totaal verdorven...maar wat dan?
Geplaatst: 23 mei 2007, 14:38
In gereformeerd bevindelijke kring wordt niet nagelaten om de totale verdorvenheid van de mens te benadrukken. Het wordt genoemd 'onze val in Adam'. Daarmee wordt duidelijk, dat het gaat om een gedeelde, collectieve verdorvenheid. Een natuurlijk mens kan geen goed doen en is geneigd God en zijn naaste te haten. Elk mens is aan de verdoemenis onderworpen, vanweg erfschuld en erfsmet. Elk werk, dat de mens doet is bevlekt en met zonden overladen. Deze opsomming zou nog veel langer kunnen zijn, maar het is wel duidelijk. Voor de mens geldt: uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. De verdorvenheid strekt zich uit over de gehele mensheid en is totaal.
(nu is er in de gereformeerde leer natuurlijk sprake van genade voor de uitverkorenen, maar dat wil ik hier niet aan de orde stellen)
Waar het mij om gaat is het volgende:
Welke waarde heeft al ons theologisch gepraat en gediscussieer in het licht van de totale verdorvenheid van de mens. Zo'n beetje elke protestant (zeker ook in bevindelijke kring) heeft zijn eigen sterke overtuigingen omtrent de dingen van God. Er zijn zeer veel kerkjes ontstaan uit scheuringen, afscheidingen en buiten een bepald verband geraakte groepen. Iedereen heeft zijn eigen theologie en verdedigt die te vuur en te zwaard. Datzelfde patroon vinden we op fora als deze. Al gauw is iemand een ketter. We nemen het niet licht op.
Maar hoeveel zijn onze inzichten en waarheden eigenlijk waard? Ik ga er vanuit, dat de verlorenheid van de mens zich ook uitstrekt tot een substantieel deel van de kerkmensen (althans in bevindelijke kring krijg ik die indruk onophoudelijk en als er ergens geen sprake is van veronderstelde wedergeboorte, dan is het wel in deze kring).
Dus, welke waarde moet ik hecte aan al die theologische argumenten en overtuigingen, die onder de vloek van de totale verlorenheid te berde worden gebracht?
Is het wel mogelijk voor een natuurlijk mens om de dingen des Geestes te begrijpen? Zo nee, waarom houdt Jan en alleman zich dan zo overtuigd bezig met het verdedigen van het eigen gelijk? Is het überhaupt wel mogelijk om iets zinnings te zeggen, gezien onze totale verdorvenheid? Is elke menselijke actie of reactie (zoals mijn posting en de reacties die hier op zullen volgen) ook niet besmeurt, zondig, onwaar, leugenachtig?
Waarom zou ik moeten vermoeden dat er ook maar een enkel waar of goed woord gevonden wordt onder de vele duizenden gesprekken en debatten over God?
Hoe serieus nemen we eigenlijk die totale (!) verdorvenheid in Adam.
Zomaar wat vragen, die wat mij betreft moeten leiden tot een iets genuanceerdere wijze van spreken over de mens, dan in bevindelijke kring soms gebruikelijk is.
Want die totaliteit van de verlorenheid staat nogal eens in schril contrast met de zekerheid omtrent de eigen particuliere overtuiging!
Wie werkelijk serieus meent, dat de mens niets goed kan doen, zou daar in de praktijk wel eens wat consequenter mee om kunnen gaan.
Enig wantrouwen omtrent eigen vastberaden acties zou, om het eufemistisch te zeggen, geen overbodige luxe zijn.
Je kunt niet én overtuigd zijn van onophoudelijk eigen falen én overtuigd zijn van je eigen gelijk!
gravo
(nu is er in de gereformeerde leer natuurlijk sprake van genade voor de uitverkorenen, maar dat wil ik hier niet aan de orde stellen)
Waar het mij om gaat is het volgende:
Welke waarde heeft al ons theologisch gepraat en gediscussieer in het licht van de totale verdorvenheid van de mens. Zo'n beetje elke protestant (zeker ook in bevindelijke kring) heeft zijn eigen sterke overtuigingen omtrent de dingen van God. Er zijn zeer veel kerkjes ontstaan uit scheuringen, afscheidingen en buiten een bepald verband geraakte groepen. Iedereen heeft zijn eigen theologie en verdedigt die te vuur en te zwaard. Datzelfde patroon vinden we op fora als deze. Al gauw is iemand een ketter. We nemen het niet licht op.
Maar hoeveel zijn onze inzichten en waarheden eigenlijk waard? Ik ga er vanuit, dat de verlorenheid van de mens zich ook uitstrekt tot een substantieel deel van de kerkmensen (althans in bevindelijke kring krijg ik die indruk onophoudelijk en als er ergens geen sprake is van veronderstelde wedergeboorte, dan is het wel in deze kring).
Dus, welke waarde moet ik hecte aan al die theologische argumenten en overtuigingen, die onder de vloek van de totale verlorenheid te berde worden gebracht?
Is het wel mogelijk voor een natuurlijk mens om de dingen des Geestes te begrijpen? Zo nee, waarom houdt Jan en alleman zich dan zo overtuigd bezig met het verdedigen van het eigen gelijk? Is het überhaupt wel mogelijk om iets zinnings te zeggen, gezien onze totale verdorvenheid? Is elke menselijke actie of reactie (zoals mijn posting en de reacties die hier op zullen volgen) ook niet besmeurt, zondig, onwaar, leugenachtig?
Waarom zou ik moeten vermoeden dat er ook maar een enkel waar of goed woord gevonden wordt onder de vele duizenden gesprekken en debatten over God?
Hoe serieus nemen we eigenlijk die totale (!) verdorvenheid in Adam.
Zomaar wat vragen, die wat mij betreft moeten leiden tot een iets genuanceerdere wijze van spreken over de mens, dan in bevindelijke kring soms gebruikelijk is.
Want die totaliteit van de verlorenheid staat nogal eens in schril contrast met de zekerheid omtrent de eigen particuliere overtuiging!
Wie werkelijk serieus meent, dat de mens niets goed kan doen, zou daar in de praktijk wel eens wat consequenter mee om kunnen gaan.
Enig wantrouwen omtrent eigen vastberaden acties zou, om het eufemistisch te zeggen, geen overbodige luxe zijn.
Je kunt niet én overtuigd zijn van onophoudelijk eigen falen én overtuigd zijn van je eigen gelijk!
gravo