Studentenvereniging

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Zitten jullie op een studentenvereniging of hebben jullie dat ooit gezeten? En wat is in dat geval jullie ervaring ermee?

Ik hoop me als ik (eindelijk) mijn VWO-diploma heb binnengehaald aan te sluiten bij Ichthus sub voce 'In Hoc Signo Vinces' te Rotterdam, dispuut uitgaande van de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato.. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Nooit bij gezeten. Ik heb in Ede gestudeerd en woonde gewoon thuis. Ik had al mijn vrienden in Arnhem zitten dus vond ik het niet nodig, heb het zeker niet gemist. Ik denk dat studentenverenigingen heel nuttig zijn voor mensen die als ze gaan studeren, ook op kamers gaan... nieuwe contacten leggen, een groep om je heen. Als je thuis woont is dat niet zo nodig, hoewel het zeker leuk en leerzaam kan zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik heb d'r zelf (nog) geen ervaring mee. Ik heb de school altijd dicht bij huis gehad. Maar ik zou me zeker aanmelden, als het zo ver is.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wij hebben zo'n student. Zonder CSFR zou het studentenleven saai en eenzaam zijn. Absoluut aan te bevelen dus, voor wie ver van huis zit, op kamers in een vreemde stad. Soms vragen we ons wel eens af of er tussen alle verenigingsactiviteiten überhaupt nog tijd overblijft voor de studie, maar dat terzijde :wink:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Studentenvereniging

Bericht door wim »

Jongere schreef:Zitten jullie op een studentenvereniging of hebben jullie dat ooit gezeten?
Nooit op een studentenvereniging gezeten. Nooit gemist ook. Persoonlijk houd ik ook helemaal niet van studentikoos gedrag. En volgens mij wordt je daar op zo'n vereniging in ongezonde mate aan blootgesteld. Tenminste, dat beeld heb ik er van.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door rekcor »

wim schreef:
Jongere schreef:Zitten jullie op een studentenvereniging of hebben jullie dat ooit gezeten?
Nooit op een studentenvereniging gezeten. Nooit gemist ook. Persoonlijk houd ik ook helemaal niet van studentikoos gedrag. En volgens mij wordt je daar op zo'n vereniging in ongezonde mate aan blootgesteld. Tenminste, dat beeld heb ik er van.
Ik denk dat studentikoos gedrag juist erg gezond is voor een mens :mrgreen: !

C.S.F.R. is echt een goede club, vooral omdat het 'inter-refo-lijk' is. Je kunt er - mits je er veel tijd in steekt - ook erg veel leren, en juist die dingen die je tijdens je studie niet echt leert: discussieren, spreken voor een groot publiek, dingen organiseren. Eigenlijk is een goede studentenvereniging een 'maatschappijtje in het klein'.

Ook is het echt prettig om christen-medestudenten te hebben met wie je regelmatig bij elkaar komt om de Grote Levensvragen te bespreken.

Het nadeel van C.S.F.R. vond ik wel dat het vrij naar binnen gericht kan zijn. Belangrijke zaken als evangelisatie en getuigen worden al gauw bedolven onder (eveneens belangrijke!) discussies zoals die ook hier op het refoforum welig tieren. Maar goed, daarin is het een goede afspiegeling van de hele 'refo-zuil' zullen we maar zeggen :).
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Ik ben net klaar met mijn studie (ook in R'dam!) maar om eerlijk te zijn heb ik er soms een beetje spijt van dat ik niet op een studentenvereniging heb gezeten. Niet zozeer vanwege het bestuderen van bijbel, religie etc., dat doe ik uit eigen beweging wel en dan effectiever dan in een groepje denk ik . Maar wel vanwege een bepaald netwerk dat je opbouwt, sociale vaardigheden die je opdoet, etc.

Mijn medestudenten die op het corps o.i.d. hebben gezeten, hebben gewoon veel meer 'vriendjes' enzo die in allerlei gevallen van alles willen regelen. Zeker bij economie (wat ik heb gedaan) kan dat soms handig zijn. Ik denk dat je vanuit de csfr ook wel een netwerk meekrijgt, al moet je daarbij wel oppassen dat het best veel 'eigen kring' is. Ik hoorde ook weleens van iemand dat hij er spijt van had, na zijn studie, zo weinig geintegreerd te hebben in het algemene studentenleven doordat hij zich zo in de CSFR had opgesloten.

Maar zelf vind ik de CSFR een beetje teveel bestaan Ger. Gem. leden die daar nogal kritisch in staan. Ik heb op zich niets met de Ger. Gem., maar houd niet zo van mensen die gaan schuiven en daarmee de sfeer van een vereniging kunnen bepalen.

Ik weet niet wat je wilt gaan studeren, maar als je bijv. economie gaat doen aan de EUR, zou ik je aanraden om bijv. op een beleggingsvereniging te gaan (wat ik achteraf had moeten doen, want op je cv kijken ze daar ook naar als je bij bijv. een investment manager solliciteert) of, als het je ligt, veel commissiewerk te gaan doen voor de faculteitsvereniging. Leer je toch breder kijken dan alleen de refo-kring of refo-afvalligen-kring en doe je veel nuttige contacten op.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Heb er leren drinken..............
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Heb een paar jaar in het bestuur van de VAS (Vereniging van Accountancy Studenten) gezeten en wat jaren geacteerd als eind- en hoofdredacteur van het VAS-magazine 'Achter de Komma'.

Bijzonder leerzame tijd. Niet vanwege studentikoos gedrag, maar vanwege het besturen, aansturen, vergaderen, contacten in het bedrijfsleven en met de universiteit, etc. Boeiende tijd!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik ben nu tweedejaars studente, heb er over gedacht om een studentenvereniging op te zoeken, maar bewust toch niet gedaan.
Als 'buitenstaander' vallen me wel dingen op.

CSFR is een leuke vereniging, maar wat rekcor zegt, heel erg naar binnen gericht. Vrienden van me die erop zitten hebben over het algemeen totaal geen contact met niet-christenen behalve in de vorm van evangelisatie. Het lijkt me niet erg gezond dat je alleen investeert in contacten op je vereniging en niet in bijvoorbeeld contacten van je studie (speelt voornamelijk bij universitaire studies)/sportvereniging/muziekles/weetikwat. De meeste activiteiten gaan plaatsvinden in verenigingsverband en wat ik heb gemerkt: mensen laten hun eerdere contacten verwateren omdat er altijd wel een borrel zus, vergadering zo, lezing dit, activiteit dat is. Leuk natuurlijk dat er zoveel georganiseerd wordt, maar ik vind het echt een kwalijke zaak dat mensen drie of vier avonden in de week in hun studentenvereniging stoppen. Je wereldje wordt zo enorm klein, en hoewel je er ongetwijfeld veel leert, je wordt er voor je niet-verenigingsomgeving geen prettiger gezelschap op (mensen uit verschillende steden die alleen maar over hun club kunnen praten in gezelschap van zes anderen die geen lid zijn; nooit tijd hebben om een avondje gewoon thee te leuten omdat de vereniging hoe dan ook belangrijker wordt gevonden; etc).
Dit merk ik bij csfr veel meer dan bij DC, Ichthus of Navigators. Op het corps en Unitas/Veritas ofzo is dat ook, maar ik denk dat refoforummers daar toch niet komen. :)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef:Heb er leren drinken..............
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kaapse Rooie zeker??????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb 2 pogingen gedaan om bij een studentenvereniging te gaan. De eerste was een enorme ballentent, vol met op het oog zelfingenomen brallers. De tweede was veel normaler, maar begon steenvast pas om 11 uur savonds. En laat dat nu de tijd zijn dat mijn ogen beginnen dicht te vallen.
Oftewel, het werd niets. Naderhand voor mijn gevoel ook weinig gemist.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Pim schreef:Heb een paar jaar in het bestuur van de VAS (Vereniging van Accountancy Studenten) gezeten en wat jaren geacteerd als eind- en hoofdredacteur van het VAS-magazine 'Achter de Komma'.

Bijzonder leerzame tijd. Niet vanwege studentikoos gedrag, maar vanwege het besturen, aansturen, vergaderen, contacten in het bedrijfsleven en met de universiteit, etc. Boeiende tijd!
Ook al aan accountancy verbonden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bert Mulder schreef:
Pim schreef:Heb een paar jaar in het bestuur van de VAS (Vereniging van Accountancy Studenten) gezeten en wat jaren geacteerd als eind- en hoofdredacteur van het VAS-magazine 'Achter de Komma'.

Bijzonder leerzame tijd. Niet vanwege studentikoos gedrag, maar vanwege het besturen, aansturen, vergaderen, contacten in het bedrijfsleven en met de universiteit, etc. Boeiende tijd!
Ook al aan accountancy verbonden?
Geweest ja. Halverwege overgestapt naar 't bedrijfsleven.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:
Breekijzertje schreef:Heb er leren drinken..............
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kaapse Rooie zeker??????
Afbeelding
Plaats reactie