Welke muziek beluister je nu? [4]

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
Lassie schreef:
Prachtig Lassie, maar ik doelde op de Weg die die zondaar gaat om tot en bij Christus te komen.

Dat redden we toch niet met een mooi lied of een mooie tekst?
nee, maar daardoor (dat lied) kun je zien hoe groot de Liefde van Christus is voor ons!!! (als we maar komen, want Hij staat er voor iedereen met open armen om je te ontvangen).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Is er dan wel sprake van een muzikaal evangelie?
Muziek hoeft toch geen evangelie te zijn? Bedenk dat de psalmen ook aan je criteria moeten voldoen....
Ik wilde slechts aangeven dat gospelmuziek zonder toeleiding tot Christus geen waarde heeft.
De berijmde psalmen zullen ook niet altijd aan de criteria voldoen, maar ze zijn (grotendeels) rechtstreeks ontleend aan de Bijbel, met alle gebreken die ik in die berijming ook zie.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:
jvdg schreef:
Lassie schreef:
Prachtig Lassie, maar ik doelde op de Weg die die zondaar gaat om tot en bij Christus te komen.

Dat redden we toch niet met een mooi lied of een mooie tekst?
nee, maar daardoor (dat lied) kun je zien hoe groot de Liefde van Christus is voor ons!!! (als we maar komen, want Hij staat er voor iedereen met open armen om je te ontvangen).
Lassie, ik wil alleen maar stellen: Hoe komt men persoonlijk aan die rijkdom?
Hoe verkrijg ik zo'n geloof?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
Lassie schreef:
jvdg schreef:
Lassie schreef:
Prachtig Lassie, maar ik doelde op de Weg die die zondaar gaat om tot en bij Christus te komen.

Dat redden we toch niet met een mooi lied of een mooie tekst?
nee, maar daardoor (dat lied) kun je zien hoe groot de Liefde van Christus is voor ons!!! (als we maar komen, want Hij staat er voor iedereen met open armen om je te ontvangen).
Lassie, ik wil alleen maar stellen: Hoe komt men persoonlijk aan die rijkdom?
Hoe verkrijg ik zo'n geloof?
tuurlijk, ik begrijp je.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
memento schreef:
Is er dan wel sprake van een muzikaal evangelie?
Muziek hoeft toch geen evangelie te zijn? Bedenk dat de psalmen ook aan je criteria moeten voldoen....
Ik wilde slechts aangeven dat gospelmuziek zonder toeleiding tot Christus geen waarde heeft.
De berijmde psalmen zullen ook niet altijd aan de criteria voldoen, maar ze zijn (grotendeels) rechtstreeks ontleend aan de Bijbel, met alle gebreken die ik in die berijming ook zie.
Ja maar als je maar een selectief gedeelte uit die psalmen zingt, hoe goed en mooi berijmt ook, kom je er ook niet. Er zal altijd uitleg, aanvulling nodig zijn. Neem psalm 116: 1 Hoe kan iemand die God persoonlijk niet kent dat nu van harte zingen?
Dat geldt ook voor de Bijbel zelf. Als je alleen maar Joh 3:16 voorleest (welliswaar een kerntekst) ben je ook niet volledig!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Daar komt bij: Heel veel gospelteksten zijn gebaseerd op Bijbelteksten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

vlinder schreef:Daar komt bij: Heel veel gospelteksten zijn gebaseerd op Bijbelteksten.
Dan doet de muziek erbij er niet toe?
Zoals een tijdje geleden een artikel in het RD over gospel muziek stond.
Dus klassiek maar ook rock of erger...
Of doet dat er wel toe voor jullie? Ben wel eens bang dat de muziek belangrijker dan de tekst word.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Christiaan schreef:
vlinder schreef:Daar komt bij: Heel veel gospelteksten zijn gebaseerd op Bijbelteksten.
Dan doet de muziek erbij er niet toe?
Zoals een tijdje geleden een artikel in het RD over gospel muziek stond.
Dus klassiek maar ook rock of erger...
Of doet dat er wel toe voor jullie? Ben wel eens bang dat de muziek belangrijker dan de tekst word.
Ik vind veel refo's hier erg inconsequent in. Als ze een zendingskerkje zien op dia's met trommels en klappende handen dan klinkt er: Ow wat fijn dat de Heere daar nog heeft willen werken......Doe je het hier is het: die duivelse muziek..... :? Daar komt bij: heb je wel eens echt naar zoiets gekeken, of alleen een fragmentje gehoord. Ik meen dat het unionist was die een tijd geleden poste een vooroordeel te hebben tegenover drummers. Hij zag toen hoe die drummer vol eerbied en overgave speelde en stelde zijn ideën hierover bij! Kijk dat vind ik eerlijk! Ook met synthesizer ( spelling?) kun je spelen tot Gods eer. Het hoeft niet alleen het hoogvereerde orgel te zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

vlinder schreef:
Christiaan schreef:
vlinder schreef:Daar komt bij: Heel veel gospelteksten zijn gebaseerd op Bijbelteksten.
Dan doet de muziek erbij er niet toe?
Zoals een tijdje geleden een artikel in het RD over gospel muziek stond.
Dus klassiek maar ook rock of erger...
Of doet dat er wel toe voor jullie? Ben wel eens bang dat de muziek belangrijker dan de tekst word.
Ik vind veel refo's hier erg inconsequent in. Als ze een zendingskerkje zien op dia's met trommels en klappende handen dan klinkt er: Ow wat fijn dat de Heere daar nog heeft willen werken......Doe je het hier is het: die duivelse muziek..... :? Daar komt bij: heb je wel eens echt naar zoiets gekeken, of alleen een fragmentje gehoord. Ik meen dat het unionist was die een tijd geleden poste een vooroordeel te hebben tegenover drummers. Hij zag toen hoe die drummer vol eerbied en overgave speelde en stelde zijn ideën hierover bij! Kijk dat vind ik eerlijk! Ook met synthesizer ( spelling?) kun je spelen tot Gods eer. Het hoeft niet alleen het hoogvereerde orgel te zijn.
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Maar laten we wel, scherp blijven! We mogen ons best onderscheiden van de wereld. Dan is helemaal niet alle gospel fout en slecht. Maar het ook niet allemaal even goed.
Voor mij bestaat Christelijke hardrock of hardcore gewoon weg niet.
Zulke muziek gaat niet samen met christelijke teksten.
Dat is ook heel wat anders dan een paar trommels of een drumstel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
vlinder schreef:
Christiaan schreef:
vlinder schreef:Daar komt bij: Heel veel gospelteksten zijn gebaseerd op Bijbelteksten.
Dan doet de muziek erbij er niet toe?
Zoals een tijdje geleden een artikel in het RD over gospel muziek stond.
Dus klassiek maar ook rock of erger...
Of doet dat er wel toe voor jullie? Ben wel eens bang dat de muziek belangrijker dan de tekst word.
Ik vind veel refo's hier erg inconsequent in. Als ze een zendingskerkje zien op dia's met trommels en klappende handen dan klinkt er: Ow wat fijn dat de Heere daar nog heeft willen werken......Doe je het hier is het: die duivelse muziek..... :? Daar komt bij: heb je wel eens echt naar zoiets gekeken, of alleen een fragmentje gehoord. Ik meen dat het unionist was die een tijd geleden poste een vooroordeel te hebben tegenover drummers. Hij zag toen hoe die drummer vol eerbied en overgave speelde en stelde zijn ideën hierover bij! Kijk dat vind ik eerlijk! Ook met synthesizer ( spelling?) kun je spelen tot Gods eer. Het hoeft niet alleen het hoogvereerde orgel te zijn.
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Maar laten we wel, scherp blijven! We mogen ons best onderscheiden van de wereld. Dan is helemaal niet alle gospel fout en slecht. Maar het ook niet allemaal even goed.
Voor mij bestaat Christelijke hardrock of hardcore gewoon weg niet.
Zulke muziek gaat niet samen met christelijke teksten.
Dat is ook heel wat anders dan een paar trommels of een drumstel.
Tja, ik kan me bij christelijke hardcore ook weinig voorstellen maar ja. Christelijke hardrock kan wel degelijk bestaan volgens mij.... Dat is dan overigens geen lofprijzing ofzo maar muziek met chistelijke teksten. Voor een eredienst niet geschikt maar dat is een ander verhaal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Voor een eredienst niet geschikt maar dat is een ander verhaal.
Maar misschien wel een essentieel onderdeel van het verhaal.
Als je ervan uitgaat dat "christelijke muziek" synoniem is aan "kerkmuziek", loop je al snel vast wanneer je -zoals wij- bent opgegroeid in de calvinistische traditie met z'n sobere liturgie.
Als je die koppeling loslaat, dus als je wilt zien dat er ook christelijke muziek kan zijn die niét de pretentie heeft om ook als kerkmuziek te fungeren, ontstaat een heel ander plaatje.
Dan is het nóg de vraag of bepaalde uitingsvormen (zowel m.b.t. de muziek zelf als m.b.t. de uiterlijke presentatie en alles wat daarbij hoort) passen in dat plaatje, maar dát is dan een nuancering die het waard is, te worden doordacht - en geen nuancering die stoelt op een scheve vergelijking.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Voor een eredienst niet geschikt maar dat is een ander verhaal.
Maar misschien wel een essentieel onderdeel van het verhaal.
Als je ervan uitgaat dat "christelijke muziek" synoniem is aan "kerkmuziek", loop je al snel vast wanneer je -zoals wij- bent opgegroeid in de calvinistische traditie met z'n sobere liturgie.
Als je die koppeling loslaat, dus als je wilt zien dat er ook christelijke muziek kan zijn die niét de pretentie heeft om ook als kerkmuziek te fungeren, ontstaat een heel ander plaatje.
Dan is het nóg de vraag of bepaalde uitingsvormen (zowel m.b.t. de muziek zelf als m.b.t. de uiterlijke presentatie en alles wat daarbij hoort) passen in dat plaatje, maar dát is dan een nuancering die het waard is, te worden doordacht - en geen nuancering die stoelt op een scheve vergelijking.
Mee eens.

Wat de uitingsvormen betreft, ook dat is vaak gekoppeld aan wat men vanuit de cultuur gewend is. Dan is springen bij een concert ook al snel verdacht :) Of een ietwat flitsender optreden van een christelijke rockband. Want ja, een organist blijft gewoon keurig op zijn orgelbank zitten natuurlijk :)

maar ja, dan vraagt men zich wel eens af of dat dansen enzo wel bij een christelijke levensstijl past... maar nog nooit heeft iemand zich afgevraagd of dat stilzitten (wat zogenaamd zo eerbiedig is) dan wel passend is terwijl je daar minstens zoveel tegenargumenten op zou kunnen bedenken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Want ja, een organist blijft gewoon keurig op zijn orgelbank zitten natuurlijk :)
nou..................
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Want ja, een organist blijft gewoon keurig op zijn orgelbank zitten natuurlijk :)
nou..................
Hehe. Maar dat gebeurt niet in de eredienst :) Zo ken ik er ook een, die had links een hammond staan en rechts een keyboard en speelde dan op beiden tegelijk :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Bericht door Ichtus »

Wolf in schaapskleren
Gesloten