Begeleide confrontatie

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wat wordt eigenlijk met die confrontatie bedoeld? Ik neem niet aan dat er daadwerkelijk gezondigd wordt. Een confrontatie betekent toch eigenllijk een soort botsing. Dus SRA en de confrontanten zijn het dan mogelijk toch wel eens.
Volgens mij bedoelt men dat je de jeugd aan het handje moet nemen en dan moet laten zien wat er in de wereld te koop is. Door deze 'begeleide confrontatie' denkt men de jeugd meer weerbaar te maken dan wanneer je op de refo-middelbare school net doet alsof de hele wereld uit refo's bestaat. Bij zo'n laatste benadering kunnen refojongeren nog wel eens in een enorme storm komen als ze eens een voetje buiten de 'deur' zetten. Dit zou dan een pedagogische ondergrond zijn om beter weerbaar te zijn.

SRA richt zich meer op het enige Fundament om staande te blijven, namelijk Jezus Christus (als ik het goed begrepen heb).
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door refo
Wat wordt eigenlijk met die confrontatie bedoeld? Ik neem niet aan dat er daadwerkelijk gezondigd wordt. Een confrontatie betekent toch eigenllijk een soort botsing. Dus SRA en de confrontanten zijn het dan mogelijk toch wel eens.
Volgens mij bedoelt men dat je de jeugd aan het handje moet nemen en dan moet laten zien wat er in de wereld te koop is. Door deze 'begeleide confrontatie' denkt men de jeugd meer weerbaar te maken dan wanneer je op de refo-middelbare school net doet alsof de hele wereld uit refo's bestaat. Bij zo'n laatste benadering kunnen refojongeren nog wel eens in een enorme storm komen als ze eens een voetje buiten de 'deur' zetten. Dit zou dan een pedagogische ondergrond zijn om beter weerbaar te zijn.

SRA richt zich meer op het enige Fundament om staande te blijven, namelijk Jezus Christus (als ik het goed begrepen heb).
Helemaal mee eens! We staan ín de wereld. Mensen met oogkleppen op, die botsen heeeel hard.
england

Bericht door england »

Ook ik ben benieuwd wat men nou precies bedoelt....

Enne....dat van wel in de wereld maar niet van de wereld..is dat niet bedoelt voor mensen die in Christus zijn...????? Het klinkt natuurlijk wel mooi om dat te zeggen van onze reformatorische kinderen, maar is het wel zo.....??????? Ik zou inderdaad de nadruk willen leggen dat ze eerst in Christus geheiligt moeten zijn, en dat ze dan deze wereld niet gelijkvormig zullen worden door de vernieuwing van hun gemoed..Maar blijkbaar is er een soort derde weg, die waar refo's heengaan.te goed voor de hel, en net niet goed genoeg voor de hemel....

Sorry als het scherp klinkt dat is niet zo bedoelt, maar al die rijen met wetten en regels....... Toch is het wel goed om te zeggen wat er leeft buiten de muren van de veilige school, maar waar leg je de grenzen? Is de kans niet groot dat de jongeren meer van dat onderwerp weten dan hun onderwijzers..??? En heeft het het gewenste effect? Ik weet dat na een demonstratie van men Vreugdenhil over housemuziek verschillende jongeren naar hem toekwamen om te vragen of 'ie niet een kopietje van die muziek kon maken voor hun, want dat was echt gaaf.....
Wouter

Bericht door Wouter »

[quote]Oorspronkelijk gepost door england
Ook ik ben benieuwd wat men nou precies bedoelt....

Enne....dat van wel in de wereld maar niet van de wereld..is dat niet bedoelt voor mensen die in Christus zijn...?????


Inderdaad, maar moeten niet uitgaan van hoe het hoort te zijn?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik weet dat na een demonstratie van men Vreugdenhil over housemuziek verschillende jongeren naar hem toekwamen om te vragen of 'ie niet een kopietje van die muziek kon maken voor hun, want dat was echt gaaf.....
dit is echt onzin en niet waar!
Ik weet niet van wie je dit gehoord heb maar dit is opgeklopte roddel....

[Aangepast op 16/9/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik vind het vreemd dat door dezelfde mensen apologetiek als nuttig gezien wordt en aan de andere kant de begeleide confrontatie afgekeurd. Hoe kun je apologetiek bedrijven als je niet meer weet waar de ander staat?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
england

Bericht door england »

En wat als die jongeren nou meer dan jou weten over hoe pop muziek in elkaar zit om maar wat te noemen?????

En Wouter, jij wilt dus eerst de vruchten aan de boom hangen, in de hoop dat er ooit wortels aan gaan groeien..??

Ik hoorde pas een citaat, vond em toch wel goed:
Naar de kerk gaan maakt je evenmin een Christen als het wonen in een garage je een cadillac maakt....
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door england
En wat als die jongeren nou meer dan jou weten over hoe pop muziek in elkaar zit om maar wat te noemen?????

En Wouter, jij wilt dus eerst de vruchten aan de boom hangen, in de hoop dat er ooit wortels aan gaan groeien..??

Ik hoorde pas een citaat, vond em toch wel goed:
Naar de kerk gaan maakt je evenmin een Christen als het wonen in een garage je een cadillac maakt....
Ik bedoel te zeggen dat iedereen in de wereld is, en iedereen niet van de wereld moet zijn. Dat is Gods eis. Daar moeten we vanuit gaan. En aub geen dingen omdraaien.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Als sprekers traden op de predikanten A. C. Rijken, A. van Heteren, M. Mondria, J. Roos, W. Visscher en Tj. de Jong
En ds. Monster
Dat zijn nog eens wat je noemt 'zware jongens'. Is die school ook zo?
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Begeleide confrontatie: Ik vergelijk de huidige discussie hierover graag met een dam. [of juist het ontbreken van die dam] Drie mogelijkheden

1] geen dam. Het water stroomt ongehinderd en woest over het land ofwel door het ontbreken van de dam [dam = de refozuil] doet een ieder maar wat hem of haar goeddunkt.

2] wel een dam. Eens zal het water de dam overstromen of doen doorbreken met resultaat 1. De refozuil blijft niet altijd om je heen staan.

Situatie 3] een dam met een opening en een schuif in die opening om zodoende het water gereguleerd in de hand te houden en netjes laten wegstromen.

De begeleide confrontatie zie ik als nr. 3 en is m.i. verkieselijk boven de andere 2. Uiteraard zeg ook ik, "zoek eerst het Koninkrijk God en de rest zal wel goed komen". Maar als zelfs wedergeboren christenen niet altijd opgewassen zijn tegen het ontbreken van de zuil laat staan onze niet-wedergeboren broeders en zusters. En we moeten nu eenmaal uitgaan van de situatie zoals die nu is, een gebroken schepping en een kleine kudde. Ik kies dus voor die begeleide confrontatie. Ook Bunyan [die dus geen baptist is] liet Christen en [ik dacht] Geloof over de ijdelheidskermis lopen en niet eromheen. Nu propageer ik niet direct excursies door reformatorische scholen naar Now & Wow, keileweg en aanverwante poelen des verderfs. Er bestaan zat andere mogelijkheden. M.i. wordt er door SRA en aanverwante instellingen uitgegaan van een te rooskleurige situatie.
zeg ik het zo goed?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Er blijkt een beetje een misverstand te ontstaan over het begrip. Het kan zijn dat ik het begrip te zwart-wit interpreteeert. Nogmaals, ik ben niet tegen begeleide confrontatie, maar wel op een verkeerd manier gebruik maken van begeleide confrontatie. Wat is het vertrekpunt? Ik vind dat men te veel uitgaat van de omstandigheden waarin we verkeren en te weinig van de bijbelse principes. Hoe komt het Egbert dat het water over de dam dreigt te stromen. Kan jij mij dat vertellen? De oorzaak daarvan is m.i. niet gelegen in het water enerzijds, maar het zegt ook iets over die dam.

Hoe gaan jullie met Jakobus 1 vers 27 om

De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Nogmaals waar in de bijbel roept Mozes of de Heere Jezus of Paulus ertoe op om op deze manier geconfronteerd te worden met de wereld.

Ik kan een kind wat de Heere niet kent hondert keer leren hoe die met een radio om moet gaan. Ik kan hem gevaren aanwijzen en dingen vertellen wat niet goed is aan een radio, maar je weet zelf wat Paulus zegt: Door de wet is de zonde in mij levend geworden. Hij kan daar niet mee omgaan als die niet weet van een andere wet(de wet van Gods Geest) in zijn leden. En als die geen radio meer luistert vanuit een of ander wettisch principe, heb ik dan mijn doel bereikt?

Wij hebben ons in het bastion van de ref.gez. veilig gewaand, maar het blijkt(Jongeren en Media, etc) dat de muur van onze gezindte zo poreus is als maar zijn kan. Het lekt aan alle kanten. En we proberen met alle mogelijke manieren die lekken en gaten te dichten. En hoe meer we aan het dichtmetselen zijn hoe grote scheuren er in komen. Echter het fundament moet opnieuw in zicht komen. De muren van onze gezindte staan zo lijkt het niet meer op Het Fundament waar het op hoort te staan. En als er dan beproevingen en tegenslagen komen zakt het als drijfzand in elkaar.

Christen uit de christenreis wist hoe hij staande kon blijven. God had hem een wapenrusting gegeven. En dat is nodig.

Wat heeft het voor zin iemand een zwaard in handen te stoppen als men er niet mee om kan gaan en als men niet weet waarvoor het dient. Krom voorbeeld, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nogmaals, ik ben niet tegen begeleide confrontatie, maar wel op een verkeerd manier gebruik maken van begeleide confrontatie. Wat is het vertrekpunt? Ik vind dat men te veel uitgaat van de omstandigheden waarin we verkeren en te weinig van de bijbelse principes. Hoe komt het Egbert dat het water over de dam dreigt te stromen. Kan jij mij dat vertellen? De oorzaak daarvan is m.i. niet gelegen in het water enerzijds, maar het zegt ook iets over die dam.
Wanneer verkeer je in een refozuil? Ik ben van geen enkele refo-organisatie, refoschool, refo-cafe, refo-internetprovider, refo-tv-zender, refo-bedrijf lid.
Ik lees wel het RD, maar daarnaast lees ik ook wel seculiere kranten. Ik wil weten wat er om me heen gebeurt, ook in de buitenwereld.

Een christen verkeert nu eenmaal in de wereld, er komt van alles op hem af ook vanuit de contacten met mensen die geen christen zijn. Daar wordt hij mee geconfronteerd. Wel, die confrontatie waar elke christen mee te maken krijgt, meer of minder, moet begeleid wordt, hij moet wapens aangeleverd krijgen.
Of een christen nu bekeerd is of niet, hij heeft te waken voor de zonde. En dan moeten we niet aankomen met: Dat kan hij niet. Dat weet ik ook wel. Maar de eis van bekering geldt voor zowel bekeerden als onbekeerden. Dat kunnen we voor niemand verzwakken.

Begeleide confrontatie is goed. En dat hoeft mijns inziens niet door de refo-zuil. Maar kerk en gezin en een school waarin de christelijke beginselen ook nog maar enigszins uitgedragen worden helpen daarin mee. We moeten niet gaan klitten als refojongeren. We moeten midden in de wereld gaan staan.

Is dat dan hetzelfde als ons bij allemaal reformatorische scholen voegen en op de MBO, HBO of Universiteit totaal niet weten wat je aan moet met niet-christenen?



Zeker, we mogen de verleidingen niet opzoeken, moeten ons onbesmet bewaren van deze wereld. Daarom heb ik veel respect voor mensen die het principe van geen tv, geen radio of gefilterd Internet aanhangen.

Echter, geconfronteerd wordt je altijd met de wereld. Een lichtend licht ONDER de mensen.

Waar roept Jezus op om in deze wereld te gaan staan?

"Matth. 5:16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken."

Moeten we dan scholen oprichten waar dan alleen maar reformatorische jongeren op mogen komen? En al die jongeren die dan noodgedwongen op openbare scholen zitten?

Paulus: 1 Kor. 5:
9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders;
10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan.

Kanttekeningen:
uit de wereld
Namelijk alzo de wereld vol is van zulke mensen, waar gij dagelijks mede te doen hebt, welker voetstappen gij niet moet volgen, maar die gij moet zoeken voor Christus te winnen; Matth. 5:16; Ef. 5:11. En hoewel dit op alle eeuwen past, zo paste het nochtans allermeest op die eeuw, in welke het heidendom de overhand had, die allen afgodendienaars waren, daar deze andere zonden gemeenlijk op volgen.

Andere visie

Grace, volgens mij interpreteer je begeleide confrontatie zo: Leer de refojeugd maar kennis maken met tv, bios, alles wat op internet te vinden is, wereldse evenementen. En leer hen de goede dingen daaruit te pikken.

Dan zeg jij terecht: Hoho, daar moeten we ons niet mee inlaten.

Ik zeg: Volgens mij bedoeld de persoon die het over begeleide confrontatie had het zo:
Jongens, jullie worden op jullie school en werk geconfronteerd met Internet, leer ermee omgaan, leer wat de gevaren ervan zijn, wees waakzaam.
Jullie worden geconfronteerd met wereldse mensen die jullie vragen waarom jullie aan het een en ander niet meedoen. Weet waarom en weet wat de gevaren zijn zodat je niet meegezogen wordt de wereld in.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Zeker, we mogen de verleidingen niet opzoeken, moeten ons onbesmet bewaren van deze wereld.
Wat betekent dit concreet dan?
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Precies wat jij bedoelde met geen radio, geen tv, geen bios, geen onchristelijke vakantiereizen, geen open internet, niet in een vriendengroep terecht komen die slechte invloed op je heeft etc.

Dit is echter, zoals jij stelt, geen tegenstelling met begeleide confrontatie. Begeleide confrontatie is: Als je met dit of dat in aanraking komt, wat dan...Je mag je ogen niet gesloten houden voor wat er allemaal op een mens aan verleidingen af kan komen (passief dus en niet actief), je moet ermee weten om te gaan. Dat omgaan is niet hetzelfde als de verleidingen opzoeken.

Ds. L. Vroegindeweij schreef eens:
"De tv brengt allerlei vermaak in de huiskamer, legt beslag op een groot deel van de tijd en draagt het gevaar in zich om het hele leven buitengewoon te veruitwendigen. Daar is al lange tijd veel geschimpt op de zogenaamde "doperse mijding". Ik dacht, dat we in onze tijd grote behoefte hebben aan een beetje meer wereldmijding. Maar laten we dan niet vergeten dat dit negatief is. Als ons leven niet is te zien op Jezus, dan helpt het ons niet al willen we de beelden van het tv-toestel niet zien en zelfs dit toestel niet."

[Aangepast op 17/9/04 door Refojongere]
takkie

Bericht door takkie »

Voor degene die interesse hebben:

Lerarenvereniging KLS houdt op zaterdag 9 oktober om 13.45 uur in hogeschool De Driestar in Gouda haar najaarscontactdag. Dr. W. Fieret spreekt over â€
Plaats reactie