Eenheid binnen het Christendom.

Adorote

Eenheid binnen het Christendom.

Bericht door Adorote »

STELLING----wat verstaat men bij eenheid binnen het Christendom.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Eenheid binnen het Christendom.

Bericht door Mona Lisa »

Dit is een vraag, geen stelling. Als jij, als topic-starter, het antwoord erbij zet dan wordt het een stelling.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

7 Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod,22) maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad23) hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt.
8 Wederom schrijf24) ik u een nieuw gebod:25) hetgeen waarachtig26) is in Hem, zij ook in u27) waarachtig; want28) de duisternis29) gaat voorbij, en het waarachtige licht30) schijnt nu.31)
9 Die zegt, dat hij in het licht is,32) en zijn broeder haat, die is in de duisternis33) tot nog toe.
10 Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.34)
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat;35) want de duisternis heeft zijn ogen verblind.
12 Ik schrijf u, kinderkens,36) want de zonden37) zijn u vergeven om Zijns Naams wil.38)
13 Ik schrijf u, vaders! want gij hebt39) Hem gekend,40) Die van den beginne41) is. Ik schrijf u, jongelingen, want42) gij hebt den boze overwonnen.43) Ik schrijf u, kinderen, want44) gij hebt den Vader gekend.45)
14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk,46) en het Woord Gods47) blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.
15 Hebt de wereld niet lief,48) noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders49) is niet in hem.50)
16 Want al wat in de wereld51) is, namelijk de begeerlijkheid des vleses,52) en de begeerlijkheid der ogen,53) en de grootsheid des levens,54) is niet uit den Vader,55) maar is uit de wereld.56)
17 En de wereld gaat voorbij,57) en haar begeerlijkheid;58) maar die den wil van God59) doet, blijft in der eeuwigheid.60)
18 Kinderkens, het is de laatste ure;61) en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist62) komt, zo zijn ook63) nu vele antichristen64) geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure65) is.
19 Zij zijn66) uit ons67) uitgegaan, maar68) zij waren uit ons niet;69) want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons70) gebleven zijn;71) maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.72)
20 Doch gij hebt73) de zalving74) van den Heilige,75) en gij weet alle dingen.76)
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet,77) maar omdat gij die weet,78) en omdat geen leugen uit de waarheid is.79)
22 Wie is de leugenaar, dan80) die loochent, dat Jezus is de Christus?81) Deze is de antichrist, die den Vader en82) den Zoon loochent.83)
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.84)
24 Hetgeen gijlieden dan85) van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u.86) Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon87) en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte,88) die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.89)
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.90)
27 En de zalving, die91) gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere;92) maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen,93) zo is zij ook waarachtig,94) en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij95) in Hem blijven.96)
28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat,97) wanneer Hij zal geopenbaard zijn,98) wij vrijmoedigheid hebben,99) en wij van Hem niet100) beschaamd gemaakt worden101) in Zijn toekomst.
29 Indien gij weet, dat Hij rechtvaardig is,102) zo weet gij, dat een iegelijk, die de rechtvaardigheid103) doet, uit Hem geboren is.104)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Ja, Bert.....................én.........wat wil JIJ nu feitelijk zélf zeggen, zonder copy-and-paste??

Je bent niet iemand die zijn diepste persoonlijke visie niet kan verwoorden.

Derhalve heb je ook deze techniek niet nodig in deze topic.......

Als jij je eigen woorden gebruikt, dan kan ik er denk ik wel wat mee, niet met copy-and-paste stukken, want dat zijn geen persóónlijke visies...................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Rens, die eenheid kan alleen, zoals Johannes het veel mooier verwoord dan ik zelf kan, in Christus. Dus in gehoorzaamheid aan het Woord.

En die van ons uit gaan bewijzen daarbij dat ze niet een met ons zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eenheid binnen het Christendom.

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vraag me af of het zinvol is om al te geforceerd organisatorische eenheid te zoeken tussen kerkverbanden. Onder de ware eenheid versta ik de geestelijke eenheid van alle ware christengelovigen, die door 1 Geest tot hetzelfde lichaam van Christus mogen behoren. Tot het streven naar deze eenheid in de liefde is elk waar christen geroepen.

Wat ik niet onder eenheid versta is de vage oecumene van hede ten dage. Waar men water bij de wijn blijft doen, zolang tot er geen inhoudelijke verschillen meer zijn. Van klare wijn kun je dan echter ook niet meer spreken...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Als we de ándere topic aangaande eenheid in ogenschouw nemen, nee, dan kun je niet spreken van een basis van wederzijds vertrouwen en inzichtelijkheid, laat staan een oprechte WIL om tot eenheid onder christenen te komen.

De één sluit de ander uit, puur omdat de basis wederzijds niet aanvaard wordt, laat staan dat elkaars basis bespreekbaar gemaakt kan worden over en weer.

Als we ons zouden beperken tot de visie op Christus Jezus en Zijn álvolbrachte Werk, já, dán komen we een héél eind.

Maar direkt daarop worden van alle kanten de ménselijke regeltjes, wetjes en visies uit de hoge hoed getoverd om toch vooral het eigene te benadrukken dat het alléén maar de eigen visie op de Schrift en de eigen Schriftuitleg is, die de enig wáre Schriftvisie en -uitleg is. Daarbij komen dan ook nog eens allerhande bijkomende zaken die per kerkverband weer verschillen, maar niet bespreekbaar zijn.

Leg ál deze zaken bijeen, en je hoeft geen groot theoloog of zelfs eucomenisch-theoloog te zijn om te kunnen zien dat échte eenheid onder de Christenen van allerhande pluimage op generlei wijze haalbaar is, en derhalve een utopie zal blijven!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:Maar direkt daarop worden van alle kanten de ménselijke regeltjes, wetjes en visies uit de hoge hoed getoverd om toch vooral het eigene te benadrukken.
Zoals...?
Adorote

Re: Eenheid binnen het Christendom.

Bericht door Adorote »

J.C. Philpot schreef:Ik vraag me af of het zinvol is om al te geforceerd organisatorische eenheid te zoeken tussen kerkverbanden. Onder de ware eenheid versta ik de geestelijke eenheid van alle ware christengelovigen, die door 1 Geest tot hetzelfde lichaam van Christus mogen behoren. Tot het streven naar deze eenheid in de liefde is elk waar christen geroepen.

Wat ik niet onder eenheid versta is de vage oecumene van hede ten dage. Waar men water bij de wijn blijft doen, zolang tot er geen inhoudelijke verschillen meer zijn. Van klare wijn kun je dan echter ook niet meer spreken...
Klopt daar hebje ook niets aan , maar het gaat om een organische eenheid zoals Jezus Christus de Verrezen Heer ons bevolen heeft, daar kan men niet aan voorbij gaan totaal niet.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef:
Rens schreef:Maar direkt daarop worden van alle kanten de ménselijke regeltjes, wetjes en visies uit de hoge hoed getoverd om toch vooral het eigene te benadrukken.
Zoals...?
zie naar het eigene én de wetjes en regeltjes van de GG, leg die naast die van de HHK en die van de CGK, en je weet meer dan genoeg.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:
Afgewezen schreef:
Rens schreef:Maar direkt daarop worden van alle kanten de ménselijke regeltjes, wetjes en visies uit de hoge hoed getoverd om toch vooral het eigene te benadrukken.
Zoals...?
zie naar het eigene én de wetjes en regeltjes van de GG, leg die naast die van de HHK en die van de CGK, en je weet meer dan genoeg.......
Neeneeneenee, word nou eens concreet!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef:
Rens schreef:
Afgewezen schreef:
Rens schreef:Maar direkt daarop worden van alle kanten de ménselijke regeltjes, wetjes en visies uit de hoge hoed getoverd om toch vooral het eigene te benadrukken.
Zoals...?
zie naar het eigene én de wetjes en regeltjes van de GG, leg die naast die van de HHK en die van de CGK, en je weet meer dan genoeg.......
Neeneeneenee, word nou eens concreet!
broeken/rokken; hoeden; tv; internet; avondmaalsviering....het verschilt zélfs binnen één kerkverband tussen gemeenten.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Mm, een hoop van die dingen zouden voor mij geen eenheid in de weg staan.
Maar op één gebied kun je niet 'sjoemelen' of wat toegeven en dat is: wat er gekend moet worden om zalig te kunnen leven en sterven.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef: Maar op één gebied kun je niet 'sjoemelen' of wat toegeven en dat is: wat er gekend moet worden om zalig te kunnen leven en sterven.
dát vind JIJ, zo is het je geleerd..............ánderen hebben daar een gehéél andere kijk op en hebben het ook geheel ánders geleerd.....van kinds af aan................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Mm, een hoop van die dingen zouden voor mij geen eenheid in de weg staan.
Maar op één gebied kun je niet 'sjoemelen' of wat toegeven en dat is: wat er gekend moet worden om zalig te kunnen leven en sterven.
Precies. Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mezelf maar van mijn trouwe heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost. Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil .
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.

En wat we dan moeten weten:
1. Hoe groot onze ellende is
2. Hoe we daarvan verlost worden
3. Hoe we daar dankbaar voor moeten zijn.

Zetten we als christenen daar nou ook maar een punt neer.... in plaats van er nog 100 dingen bij te bedenken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie