onlangs op in. Volgens hem was het een „nieuw begrip”, dat „de historische betrokkenheid op de locatie vertolkte.”
Andere sprekers lieten zich er niet door van de wijs brengen, zo schrijft hij ook. Zij stelden kritische vragen, waarbij een van hen nadrukkelijk herinnerde aan de woorden van Jezus over de afbraak van de tempel. Niks emotioneel nostalgisch gedoe dus, maar nuchterheid.
In januari komt er nog een vervolgbespreking. Misschien zou de tijd gebruikt kunnen worden om het Boezemsingelgevoel ook nog eens anders te ijken. Namelijk als urgentiegevoel om in elk geval te blijven in een stad als Rotterdam, waar zolang kerken van de Gereformeerde Gemeenten hebben gestaan en de mensen van de stad hebben gediend met het Evangelie.
Nostalgische broeders
Was er onder de afgevaardigden dan helemaal niemand met een missionair hart voor de stad? Waarom staat die pastorie in Crooswijk zo lang leeg? Je kunt daar prima wonen. Kennelijk wemelt het op de synode van de nostalgische broeders -op zich hoeft met nostalgie niet zo veel mis mee te zijn, ik herken het ook bij mezelf wel-, maar zijn er ook broeders met een Boezemsingelroepingsgevoel?
Het is bekend dat in de laatste jaren veel christenen de grote steden hebben verlaten. Ik ga daar nu niet op in. Maar gaan de Gereformeerde Gemeenten als kerk niet erg hard de stad uit? Vorig jaar is een complete gereformeerde gemeente uit Rotterdam-Zuid verhuisd naar Barendrecht. Hoewel er nog honderden kerkgangers waren.
Persoonlijk maakte ik jaren terug de laatste dienst mee op een woensdagavond van de gereformeerde gemeente in Rotterdam-West. Het was een bijzondere avond met veel moeilijke momenten waarvan ik me ook herinner dat geen gebed meer gedaan werd voor de christenen die in het gebied bleven. Zijn er geen betere en Bijbelse motieven om te blijven dan een Boezemsingelgevoel?
Missionair gevoel
Nog niet zo heel lang geleden, maakte Trouw een reportage over de kerk in de grote stad onder de kop ”Kerk in de grote stad is stervende”. Voor christenen die in de stad wonen een heel confronterende kop. Het Reformatorisch Dagblad nam de titel meteen mee voor een commentaar op de voorpagina. Daarin werd uitvoerig de staf gebroken over de moderne prediking in de stad. „Is een stervende kerk niet de vrucht van een theologiebeoefening waarin de sprekende God van de Bijbel is doodverklaard? Wordt nu niet geoogst wat jarenlang -juist ook vanaf vele kansels- gezaaid is!”
Toen ik dat las, dacht ik: Toe maar, wrijf het bij ons er nog maar een keer in. We zullen het wel verdiend hebben. Maar waar blijven de kerken met die zo verantwoorde gereformeerde theologiebeoefening en dito prediking? Is het onder hun kansels -trouwens ook op hun kansels- niet erg leeg geworden in de stad? Komt dat misschien ook door een Boezemsingelgevoel dat maar geen missionair gevoel wil worden? En men het liefst met Theologische School en al naar Barendrecht verhuist?
Maar misschien krijgen de predikanten uit Nigeria en Indonesië van de synode wel toestemming om voor te gaan in de gemeenten in de stad. Om hun kleur zullen ze hier niet opvallen. Dan is er ook geen lege pastorie meer. Zij en anderen zijn meer dan welkom.
De auteur is predikant in de Oude of Pelgrimvaderskerk te Delfshaven.
Bron: Opiniepagina van het RD
Herijk Boezemsingelgevoel in urgentiegevoel om in Rotterdam te blijven
De stad als zodanig komt kennelijk nauwelijks meer voor in de kerk- en zendingsopvatting van de Gereformeerde Gemeenten, meent ds. P. L. de Jong.
Ik lees niet alles wat er in de krant staat. Maar als het over Rotterdam gaat, volg ik de berichtgeving meestal met aandacht. Zo volgde ik recentelijk de discussie in de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten betreffende het al of niet voortbestaan van de Theologische School aan de Boezemsingel in Rotterdam.
Een commissie had onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van verbouwen en aanpassen aan de moderne tijd. Inzet van de discussie was: Zijn je motieven om de school up-to-date te maken steekhoudend, of kun je beter het huidige gebouw opgeven en de Theologische School verplaatsen naar Barendrecht?
Voor het laatste zou pleiten dat de Boezemsingelkerk bij de Theologische School in de loop der jaren buitengewoon in ledenaantal is gekrompen en de directe omgeving -Crooswijk- qua buurt sterk achteruit is gegaan.
Dilemma
Was het tot voor veertig jaar zo ongeveer de kathedrale kerk van het kerkgenootschap -in 1907 werd in die kerk de Algemene Vergadering gehouden en kreeg het kerkgenootschap gestalte- nu is het een kerk geworden met amper 150 kerkgangers. En er gaat alleen nog af.
In de rapportage ter synode is al openlijk sprake van de mogelijkheid van het op termijn sluiten van de kerk. En wat moet je dan met de Theologische School? Best een lastig dilemma. Wat me echter opviel, was dat er kennelijk geen enkel argument werd aangedragen of overwogen om in de stad te blijven. Puur omwille van de stad als plek waar God zijn bemoeienis mee had en heeft. De stad als zodanig komt kennelijk nauwelijks meer voor in de kerk- en zendingsopvatting van de Gereformeerde Gemeenten.
Kun je de stad zomaar opgeven? Kerken sluiten en verplaatsen, idem een Theologische School? In de berichtgeving in het Reformatorisch Dagblad trof me dat een afgevaardigde het woord Boezemsingelgevoel in de discussie had ingebracht. In De Saambinder ging ook ds. M. Golverdingen hier onlangs op in. Volgens hem was het een „nieuw begrip”, dat „de historische betrokkenheid op de locatie vertolkte.”
Andere sprekers lieten zich er niet door van de wijs brengen, zo schrijft hij ook. Zij stelden kritische vragen, waarbij een van hen nadrukkelijk herinnerde aan de woorden van Jezus over de afbraak van de tempel. Niks emotioneel nostalgisch gedoe dus, maar nuchterheid.
In januari komt er nog een vervolgbespreking. Misschien zou de tijd gebruikt kunnen worden om het Boezemsingelgevoel ook nog eens anders te ijken. Namelijk als urgentiegevoel om in elk geval te blijven in een stad als Rotterdam, waar zolang kerken van de Gereformeerde Gemeenten hebben gestaan en de mensen van de stad hebben gediend met het Evangelie.
Nostalgische broeders
Was er onder de afgevaardigden dan helemaal niemand met een missionair hart voor de stad? Waarom staat die pastorie in Crooswijk zo lang leeg? Je kunt daar prima wonen. Kennelijk wemelt het op de synode van de nostalgische broeders -op zich hoeft met nostalgie niet zo veel mis mee te zijn, ik herken het ook bij mezelf wel-, maar zijn er ook broeders met een Boezemsingelroepingsgevoel?
Het is bekend dat in de laatste jaren veel christenen de grote steden hebben verlaten. Ik ga daar nu niet op in. Maar gaan de Gereformeerde Gemeenten als kerk niet erg hard de stad uit? Vorig jaar is een complete gereformeerde gemeente uit Rotterdam-Zuid verhuisd naar Barendrecht. Hoewel er nog honderden kerkgangers waren.
Persoonlijk maakte ik jaren terug de laatste dienst mee op een woensdagavond van de gereformeerde gemeente in Rotterdam-West. Het was een bijzondere avond met veel moeilijke momenten waarvan ik me ook herinner dat geen gebed meer gedaan werd voor de christenen die in het gebied bleven. Zijn er geen betere en Bijbelse motieven om te blijven dan een Boezemsingelgevoel?
Missionair gevoel
Nog niet zo heel lang geleden, maakte Trouw een reportage over de kerk in de grote stad onder de kop ”Kerk in de grote stad is stervende”. Voor christenen die in de stad wonen een heel confronterende kop. Het Reformatorisch Dagblad nam de titel meteen mee voor een commentaar op de voorpagina. Daarin werd uitvoerig de staf gebroken over de moderne prediking in de stad. „Is een stervende kerk niet de vrucht van een theologiebeoefening waarin de sprekende God van de Bijbel is doodverklaard? Wordt nu niet geoogst wat jarenlang -juist ook vanaf vele kansels- gezaaid is!”
Toen ik dat las, dacht ik: Toe maar, wrijf het bij ons er nog maar een keer in. We zullen het wel verdiend hebben. Maar waar blijven de kerken met die zo verantwoorde gereformeerde theologiebeoefening en dito prediking? Is het onder hun kansels -trouwens ook op hun kansels- niet erg leeg geworden in de stad? Komt dat misschien ook door een Boezemsingelgevoel dat maar geen missionair gevoel wil worden? En men het liefst met Theologische School en al naar Barendrecht verhuist?
Maar misschien krijgen de predikanten uit Nigeria en Indonesië van de synode wel toestemming om voor te gaan in de gemeenten in de stad. Om hun kleur zullen ze hier niet opvallen. Dan is er ook geen lege pastorie meer. Zij en anderen zijn meer dan welkom.
De auteur is predikant in de Oude of Pelgrimvaderskerk te Delfshaven.
Bron: Opiniepagina van het RD