Studentenvereniging

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

GG - CSFR

Bericht door Klaas-Jan »

Gereformeerde Gemeenten bezorgd over identiteit CSFR
26-03-2008 22:00 | Kerkredactie
UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten zijn in toenemende mate bezorgd over de koers van de reformatorische studentenvereniging CSFR.

Uit het vanmorgen behandelde verslag van het deputaatschap voor studerenden blijkt een groot deel van de studenten van de Gereformeerde Gemeenten niet deel te nemen aan activiteiten van het deputaatschap of van reformatorische studentenverenigingen. Het deputaatschap ervaart dat als punt van grote zorg.

In de verslagperiode zijn de gebruikelijke gesprekken gevoerd met de besturen van CSFR en Depositum Custodi (DC). De studentenvereniging Solidamentum heeft ondertussen ook gevraagd om periodiek overleg. Eenderde van de leden van CSFR is lid van de Gereformeerde Gemeenten, bij DC is dat de helft.

De synode riep kerkenraden op aandacht te hebben voor studerende jongeren uit hun gemeente, en predikanten te adviseren zoveel mogelijk bereid te zijn om lezingen te houden voor studentenverenigingen.

Ten aanzien van de CSFR is er bij het deputaatschap al jaren sprake van onvrede over de koers van de vereniging -met name over de contacten met IFES (International Fellowship of Evangelical Students), en ten aanzien van sommige publicaties in het CSFR-orgaan De Civitate. Dit punt van zorg keert de laatste jaren iedere synode terug.

Ook gisteren maakten vele afgevaardigden hun moeite hierover kenbaar. Zij legden bij voorbeeld de vinger bij het uitnodigingsbeleid van de CSFR. „Er worden nogal eens sprekers uitgenodigd die zich met hun opvattingen buiten de gereformeerde belijdenis bevinden.”

Ds. Van Eckeveld noemde een lezing van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar. „Daarmee begeeft de CSFR zich niet alleen buiten het reformatorisch gedachtengoed, maar zelfs buiten de kaders van het christendom.”

Ds. G. Clements, voorzitter van het deputaatschap voor studerenden, gaf aan dat er elk jaar een gesprek is met de CSFR waarbij indringend op deze punten wordt doorgepraat. „De zorg van de synode is ook onze zorg. De besturen van de CSFR zijn altijd bereid tot overleg, maar de praktijk blijft erg weerbarstig.”

Enkele afgevaardigden vroegen zich af wanneer het moment gekomen is om de eigen studenten af te raden om lid van de worden van de CSFR. Ds. G. J. van Aalst: „Je wordt er zo moe van. Ieder jaar worden onze zorgen verwoord, maar de ontwikkelingen gaan gewoon door.”

Ds. C. J. Meeuse vreest, als jongeren wordt ontraden zich bij de CSFR aan te sluiten, dat er nog meer studerende jongeren zich vervreemden van de eigen gemeenten. „Velen van onze studerenden zijn lid van de CSFR. Dat is een ontwikkeling die niet te keren is.”

Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”

Bron: http://www.refdag.nl
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Studentenvereniging

Bericht door Hendrikus »

RD schreef:Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”
Ja, dat is toch vreselijk, als jongeren zich met godsdienst gaan bezighouden :bobo

Hoe rooms moet je zijn om zoiets te zeggen? :soupir
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door David J »

Klaas-Jan schreef:Gereformeerde Gemeenten bezorgd over identiteit CSFR
26-03-2008 22:00 | Kerkredactie
UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten zijn in toenemende mate bezorgd over de koers van de reformatorische studentenvereniging CSFR.

Uit het vanmorgen behandelde verslag van het deputaatschap voor studerenden blijkt een groot deel van de studenten van de Gereformeerde Gemeenten niet deel te nemen aan activiteiten van het deputaatschap of van reformatorische studentenverenigingen. Het deputaatschap ervaart dat als punt van grote zorg.

In de verslagperiode zijn de gebruikelijke gesprekken gevoerd met de besturen van CSFR en Depositum Custodi (DC). De studentenvereniging Solidamentum heeft ondertussen ook gevraagd om periodiek overleg. Eenderde van de leden van CSFR is lid van de Gereformeerde Gemeenten, bij DC is dat de helft.

De synode riep kerkenraden op aandacht te hebben voor studerende jongeren uit hun gemeente, en predikanten te adviseren zoveel mogelijk bereid te zijn om lezingen te houden voor studentenverenigingen.

Ten aanzien van de CSFR is er bij het deputaatschap al jaren sprake van onvrede over de koers van de vereniging -met name over de contacten met IFES (International Fellowship of Evangelical Students), en ten aanzien van sommige publicaties in het CSFR-orgaan De Civitate. Dit punt van zorg keert de laatste jaren iedere synode terug.

Ook gisteren maakten vele afgevaardigden hun moeite hierover kenbaar. Zij legden bij voorbeeld de vinger bij het uitnodigingsbeleid van de CSFR. „Er worden nogal eens sprekers uitgenodigd die zich met hun opvattingen buiten de gereformeerde belijdenis bevinden.”

Ds. Van Eckeveld noemde een lezing van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar. „Daarmee begeeft de CSFR zich niet alleen buiten het reformatorisch gedachtengoed, maar zelfs buiten de kaders van het christendom.”

Ds. G. Clements, voorzitter van het deputaatschap voor studerenden, gaf aan dat er elk jaar een gesprek is met de CSFR waarbij indringend op deze punten wordt doorgepraat. „De zorg van de synode is ook onze zorg. De besturen van de CSFR zijn altijd bereid tot overleg, maar de praktijk blijft erg weerbarstig.”

Enkele afgevaardigden vroegen zich af wanneer het moment gekomen is om de eigen studenten af te raden om lid van de worden van de CSFR. Ds. G. J. van Aalst: „Je wordt er zo moe van. Ieder jaar worden onze zorgen verwoord, maar de ontwikkelingen gaan gewoon door.”

Ds. C. J. Meeuse vreest, als jongeren wordt ontraden zich bij de CSFR aan te sluiten, dat er nog meer studerende jongeren zich vervreemden van de eigen gemeenten. „Velen van onze studerenden zijn lid van de CSFR. Dat is een ontwikkeling die niet te keren is.”

Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”

Bron: http://www.refdag.nl
Die uitspraak had ik van Van Eckeveld niet verwacht. Dit is overigens precies het soort onzinnige opmerking (zou hij wel eens iets van Bodar gelezen hebben?) die CSFR-ers (en ook dit oud-CSFR lid) in het verkeerde keelgat schiet.

Natuurlijk bestaan er spanningen tussen CSFR en Gergem. Dat is al veertig jaar zo, en het zal ook altijd zo blijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat de CSFR niet harder verandert dan de gereformeerde gezindte als geheel, om de eenvoudige reden dat de leden uit die gezindte komen.

Ten laatste: persoonlijk heb ik veel te danken aan IFES, en ben ik blij dat ik via de CSFR ook zicht heb gekregen op de wereldwijde evangelische (ofwel bijbelgetrouwe) kerk. Wat dat betreft opnieuw de vraag: snappen deze broeders wat IFES is en kennen ze het ook van binnenuit? Waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Studentenvereniging

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
RD schreef:Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”
Ja, dat is toch vreselijk, als jongeren zich met godsdienst gaan bezighouden :bobo

Hoe rooms moet je zijn om zoiets te zeggen? :soupir
de duivel op pantoffels ? :fi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
RD schreef:Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”
Ja, dat is toch vreselijk, als jongeren zich met godsdienst gaan bezighouden :bobo

Hoe rooms moet je zijn om zoiets te zeggen? :soupir
de duivel op pantoffels ? :fi
Ik begrijp echt niet dat jullie zulke dingen durven zeggen... Het spijt me zeer!!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Ik snap niet echt waarom ds Moens dát durft te zeggen. Wat is er nu mooier dan jongeren te 'verliezen' aan de dienst van God!!
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

RD schreef:Ds. G. J. N. Moens: „Wat jongeren op de CSFR horen, brengt hen in verwarring. We raken op deze manier onze jongeren niet kwijt aan de wereld, maar aan de godsdienst, en dat is des te erger.”
Het is ook lastig.
Enerzijds vind ik zo'n berichtje in het RD wel erg jammer om te lezen. Bovenstaand citaat omdat niet iedere jongere die voor een andere kerk kiest een verlies is, soms (ik durf te zeggen: vaak) gaat het hier om winst voor het koninkrijk van God, maar zorgen uiterlijke dingen voor een andere keuze dan gewenst. Waarin ook CSFR'ers zich soms meer bewust mogen weten van hun 'moederkerk' om daar te blijven en niet te makkelijk te kiezen voor het eigen welbevinden. Ook de vraag "wanneer het moment gekomen is om de eigen studenten af te raden om lid van de worden van de CSFR" stelt me erg teleur. Laten dan alle studenten maar naar DC gaan, dan hoeven we ons over de CSFR tenminste geen zorgen meer te maken... :nonnon Het is toch zeker geen kwestie van zoveel mogelijk leden in de kerk behouden? Het gaat toch om iets overstijgends? Of denk ik dan te naïef?
Anderzijds: sommige punten van zorg deel ik zeker. Denk aan een geloofsbeleving waar bekering - en radicaal anders zijn dan de wereld - iets is wat niet meer ter sprake komt. Of de artikelen in DeCivitate... standpunten die ik daar in terugzie over bijv. de opstanding van Christus zijn standpunten die ik niet wil horen op een gereformeerde studentenvereniging. Hooguit door een lector... ;) Daarop komt ook veel te weinig tegenweer vanuit de CSFR denk ik. In die zin worden mensen verloren aan een vrijzinnigheid die niet past op de vereniging, al is die nog zo 'in' op de theologie-faculteiten.
Maar de synode geeft hier gewoon geen eerlijk beeld denk ik. Het is in ieder geval niet het beeld wat ik heb uit mijn vele gesprekken met CSFR leden. Dat zijn niet allemaal mensen die vol worden gestopt met kritiek en vervolgens ergens zonder God en Zijn woord gaan leven. Bovendien blijf ik erbij: een lofzang op DC is prachtig (heb geen woord van de synode over DC gelezen in het RD-artikel) maar er zitten daar mensen die de CSFR goed zou kunnen gebruiken om 'evenwichtig' te blijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door refo »

Volgens de synode zit de werkelijkheid zo in elkaar (ik wou bijna zeggen 'de wereld', maar dat woord is al gereserveerd voor iets anders). Je hebt de Gereformeerde Gemeente. Zonder vlek of rimpel (wel onder de leden, maar niet onder de leidinggevenden), hoewel er natuurlijk gezegd wordt dat er veel gebrek is en zo, want dat zijn we zo gewend te zeggen. Dan nog wat verwante genootschappen met ondergeschikte dwalingen als een niet-algemeen aanbod o.i.d. Verder is er 'de wereld'. Die kan zich uiten als 'de godsdienst' of in 'openlijke vijandschap'. Dat er kinderen van God in dat deel van de werkelijkheid dat ze 'de wereld' noemen aanwezig zijn, wordt vrijwel uitgesloten. Misschien bij aanvang in het geestelijk leven, maar onherroepelijk zullen ze zich tot de GG (of, in een uitzonderlijk geval een verwant genootschap) aangetrokken (moeten) voelen. En daar ook terechtkomen.

Inmiddels blijven de Bodars en de andere boeven gewoon vrij rondlopen, hoewel we ze volgens art 36 NBG liefst zouden laten executeren. Waarom laat de synode dan gebeuren dat dergelijke lieden zich wel bij de CSFR laten horen en niet op een gemeenteavond? Uiteindelijk komen jongeren en ouderen vroeg of laat onder de invloed van dergelijke lieden. Het gemiddelde GG-lid is theologisch niet vreselijk slim en loopt dus allerlei gevaren. Voer ze zelf ten tonele en ga het openlijke debat aan! Dat geklaag in zo'n verbouwde kerk zet werkelijk geen zoden aan de dijk. De kans bestaat dat de hele kerk de kant op gaat van de schippersinternaten. Grote gebouwen, maar geen belangstelling.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door jvdg »

Ds. Van Eckeveld noemde een lezing van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar. „Daarmee begeeft de CSFR zich niet alleen buiten het reformatorisch gedachtengoed, maar zelfs buiten de kaders van het christendom.”
David J schreef: Die uitspraak had ik van Van Eckeveld niet verwacht. Dit is overigens precies het soort onzinnige opmerking (zou hij wel eens iets van Bodar gelezen hebben?) die CSFR-ers (en ook dit oud-CSFR lid) in het verkeerde keelgat schiet.
Ken jij de context waarbinnen Ds. Van Eckeveld dit gezegd heeft?
Ik vind het onzinnig om daar zo ongefundeerd fel op te reageren.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door jvdg »

refo schreef:Volgens de synode zit de werkelijkheid zo in elkaar (ik wou bijna zeggen 'de wereld', maar dat woord is al gereserveerd voor iets anders). Je hebt de Gereformeerde Gemeente. Zonder vlek of rimpel (wel onder de leden, maar niet onder de leidinggevenden), hoewel er natuurlijk gezegd wordt dat er veel gebrek is en zo, want dat zijn we zo gewend te zeggen. Dan nog wat verwante genootschappen met ondergeschikte dwalingen als een niet-algemeen aanbod o.i.d. Verder is er 'de wereld'. Die kan zich uiten als 'de godsdienst' of in 'openlijke vijandschap'. Dat er kinderen van God in dat deel van de werkelijkheid dat ze 'de wereld' noemen aanwezig zijn, wordt vrijwel uitgesloten. Misschien bij aanvang in het geestelijk leven, maar onherroepelijk zullen ze zich tot de GG (of, in een uitzonderlijk geval een verwant genootschap) aangetrokken (moeten) voelen. En daar ook terechtkomen.

Inmiddels blijven de Bodars en de andere boeven gewoon vrij rondlopen, hoewel we ze volgens art 36 NBG liefst zouden laten executeren. Waarom laat de synode dan gebeuren dat dergelijke lieden zich wel bij de CSFR laten horen en niet op een gemeenteavond? Uiteindelijk komen jongeren en ouderen vroeg of laat onder de invloed van dergelijke lieden. Het gemiddelde GG-lid is theologisch niet vreselijk slim en loopt dus allerlei gevaren. Voer ze zelf ten tonele en ga het openlijke debat aan! Dat geklaag in zo'n verbouwde kerk zet werkelijk geen zoden aan de dijk. De kans bestaat dat de hele kerk de kant op gaat van de schippersinternaten. Grote gebouwen, maar geen belangstelling.
refo, je blaast wel erg hoog van de toren, en je schetst een karikaturaal beeld van de GerGem en haar leiding.
Enige nuancering is denk ik wel op z'n plaats.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Studentenvereniging

Bericht door Gijs83 »

Ds.Moens bedoelt godsdienst als zich vroom voordoen en met allerlei vrome dingen bezig zijn, maar ondertussen het ware leven met God te kennen of daarvan niet te van willen weten. Bv.kinderen van God die iets niet aandurven wat op zich niet verkeerd verachten. Misschien een beetje klungelig omschreven, maar misschien is er wel iemand die dat beter kan omschrijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33340
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Tiberius »

David J schreef:
Klaas-Jan schreef:Ds. Van Eckeveld noemde een lezing van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar. „Daarmee begeeft de CSFR zich niet alleen buiten het reformatorisch gedachtengoed, maar zelfs buiten de kaders van het christendom.”
Die uitspraak had ik van Van Eckeveld niet verwacht. Dit is overigens precies het soort onzinnige opmerking (zou hij wel eens iets van Bodar gelezen hebben?) die CSFR-ers (en ook dit oud-CSFR lid) in het verkeerde keelgat schiet.
Ds. Van Eckeveld, a.u.b.

Die uitspraak is niet zo onverwacht en zeker niet onzinnig, wanneer je de Roomse Kerk als de antichrist ziet.
En ik weet zeker dat ds. Van Eckeveld meer van Bodar gelezen heeft als andersom.

Wel is het, met name gezien het karakter van ds. Van Eckeveld (een echte bruggenbouwer), een zeer scherpe opmerking.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:Ds.Moens bedoelt godsdienst als zich vroom voordoen en met allerlei vrome dingen bezig zijn, maar ondertussen het ware leven met God te kennen of daarvan niet te van willen weten. Bv.kinderen van God die iets niet aandurven wat op zich niet verkeerd verachten. Misschien een beetje klungelig omschreven, maar misschien is er wel iemand die dat beter kan omschrijven.
Dat noem je toch geen godsdienst?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: Ds. Van Eckeveld, a.u.b.

Die uitspraak is niet zo onverwacht en zeker niet onzinnig, wanneer je de Roomse Kerk als de antichrist ziet.
En ik weet zeker dat ds. Van Eckeveld meer van Bodar gelezen heeft als andersom.

Wel is het, met name gezien het karakter van ds. Van Eckeveld (een echte bruggenbouwer), een zeer scherpe opmerking.
Is het gezien je eerste regel ook niet gewenst om van Dr. Bodar te spreken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33340
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef: Ds. Van Eckeveld, a.u.b.

Die uitspraak is niet zo onverwacht en zeker niet onzinnig, wanneer je de Roomse Kerk als de antichrist ziet.
En ik weet zeker dat ds. Van Eckeveld meer van Bodar gelezen heeft als andersom.

Wel is het, met name gezien het karakter van ds. Van Eckeveld (een echte bruggenbouwer), een zeer scherpe opmerking.
Is het gezien je eerste regel ook niet gewenst om van Dr. Bodar te spreken?
Dat mag. Maar omdat hij geen ambtsdrager is, hoeft het niet.
Plaats reactie