Historisch besef is niet verkeerd of erg, sterker nog, is zelf goed. Als de locatie Rotterdam geschikt was geweest, had je mij niet gehoord. Maar goed, mijn redenen heb ik al verwoord.memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Toegangskaarten bidstond GS
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Maar als er kaarten te kort blijken te zijn, kunnen ze toch nog altijd ergens anders een dienst beleggen? Dat doen ze toch wel, neem ik aan?Da Capo schreef:Historisch besef is niet verkeerd of erg, sterker nog, is zelf goed. Als de locatie Rotterdam geschikt was geweest, had je mij niet gehoord. Maar goed, mijn redenen heb ik al verwoord.memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.Marnix schreef:Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Het gaat mij niet zozeer om het vertrouwen, maar om het feit dat nostalgie/historisch besef de bidstond gaat overheersen. Waar gaat het in die bidstond om? Waarom houden we een bidstond? Toch om God om een zegen te vragen over de komende GS?memento schreef: Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Dat denk ik ook wel, als men die dan aan de andere kant van het land doet is dat ook wel praktisch... alleen wordt er in het begin al met toegangskaarten gewerkt, men gaat er dus al vanuit dat het niet past, dus waarom dan niet kiezen voor een grotere accommodatie, of van tevoren al 2 bijeenkomsten inplannen? Waarom dan voor een relatief kleine ruimte kiezen met als argument dat die een historische lading heeft? Er wordt volgens mij een wat moeilijker weg gekozen dan nodig, en het enige argument lijkt die historische lading van de accommodatie te zijn.memento schreef:Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.Marnix schreef:Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waarschijnlijk kiest men voor toegangskaarten, om mensen niet teleurgesteld naar huis te hoeven sturen. Je hebt meer dan 100.000 potentieel geinteresseerden, en zelfs in de grootste GG die er is gaat dat niet passen. Met toegangskaarten weet je iig hoeveel mensen serieus willen komen. En kan je op basis daarvan eventueel extra locaties regelen, of juist uitwijken naar een kleinere locatie als er weinig aanmeldingen zijn.Marnix schreef:Dat denk ik ook wel, als men die dan aan de andere kant van het land doet is dat ook wel praktisch... alleen wordt er in het begin al met toegangskaarten gewerkt, men gaat er dus al vanuit dat het niet past, dus waarom dan niet kiezen voor een grotere accommodatie, of van tevoren al 2 bijeenkomsten inplannen? Waarom dan voor een relatief kleine ruimte kiezen met als argument dat die een historische lading heeft? Er wordt volgens mij een wat moeilijker weg gekozen dan nodig, en het enige argument lijkt die historische lading van de accommodatie te zijn.memento schreef:Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.Marnix schreef:Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?memento schreef:Nogmaals, is dit btje historisch besef nu echt zo erg? Elke gemeente of classis waar genoeg animo is voor een voorbede-dienst, kan toch zo'n dienst beleggen?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Nee, vanuit organisatorisch oogpunt vind ik het een enorm logische beslissing.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
de EO werkt ook met reserveren en toegangskaartenmemento schreef:Waarschijnlijk kiest men voor toegangskaarten, om mensen niet teleurgesteld naar huis te hoeven sturen. Je hebt meer dan 100.000 potentieel geinteresseerden, en zelfs in de grootste GG die er is gaat dat niet passen. Met toegangskaarten weet je iig hoeveel mensen serieus willen komen. En kan je op basis daarvan eventueel extra locaties regelen, of juist uitwijken naar een kleinere locatie als er weinig aanmeldingen zijn.Marnix schreef:Dat denk ik ook wel, als men die dan aan de andere kant van het land doet is dat ook wel praktisch... alleen wordt er in het begin al met toegangskaarten gewerkt, men gaat er dus al vanuit dat het niet past, dus waarom dan niet kiezen voor een grotere accommodatie, of van tevoren al 2 bijeenkomsten inplannen? Waarom dan voor een relatief kleine ruimte kiezen met als argument dat die een historische lading heeft? Er wordt volgens mij een wat moeilijker weg gekozen dan nodig, en het enige argument lijkt die historische lading van de accommodatie te zijn.memento schreef:Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.Marnix schreef: Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Nee, vanuit organisatorisch oogpunt vind ik het een enorm logische beslissing.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik weet niet of je het bericht in de Saambinder (goed) gelezen hebt, maar daar wordt met geen woord gerept over een andere locatie. Sterker, er wordt gezegd, dat alleen diegene met een toegangskaart toegelaten zal worden. Met andere woorden, vol = vol, en het moet en zal daar plaatsvinden. Althans, zo komt het over. Er wordt niet gerept over een inventarisatie van het aantal personen dat hoopt te komen. Als ze met aanmeldingen zouden werken om te bezien of het daar in Rotterdam zou passen, omdat ze anders naar elders zouden uitwijken dan kan ik daar in komen, zelfs verstandig vanuit organisatorisch oogpunt... Maar daar lijkt het in ieder geval niet op.memento schreef: (...) Met toegangskaarten weet je iig hoeveel mensen serieus willen komen. En kan je op basis daarvan eventueel extra locaties regelen, of juist uitwijken naar een kleinere locatie als er weinig aanmeldingen zijn.
Nee, vanuit organisatorisch oogpunt vind ik het een enorm logische beslissing.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Ik denk dat ze niet zoveel mensen wíllen hebben, en dat de huidige constructie bovendien een controlemiddel is om zelf in de hand te houden wié er wordt toegelaten.Da Capo schreef:Als ze met aanmeldingen zouden werken om te bezien of het daar in Rotterdam zou passen, omdat ze anders naar elders zouden uitwijken dan kan ik daar in komen, zelfs verstandig vanuit organisatorisch oogpunt... Maar daar lijkt het in ieder geval niet op.
Uiteraard, maar zo'n Bidstond is niet nieuw, dus op basis van eerdere bezoekersaantallen kan er toch wel een schatting worden gemaakt hoeveel mensen er naar zo'n dag toe komen?memento schreef:Waarschijnlijk kiest men voor toegangskaarten, om mensen niet teleurgesteld naar huis te hoeven sturen. Je hebt meer dan 100.000 potentieel geinteresseerden, en zelfs in de grootste GG die er is gaat dat niet passen. Met toegangskaarten weet je iig hoeveel mensen serieus willen komen. En kan je op basis daarvan eventueel extra locaties regelen, of juist uitwijken naar een kleinere locatie als er weinig aanmeldingen zijn.Marnix schreef:Dat denk ik ook wel, als men die dan aan de andere kant van het land doet is dat ook wel praktisch... alleen wordt er in het begin al met toegangskaarten gewerkt, men gaat er dus al vanuit dat het niet past, dus waarom dan niet kiezen voor een grotere accommodatie, of van tevoren al 2 bijeenkomsten inplannen? Waarom dan voor een relatief kleine ruimte kiezen met als argument dat die een historische lading heeft? Er wordt volgens mij een wat moeilijker weg gekozen dan nodig, en het enige argument lijkt die historische lading van de accommodatie te zijn.memento schreef:Ik vind het allemaal een btje getuigen van weinig vertrouwen in de GG-top hoor. Als er echt zo veel animo is dat er te weinig kaarten zijn, vertrouw ik er op dat ze met een oplossing zullen komen.Marnix schreef: Als bekend is dat er veel mensen heen willen, kan je daar met je locatie toch ook rekening mee houden?
Leuk dat ze daar 100 jaar geleden ook al kwamen, maar toen was er blijkbaar ook de ruimte voor aanwezig. Als vroeger de gemeente niet meer in een kerk paste bouwden ze meestal ook een grotere kerk. Dan zeiden ze ook niet: Nou, we komen hier al zolang samen, als het niet past, helaas maar een beetje historisch besef is belangrijk
Nee, vanuit organisatorisch oogpunt vind ik het een enorm logische beslissing.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, daar geloof ik niets van, zo'n 'achterbakse' cultuur heerst er niet. Het heeft zuiver te maken met de historische/nostalgische waarde van de locatie. En op last van de brandweer mogen ze niet meer mensen toelaten dan dat er zitplaatsen zijn.Hendrikus schreef:Ik denk dat ze niet zoveel mensen wíllen hebben, en dat de huidige constructie bovendien een controlemiddel is om zelf in de hand te houden wié er wordt toegelaten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Psalm 122
Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan.
Kom, ga met ons, en doe als wij." (ook zonder toegangskaart!)
Jeruzalem, dat ik bemin;
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wèl saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten
Absoluut niet cynisch bedoelt. Ik wil er mee aangeven dat je geen voorwaarden (onverstandig woord in deze discussie ) moet stellen in kerkgang. De geest achter de toegangskaarten is niet goed. De lokatie mag toch nooit belangrijker zijn zodat de kans bestaat dat je mensen terug moet sturen. Zeker nu je nog kan veranderen van lokatie!
Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan.
Kom, ga met ons, en doe als wij." (ook zonder toegangskaart!)
Jeruzalem, dat ik bemin;
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wèl saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten
Absoluut niet cynisch bedoelt. Ik wil er mee aangeven dat je geen voorwaarden (onverstandig woord in deze discussie ) moet stellen in kerkgang. De geest achter de toegangskaarten is niet goed. De lokatie mag toch nooit belangrijker zijn zodat de kans bestaat dat je mensen terug moet sturen. Zeker nu je nog kan veranderen van lokatie!
Het betreffende stukje in de Saambinder heb ik niet gelezen.Da Capo schreef:Nee, daar geloof ik niets van, zo'n 'achterbakse' cultuur heerst er niet. Het heeft zuiver te maken met de historische/nostalgische waarde van de locatie. En op last van de brandweer mogen ze niet meer mensen toelaten dan dat er zitplaatsen zijn.Hendrikus schreef:Ik denk dat ze niet zoveel mensen wíllen hebben, en dat de huidige constructie bovendien een controlemiddel is om zelf in de hand te houden wié er wordt toegelaten.
Maar de postings lezende begrijp ik enigszins wat de voor en tegenstanders van de toegangskaarten bedoelen.
De wens om deze bidstond in het "historische" kerkgebouw te houden begrijp ik zeer wel.
Maar deze wens mag nooit het aantal hoorders beïnvloeden.
Zie naar het verleden in die zin hoeveel het aantal hoorders was wat zo'n bidstond bijwoonden.
Zou deze bidstond zoveel extra toehoorders toebrengen?
Nostalgie is geen reden.
Als de organisators van deze bidstond vermoeden dat het kerkgebouw te klein is, laat ze dan zoeken naar een betere locatie.
Wat andere postings al aangaven, als deze synode zo belangrijk is, waarom niet meer bidstonden in heel Nederland?
Het gaat uiteindelijk toch om de Koning van de Kerk!
Klopt. Vrij nauwkeurig zelfs. En kennelijk past dat aantal niet in voornoemd kerkgebouw, vandaar het quoteringssysteem.Marnix schreef:Uiteraard, maar zo'n Bidstond is niet nieuw, dus op basis van eerdere bezoekersaantallen kan er toch wel een schatting worden gemaakt hoeveel mensen er naar zo'n dag toe komen?
Zelf ga ik ook graag naar dat soort diensten (eigenlijk sinds een posting op dit forum over bidstonden ), maar vanwege het kaartensysteem en de slechte parkeergelegenheid zal ik dit keer niet gaan.
Ik heb sowieso een hekel om ergens heen te gaan, waar je slecht kan parkeren: dan rijd ik liever een paar kilometer verder voor een andere kerkdienst.
Wat dat kaartensysteem betreft: ik besluit vaak pas op of vlak voor die dag of ik wel of niet naar zo'n dienst ga, afhankelijk van mijn agenda de rest van die week. En dan ben je al te laat voor die kaarten.
Of je bestelt een kaart en je gaat niet.
Die is ook leuk: hebben ze tegen heel veel mensen nee gezegd, zit de kerk maar half vol vanwege een groot aantal no-shows.
Overigens, Marnix: het is geen dag maar een kerkdienst. VanDale geeft bij "bidstond": buitengewone kerkdienst waarin voor een speciaal doel gebeden.