Elvis 30 jaar na zijn overlijden

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Elvis 30 jaar na zijn overlijden

Bericht door jakobmarin »

In het kader van 30 jaar na overlijden van Elvis Presley hoorde ik vanmorgen op de radio dat deze 'King of Pop' erg van gospel hield en daar 'prachtige' nummers van gemaakt heeft.
Nu ben ik zelf niet zo op de hoogte hiervan en het verbaasde me wel eigenlijk.

Er is zelfs een NL-site voor ingericht: http://www.elvisgospel.nl en ook Elvis-kerkdiensten worden er gehouden in Nederland.

Hoor http://www.elvisgospel.nl/music/How%20G ... %20Art.mp3
tekst:
[align=center]
How Great Thou Art


Oh Lord, my God, when I in awesome wonder
Consider all the worlds Thy hands have made
I see the stars, I hear the rolling thunder
Thy power throughout the universe displayed.

When Christ shall come,
with shouts of acclamation
to take me home
What joy shall fill my heart.
Then I shall bow in humble adoration
and there proclaim: my God how great Thou art

Then sings my soul, my Savior God, to Thee
How great Thou art
How great Thou art
Then sings my soul, my Savior God, to Thee
How great Thou art, how great Thou art

vertaling:
Heer, mijn God, als ik met grote bewondering
alles zie wat uw hand gemaakt heeft,
dan zie ik de sterren , en hoor ik de donder:
uw macht tentoongespreid in het heelal.

Als Christus onder gejuich zal komen,
om mij thuis te brengen,
dan zal ik zo blij zijn.
Dan zal ik met eerbied buigen
en verkondigen: mijn God, hoe groot zijt Gij!

Dan zingt mijn ziel, mijn Verlosser, God, tot U:
hoe groot zijt Gij![/align]

Pikt de christenheid zo een graantje mee aan het succes van een pop-idool, of kunnen we ervan spreken dat Elvis een overtuigd christen is?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Elvis 30 jaar na zijn overlijden

Bericht door Bonny »

jakobmarin schreef:In het kader van 30 jaar na overlijden van Elvis Presley hoorde ik vanmorgen op de radio dat deze 'King of Pop' erg van gospel hield en daar 'prachtige' nummers van gemaakt heeft.
Nu ben ik zelf niet zo op de hoogte hiervan en het verbaasde me wel eigenlijk.

Er is zelfs een NL-site voor ingericht: http://www.elvisgospel.nl en ook Elvis-kerkdiensten worden er gehouden in Nederland.

Hoor http://www.elvisgospel.nl/music/How%20G ... %20Art.mp3
tekst:
[align=center]
How Great Thou Art


Oh Lord, my God, when I in awesome wonder
Consider all the worlds Thy hands have made
I see the stars, I hear the rolling thunder
Thy power throughout the universe displayed.

When Christ shall come,
with shouts of acclamation
to take me home
What joy shall fill my heart.
Then I shall bow in humble adoration
and there proclaim: my God how great Thou art

Then sings my soul, my Savior God, to Thee
How great Thou art
How great Thou art
Then sings my soul, my Savior God, to Thee
How great Thou art, how great Thou art

vertaling:
Heer, mijn God, als ik met grote bewondering
alles zie wat uw hand gemaakt heeft,
dan zie ik de sterren , en hoor ik de donder:
uw macht tentoongespreid in het heelal.

Als Christus onder gejuich zal komen,
om mij thuis te brengen,
dan zal ik zo blij zijn.
Dan zal ik met eerbied buigen
en verkondigen: mijn God, hoe groot zijt Gij!

Dan zingt mijn ziel, mijn Verlosser, God, tot U:
hoe groot zijt Gij![/align]

Pikt de christenheid zo een graantje mee aan het succes van een pop-idool, of kunnen we ervan spreken dat Elvis een overtuigd christen is?
Ook Johnny Cash heeft op latere leeftijd zijn Meester gevonden en enkele prachtige nummers gemaakt. Op zijn laatste CD 'A hundred highways' bijvoorbeeld het nummer 'Help me'

Oh Lord, Help me walk
Another mile, just one more mile;
I'm tired of walkin' all alone.

And Lord, Help me smile
Another smile, just one more smile;
Don't think I can do things on my own

I never thought I needed help before;
I thought that I could get by - by myself.
And Now I know I just can't take it any more.
With a humble heart, on bended knee,
I'm beggin' You, please, For Help.

Come down from Your golden throne
to me, to lonely me;
I need to feel the touch of Your tender hand.

Release these chains of darkness
Let me see, Lord let me see;
Just where I fit into your master plan.

I never thought I needed help before;
I thought that I could get by - by myself.
Now I know I just can't take it any more.
With a humble heart, on bended knee,
I'm beggin' You, please, For Help.

With a humble heart, on bended knee,
I'm beggin' You, please, For Help.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Voor zover ik weet is hij als gospel artiest begonnen, maar toen hij veel suc6 boekte is hij "gevallen" voor drugs en rock en roll.
Men zegt dat hij wel altijd "zoekend" is gebleven en zeker gezien zijn eerste periode denken ook velen dat hij, ondanks alles, toch christen was.
Ik weet het niet, ik laat dat oordeel aan God over.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

zowel Johnny Cash als Elvis komen op mij over als Christenen uit de boeken van Dostojewski. Mensen aan de grond. Elvis die niet van de pillen af kon blijven, Johnny Cash die heel vaak weer terug viel in de Alcohol. En toch heb ik het idee dat ze vanuit de diepte hun gospelplaten heel oprecht maakten. (De muziek van Elvis ken ik minder, die van Johnny Cash redelijk goed).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Vanmorgen hoorde ik een interview op de radio met de Nederlandse predikant Fred Omvlee, werkzaam als krijgsmachtpredikant, die vandaag een Elvis memorial service houdt op Curacao.
't Schijnt dat Elvis uit een christelijk gezin kwam en buiten z'n optredens om, onderweg en in de kleedkamer, vaak gospels zong. Een aantal, waaronder "How great thou art", zong hij ook op het podium.
In het interview werd benadrukt dat Elvis een mens was, met gebreken. In z'n beroemdheid heel eenzaam, depressief.
Met de memorial service wilde deze predikant de boodschap doorgeven "dat we nooit uit Gods hand vallen".
Adorote

Bericht door Adorote »

Aan ons is het oordeel niet wie zogenaamd echt Christen is en niet, hen die daar een oordeel over willen vellen zullen ten zeerst bij hun zelf te rade moeten gaan , hoe hun relatie is met de Levende Heer.


Gelukkig heeft God door Zijn Zoon Jezus Christus de Heilige Verlosser andere maat staven , Hij ziet het hart aan en weet van de gebeden en verzuchtingen maar ook de lofprijzing in de binnen kamer.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Het blijft een wonderlijk fenomeen.
Hier twee versies van "How great thou art", van de jonge en de oudere Elvis.

http://www.youtube.com/watch?v=Nf0vJiyeLIo

http://www.youtube.com/watch?v=e3PngHp1ysM
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

JolandaOudshoorn schreef:Voor zover ik weet is hij als gospel artiest begonnen, maar toen hij veel suc6 boekte is hij "gevallen" voor drugs en rock en roll.
Nee, dat is niet waar. Dit soort verhalen met als stramien een goed begin en vervolgens de "val" als gevolg van wereldse krachten gaan er bij onze gezindte in als zoete koek, maar kloppen voor Elvis niet. Juist later in zijn carriere kwam hij tot de conclusie dat de gospelliederen die hij van huis uit had meegekregen zijn ware muziek was.

Vanochtend stond daarover nog een mooie recensie in de Volkskran, waaruit het volgendet:
Van 1969 tot 1971 brachten Presley en The Imperials tien weken per jaar een gospelshow op de planken in Las Vegas. In The Gospel Side Of Elvis maken we kennis met de middendertiger Presley: een warmbloedige man, op zoek naar intimiteit en privacy, die vrijwel meteen na zijn legendarische '68 Comeback Special in hoog tempo gedesillusioneerd raakt. Van rock 'n' roll en showbizz vervreemdt hij steeds meer. Gospel, 'de muziek die zijn moeder hem meegaf', is het geluid dat hem bij nader inzien het dierbaarst is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:Voor zover ik weet is hij als gospel artiest begonnen, maar toen hij veel suc6 boekte is hij "gevallen" voor drugs en rock en roll.
Men zegt dat hij wel altijd "zoekend" is gebleven en zeker gezien zijn eerste periode denken ook velen dat hij, ondanks alles, toch christen was.
Zonder zijn lifestyle te promoten: Waarom zou hij geen kind van God kunnen zijn? We zingen toch ook de psalmen van David, en kijken toch ook op tegen Salomo? Well, dat waren ook geen lievertjes...

God schaamt Zich niet om zulke mensen tot Zijn kinderen te hebben....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Voor zover ik weet is hij als gospel artiest begonnen, maar toen hij veel suc6 boekte is hij "gevallen" voor drugs en rock en roll.
Men zegt dat hij wel altijd "zoekend" is gebleven en zeker gezien zijn eerste periode denken ook velen dat hij, ondanks alles, toch christen was.
Zonder zijn lifestyle te promoten: Waarom zou hij geen kind van God kunnen zijn? We zingen toch ook de psalmen van David, en kijken toch ook op tegen Salomo? Well, dat waren ook geen lievertjes...

God schaamt Zich niet om zulke mensen tot Zijn kinderen te hebben....
Nou, dat wilde ik ook helemaal niet zeggen. Ik heb er nog even aan gedacht om, net zoals jij David erbij te halen, maar ja, je zit hier op het refoforum he.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik heb een gospelcd'tje van hem. De liefhebbers kunnen een copytje opgestuurd krijgen voor een luttele vergoeding van slechts E29.95 excl. verzendkosten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

:shock:

Meer zeg ik niet in dit topic!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef::shock:

Meer zeg ik niet in dit topic!!
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vraag je toch om een toelichting, ondanks dat je niet méér lijkt te willen zeggen dan wat je gezegd hebt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Ik heb een gospelcd'tje van hem. De liefhebbers kunnen een copytje opgestuurd krijgen voor een luttele vergoeding van slechts E29.95 excl. verzendkosten.
Werk jij bij De Ramshoorn? :wink:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Gian schreef:Ik heb een gospelcd'tje van hem. De liefhebbers kunnen een copytje opgestuurd krijgen voor een luttele vergoeding van slechts E29.95 excl. verzendkosten.
Werk jij bij De Ramshoorn? :wink:
Verkoopt de Ramshoorn gospel-CD'tjes van Elvis? :shock:









:mrgreen:
Plaats reactie