Elk kraakje of piepje kan fataal zijn
Geplaatst: 28 mei 2004, 14:59
Vandaag in Tubantia:
Door Vincent ter Beek
Ieder koor duikt tegenwoordig af en toe de studio in om wat werk op cd te zetten. Deze week was het Rijssens Mannenkoor voor dit doel in Arnhem. De Twentsche Courant Tubantia sloop de Eusebiuskerk even binnen om te luisteren of dat nou echt zo makkelijk gaat.
Statig rijzen de kalkwitte muren van de Eusebiuskerk omhoog. De oranje stoeltjes in de kerk zijn leeg, hier en daar ligt er alleen een lege vioolkist op. Hoog bovenin hangt een machtig orgel, met engeltjes als ornamenten. Daaronder staan 110 Rijssense mannenhoofden, tegelijkertijd happend naar adem om vervolgens met een daverend geluid het gezang Dank Sei Dir Herr door de kerk te laten schallen.
Officieel maakt het Rijssens Mannenkoor pas op zaterdag 5 juni zijn opwachting in de Gelderse hoofdstad, voor een presentatieconcert met medewerking van onder meer de bekende pianist Louis van Dijk, de sopraan Margaret Roest en het Nederlands Bach Collegium. Om de bezoekers na afloop echter op hun wenken te kunnen bedienen, moeten er die dag wel cd’s klaarliggen. De opnamen hiervoor worden deze week gemaakt.
Twee dagen Arnhem heeft het koor ervoor uitgetrokken. ‘Maar’, zo verklappen manager Christine Schreuder en vice-voorzitter Arjan van ’t Hul, ‘eigenlijk proberen wij dat in één avond te doen’. ‘Alleen hebben wij dát niet gezegd.’ Een stukje psychologie, geven de twee aan. ‘We zeggen om een uur of acht dat het heel goed gaat. Zul je zien dat ze hem er zó opslingeren. Zeg je van tevoren dat het in één avond moet, dan heb je stress.’
Druk is er namelijk wel. In feite is het opnemen van een cd veel moeilijker dan het optreden zelf, vindt Van ’t Hul. ‘Een concert is een live optreden en moet in één keer goed gaan. Maar het publiek kijkt ook en luistert daarom minder goed. Bovendien: als bij een live concert iemand een nootje niet helemaal goed zingt, hoort niemand dat. Een cd moet juist op en top zijn, want de luisteraar kan hem net zo vaak draaien als hij maar wil.’
De zaken rondom de opname zijn daarom tot in de puntjes geregeld. Manager Schreuder zit met koptelefoon in een aanpalend vertrek te luisteren naar de muziek, terwijl dirigent Pieter Jan Leusink - ook met koptelefoon - in de kerk vol overgave staat te zwaaien voor de groep. Herhaaldelijk onderbreekt hij de muziek, luistert naar de koptelefoon, en begint weer vooraan, bij het laatste couplet of een fragmentje voor de solo. Later, bij het mixen van de cd, kunnen fragmenten immers naadloos op elkaar aangesloten worden.
Helemaal perfect betekent overigens ook: geen enkel achtergrondgeluidje. Om die reden vermeldt de schriftelijke uitnodiging aan alle koorleden dat mobiele telefoons uitgeschakeld dienen te zijn, piepende horloges thuisgelaten moeten worden en elk kraakje fataal is. Wie te laat komt, moet wachten tot het nummer afgelopen is, alvorens op de tenen richting zijn plek in het koor te sluipen. Alles kan de kwaliteit van de opname schaden.
Voor het koor staan vier microfoons. Eén voor de solisten, twee voor het koor en ook nog een van vijf meter hoog. ‘Die zorgt voor een surround-opname’, vertelt Van ’t Hul. ‘Zo zou je de opname zelfs voor een dvd kunnen gebruiken.’ En daarmee sluiten de opnamen aan bij de akoestiek van de kerk.
Voor de laatste keer klinkt Dank Sei Dir Herr. Op het moment dat de slottoon van het muziekstuk klinkt, steekt Leusink beide handen in de lucht en laat ze daar een poos hangen. Zangers kijken muisstil naar de dirigent, violisten houden hun strijkstokken roerloos boven hun violen. Pas als het geluid tegen de muur van het priesterkoor is uitgestorven, laat Leusink zijn handen zakken. De spanning is eraf. Er mag weer gepraat worden.
De cd van het Rijssens Mannenkoor heet Dank Sei Dir Herr. Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar bij de VVV in Rijssen. Meer info: http://www.rijssensmannenkoor.nl.
Door Vincent ter Beek
Ieder koor duikt tegenwoordig af en toe de studio in om wat werk op cd te zetten. Deze week was het Rijssens Mannenkoor voor dit doel in Arnhem. De Twentsche Courant Tubantia sloop de Eusebiuskerk even binnen om te luisteren of dat nou echt zo makkelijk gaat.
Statig rijzen de kalkwitte muren van de Eusebiuskerk omhoog. De oranje stoeltjes in de kerk zijn leeg, hier en daar ligt er alleen een lege vioolkist op. Hoog bovenin hangt een machtig orgel, met engeltjes als ornamenten. Daaronder staan 110 Rijssense mannenhoofden, tegelijkertijd happend naar adem om vervolgens met een daverend geluid het gezang Dank Sei Dir Herr door de kerk te laten schallen.
Officieel maakt het Rijssens Mannenkoor pas op zaterdag 5 juni zijn opwachting in de Gelderse hoofdstad, voor een presentatieconcert met medewerking van onder meer de bekende pianist Louis van Dijk, de sopraan Margaret Roest en het Nederlands Bach Collegium. Om de bezoekers na afloop echter op hun wenken te kunnen bedienen, moeten er die dag wel cd’s klaarliggen. De opnamen hiervoor worden deze week gemaakt.
Twee dagen Arnhem heeft het koor ervoor uitgetrokken. ‘Maar’, zo verklappen manager Christine Schreuder en vice-voorzitter Arjan van ’t Hul, ‘eigenlijk proberen wij dat in één avond te doen’. ‘Alleen hebben wij dát niet gezegd.’ Een stukje psychologie, geven de twee aan. ‘We zeggen om een uur of acht dat het heel goed gaat. Zul je zien dat ze hem er zó opslingeren. Zeg je van tevoren dat het in één avond moet, dan heb je stress.’
Druk is er namelijk wel. In feite is het opnemen van een cd veel moeilijker dan het optreden zelf, vindt Van ’t Hul. ‘Een concert is een live optreden en moet in één keer goed gaan. Maar het publiek kijkt ook en luistert daarom minder goed. Bovendien: als bij een live concert iemand een nootje niet helemaal goed zingt, hoort niemand dat. Een cd moet juist op en top zijn, want de luisteraar kan hem net zo vaak draaien als hij maar wil.’
De zaken rondom de opname zijn daarom tot in de puntjes geregeld. Manager Schreuder zit met koptelefoon in een aanpalend vertrek te luisteren naar de muziek, terwijl dirigent Pieter Jan Leusink - ook met koptelefoon - in de kerk vol overgave staat te zwaaien voor de groep. Herhaaldelijk onderbreekt hij de muziek, luistert naar de koptelefoon, en begint weer vooraan, bij het laatste couplet of een fragmentje voor de solo. Later, bij het mixen van de cd, kunnen fragmenten immers naadloos op elkaar aangesloten worden.
Helemaal perfect betekent overigens ook: geen enkel achtergrondgeluidje. Om die reden vermeldt de schriftelijke uitnodiging aan alle koorleden dat mobiele telefoons uitgeschakeld dienen te zijn, piepende horloges thuisgelaten moeten worden en elk kraakje fataal is. Wie te laat komt, moet wachten tot het nummer afgelopen is, alvorens op de tenen richting zijn plek in het koor te sluipen. Alles kan de kwaliteit van de opname schaden.
Voor het koor staan vier microfoons. Eén voor de solisten, twee voor het koor en ook nog een van vijf meter hoog. ‘Die zorgt voor een surround-opname’, vertelt Van ’t Hul. ‘Zo zou je de opname zelfs voor een dvd kunnen gebruiken.’ En daarmee sluiten de opnamen aan bij de akoestiek van de kerk.
Voor de laatste keer klinkt Dank Sei Dir Herr. Op het moment dat de slottoon van het muziekstuk klinkt, steekt Leusink beide handen in de lucht en laat ze daar een poos hangen. Zangers kijken muisstil naar de dirigent, violisten houden hun strijkstokken roerloos boven hun violen. Pas als het geluid tegen de muur van het priesterkoor is uitgestorven, laat Leusink zijn handen zakken. De spanning is eraf. Er mag weer gepraat worden.
De cd van het Rijssens Mannenkoor heet Dank Sei Dir Herr. Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar bij de VVV in Rijssen. Meer info: http://www.rijssensmannenkoor.nl.