Kerk en fiscus

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door eilander »

memento schreef:
blijmoedig schreef:Al die belastingtechnische verhandelingen hier vind ik maar een beetje onzin. De bijklussende klusjesman weet heus wel wanneer hij wel of geen belasting verschuldigd is.
Aangezien dat laatste, zeker in onze kringen, niet het geval is, is het aantonen dat het belastingtechnisch niet mag niet overbodig. Zwart klussen is:
1. A-sociaal: Het kost de samenleving (Henk en Ingrid) veel geld. Als iedereen netjes de belasting zou betalen zoals hij verplicht is, zou per persoon minder afgedragen hoeven worden. Door zwart te werken betalen anderen meer om jouw asociale gedrag.
2. Strafbaar: Je kan er een boete, en in sommige gevallen zelfs een aantekening op je strafblad en gevangenisstraf voor krijgen
3. Zonde: Het is het bewust ongehoorzaam (5e gebod) zijn van de overheid uit egoïstische motieven.
Ik denk dat blijmoedig dit juist ook bedoelde: we weten het wel, maar toch sjoemelen we liever! En dat gebeurt ook in onze kringen. (Om te zeggen zeker in onze kringen, vind ik persoonlijk wat te ver gaan)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
memento schreef:
blijmoedig schreef:Al die belastingtechnische verhandelingen hier vind ik maar een beetje onzin. De bijklussende klusjesman weet heus wel wanneer hij wel of geen belasting verschuldigd is.
Aangezien dat laatste, zeker in onze kringen, niet het geval is, is het aantonen dat het belastingtechnisch niet mag niet overbodig. Zwart klussen is:
1. A-sociaal: Het kost de samenleving (Henk en Ingrid) veel geld. Als iedereen netjes de belasting zou betalen zoals hij verplicht is, zou per persoon minder afgedragen hoeven worden. Door zwart te werken betalen anderen meer om jouw asociale gedrag.
2. Strafbaar: Je kan er een boete, en in sommige gevallen zelfs een aantekening op je strafblad en gevangenisstraf voor krijgen
3. Zonde: Het is het bewust ongehoorzaam (5e gebod) zijn van de overheid uit egoïstische motieven.
Ik denk dat blijmoedig dit juist ook bedoelde: we weten het wel, maar toch sjoemelen we liever! En dat gebeurt ook in onze kringen. (Om te zeggen zeker in onze kringen, vind ik persoonlijk wat te ver gaan)
nou, d'r wordt wat afgebeunhaasd in refokringen :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
memento schreef:
blijmoedig schreef:Al die belastingtechnische verhandelingen hier vind ik maar een beetje onzin. De bijklussende klusjesman weet heus wel wanneer hij wel of geen belasting verschuldigd is.
Aangezien dat laatste, zeker in onze kringen, niet het geval is, is het aantonen dat het belastingtechnisch niet mag niet overbodig. Zwart klussen is:
1. A-sociaal: Het kost de samenleving (Henk en Ingrid) veel geld. Als iedereen netjes de belasting zou betalen zoals hij verplicht is, zou per persoon minder afgedragen hoeven worden. Door zwart te werken betalen anderen meer om jouw asociale gedrag.
2. Strafbaar: Je kan er een boete, en in sommige gevallen zelfs een aantekening op je strafblad en gevangenisstraf voor krijgen
3. Zonde: Het is het bewust ongehoorzaam (5e gebod) zijn van de overheid uit egoïstische motieven.
Ik denk dat blijmoedig dit juist ook bedoelde: we weten het wel, maar toch sjoemelen we liever! En dat gebeurt ook in onze kringen. (Om te zeggen zeker in onze kringen, vind ik persoonlijk wat te ver gaan)
nou, d'r wordt wat afgebeunhaasd in refokringen :hum
Klopt. Bel ik iemand voor een klusje. Eerste vraag: "zwart of wit?" :bobo
Dat zou onder ons niet zo moeten zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Ik denk dat blijmoedig dit juist ook bedoelde: we weten het wel, maar toch sjoemelen we liever! En dat gebeurt ook in onze kringen. (Om te zeggen zeker in onze kringen, vind ik persoonlijk wat te ver gaan)
nou, d'r wordt wat afgebeunhaasd in refokringen :hum
Méér dan daar buiten??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door memento »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:Ik denk dat blijmoedig dit juist ook bedoelde: we weten het wel, maar toch sjoemelen we liever! En dat gebeurt ook in onze kringen. (Om te zeggen zeker in onze kringen, vind ik persoonlijk wat te ver gaan)
nou, d'r wordt wat afgebeunhaasd in refokringen :hum
Méér dan daar buiten??
Méér is de zwaarte van het misdrijf. Een wereldling hoeft zich alleen maar zorgen te maken om de belastingdienst, die niet al te moeilijk voor de gek te houden is. Een christen weet dat er een God is, die alles zal doen komen in het gericht. Dat daar zo massaal, tot in de kerkenraadsbanken toe soms, zo gemakkelijk mee om gegaan wordt...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk en fiscus

Bericht door refo »

Belastingheffing is gelegaliseerde roof. Roof mag je proberen te ontgaan. En dan heeft de belastingdienst middelen om toch te innen.

Zie bv de strijd nav de 'tiende penning'. 10%, hoe heerlijk zou dat zijn!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door memento »

refo schreef:Belastingheffing is gelegaliseerde roof. Roof mag je proberen te ontgaan. En dan heeft de belastingdienst middelen om toch te innen.
Ach, gemakkelijk gezegd. Wacht maar tot je een keer kan profiteren van de weldaden die die roof met zich meebrengt (doorbetaald krijgen bij ziekte, uitkering bij werkeloosheid, etc). Of gewoon de simpele dingen, als met je kinderen naar de bibliotheek of kinderboerderij (wordt ook van belastinggeld gedaan). En afval wat elke week opgehaald wordt, wegen die (zij het wat te weinig) aangelegd en berijdbaar gehouden worden. Etc.

Ik ben het er helemaal mee eens dat er genoeg bezuinigd kan worden bij de overheid, en dat de belasting dan misschien wel naar beneden kan, maar heel simpel: Zonder belasting (of lage belasting van 10%) zouden we nu niet in een welvaartsstaat wonen.

Belasting is dus geen roof, en mag je daarom ook niet ontduiken. Trouwens, als christen moet je de overheid gewoon gehoorzamen, ook al beschouw je iets als roof.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Luther »

memento schreef:
blijmoedig schreef:Al die belastingtechnische verhandelingen hier vind ik maar een beetje onzin. De bijklussende klusjesman weet heus wel wanneer hij wel of geen belasting verschuldigd is.
Aangezien dat laatste, zeker in onze kringen, niet het geval is, is het aantonen dat het belastingtechnisch niet mag niet overbodig. Zwart klussen is:
1. A-sociaal: Het kost de samenleving (Henk en Ingrid) veel geld. Als iedereen netjes de belasting zou betalen zoals hij verplicht is, zou per persoon minder afgedragen hoeven worden. Door zwart te werken betalen anderen meer om jouw asociale gedrag.
2. Strafbaar: Je kan er een boete, en in sommige gevallen zelfs een aantekening op je strafblad en gevangenisstraf voor krijgen
3. Zonde: Het is het bewust ongehoorzaam (5e gebod) zijn van de overheid uit egoïstische motieven.
De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door memento »

Luther schreef:De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
Je hebt (meen ik) altijd de plicht aangifte te doen, als je inkomen hebt. Zeker omdat de meeste beunhazen mensen zijn die toch al aangifte moeten doen, omdat ze ook gewoon inkomen hebben, is het niet vermelden van die extra inkomsten (en het belasting betalen erover) gewoon fraude (uitgaande van 30% tot 50% heffing over de "extra inkomsten", gaat het voor een gemiddelde beun al snel om honderden, zo niet duizenden, euro's ontdoken belasting).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
Je hebt (meen ik) altijd de plicht aangifte te doen, als je inkomen hebt. Zeker omdat de meeste beunhazen mensen zijn die toch al aangifte moeten doen, omdat ze gewoon inkomen hebben, is het niet vermelden van die extra inkomsten (en het belasting betalen erover) gewoon fraude.
En hoe zit dat met de werkgever, van wie je weet dat hij het aan jou betaalde loon niet opgeeft? Wat is daarin je eigen verantwoordelijkheid?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Mara »

Geeft den Keizer wat des Keizers is.
1 van onze kinderen heeft een wajonguitkering, de tranen springen in je ogen als je ziet wat er af gaat.
Wij hebben dan wel zorgtoeslag voor hem aangevraagd en mijn man vult belastingpapieren in, zodat hij toch nog iets terug kan krijgen.
Hij mag een klein beetje bijverdienen, maar niet teveel, anders wordt hij weer gekort.
Maar hij heeft de wajong niet voor niks, dus bijklussen lukt niet zo.
Hij had een klus op school, boeken kaften e.d., verdiende hij 42 euro mee, daar was hij dan heel blij mee.
Kon hij 1 uur voor autorijlessen :deg
Maar we mogen niet mopperen, blij dat het bestaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Mara »

Luther schreef:
memento schreef:
Luther schreef:De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
Je hebt (meen ik) altijd de plicht aangifte te doen, als je inkomen hebt. Zeker omdat de meeste beunhazen mensen zijn die toch al aangifte moeten doen, omdat ze gewoon inkomen hebben, is het niet vermelden van die extra inkomsten (en het belasting betalen erover) gewoon fraude.
En hoe zit dat met de werkgever, van wie je weet dat hij het aan jou betaalde loon niet opgeeft? Wat is daarin je eigen verantwoordelijkheid?
Ik heb eens bij een koppelbaas gewerkt. Was nog goedgelovig toen.
Ik verdiende lekker, werd plots op straat gezet toen de boel werd "opgeblazen" (letterlijk !) klopte aan voor een wwtje, kwam bij de instanties, ai, er was nooit iets afgedragen. Kon ik naar de bijstand ! Ik vond het een drempel. Ik solliciteerde me suf, kon natuurlijk nooit meer dat verdienen, dus moest genoegen nemen met minder.
Dat deed ik dan, het duurde 2 maanden voordat ik een baan gevonden had.
Mn opgespaarde spaarcentjes, waren toen inmiddels drastisch geslonken :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:
Luther schreef:De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
Je hebt (meen ik) altijd de plicht aangifte te doen, als je inkomen hebt. Zeker omdat de meeste beunhazen mensen zijn die toch al aangifte moeten doen, omdat ze gewoon inkomen hebben, is het niet vermelden van die extra inkomsten (en het belasting betalen erover) gewoon fraude.
En hoe zit dat met de werkgever, van wie je weet dat hij het aan jou betaalde loon niet opgeeft? Wat is daarin je eigen verantwoordelijkheid?
Als het loondienst, of verkapte loondienst betreft, zou ik niet voor zo iemand willen werken. Je hebt namelijk geen recht op de sociale verzekeringen (WW, AOW). Leuk als je (blijvend) arbeidsongeschikt wordt tijdens het uitvoeren van je werk.

Daarnaast: De belasting kan in zo'n geval jouw werkzaamheden zien als freelance of extra inkomsten, en dus alle heffingen die de werkgever normaal betaald, bij jou heffen. Dat betekend effectief dat je tussen de 40% en 50% belasting betaald over die verdienste.

Tenslotte: Iemand die omwille van een paar centen het niet erg vind om oneerlijk te zijn tegenover de belastingdienst vertrouw ik niet. Grote kans dat zo iemand in meer dingen oneerlijk is. Hij kan je zomaar op straat zetten als hij wil (en je hebt dan geen recht op WW), en kan zomaar je loon niet betalen (zie dan maar eens dat je t krijgt).

----------
PS> Belastingontduiking is gewoon fraude, is gewoon diefstal. Als jij wist dat iemand duizenden euro's uit de bank gestolen had, zou je het dan melden bij de politie? Well, handel zo ook in geval van diefstal van de samenleving (belastinggeld is tenslotte geld van de samenleving ).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk en fiscus

Bericht door refo »

Over welk bedrag hebben we het nu eigenlijk?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk en fiscus

Bericht door refo »

Mara schreef:
Luther schreef:
memento schreef:
Luther schreef:De vraag is: als je nu een bedrag ontvangt (loon), maar het zit voor jou onder de aanslaggrens, en je weet dat de werkgever het niet opgeeft, wat is dan jouw verantwoordelijkheid?
Je hebt (meen ik) altijd de plicht aangifte te doen, als je inkomen hebt. Zeker omdat de meeste beunhazen mensen zijn die toch al aangifte moeten doen, omdat ze gewoon inkomen hebben, is het niet vermelden van die extra inkomsten (en het belasting betalen erover) gewoon fraude.
En hoe zit dat met de werkgever, van wie je weet dat hij het aan jou betaalde loon niet opgeeft? Wat is daarin je eigen verantwoordelijkheid?
Ik heb eens bij een koppelbaas gewerkt. Was nog goedgelovig toen.
Ik verdiende lekker, werd plots op straat gezet toen de boel werd "opgeblazen" (letterlijk !) klopte aan voor een wwtje, kwam bij de instanties, ai, er was nooit iets afgedragen. Kon ik naar de bijstand ! Ik vond het een drempel. Ik solliciteerde me suf, kon natuurlijk nooit meer dat verdienen, dus moest genoegen nemen met minder.
Dat deed ik dan, het duurde 2 maanden voordat ik een baan gevonden had.
Mn opgespaarde spaarcentjes, waren toen inmiddels drastisch geslonken :fi
Dit verhaal klopt niet helemaal. Je krijgt WW op grond van een arbeidsverleden en een salaris. Of er iets is afgedragen is niet terzake.
Er is plicht tot uitreiken van een salarisspecificatie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie