Reizen op zondag (?)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Guppy schreef:Ja, dit geldt overigens ook voor naburige gemeenten, ook daar reizen de predikanten niet heen op zondag. Tenzij (ik weet niet zeker of er nu predikanten zijn die dat doen) de predikant zondagnacht gaat reizen.
Wij hadden thuis regelmatig een predikant te logeren.
Nou... dat verschilt heel erg per kerkverband. Er wordt nu heel wat afgereisd door predikanten, ook op zondag wel!
De tijd dat de dominee tussen de ochtend- en avonddienst in eigen gemeente nog 6 kilometer heen en 6 kilometer terug ging lopen(!) om 's middags in het naburige dorp te preken, ligt achter ons.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Guppy schreef:Ja, dit geldt overigens ook voor naburige gemeenten, ook daar reizen de predikanten niet heen op zondag. Tenzij (ik weet niet zeker of er nu predikanten zijn die dat doen) de predikant zondagnacht gaat reizen.
Wij hadden thuis regelmatig een predikant te logeren.
Nou... dat verschilt heel erg per kerkverband. Er wordt nu heel wat afgereisd door predikanten, ook op zondag wel!
De tijd dat de dominee tussen de ochtend- en avonddienst in eigen gemeente nog 6 kilometer heen en 6 kilometer terug ging lopen(!) om 's middags in het naburige dorp te preken, ligt achter ons.
Lopen is geen reizen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Guppy schreef:
Josephus schreef:
Guppy schreef:
Marnix schreef:Overigens wel opmerkelijk, een bevestiging op woensdag. Bij ons is dat altijd in een eredienst op zondag. Of is het daar altijd op woensdag dienst enzo? (weet niet hoe het er standaard aan toegaat in de OGG?)

Is daar een speciale reden voor?
Ja, het niet reizen op zondag.
Is dat echt de reden? De bevestiging van een predikant is toch primair een plaatstelijke aangelegenheid, lijkt me, ondanks dat er natuurlijk heus wel wat gasten van elders aanwezig zullen zijn (maar dat heb je met een doop- of belijdenisdienst evengoed). Of is het percentage gasten in (O)GG(iN) tijdens zo'n dienst hoger dan in andere kerkverbanden, omdat vanwege het geringe(re) aantal predikanten zo'n bevestiging een meer landelijk karakter heeft?

Bij de bevestiging is er ook minimaal 1 andere predikant.
Wat de gemeenteleden individueel doen ivm reizen is hun eigen verantwoordelijkheid.
Gebeurt de bevestiging op zondag, dan moeten alle predikanten zich deze zondag vrijhouden.

Edit: Refo heeft het antwoord al gegeven.

En hoe zit het dan met preekbeurten in gemeenten die wat verder weg liggen? Komen er dan standaard twee overnachtingen bij aan te pas?
Ja, dit geldt overigens ook voor naburige gemeenten, ook daar reizen de predikanten niet heen op zondag. Tenzij (ik weet niet zeker of er nu predikanten zijn die dat doen) de predikant zondagnacht gaat reizen.
Wij hadden thuis regelmatig een predikant te logeren.
Ik blijf het als buitenstaander allemaal heel opmerkelijk vinden. :)

Precies wat Refo zegt. Urenlopen naar de kerk mag wel, een uur in de auto zitten naar een andere kerk is opeens een probleem. hmm juist ja :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
Guppy schreef:Ja, dit geldt overigens ook voor naburige gemeenten, ook daar reizen de predikanten niet heen op zondag. Tenzij (ik weet niet zeker of er nu predikanten zijn die dat doen) de predikant zondagnacht gaat reizen.
Wij hadden thuis regelmatig een predikant te logeren.
Nou... dat verschilt heel erg per kerkverband. Er wordt nu heel wat afgereisd door predikanten, ook op zondag wel!
De tijd dat de dominee tussen de ochtend- en avonddienst in eigen gemeente nog 6 kilometer heen en 6 kilometer terug ging lopen(!) om 's middags in het naburige dorp te preken, ligt achter ons.
Lopen is geen reizen?
Kennelijk zag men dat toen zo.

Maar de tijden veranderen. Laatst hadden we een gastpredikant die op één zondag achtereenvolgens Wilnis, Rijssen en Mastenbroek aandeed. Rondreizend prediker, dacht ik toen...
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:Oke. Dat wist ik niet. Wij doen het wel op zondag, door de week heb je weer veel gemeenteleden die moeten werken ofzo.... dan kost het ook een vrije dag :D

Maar ja, de visie op reizen op zondag verschilt tussen mijn kerkverband en de OGG ook wel een beetje.
meestal is het s'middags bevestigen en s'avonds preekt de dominee dan (intrededienst ofzo, kweet niet precies hoe het wordt genoemd). Dus dan hoef je geen vrije dag voor te vragen. :wink:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:In de GG en aanverwante kerken wordt half Nederland uitgenodigd bij een bevestiging en intrede. Vandaar dat de zondag niet in aanmerking komt. Je bent een vreemde in je eigen kerk. Zou veel beter zijn als het intern gehouden werd.
Bij ons had de ds bewust er voor gekozen om zijn afscheidsdienst te houden op zondagavond tijdens de reguliere kerktijden. Hij nam afscheid van zijn gemeente en niet van de rest. En idd, jemerkt dan wel dat veel mensen van buiten dan afhaken wat ik persoonlijk wel een rust vond voor de gemeente
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
Hendrikus schreef:
Guppy schreef:Ja, dit geldt overigens ook voor naburige gemeenten, ook daar reizen de predikanten niet heen op zondag. Tenzij (ik weet niet zeker of er nu predikanten zijn die dat doen) de predikant zondagnacht gaat reizen.
Wij hadden thuis regelmatig een predikant te logeren.
Nou... dat verschilt heel erg per kerkverband. Er wordt nu heel wat afgereisd door predikanten, ook op zondag wel!
De tijd dat de dominee tussen de ochtend- en avonddienst in eigen gemeente nog 6 kilometer heen en 6 kilometer terug ging lopen(!) om 's middags in het naburige dorp te preken, ligt achter ons.
Lopen is geen reizen?
Kennelijk zag men dat toen zo.

Maar de tijden veranderen. Laatst hadden we een gastpredikant die op één zondag achtereenvolgens Wilnis, Rijssen en Mastenbroek aandeed. Rondreizend prediker, dacht ik toen...
Ds PEG Wiekenraad in het Sauerland presteert het om 's morgens in Kampen te preken en 's avonds in Hallenberg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ds PEG Wiekenraad in het Sauerland presteert het om 's morgens in Kampen te preken en 's avonds in Hallenberg.
Da's een flinke wandeling!
En dan draait-ie dinsdags zeker de dia's die hij zondags onderweg geschoten heeft?
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ik ken GG-predikanten (en ook HHK-predikanten) die er echt bezwaar tegen hebben om op zondag te reizen...

Zo weet ik van een GG-predikant, die 6 km bij ons vandaan woont en op een zondag bij ons 2 keer voorging... 's ochtends lopend ging, preekte, terugliep, at, weer liep, opnieuw preekte, en weer naar huis liep...

Ik vind dat als predikanten daar echt principieel op tegen zijn, je daar best respect voor mag hebben, los van het feit hoe je er zelf over denkt...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Klaas-Jan schreef:Ik ken GG-predikanten (en ook HHK-predikanten) die er echt bezwaar tegen hebben om op zondag te reizen...

Zo weet ik van een GG-predikant, die 6 km bij ons vandaan woont en op een zondag bij ons 2 keer voorging... 's ochtends lopend ging, preekte, terugliep, at, weer liep, opnieuw preekte, en weer naar huis liep...

Ik vind dat als predikanten daar echt principieel op tegen zijn, je daar best respect voor mag hebben, los van het feit hoe je er zelf over denkt...
Respect, ja................maar ik vraag me wel af hoeveel schoenen die Ds per jaar versleet............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Klaas-Jan schreef:Ik ken GG-predikanten (en ook HHK-predikanten) die er echt bezwaar tegen hebben om op zondag te reizen...

Zo weet ik van een GG-predikant, die 6 km bij ons vandaan woont en op een zondag bij ons 2 keer voorging... 's ochtends lopend ging, preekte, terugliep, at, weer liep, opnieuw preekte, en weer naar huis liep...
Een predikant die op één dag 4 x 6 = 24 km (zo'n 5 uur lopen) aflegt om naar de kerk te gaan, lijkt me nu net géén goed voorbeeld van iemand die bezwaar heeft tegen reizen op zondag... :roll:
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Rens schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik ken GG-predikanten (en ook HHK-predikanten) die er echt bezwaar tegen hebben om op zondag te reizen...

Zo weet ik van een GG-predikant, die 6 km bij ons vandaan woont en op een zondag bij ons 2 keer voorging... 's ochtends lopend ging, preekte, terugliep, at, weer liep, opnieuw preekte, en weer naar huis liep...

Ik vind dat als predikanten daar echt principieel op tegen zijn, je daar best respect voor mag hebben, los van het feit hoe je er zelf over denkt...
Respect, ja................maar ik vraag me wel af hoeveel schoenen die Ds per jaar versleet............
Als je een paar goeie wandelschoenen heb kun je daar lang mee vooruit hoor.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Josephus schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik ken GG-predikanten (en ook HHK-predikanten) die er echt bezwaar tegen hebben om op zondag te reizen...

Zo weet ik van een GG-predikant, die 6 km bij ons vandaan woont en op een zondag bij ons 2 keer voorging... 's ochtends lopend ging, preekte, terugliep, at, weer liep, opnieuw preekte, en weer naar huis liep...
Een predikant die op één dag 4 x 6 = 24 km (zo'n 5 uur lopen) aflegt om naar de kerk te gaan, lijkt me nu net géén goed voorbeeld van iemand die bezwaar heeft tegen reizen op zondag... :roll:
Ik denk dat het niet direct het bezwaar is van reizen, maar het verstoren van de zondagsrust. En ja de auto maar meer lawaai dan lopen (of je moet ijzeren zolen hebben of op klompen gaan).

Ik heb ook wel eens gehoord dat t om de wielen ging.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

JALP schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat t om de wielen ging.
Dat zou kunnen, want het schijnt dat er gemeentes zijn (geweest)die niet op zondag de Heilige Doop laten bedienen, omdat men tegen het gebruik van de kinderwagen op zondag is.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:
JALP schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat t om de wielen ging.
Dat zou kunnen, want het schijnt dat er gemeentes zijn (geweest)die niet op zondag de Heilige Doop laten bedienen, omdat men tegen het gebruik van de kinderwagen op zondag is.
Dat meen je niet! :shock:

Je zal maar lid zijn van zo'n gemeente en in een rolstoel zitten... :cry:
Plaats reactie