Wedergeboorte en openbaring van de Middelaar
Geplaatst: 06 sep 2007, 10:10
Beste medeforummers,
Heb gisteren het boekje van A. Moerkerken gelezen, Bethel en Pniël.
Nadat hij schreven heeft over Jakob, Ezau, Bethel, Pniël, de disipelen, Johannes de Doper en Jezus Christus komt hij tot de volgende conclusie.
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat naar ons besef de Heilige Schrift het ogenblik van de wedergeboorte niet laat samen vallen met de openbaring van de Middelaar.
einde citaat.
A. Moerkerken, onderscheid: wedergeboorte: zondekennis (door prediking van de wet zoals Johannes), wegbereiding (Johannes) het werk van de Heilige Geest, als het eerste. Het deelachtig zijn van de genade.
De openbaring van de Middelaar, is tweede: er waren disipelen die Johannes geloofde, maar het was toch nog nodig Christus te zien.
Johannes preekte dat ook: Ziet het Lam Gods.
Tussen de wedergeboorte enn de openbaring van de Middelaar kunnen jaren zitten. (Toeleidende weg)
Nou heb ik twee vragen: wat is de wedergeboorte dan?
Volgens mij is de wedergeboorte meer dan zondekennis alleen.
Andere vraag: waar leert ons de bijbel dat daar jaren tussen kunnen zitten? De bijbelgedeelte die Moerkerken aanhaalt, zijn vooral het leven van Jakob, hij spreekt ook over Ezau, Johannes de Doper zijn prediking: Bekeert u (zijn wetsprediking) en Zie het Lam God (Openbaring van de Middelaar voor zijn disipelen) ect.
Maar andere teksten die je zou verwachten haalt hij niet aan.
Zoals. Zoveel als er door Gods Geest geleid worden…..
En die Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, nl, die in Zijn naam geloven…..
Dat vind ik wel opvallend. Maar wie kan mij een antwoord geven op deze twee vragen.
Heb gisteren het boekje van A. Moerkerken gelezen, Bethel en Pniël.
Nadat hij schreven heeft over Jakob, Ezau, Bethel, Pniël, de disipelen, Johannes de Doper en Jezus Christus komt hij tot de volgende conclusie.
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat naar ons besef de Heilige Schrift het ogenblik van de wedergeboorte niet laat samen vallen met de openbaring van de Middelaar.
einde citaat.
A. Moerkerken, onderscheid: wedergeboorte: zondekennis (door prediking van de wet zoals Johannes), wegbereiding (Johannes) het werk van de Heilige Geest, als het eerste. Het deelachtig zijn van de genade.
De openbaring van de Middelaar, is tweede: er waren disipelen die Johannes geloofde, maar het was toch nog nodig Christus te zien.
Johannes preekte dat ook: Ziet het Lam Gods.
Tussen de wedergeboorte enn de openbaring van de Middelaar kunnen jaren zitten. (Toeleidende weg)
Nou heb ik twee vragen: wat is de wedergeboorte dan?
Volgens mij is de wedergeboorte meer dan zondekennis alleen.
Andere vraag: waar leert ons de bijbel dat daar jaren tussen kunnen zitten? De bijbelgedeelte die Moerkerken aanhaalt, zijn vooral het leven van Jakob, hij spreekt ook over Ezau, Johannes de Doper zijn prediking: Bekeert u (zijn wetsprediking) en Zie het Lam God (Openbaring van de Middelaar voor zijn disipelen) ect.
Maar andere teksten die je zou verwachten haalt hij niet aan.
Zoals. Zoveel als er door Gods Geest geleid worden…..
En die Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, nl, die in Zijn naam geloven…..
Dat vind ik wel opvallend. Maar wie kan mij een antwoord geven op deze twee vragen.