Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

J.C. Philpot schreef:
Geka schreef:Volgens mij heeft er van ds. Stikkers wel eens een artikel in Oude Paden gestaan. Was dat niet die dominee die een dubbelleven leidde en tegelijk soort priester o.i.d. in een secte was?
Hij was een predikant in een soort vrije OGG, had een vrij mystieke inslag, had ook een illegale drankstokerij en was een Oosters Orthodoxe priester. Volgens mij is hij toen opgepakt voor zijn illegale drankstokerij, toen ook door zijn Vrije OGG (?) afgezet en heeft hij later een eigen Orthodoxe kerk in het leven geroepen.
Heel interessant figuur dus :D
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Janneman schreef:Alles goed en wel, maar ik ben op zoek naar gegevens over ds. Jorens. Over ds. Stikkers weet ik al veel, genoemde artikelen zijn me bekend. Misschien iets voor een andere topic?
Dus graag nog wat info over ds. Jorens en de gemeente in Hedel.
Dat is geen goede speurderstechniek, Janneman. :D
Elk spoortje in de richting van je doel moet je onderzoeken.

Wie weet, krijg je via deze omweg nog interessante informatie over je zoektarget. :wink:
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Tiberius schreef:
Janneman schreef:Alles goed en wel, maar ik ben op zoek naar gegevens over ds. Jorens. Over ds. Stikkers weet ik al veel, genoemde artikelen zijn me bekend. Misschien iets voor een andere topic?
Dus graag nog wat info over ds. Jorens en de gemeente in Hedel.
Dat is geen goede speurderstechniek, Janneman. :D
Elk spoortje in de richting van je doel moet je onderzoeken.

Wie weet, krijg je via deze omweg nog interessante informatie over je zoektarget. :wink:
Nou, ik zei al, alles over ds. Stikkers is me bekend. Dit topic wijkt af van mijn vraag, snapt u? Vandaar. :P

Kortom: wie weet me iets te vertellen over ds. Jorens?
Blijkbaar was hij toch een redelijk erkend predikant, omdat hij genoemd wordt in De Wachter Sions van 29 januari 1965, als aanwezige bij de begrafenis van ds. Ligtenberg.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Janneman schreef:
Tiberius schreef:
Janneman schreef:Alles goed en wel, maar ik ben op zoek naar gegevens over ds. Jorens. Over ds. Stikkers weet ik al veel, genoemde artikelen zijn me bekend. Misschien iets voor een andere topic?
Dus graag nog wat info over ds. Jorens en de gemeente in Hedel.
Dat is geen goede speurderstechniek, Janneman. :D
Elk spoortje in de richting van je doel moet je onderzoeken.

Wie weet, krijg je via deze omweg nog interessante informatie over je zoektarget. :wink:
Nou, ik zei al, alles over ds. Stikkers is me bekend. Dit topic wijkt af van mijn vraag, snapt u? Vandaar. :P
Kortom: wie weet me iets te vertellen over ds. Jorens?
Blijkbaar was hij toch een redelijk erkend predikant, omdat hij genoemd wordt in De Wachter Sions van 29 januari 1965, als aanwezige bij de begrafenis van ds. Ligtenberg.
Duidelijk. Enkele adviezen waar mogelijk gezocht kan worden:

Kerknieuws van Scheps. Een weekblad onder redactie van WCF Scheps en bestaande van 1944-1989. Mogelijk dat hierin een berichtje opgenomen is in 1961 van zijn bevestiging en dat direct dan ook de gemeente genoemd wordt.

Als ik kijk in de jaarboekjes dan is er in Hedel naast de RK Kerk en de NHK Kerk alleen de GGN. Deze gemeente is ontstaan in 1949 en zal dan in of na 1953 meegegaan zijn met de scheuring in de GG. Mogelijk dat de vrije gemeente weer ontstaan is uit deze GGN? Dit zou eventueel verklaren waarom er wel een verbintenis was van deze predikant met ds. Lichtenberg.

Iemand in deze topic noemde een artikel in het RD zo'n 30 jaar terug dat over genoemde predikant zou gaan. Er moet dan met het RD gepraat worden om dit artikel uit het archief van hun op te sporen.

Misschien bladeren in De wachte sions en Saambinder omstreeks of voor 1961 over een evt. scheuring in de GGN, dan wel de overgang van de Hedelse gemeente naar de GGN in of na 1953.

Genoemde boeken en bladen zijn doorgaans beschikbaar in de theologische bibliotheken in Rotterdam en bijv. Kampen.
Atze
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Dank u, astroguy, maar alle geschreven en gepubliceerde bronnen zijn mij bekend (alle door u genoemde periodieken bezit ik), daarom zou ik graag wat feitenmateriaal uit andere bron willen vernemen.......!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Janneman schreef:Dank u, astroguy, maar alle geschreven en gepubliceerde bronnen zijn mij bekend (alle door u genoemde periodieken bezit ik), daarom zou ik graag wat feitenmateriaal uit andere bron willen vernemen.......!
Is dat RD-artikel niet compleet dan?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Janneman schreef:Dank u, astroguy, maar alle geschreven en gepubliceerde bronnen zijn mij bekend (alle door u genoemde periodieken bezit ik), daarom zou ik graag wat feitenmateriaal uit andere bron willen vernemen.......!
Dan wordt het moeilijker.... Maar mag ik dan een copie van dat RD artikel als je dat bezit? Misschien een aantal mogelijkheden voor onderzoek.

Maak contact met de GGN en de HHK van Hedel en vraag of zij iets weten. Zo'n vrije gemeente moet ergens vandaan komen en het is mogelijk dat het samengesteld is uit mensen die omstreeks 1960 de NHK en/of GGN verlaten hebben. Indien zo dan zouden de plaatselijke gemeenten misschien nog iets herinneren.

Plaatselijke / regionale bladen uit die tijd? Misschien dat die een verslag hebben van de intrede.

Burgerlijk register. De man heeft ergens gewoond en er moeten dus registers samengesteld zijn. Begin dus met de vroegere gemeente van Hedel.

Bel eens met H. Hille in Opheusden. Hij schreef het boek waar ik uit citeerde. Misschien heeft hij nog informatie in zijn persoonlijke archief.
Atze
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

Ds. Jorens is betrapt van valsemunterij en daarna uit het ambt gezet/gestapt.
Heb hem tot enkele jaren geleden diverse malen in de kerk gezien. Hij is voor zover ik weet enkele jaren geleden heel plotseling overleden en begraven te Gorinchem.
Van allerlei andere zaken (drank, priester, etc.) weet ik niets af. Het kan zijn dat we het over een andere ds. Jorens hebben!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Genade door recht schreef:Ds. Jorens is betrapt van valsemunterij en daarna uit het ambt gezet/gestapt.
Heb hem tot enkele jaren geleden diverse malen in de kerk gezien. Hij is voor zover ik weet enkele jaren geleden heel plotseling overleden en begraven te Gorinchem.
Beste Genade door recht,
Van welk kerkgenootschap was hij predikant? En in welk kerkgenootschap / waar heb je hem later in de kerk gezien? Hartelijk dank voor de info!
Genade door recht schreef:Van allerlei andere zaken (drank, priester, etc.) weet ik niets af. Het kan zijn dat we het over een andere ds. Jorens hebben!
Dat klopt inderdaat, dat ging over ds Stikkers.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Genade door recht schreef:Ds. Jorens is betrapt van valsemunterij en daarna uit het ambt gezet/gestapt.
Heb hem tot enkele jaren geleden diverse malen in de kerk gezien. Hij is voor zover ik weet enkele jaren geleden heel plotseling overleden en begraven te Gorinchem.
...
Op hollantsnet (een site met database van familie berichten vond ik het volgende:
http://fabe.kineo.nl/zoeken.asp?sortper ... &id=243850

Zal dat dezelfde persoon wezen waar we het hier over hebben?
Atze
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

astroguy schreef:
Janneman schreef:Dank u, astroguy, maar alle geschreven en gepubliceerde bronnen zijn mij bekend (alle door u genoemde periodieken bezit ik), daarom zou ik graag wat feitenmateriaal uit andere bron willen vernemen.......!
Dan wordt het moeilijker.... Maar mag ik dan een copie van dat RD artikel als je dat bezit? Misschien een aantal mogelijkheden voor onderzoek.

Maak contact met de GGN en de HHK van Hedel en vraag of zij iets weten. Zo'n vrije gemeente moet ergens vandaan komen en het is mogelijk dat het samengesteld is uit mensen die omstreeks 1960 de NHK en/of GGN verlaten hebben. Indien zo dan zouden de plaatselijke gemeenten misschien nog iets herinneren.

Plaatselijke / regionale bladen uit die tijd? Misschien dat die een verslag hebben van de intrede.

Burgerlijk register. De man heeft ergens gewoond en er moeten dus registers samengesteld zijn. Begin dus met de vroegere gemeente van Hedel.

Bel eens met H. Hille in Opheusden. Hij schreef het boek waar ik uit citeerde. Misschien heeft hij nog informatie in zijn persoonlijke archief.
Uit De Hoeksteen, tijdschrift voor vaderlandse kerkgeschiedenis, 26e jaargang, no. 1, februari 1997, blz. 10 (noot 10, artikel over J.W. Stikkers, door H. Hille):

Janne J. Jorens werd in 1926 geboren in een schippersgezin, dat wel godsdienstig maar onkerkelijk was. In 1947 onderging hij de volwassendoop in de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-Zuid. Daar hij in de Gereformeerde Gemeenten niet tot het predikambt werd toegelaten zocht hij contact met vrije groeperingen. Daartoe uitgenodigd door de hervormde mannenvereniging sprak hij ook in Hedel. In deze plaats waren mensen die hem geregeld wensten te horen. Toen de plaatselijke hervormde kerkeraad hieraan geen medewerking wilde verlenen, gingen zijn aanhangers afzonderlijk vergaderen in de werkplaats van aannemer H. Wolferts of in de schuur van wethouder en boer J. Feteris. Omstreeks 1957 werd Jorens vaste voorganger van deze groep. Door aannemer Wolferts werd een kerkje gebouwd. Ds. G.J. Zwoferink, predikant van een Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Kampen bevestigde hem in 1959 als lerend ouderling. Reeds na korte tijd werd de relatie tussen de Hedelse lerend ouderling en de Kamper predikant verbroken. In 1961 bevestigde (ds.) J.W. Stikkers hem tot predikant. Ds. Jorens heeft nog geprobeerd zijn gemeente te laten fuseren met de bestaande Gereformeerde Gemeente in Nederland te Hedel. Het was tevergeefs. Mede door de levenswandel van de predikant verliep de gemeente. Ds. Jorens vestigde zich daarop in Gorinchem. Hier en daar preekte hij nog wel eens, o.a. te Jutphaas en Sliedrecht. In 1974 kwam hij opnieuw in opspraak. Hij bleek toen betrokken te zijn geweest bij een zwendel met valse dollarbiljetten.
Atze
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

Beste Philpot,

Heb het nog even nagevraagd bij iemand die hem toentertijd weleens gehoord heeft (die wist zich bijv. nog te herinneren dat hij in de zestiger jaren preekte over 't inne des tempels en het tinne des tempels, werd overgezet als in Christus of er buiten).
Stond eind vijftiger jaren en zestiger jaren op zichzelf in Hedel, met rechtse bevindelijke ligging/trekken als ik het zo mag noemen. In ieder geval separerend tussen schijn en zijn, iets wat het echt is en wat er op sterk en veel op lijkt ('t inne en tinne lijkt ook erg op elkaar, zulk soort dingen had hij vaak).
In ongeveer zeventiger jaren betrapt op valsemunterij. Bleek deel te nemen aan / betrokken te zijn bij een heel netwerk dat ook in Belgie actief was. Hierna direct uit ambt gezet / ambt neergelegd. Daarna gaan wonen in Gorinchem en gaan werken in Werkendam (iets met schepen, scheepvaart).
Een jaar of 3 geleden overleden. (Dit laatste kan sowieso kloppen, toen ik anderhalf jaar geleden in Gorinchem op een begrafenis was van een kennis, zag ik zijn grafsteen.)

Hij kwam tot de laatste jaren in 2 vrije evangelisaties. In de ene kom ik niet meer, in de andere af en toe. In die evangelisatie ging vroeger al ds. Du Marchie, Mieras e.a. voor, nu zijn dat (ik zal even een opsomming geven van wie me binnen te schiet, misschien voor jouw onderzoek interessant, maar zelf kom ik slechts bij een select gezelschap:-) : Heijkamp, Klok, Karels, Sleen, Rijken, Tj. de Jong, Schultink, Roodsant, M. van Kooten, enz.

Wellicht saillant detail: als hij auto reed, zat zijn vrouw altijd achterin. (Waarom is onbekend.)

Ik hoop je iets verder geholpen te hebben!
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

PS: Nu zie ik dat Janneman eigenlijk de informatie wil, ik dacht even Philpot. Mogelijk beiden. Ik heb het dan ook voor jou even nagevraagd Janneman! Als je nog interessante zaken over hem en zijn prediking verneemt, moet je dat maar even op het forum zetten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Genade door recht schreef:Wellicht saillant detail: als hij auto reed, zat zijn vrouw altijd achterin. (Waarom is onbekend.)
Misschien gaf hij zo vorm aan het uitgangspunt dat de vrouw volgzaam behoort te zijn? :roll:
Plaats reactie