Reizen op zondag (?)

vraagje
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2007, 20:23
Locatie: urk

Bericht door vraagje »

zonderling, ik fiets of rijdt alleen om naar de kerk te gaan,
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

vraagje schreef:zonderling, ik fiets of rijdt alleen om naar de kerk te gaan,
O.k. hoor, het was helemaal niet persoonlijk bedoeld, en ik had niet door dat je alleen het fiets- of autogebruik ivm de kerk bedoelde.

@Refo, wat is dat nu voor vergelijking? Wie zegt hier dat je niet mag wandelen op zondag. En wie zegt hier dat je onderweg niet een aar of een bloem mag plukken? Laten we de dingen een beetje in proportie zien.

@Marco, Marnix e.a. Verder ben ik het ook met anderen eens dat wat voor de één mag voor de ander wellicht niet mag of andersom. We hebben elkaar daar niet over te oordelen. Echter, min of meer een gezelligheidsdag ervan maken of veel te recreëren of te sporten, dat gaat mij wel heel erg ver, Marnix.

@Cosmo e.a. Zeker, voor mij heeft de zondag wel degelijk een relatie met het vierde gebod en dat is inderdaad sterk bepalend voor de invulling van deze dag. Het alle dagen gelijk achten gold bij Paulus overigens voor de oud-testamentische feestdagen, niet voor de eerste-dag-van-de-week getuige enkele teksten hierover in Handelingen en 1 Korinthe. Ook niet voor de apostel Johannes voor wie de Heer-dag bijzondere betekenis had (Openbaring 1:10; n.b. dat is NIET dezelfde uitdrukking als dag des Heeren in het OT). En wat die Heer-dag is, weten we uit de geschriften van de eerste christenen, nauwelijks ná Johannes dood wordt dit al beschreven in diverse geschriften. Ook de Evangelisten vonden het belangrijk om te vermelden dat de opstanding en verschijningen aan de vrouwen op de eerste dag van de week plaatsvond, want zij vermelden het alle vier. Verder vinden we nergens de dag-van-de-week beschreven (behalve wanneer het sabbat was en de vermelding daarvan nodig is in verband met de geschiedenis). Deze veelvuldige vermelding van de dag van de week voor de opstanding (en niet voor de kruisiging of andere gebeurtenissen) is natuurlijk niet toevallig. Maar dit alles is een topic apart.
Plaats reactie