Reizen op zondag (?)

Adorote

Bericht door Adorote »

Zijn de mensen er voor de Zondag ,of is de Zondag er voor de mensen .
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik heb geen goed woord over voor dat soort wetticisme, geen rolstoelen en kinderwagens op zondag, als je naar de kerk fietst of rijdt krijg je dat na afloop wel even te horen, dat soort dingen. Het is ronduit onbijbels om mensen dat soort wetten op te leggen. Dan kunnen velen het er wel mee eens zijn, maar wie dat niet zijn wordt een juk opgelegd dat zwaarder is dan het juk van Christus.
Men kan doorslaan in het opleggen van regels en ik heb het idee, dat dat soms gebeurt. Met name die rolstoelen, etc, als dat althans echt waar is.

Alleen slaat jouw reactie door de andere kant op, Marnix. Naar de kant van "geen heer en geen meester" onder het mom van christelijke vrijheid.
Al vaker heb ik aangetoond, met name in dat door jouw bedoelde topic, dat een kerkenraad gewoon regels op mag leggen, vanwege hun gezag.
Evenals in het burgerlijke (bijvoorbeeld) de overheid de regel op kan leggen dat je zoveel belasting moet betalen.
Evenals ouders hun kinderen regels op mogen leggen.

Zolang de intentie er is, dat die regels voor het welzijn van die mensen zijn, is het niet onbijbels, integendeel: voluit Bijbels.
Je leest mijn posting niet goed en hagt er een verkeerd waardeoordeel aan op. Niks "geen heer en meester". Waar haal je het vandaan. Ik pleit voor geen mens heer en meester, geen instituut... Maar Hij die het Hoofd er van is. Al ons doen en laten moet daarop gestoeld zijn! De kerk mag de regels van Christus opleggen en dingen als vervoer op zonder, met uitzondering van de benenwagen, afkeuren en het verbieden gaat duidelijk tegen Zijn regels in!

Dat het welzijn van mensen een motivatie is, prima maar dat was het bij de Farizeeen ook en dat werd duidelijk afgekeurd. En daarom keur ik dit ook af. Dit gaat ronduit tegen de Bijbel en Jezus handelen in! En dan is de kerkenraad fout en moet daar ook op aangesproken worden.

Daar gaat het om, wat jij er van maakt is totaal niet aan de orde. De kerkenraad bestuurt de gemeente, maar moet dat wel Bijbels doen, in de lijn van Christus, want Hij is het hoofd van de kerk en Hij geeft de kerkenraad niet de vrijheid om maar te doen wat goed is in eigen ogen, en regels op te leggen die niet zijn regels zijn. Het Wat zou Jezus doen zou de drijfveer van de kerkenraad moeten zijn, niet" wat keurt de Bijbel niet expliciet af en kunnen wij mensen dus wel opleggen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Onzin, Marnix.
God heeft niet voor niets ambts- en gezagdragers ingesteld.

Wat jouw verhaal over de Farizeeen betreft, heb ik in een ander topic al aangetoond, dat daar niets van klopt.
Want ten eerste heb jij niet hetzelfde gezag als Jezus en ten tweede kan jij niet in de harten kijken van zo'n kerkenraad.
Dan is het heel makkelijk roepen van een afstand: "stelletje farizeeers en onbijbelse wetticisten, kijk maar eens naar mij, ik ben pas vroom, want ik leef in christelijke vrijheid".

Begrijp me goed: op mij komt dat soort regeltjes ook een beetje doorgeschoten over, maar jij schiet de andere kant door. Dat noem ik het christelijke sausje over de leus "geen heer en geen meester".
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef: Dus kinderwagen en rolstoel zijn niet geaccepteerd, voor zover ik weet.
Dat is erg....ik kan me andere gronden voorstellen waarop je niet aan het Heilig Avondmaal mag... :cry: :cry:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

vlinder schreef:
Erasmiaan schreef: Dus kinderwagen en rolstoel zijn niet geaccepteerd, voor zover ik weet.
Maar hoe moeten deze mensen/kinderen dan naar de kerk?
Dus....dan maar thuis luisteren of extra oppas oid?
Gelukkig kan ik me er niets bij voorstellen......heel erg!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Wilma van den Berg schreef:
vlinder schreef:
Erasmiaan schreef: Dus kinderwagen en rolstoel zijn niet geaccepteerd, voor zover ik weet.
Maar hoe moeten deze mensen/kinderen dan naar de kerk?
Dus....dan maar thuis luisteren of extra oppas oid?
Gelukkig kan ik me er niets bij voorstellen......heel erg!
Dat stond elders in de topic. Deze mensen krijgen kerktelefoon.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Guppy

Bericht door Guppy »

De kerk mag de regels van Christus opleggen en dingen als vervoer op zonder, met uitzondering van de benenwagen, afkeuren en het verbieden gaat duidelijk tegen Zijn regels in! ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Dat het welzijn van mensen een motivatie is, prima maar dat was het bij de Farizeeen ook en dat werd duidelijk afgekeurd. En daarom keur ik dit ook af. Dit gaat ronduit tegen de Bijbel en Jezus handelen in! En dan is de kerkenraad fout en moet daar ook op aangesproken worden. ??????????????????????????????????????????????

Er gaat niets tegen Zijn regels in.
Er is maar 1 gebod over de Sabbatdag:
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Door te zeggen dat je op deze dag niet mag fietsen, ga je niet tegen het gebod in!
Dat je dan tegen de uiterst rechtse grens van het gebod zit is wat anders. Je kunt daar ruimer over denken, ook binnen de grenzen van het gebod.
Maar ik weet dat er ook nu nog kinderen Gods zijn die alleen maar 'te voet ter kerke' zullen gaan. Veroordeel hen niet. Het zijn Gods oogappels.


Hen even wat vraagtekens weggehaald, pagina werd te breed
Gr, Mod jvdg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En oogappels zondigen nooit?


Kan er een vraagtekentje minder? Het wordt zo rommelig op m'n scherm.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Guppy

Bericht door Guppy »

refo schreef:En oogappels zondigen nooit?


Kan er een vraagtekentje minder? Het wordt zo rommelig op m'n scherm.
Daar gaat het niet om.
Ook oogappels zondigen.

Maar doen ze wat fout als ze geen gebruik willen maken van vervoermiddelen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat zegt niemand. Dat moeten ze zelf weten. Het gaat fout als je anderen zelfbedachte regels op gaat leggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Dat zegt niemand. Dat moeten ze zelf weten. Het gaat fout als je anderen zelfbedachte regels op gaat leggen.
Dus jij bent ook tegen de (zelfbedachte) forumregels?
En tegen de (eveneens zelfbedachte) verkeersregels?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
refo schreef:Dat zegt niemand. Dat moeten ze zelf weten. Het gaat fout als je anderen zelfbedachte regels op gaat leggen.
Dus jij bent ook tegen de (zelfbedachte) forumregels?
En tegen de (eveneens zelfbedachte) verkeersregels?
Als die regels tegen de Bijbel ingaan wel. Stel, er komt een nieuwe regel: De naam Jezus mag niet meer genoemd worden. Dan ben ik daar zwaar tegen. Beetje extreem voorbeeld, maar het gaat hier wel om regels die tegen de bijbelse lijn en wat Jezus ons leerde ingaat. En dan kan je bij een forum nog denken: Dan zoek ik een ander forum. Maar je kerk verlaat je iets minder makkelijk he.

Guppy, dus de Farizeeen deden niets fout? Behalve dat ze zich zelf vaak ook niet aan de regels hielden? Waarom ging Jezus dan zo tegen hun regels in? Dat was dan toch nergens voor nodig, de Farizeeen hadden als kerkelijk bestuur toch het recht regels te geven?
Tiberius schreef:Onzin, Marnix.
God heeft niet voor niets ambts- en gezagdragers ingesteld.

Wat jouw verhaal over de Farizeeen betreft, heb ik in een ander topic al aangetoond, dat daar niets van klopt.
Want ten eerste heb jij niet hetzelfde gezag als Jezus en ten tweede kan jij niet in de harten kijken van zo'n kerkenraad.
Dan is het heel makkelijk roepen van een afstand: "stelletje farizeeers en onbijbelse wetticisten, kijk maar eens naar mij, ik ben pas vroom, want ik leef in christelijke vrijheid".

Begrijp me goed: op mij komt dat soort regeltjes ook een beetje doorgeschoten over, maar jij schiet de andere kant door. Dat noem ik het christelijke sausje over de leus "geen heer en geen meester".
Tja en ik gaf als reactie dat het is: Christus Heer en Meester en geen mensen. De kerkenraad moet immers ook Hem dienen en dus ook doen wat Hij ons heeft geleerd en niet wat ze zelf hebben bedacht. En nee, ik heb niet hetzelfde gezag als Jezus.... het is juist Jezus gezag die voor mij de drijfveer is, Hij verbood dit soort onzin en schijnheiligheid en wetticisme en daarom ben ik er tegen en ga ik me dat niet laten opleggen waar Christus dat niet doet. Dat doe ik niet om aan te tonen dat ik wel vroom leef, maar dat Christus wet boven menselijke wetjes staat en ik me geen juk daar hen ga laten opleggen, de kerk moet immers het juk van Christus opleggen. In harten kijken is dan niet relevant. Ik hoef niet in harten te kunnen kijken om te weten dat wie regels als "geen kinderwagen en rolstoel op zondag" bedenkt niet christelijk (zoals Christus het leerde, in navolging van Hem) bezig is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Dat zegt niemand. Dat moeten ze zelf weten. Het gaat fout als je anderen zelfbedachte regels op gaat leggen.
Dus jij bent ook tegen de (zelfbedachte) forumregels?
En tegen de (eveneens zelfbedachte) verkeersregels?
Het gaat hier in feite ook niet over 'zelf bedachte' regels.
Het gaat hier over de interpretatie van een gebod van God.
En even helemaal afgezien van de vraag wat je van rolstoelen en kinderwagens op zondag vindt, ga iemands interpretatie van een gebod van God nu niet meteen 'zelfbedachte regeltjes' noemen.
Dat houdt het gesprek niet zuiver.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Guppy, dus de Farizeeen deden niets fout? Behalve dat ze zich zelf vaak ook niet aan de regels hielden? Waarom ging Jezus dan zo tegen hun regels in? Dat was dan toch nergens voor nodig, de Farizeeen hadden als kerkelijk bestuur toch het recht regels te geven?
Hij zegt juist tegen Zijn discipelen, dat ze hun regels moeten volgen. Alleen hun daden niet.
De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes.
Daarom al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt [dat] en doet [het]; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.

Marnix schreef:Tja en ik gaf als reactie dat het is: Christus Heer en Meester en geen mensen.
En daar ga je de mist al in. Want God heeft wel degelijk ambts- en gezagsdragers aangesteld. Of je het nu leuk vind of niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Dat zegt niemand. Dat moeten ze zelf weten. Het gaat fout als je anderen zelfbedachte regels op gaat leggen.
Dus jij bent ook tegen de (zelfbedachte) forumregels?
En tegen de (eveneens zelfbedachte) verkeersregels?
Het gaat hier in feite ook niet over 'zelf bedachte' regels.
Het gaat hier over de interpretatie van een gebod van God.
En even helemaal afgezien van de vraag wat je van rolstoelen en kinderwagens op zondag vindt, ga iemands interpretatie van een gebod van God nu niet meteen 'zelfbedachte regeltjes' noemen.
Dat houdt het gesprek niet zuiver.
Dat ben ik wel met je eens. Je moet je posting eigenlijk tegen Refo richten.

Alhoewel ik zelfs zelfbedachte regeltjes van een kerkenraad wel vind kunnen. Als ze maar niet tegen Gods Woord in gaan.
Plaats reactie